Hoe om te gaan met twijfel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 apr 2005 19:29

Funlover schreef:Afbeelding
Duh in grote hoofdletters... een mens is geen God! Natuurlijk mag je twijfelen!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 20 apr 2005 12:38

T'is gaaf om al die tips en bemoedigingen te lezen! Bedankt allemaal. :)
Maar weten jullie ook nog bijbelteksten die over twijfel ofzo gaan?

En wat ik ook zocht is een bijbeltekst waarin God beloofd dat Hij het werk dat Hij begon, zal afmaken. En dat Hij altijd voor me zorgt. (Ik weet wel dat die teksten er zijn, maar als ik zit te twijfelen, en ik wil zo'n tekst op zoeken om gewoon duidelijk te zien van 'zie je wel, je hoeft niet te twijfelen, God zal het werk volbrengen!' Dan weet ik niet zo'n tekst te staan...)

Duh in grote hoofdletters... een mens is geen God! Natuurlijk mag je twijfelen!

Je mag toch niet twijfelen?! Ik denk dat je bedoelt dat het logisch is dat de mens twijfelt. Maar eigenlijk is dat zelfs nog fout, dat het logisch is dat je twijfelt aan iets dat toch echt bestaat... Maar jah zeg dat maar is tegen mij als ik in zo'n periode zit :?
God is genadig!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 apr 2005 12:51

jandirk schreef:T'is gaaf om al die tips en bemoedigingen te lezen! Bedankt allemaal. :)
Maar weten jullie ook nog bijbelteksten die over twijfel ofzo gaan?

Nou nee, wel bijbelteksten die over zekerheid gaan. ;)

1 Tim. 3:16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

Over Abraham:
Rom. 4:20 En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer;
21 En ten volle verzekerd zijnde, dat hetgeen beloofd was, Hij ook machtig was te doen.
22 Daarom is het hem ook tot rechtvaardigheid gerekend.

zegelied van het geloof:
Rom. 8:31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

PCFan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PCFan » 25 apr 2005 18:13

Twijfelen is zonde!!!
Maar het is wel heel begrijpelijk. Ik twijfel ook en herken mezelf in jouw verhaal. Het is natuurlijk niet goed te praten!!!
zingen moet je echt doen hoor, het verdrijft de duivel!!!
Zingen is 2 keer bidden!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 apr 2005 18:17

Ik las over twijfel:

Venture on Him, venture wholly,
Let no other trust intrude!

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 25 apr 2005 20:51

Hallo,

Hoewel ik geen theologische achtergrond c.q opleiding heb, wil ik graag de volgende reactie geven.

Ik denk dat het heel menselijk is, als je soms twijfelt. Denk maar eens aan Mozes (Ex. 4 vs 1 t/m 19, Het Boek). Hiermee kun je bij God terecht. Hij geeft je kracht en laat merken dat Hij het is, die je roept.

Hierbij enkele bijbelteksten uit Het Boek ter bemoediging. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

1 Cor. 15 vs 58b: " ....... U weet toch dat het werk dat u onder Zijn leiding doet, niet voor niets is"

Rom. 8 vs 38a: "Ik ben ervan overtuigd dat niets ons kan scheiden van Gods liefde, die in Christus tot uiting komt. ....."

Matth. 28 vs 20: "En vergeet dit niet: Ik ben altijd bij u, tot het einde van de tijd."

Misschien is het een idee om een MSN-groep te starten voor mensen die twijfels hebben over het christelijk geloof, of juist niet. Hierdoor kan men elkaar (anoniem) bemoedigen, tot eer van de Heer.
Hoe sta jij/jullie hier tegenover :?:

Groet,

tukker

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 26 apr 2005 19:18

Bedankt voor die mooie teksten! :D En over die msn-groep, is misschien goed idee, maar heb geen idee hoe dat allemaal werkt. Heb wel msn, maar verder...
God is genadig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2005 20:16

Twijfel.. tja, het kan een probleem zijn, tot je je bekeert tot het agnosticisme. :)

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 26 apr 2005 22:01

jandirk schreef:Bedankt voor die mooie teksten! :D En over die msn-groep, is misschien goed idee, maar heb geen idee hoe dat allemaal werkt. Heb wel msn, maar verder...

Graag gedaan.

Over mijn idee voor een MSN-groep: Ik heb al een tijdje het idee om iets dergelijks te maken. Daarom opperde ik het idee als reactie op jouw topic. Bedankt voor jouw reactie hierop. Om het onderwerp van jouw topic niet over te nemen, heb ik zelf een topic gestart voor verdere reacties hierop.

Groet,

tukker

Terug naar “Archief”