2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 24 apr 2005 12:22

Misschien moet je dan eens bij jezelf nagaan of je wel respect op kuint brengen voor God. Want die geeft toch duidelijk bepaalde lijnen aan in de Bijbel waarbinnen een Christen vrij is.
En ik heb het idee dat jij alleen al die kaders van de Bijbel niet wil respecteren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2005 12:24

Doe jij dat dan wel, Joepie?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 24 apr 2005 18:45

Lalage schreef:parsifal, helaas ervaren veel mensen het wel zo. Vaak wordt er zomaar een ongenuanceerd oordeel gegeven. Dat moet je niet doen. Dan heb ik het niet over dit aparte geval, waarin ik het ook zou afraden om te trouwen en daar heb ik ook veel argumenten voor en ik heb er zoals je weet zelf ervaring mee.

Toch weer knap dat je het afraad zonder dat je de volledige situatie kent. Heel mooi. Niet alle argumenten gaan in iedere situatie op. Sneu voor je dat jij ervaringen hebt waarin het niet goed is gegaan, maar ik zie nu met eigen ogen dat het wel goed gaat. God werkt in hem! Maar geef m maar weer lekker een schop terug, terwijl hij zo goed op weg is. Het zijn juist mensen als jij die juist meer afkeer van het geloof dan toenadering tot het geloof veroorzaken bij hem.
Gelukkig gaan ze er in de kerk waar wij nu komen heel anders mee om. God is liefde. Daar merk je hier alleen geen helemaal niks van.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2005 07:49

chickie schreef:
Lalage schreef:parsifal, helaas ervaren veel mensen het wel zo. Vaak wordt er zomaar een ongenuanceerd oordeel gegeven. Dat moet je niet doen. Dan heb ik het niet over dit aparte geval, waarin ik het ook zou afraden om te trouwen en daar heb ik ook veel argumenten voor en ik heb er zoals je weet zelf ervaring mee.

Toch weer knap dat je het afraad zonder dat je de volledige situatie kent. Heel mooi. Niet alle argumenten gaan in iedere situatie op. Sneu voor je dat jij ervaringen hebt waarin het niet goed is gegaan, maar ik zie nu met eigen ogen dat het wel goed gaat. God werkt in hem! Maar geef m maar weer lekker een schop terug, terwijl hij zo goed op weg is. Het zijn juist mensen als jij die juist meer afkeer van het geloof dan toenadering tot het geloof veroorzaken bij hem.
Gelukkig gaan ze er in de kerk waar wij nu komen heel anders mee om. God is liefde. Daar merk je hier alleen geen helemaal niks van.

En toch gaat voor iedereen het belangrijkste argument op: Wat zegt God ons erover in de Bijbel? En als je zelfs daar niet naar wil luisteren dan hoeven inderdaad anderen geen argumenten meer te geven.
Want je hebt je keus al gemaakt.
Als je a.s. echt gaat geloven is dat een genade gave van God.
En het zou pas echt goed zijn als hij ook ging geloven zonder dat er een zeker "dwang" achter zat van een gelovig meisje waar hij mee wil trouwen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 apr 2005 11:23

God zegt daar niet echt iets duidelijks over, behalve tegen st. Joepie. Vraag jij jezelf inderdaad ook maar eens af of je respect op kunt brengen voor God. De lijnen zijn niet duidelijk. De bijbel is niet duidelijk, en zowat geheel interpretatiegebonden. Maar jij weet het uiteraard beter.

Ik hoop dat je deze situatie nog een keer in je naaste familie zult meemaken als dat nog niet gebeurd is.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2005 12:05

Dat jij het niet wilt zien, is mij wel duidelijk ;-)
Maar de Bijbel is er wel duidelijk over.
En volgens mij zijn daar hier al genoeg voorbeelden van gegeven.
Daarbij ben ik 49, dus wat denk je, zou ik het al eens meegemaakt hebben in mijn omgeving? :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 apr 2005 12:29

Dat zou best eens kunnen, al ken ik veel mensen van rond de 50 die alleen maar brave dingen meemaken :S :)

Laten we maar niet gaan discussieren over de duidelijkheid van de Bijbel, daarkomen we toch niet uit.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2005 12:39

chickie schreef:

Wat jij wil. Ik zou het niet doen. Dat is wat ik zeg. En dat had ik besloten tussen twee vriendjes in. Stel je voor dat je mijn zusje was. Dan zou ik er nix van zeggen of misschien alleen een keer. Maar als ze advies vroeg zou ik 't haar afraden.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 25 apr 2005 14:49

joepie schreef: En toch gaat voor iedereen het belangrijkste argument op: Wat zegt God ons erover in de Bijbel? En als je zelfs daar niet naar wil luisteren dan hoeven inderdaad anderen geen argumenten meer te geven.
En het zou pas echt goed zijn als hij ook ging geloven zonder dat er een zeker "dwang" achter zat van een gelovig meisje waar hij mee wil trouwen.

Ik kan voor jou alleen maar bidden Joepie dat je ogen ooit eens open zullen gaan :D

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 apr 2005 15:02

Dat geldt, lijkt mij, voor elke gelovige.
Chickie, meid, ga met G.d!
Ik heb hetzelfde zien gebeuren met m'n jongste broer en zijn ongelovige vriendin.
Ze is nu een 'fanatiekere' gelovige dan dat m'n broer is. :D

G.d is groot!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 apr 2005 07:38

chickie schreef:
joepie schreef: En toch gaat voor iedereen het belangrijkste argument op: Wat zegt God ons erover in de Bijbel? En als je zelfs daar niet naar wil luisteren dan hoeven inderdaad anderen geen argumenten meer te geven.

Ik kan voor jou alleen maar bidden Joepie dat je ogen ooit eens open zullen gaan :D

Voor mij hoef je niet te bidden, mijn ogen zijn al open, vandaar mijn reactie. Nu de jouwe nog!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2005 14:29

Oeh, dat klinkt wel heel erg overtuigd.. wie meent te staan..

joepie

Berichtdoor joepie » 26 apr 2005 14:40

Aragorn schreef:Oeh, dat klinkt wel heel erg overtuigd.. wie meent te staan..

Ja, inderdaad overtuigt. Mag dat niet? Is twijfelen verplicht?
Misschien moet je het hele stukje lezen wat bij deze tekst hoort, want is gewoon uit zijn verband gehaald.
Daarbij mag je de zekerheid van je geloof met je dragen.
Geloven is een zeker weten en een vast vertrouwen.
Daarin hoef ik niet bang te zijn, want Hij houd mij vast.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2005 14:43

Als ik Joepie moet volgen, mag een GerGem in Ned buiten verband niet trouwen met een GerGem in Ned binnen verband.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 apr 2005 14:57

Sterker nog, dan mag je van geen van beide kerkverbanden lid zijn. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”