Zondestaat inleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 apr 2005 19:48

jas schreef:Het verschil tussen wedergeboorte en bekering is dat God de mens wedergeboren doet worden waarop de mens zich bekeert. In de bekering is de mens actief bezig. In de wedergeboorte ontvangt de mens een nieuwe natuur van God, een natuur die geestelijk is. God geeft eerst in de wedergeboorte die nieuwe natuur voordat de mens een zaligmakende ellendekennis krijgt.

Die zaligmakende ellendekennis kan ik niets mee. Er is maar een ding zaligmakend en dat is een Persoon. De ellendekennis kan een heel belangrijke stap zijn naar de kennis van deze persoon. Maar noem niets zaligmakend buiten Christus en het (door Hem gegeven) geloof in Hem waar Hij direct de zaligheid aan verbindt. Er is ook "de Evangelische bekering", ook al is dat misschien niet de meest voorkomende manier waarop God werkt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 20 apr 2005 20:11

jas schreef: Ik ga niet over bekeringen van mensen. Dat vind ik helemaal niet interessant. Het barst van de bekeerde mensen overal dus het zal wel. Jouw verhaal bevestigt eigenlijk wat ik altijd al stel, dat men zijn ellende pas recht kan kennen als men reeds wedergeboren is.

Net of God niet groot is... "het barst van de bekeerde mensen" --> dat komt behoorlijk negatief over!

Wat jij stelt stel ik ook op basis van die tekst uit Hebr. 6:11!

Enne, jas, ellendekennis heeft volgens mij nog nooit iemand zaliggemaakt, de wet maakt ook niet zalig!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 20 apr 2005 20:41

Jezus maakt zalig :) . En het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is het geloven. Simpel eigenlijk...
God is genadig!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 22:23

parsifal schreef:
jas schreef:Het verschil tussen wedergeboorte en bekering is dat God de mens wedergeboren doet worden waarop de mens zich bekeert. In de bekering is de mens actief bezig. In de wedergeboorte ontvangt de mens een nieuwe natuur van God, een natuur die geestelijk is. God geeft eerst in de wedergeboorte die nieuwe natuur voordat de mens een zaligmakende ellendekennis krijgt.

Die zaligmakende ellendekennis kan ik niets mee. Er is maar een ding zaligmakend en dat is een Persoon. De ellendekennis kan een heel belangrijke stap zijn naar de kennis van deze persoon. Maar noem niets zaligmakend buiten Christus en het (door Hem gegeven) geloof in Hem waar Hij direct de zaligheid aan verbindt. Er is ook "de Evangelische bekering", ook al is dat misschien niet de meest voorkomende manier waarop God werkt.

Ik zeg ook niet dat die ellendekennis op zich zaligmaakt. Als je mijn postings, ook in andere topics hierover leest moet je dat al lang duidelijk geworden zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 22 apr 2005 18:00

jandirk schreef:Jezus maakt zalig :) . En het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is het geloven. Simpel eigenlijk...

Ja, alleen maken sommige mensen er een potje van...
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 apr 2005 22:04

frekje schreef:
jandirk schreef:Jezus maakt zalig :) . En het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is het geloven. Simpel eigenlijk...

Inderdaad, God vraagt maar een ding......Kom

En wat doen wij??? Zoveel bezwaren en voorwaarden stellen zodat de hoofdvraag een bijzaak wordt ofso....... :oops:

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 23 apr 2005 16:25

frekje schreef:

Jah dat klopt, maar wat veranderd dat?
God is genadig!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 19:44

frekje schreef:
jas schreef: Ik ga niet over bekeringen van mensen. Dat vind ik helemaal niet interessant. Het barst van de bekeerde mensen overal dus het zal wel. Jouw verhaal bevestigt eigenlijk wat ik altijd al stel, dat men zijn ellende pas recht kan kennen als men reeds wedergeboren is.

Net of God niet groot is... "het barst van de bekeerde mensen" --> dat komt behoorlijk negatief over!

Is het niet waar dan?
frekje schreef:
Wat jij stelt stel ik ook op basis van die tekst uit Hebr. 6:11!

Enne, jas, ellendekennis heeft volgens mij nog nooit iemand zaliggemaakt, de wet maakt ook niet zalig!

Toch staat dit er niet voor niets:
Ps. 38:19 "Want ik maak U mijn ongerechtigheid bekend, ik ben bekommerd vanwege mijn zonde."
en
Jer. 14:20 "HEERE! wij kennen onze goddeloosheid, en onzer vaderen ongerechtigheid, want wij hebben tegen U gezondigd", zal toch de bekentenis zijn die de ware gelovige bij voortduur op de lippen ligt. Ik vind dit toch niet of nauwelijk terug bij het juichend christendom.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 23 apr 2005 20:34

jas schreef:
frekje schreef: Net of God niet groot is... "het barst van de bekeerde mensen" --> dat komt behoorlijk negatief over!
Is het niet waar dan?

Jas, dat bedoel ik niet... Er zijn er velen, gelukkig, maar die tekst kwam mij negatief over alsof dat niet de bedoeling was...

jas schreef:Toch staat dit er niet voor niets:
Ps. 38:19 "Want ik maak U mijn ongerechtigheid bekend, ik ben bekommerd vanwege mijn zonde."
en
Jer. 14:20 "HEERE! wij kennen onze goddeloosheid, en onzer vaderen ongerechtigheid, want wij hebben tegen U gezondigd", zal toch de bekentenis zijn die de ware gelovige bij voortduur op de lippen ligt. Ik vind dit toch niet of nauwelijk terug bij het juichend christendom.

Dus dat betekent dat wij precies dezelfde gevoelens moeten hebben als de psalmdichter? Overigens de psalmdichter schrijft dit vanuit een positie dat hij kind van God is... en niet meer als een verdwaald schaap...

En moeten wij dan alleen maar zondestaten inleven, of is er ook een ander geloofsleven? En over dat juigend christendom... ik ben vandaag bij de Nederland Zingt dag geweest, en daar juigt men ook nog wel eens, maar zeg niet dat die teksten daar gemist worden, dan vergis je je. Men heeft daar ook heus wel een besef dat men zelf slecht is, jas!
Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 apr 2005 21:27

Is er dan wat mis met die mensen die wel duidelijk eerst met hun zondestaat worden geconfronteerd en daarna pas tot Jezus vluchten?
ik bedoel God houdt ook rekening met diegene die Hij bekeerd. Misschien moeten we dat ook niet uit het oog verliezen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 21:45

frekje schreef:
jas schreef:
frekje schreef: Net of God niet groot is... "het barst van de bekeerde mensen" --> dat komt behoorlijk negatief over!
Is het niet waar dan?

Jas, dat bedoel ik niet... Er zijn er velen, gelukkig, maar die tekst kwam mij negatief over alsof dat niet de bedoeling was...

Ja, en ik denk juist dat er niet zoveel zijn.

frekje schreef:
jas schreef:Toch staat dit er niet voor niets:
en

Dus dat betekent dat wij precies dezelfde gevoelens moeten hebben als de psalmdichter? Overigens de psalmdichter schrijft dit vanuit een positie dat hij kind van God is... en niet meer als een verdwaald schaap...

En dat beweer ik ook al die tijd al. De ellendekennis die plaatsvindt vanuit de werking van de Heilige Geest, is een kenmerk van het ware geloof.
frekje schreef:En moeten wij dan alleen maar zondestaten inleven, of is er ook een ander geloofsleven? En over dat juigend christendom... ik ben vandaag bij de Nederland Zingt dag geweest, en daar juigt men ook nog wel eens, maar zeg niet dat die teksten daar gemist worden, dan vergis je je. Men heeft daar ook heus wel een besef dat men zelf slecht is, jas!

Nederland zingt! Afschuwelijk banale ordinaire mensverheerlijking en orgelverkrachting. Die gasten die daar zo op die orgelbanken zitten te springen zijn een stel perverselingen die in de middeleeuwen op zn minst de handen afgehakt zouden worden. Dat hoeft dan voor mij nog net niet, als ze maar met hun tengels van de orgels afblijven. Laat ze dat maar thuis doen, op hun eigen bank. Zal hun vrouw leuk vinden.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 25 apr 2005 19:41

Ja, en ik denk juist dat er niet zoveel zijn.

Waar baseer je dat op? Een grote schare zal er zijn die niemand kan tellen toch? Of trek je het meteen in twijfel als iemand zegt op dit forum dat God in hem/haar heeft gewerkt bijv.?

En dat beweer ik ook al die tijd al. De ellendekennis die plaatsvindt vanuit de werking van de Heilige Geest, is een kenmerk van het ware geloof.

Eens :D

Nederland zingt! Afschuwelijk banale ordinaire mensverheerlijking en orgelverkrachting. Die gasten die daar zo op die orgelbanken zitten te springen zijn een stel perverselingen die in de middeleeuwen op zn minst de handen afgehakt zouden worden. Dat hoeft dan voor mij nog net niet, als ze maar met hun tengels van de orgels afblijven. Laat ze dat maar thuis doen, op hun eigen bank. Zal hun vrouw leuk vinden.

Hallo zeg jas, doe is wat rustiger :wink: Wie zit er op de orgelbanken te springen? Martin Mans, Martin Zonnenberg? Mmm, ik zag ze iig niet springen (kijk maar 8 mei en 14 mei op TV dan, dan komt die aflevering erop en kun je het zelf zien!)
Hoezo mogen ze nu ineens niet meer orgelspelen daar? Nou lang niet alles is daar gebaseerd op mensverheerlijking hoor, daar geloof ik echt niet in...
Afbeelding

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 25 apr 2005 20:23

jas schreef:Nederland zingt! Afschuwelijk banale ordinaire mensverheerlijking en orgelverkrachting. Die gasten die daar zo op die orgelbanken zitten te springen zijn een stel perverselingen die in de middeleeuwen op zn minst de handen afgehakt zouden worden. Dat hoeft dan voor mij nog net niet, als ze maar met hun tengels van de orgels afblijven. Laat ze dat maar thuis doen, op hun eigen bank. Zal hun vrouw leuk vinden.

Joee.. heel vroeger zouden de meeste mensen van alle organisten hun handen er af willen hakken (volgens jou theorie zou ik mn armen al heel lang kwijt zijn.. :roll: als je dit al springen noemt wil ik niet weten wat bij jou echt springen is)

Laat een orgel is juichen, dan is het stof er weer es uitgeblazen :D
Wil jij het niet kijken, vooral niet doen, maar je hebt mij wel gemist met pasen ;) Ik ben echt heel lang in beeld geweest :shock::mrgreen:

Als je een goeie vering hebt is er niets aan de hand met de bank en zal de vrouw niet zo zeuren or, tenzij ze zelf half de lucht in gaat. Maar owkeej, als jij orgel speelt, en je doet dat goed, dan zit je niet zo stil (of je moet heel fors van gestalte zijn dat alleen je armen en benen maar een beetje bewegen..)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 apr 2005 21:49

frekje schreef:Wie zit er op de orgelbanken te springen? Martin Mans, Martin Zonnenberg? Mmm, ik zag ze iig niet springen)

Dan hebben ze waarschijnlijk nu allebei een tros aambeien aan hun achterste hangen waardoor ze dat niet meer kunnen.
frekje schreef:Hoezo mogen ze nu ineens niet meer orgelspelen daar?

Laat ze eerst maar eens les nemen en fatsoenlijk leren spelen.
Orgelspelen is geen toneel, en een orgel naar wind laten happen heeft niets met muziek maken te maken. Dat is historisch materiaal naar de knoppen helpen. Zonde.
frekje schreef: Nou lang niet alles is daar gebaseerd op mensverheerlijking hoor, daar geloof ik echt niet in...

ok, bijna alles dan.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 25 apr 2005 21:58

jas schreef:
frekje schreef:Hoezo mogen ze nu ineens niet meer orgelspelen daar?

Laat ze eerst maar eens les nemen en fatsoenlijk leren spelen.
Orgelspelen is geen toneel, en een orgel naar wind laten happen heeft niets met muziek maken te maken. Dat is historisch materiaal naar de knoppen helpen. Zonde.
frekje schreef: Nou lang niet alles is daar gebaseerd op mensverheerlijking hoor, daar geloof ik echt niet in...

ok, bijna alles dan.

Hahahah soms ben je echt zo grappig Jas, echt.. denk es na man... je zou willen dat je zo kon spelen wss ;)

Het gaat gedeeltelijk om Mensverheerlijking, alleen dan wel de Mens met hoofdletter dus; Jezus, dat Hij stierf aan het kruis voor een ieder die in Hem gelooft ;)

Terug naar “Archief”