Rome en 'rechtste refokerken'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2005 11:55

Klaas schreef:
De Schrift heeft Goddelijke authoriteit en steunt in niets op traditie.

Is dat zo? Waar valt de vaststelling van de canon dan onder?

Klaas

Onder het werk van de Heilige Geest, Die ook de traditie van de vroege kerk heeft willen gebruiken om de canon vast te stellen.

Ik heb m'n antwoord expres zo geformuleerd dat de Schrift uitsluitend Goddelijke authoriteit heeft, niet op de traditie steunt, maar waarbij de traditie wel een instrument (dus niet de oorzaak) is geweest voor de vaststelling van de canon.

En de NL geloofsbelijdenis geeft verder de volgende 2 redenen:
- de Heilige Geest getuigt in onze harten dat de canonieke boeken van God zijn
- het bewijs voor de canoniciteit ligt in de boeken zelf.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 apr 2005 11:58

Ik heb m'n antwoord expres zo geformuleerd dat de Schrift uitsluitend Goddelijke authoriteit heeft, niet op de traditie steunt, maar waarbij de traditie wel een instrument (dus niet de oorzaak) is geweest voor de vaststelling van de canon.

Is dat ook niet de manier waarop Rome zegt dat we traditie moeten zien?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2005 12:04

Klaas schreef:

Is dat ook niet de manier waarop Rome zegt dat we traditie moeten zien?

Klaas

Nee, mijn antwoord heeft uitsluitend betrekking op de totstandkoming van de canon en niet wat er daarna aan traditie is bijgekomen. De Schrift is wat mij betreft (en wat de reformatie betreft) het enige ijkpunt voor alle traditie.
En wat dat betreft is Rome de fout ingegaan, want men heeft een aantal dingen naast de Schrift verzonnen (zoals de Maria hemelvaart, het bidden tot heiligen, vagevuur enz), die tegen het ijkpunt ingaan. En Rome leert daarnaast dat we op hun traditie zouden moeten steunen naast of buiten de Schrift. Dus de traditie is bij hen mede-ijkpunt en dat is in reformatorische zin niet zo.
Laatst gewijzigd door elbert op 25 apr 2005 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 apr 2005 12:07

Klaas schreef:

Klaas

Mag ik deze inkoppen?
Uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.
Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof naar dezelve te regelen, daarop te gronden, en daarmee te bevestigen. En geloven zonder enige twijfel al. wat in dezelve begrepen is: en dat niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en voor zodanig houdt , maar inzonderheid, omdat ons de heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn...

Dit is de Traditie met een hoofdletter, Gods grote daden in de geshiedenis.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2005 15:06

Tradities hoeven ook helemaal niet verkeerd te zijn! Ze zijn alleen wel verkeerd als je daar je geloof gaat aan ophangen! Ik bedoel: dat je gaat bouwen op tradites i.p.v. op God en Zijn Woord. Dat je de nadruk gaat leggen op tradities i.p.v. op God!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2005 15:10

Lichtzwaard. schreef: En wie heeft het hier over Rooms Katholiek, dacht toch niemand.

Uhm, misshcien alleen al even naarr topictitel kijken!! Het gaat hier over de RKK en de rechtse refokerken
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 apr 2005 16:10

Maja schreef:Dit is de Traditie met een hoofdletter, Gods grote daden in de geshiedenis.

En wie bepaalt of iets traditie of Traditie is?

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 apr 2005 16:12

Maja de Bij schreef:Mag ik deze inkoppen?
Uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.
Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof naar dezelve te regelen, daarop te gronden, en daarmee te bevestigen. En geloven zonder enige twijfel al. wat in dezelve begrepen is: en dat niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en voor zodanig houdt , maar inzonderheid, omdat ons de heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn...

Dit is de Traditie met een hoofdletter, Gods grote daden in de geshiedenis.

Maar Maja, Rome beweert eveneens dat zij door de Heilige Geest wordt geleid, Utrecht ook, Canterbury, Moskou, Constantinopel, eigenlijk alle kerkelijke richtingen. Ik durf dan ook niet blind op de NGB te navigeren, want het één van de geschriften van één van de kerken op deze planeet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 apr 2005 19:28

Klaas schreef:En wie bepaalt of iets traditie of Traditie is?

Tsja, uiteindelijk komt het toch op persoonlijk geloof en het hebben ontvangen van de Heilige Geest aan. En dat is nou precies van de NGB hier belijdt. Voor de een zal dit de achilleshiel van de gereformeerde leer zijn en blijven, voor de ander het vaste fundament van zijn bestaan. Meer zekerheid dan het getuigenis van de Geest in m'n hart heb ik uiteindelijk niet in de aanbieding.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 apr 2005 19:51

Meer dan het getuigenis van de Geest heb ik ook niet nodig hoor. Ik kan prima leven met die 'achilleshiel'. ;-)

Ik vind het alleen een beetje kortzichtig om te verklaren dat de traditie in de gereformeerde leer geen plaats heeft. Want hoe je het ook wendt of keert, de vaststelling van de canon is en blijft (door de Geest geleid) mensenwerk. In die zin blijft de schoen m.i. een beetje wringen. In plaats van de Roomse leer inzake de traditie volkomen af te schieten is het goed jezelf te realiseren dat de traditie ook in niet-Roomse kringen een rol speelt.

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas op 25 apr 2005 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 apr 2005 20:14

Klaas schreef:Ik vind het alleen een beetje kortzichtig om te verklaren dat de traditie in de gereformeerde leer geen plaats heeft. Want hoe je het ook went of keert, de vaststelling van de canon is en blijft (door de Geest geleid) mensenwerk. In die zin blijft de schoen m.i. een beetje wringen. In plaats van de Roomse leer inzake de traditie volkomen af te schieten is het goed jezelf te realiseren dat de traditie ook in niet-Roomse kringen een rol speelt.

Daarin zijn we misschien -anti-paaps als we zijn- inderdaad wel doorgeschoten. De Heilige Geest is volgens mij volop betrokken bij de geschiedenis van de wereld. Hij maakt van wereldgeschiedenis heilsgeschiedenis.
Klassiek voorbeeld hiervan is natuurlijk de volkstelling tijdens de geboorte van de Heere Jezus. Maar ook de verkondiging van het evangelie, de komst van Willebrord en Bonefatius naar onze landen zijn het werk van de Geest in de geschiedenis.
Het ontstaan van de kerk (ook in ons land) is wel het grootste bewijs van Zijn sturende en leidende nabijheid.
De Heilige Geest doet dus meer dan in ons hart wonen. Hij heiligt ook de geschiedenis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 apr 2005 21:16

Klaas schreef:

Klaas

Ook dat is door God bepaald, of je daar nu wel of niet in gelooft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 apr 2005 21:21

Lichtzwaard. schreef:
jas schreef:
Lichtzwaard. schreef:Traditie is overlevering, waar geen traditie is is ook geen overlevering, dus vervalt men in allerlei wind van leer.

Het gaat om het zuivere Geloof van de Kerk, dan pas het persoonlijk geloof.Er zijn twee openbaringen de Heilige Traditie
(de traditie was er eerder dan de heilige schrift) en de Heilige Schrift.

En waar de Heilige Geest werkzaam is en volop waait daar ziet men ook de Rijkdom van de Kerk in de Heilige Sacramenten en het Heilig Woord, en de bediening daar van door bedienaren die wegwijzer zijn naar het Levend Schenkend Kruis van Eeuwig Leven .

Ad Majorem Dei Gloriam.

De Schrift heeft Goddelijke authoriteit en steunt in niets op traditie. Als je dat beweert, verhef je de traditie boven de Schrift, want de Schrift ontleent dan immers haar gezag aan de traditie. Grote roomse dwaalleer is dat.

Als iemand alleen maar kan roepen dat dit of dat een Roomse dwaalleer is, getuigt dat van onkunde en onwetend heid, en nauwlijks weet wat nou eigenlijk Rooms Katholiek is. En wie heeft het hier over Rooms Katholiek, dacht toch niemand.

Zou zeggen Jas ;trek is een andere jas aan de JAS van geen haat de JAS van weten waar je over praat.

Er is maar een Kerk de Universele Katholieke Kerk,ongedeeld van de eerste tien eeuwen ; de Kerk van Jezus Christus.

Ik weet heel goed wat Rome leert, bovendien hebben we de Roomse afgoderij de afgelopen tijd weer volop in ons kunnen opnemen i.v.m. de pausenkwestie. Dat je over haat begint, zegt iets over je eigen gevoelens t.o.v. de waarheid. Je kunt die nl. niet horen, het gaat tegen je vlees in. Ik haat niemand. Ik haat de roomse leugenleer en ook alle andere leugenleren trouwens, maar ik heb medelijden met de mensen die erdoor bedrogen en meegevoerd worden. En zo God het niet verhoede, door blinde leidslieden regelrecht de hel in gevoerd worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 apr 2005 21:23

Klaas schreef:

Klaas

Als je geen hoger doel hebt, dan het niet met mij eens zijn heb je ook niet veel aan je leven. Tegenvraag: Is er iets wat niet onder Gods bestuur valt?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 apr 2005 21:25

Klaas schreef:
Maja schreef:Dit is de Traditie met een hoofdletter, Gods grote daden in de geshiedenis.

En wie bepaalt of iets traditie of Traditie is?

Klaas

Het begint er op te lijken dat je een beetje twistziek bent. Maar de gemeente Gods heeft zulke gewoonten niet.

Terug naar “Archief”