Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kleintje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

samenwonen- waarom niet?

Berichtdoor Kleintje » 19 apr 2005 10:33

Ik denk dat God samenwonen niet heeft bedoeld voor ons christenen.
Het staat idd ook duidelijk in de bijbel dat als je getrouwd bent dat je dan niet mag scheiden. Ook staat er dat je als je je niet kan beheersen met sex voor het huwelijk, je dan beter kan gaan trouwen, er staat niet dat je dan maar meot gaan samenwonen.
Het staat idd ook nergens dat je niet mag samenwonen, maar ik vind het overduidelijk. Je moet je lichaam rein bewaren, dat lijkt me erg moeilijk als je dag en nacht bij elkaar in bed ligt, en dus ook leeft alsof je getrouwd bent. En alsof samenwonen niks kost.
Ik ga gelukkig over 2 maandjes trouwen! en ik zou nooit eerst gaan samenwonen. Ik geloof gewoon niet dat God dit van ons vraagt.

Ik zal wel graag willen weten hoe (weet niet meer wie dit schreef) aan die bijbeltekst komt van samenwonen: als een man een vrouw in huis neemt, laat hij zich dan beheersen.
Nog nooit van gehoord!

André

Re: samenwonen- waarom niet?

Berichtdoor André » 19 apr 2005 12:27

Kleintje schreef:Het staat idd ook duidelijk in de bijbel dat als je getrouwd bent dat je dan niet mag scheiden.
Hoi Kleintje, welkom op refoweb!
Okay, dat staat er idd maar er staat ook wanneer wel.(kwam zomaar even in me op)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2005 16:00

Ik zelf heb de mening dat je seks voor 1 persoon moet bewaren (weduwnaar of weduwe worden uitgezonderd). Trouwen in de bijbel is iets heeeeeel anders dan trouwen tegenwoordig met alles dr op en dr aan.
In een aantal landen en stammen ben je getrouwd als je met die man of vrouw seks hebt gehad.
Dus kan ik ook niet zeggen dat ik tegen samenwonen ben :D
Zelf zou ik liever eerst trouwen, omdat dan de stap tot weer uit elkaar gaan veeel kleiner is. Maar dat is eigenlijk een vaag argument, maar voor mij wel zo belangrijk, dat ik liever eerst wil trouwen of bijna ga trouwen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 19 apr 2005 17:48

In principe ben ik tegen samenwonen, n man die ik ken die is ook gaan samenwonen om zijn vriendin in haar lastige situatie van thuis te redden en op die manier vind ik het heel goed wat hij gedaan heeft!
Ik heb echter niets tegen mensen die inderdaad gaan samenwonen hoor! Zelf zou ik het immers niet doen... Ik denk dat het moeilijk is om je te beheersen als je samenwoont en samen in één bed deelt. Als je gemeenschap hebt met je vriend/vriendin ben je één in de ogen van God. Er staat ook in de Bijbel, dat als je getrouwd bent dat je één bent in de ogen van God.
Afbeelding

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 19 apr 2005 21:08

tja mensen de advertentie van de scheiding bemiddelaar doet onder aan de pagina mee. Wow :mrgreen:

ik denk op bijbelse grond dat het verkeert is om samen te wonen.
er is geen verschil tussen, en toch een ding wel je hebt God niet om zijn zegen gevraagd, en je in het openbaar getoond bij elkaar te horen.met het Ja woord

Nathanael

Onderwerp: samenwonen- waarom niet? - Gen 2

Berichtdoor Nathanael » 19 apr 2005 23:43

Volgens mij mis ik iets bij het doorlezen van deze discussie (heb de helft gelezen). Er wordt wel naar de bijbel verwezen, of naar wat God wil, maar het is onduidelijk hoe men aan die mening komt dat God dit of dat wil of dat de bijbel dit of dat zegt.

OK, Laten we eerst in Gen. 2 kijken.
Gen.2 : 24 "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn. "

Daar staat dat een man zijn vader en moeder zal verlaten, dat hij haar zal aanhangen en dat ze tot een vlees zullen zijn. Dat laatste daar wordt sex, geslachtsgemeenschap mee bedoeld.

Het is heel opmerkelijk dat God een relatie schept, die wij huwelijk noemen, maar dat God nergens in Bijbel zegt (voor zover ik kan nagaan - als je iets vind, laat het me weten) hoe we het huwelijk moeten sluiten. Bijv. of dit met een ceremonie gepaard moet gaan. Mijn conclusie is daaruit dat God dit overlaat aan de betreffende cultuur.

Overigens zijn er nog meer Bijbelse gegevens nodig om te kunnnen zeggen dat dit een instelling van het huwelijk is. In het nieuwe testament wordt deze tekst verschillende keren geciteerd en van extra uitleg voorzien. Ook de wetten die Mozes geeft, geven aan dat na een geslachtsgemeenschap (met een ongetrouwde) een huwelijk moet volgen. Wil je dit preziezer weten, stuur me dan een mailtje of vraag het.

Nu is de Nederlandse cultuur een beetje rommelig. God ken maar 1 huwelijk, maar in Nederland hebben vier vormen van verlaten-aanhangen-1_vlees_zijn, te weten:
samenwonen zonder formele afspraken
samenwonen met samenlevingscontract
samenwonen met partnerregistratie
samenwonen met huwelijk voor de burgelijke stand

Dat was 35 jaar geleden wel anders. Samenwoenen zonder formele afspraken kwam wel voor, maar heel weinig - het werd afkeurend hokken genoemd.

Onze cultuur heeft dus een systeem dat je je huwelijk sluit voor de burgelijke stand, maar door de tijd heen zijn er meerdere algemeen geaccepteerde vormen bij gekomen.

Deze vormen zijn niet ontstaan als behoefte om Gods wil te volgen, maar omdat we lekker willen doen waar we zelf zin in hebben en nu is het niet 1-2-3 duidelijk meer welke van de vormen de vorm waarmee we Gods wil willen uitvoeren. Onze cultuur heeft er dus een zooitje van gemaakt! En dat is voor Christenen niet makkelijk!

De huwelijksvoltrekking voor de burgelijke stand is de samenwoningsvorm die van oorsprong een invuling was van Gods gebod uit Gen.2, ook al deed de wetgever dat misschien niet van geloofs-motieven, men was er wel van overtuigd dat er zoiets was als een 'vast huwelijk'

Bij de eerste drie samenlevingsvormen wordt er niet per definitie een belofte van trouw afgelegd. Met name bij de eerste twee kun je zo uit elkaar. Dat is niet naar Gods wil, maar deze twee vormen zijn juist om deze reden ontstaan: men wilde niet aan elkaar vast zitten.

Ook niet-gelovigen die ik spreek zeggen dat bij een huwelijk 'je er aan vast zit', in tegenstelling tot samenwonen. En dat vindt men een 'nadeel' of een 'grote stap'. En dat begrijp ik helemaal! Ik vind het geen nadeel maar wel een grote stap.

Uit Gen 2 (en de ander teksten) concludeer ik dat God wil dat een mane en een vrouw levenslang bij elkaar blijven - en dat wordt in onze cultuur alleen vastgelegd in een huwlijk voor de burgelijke stand.

De samenwoningsvormen hebben juist als specifieke eigenschap dat je weer uit elkaar kunt (en tegenwordig is er helaas zoiets als flist-scheiding, het maasje in de wet, maar dit terzijde).

Op grond van bovenstaande kom ik tot de conclusie dat het burgelijk huwelijk om principiele redenen de voorkeur verdient. Ik zie geen praktische overwegingen die deze voorkeur zouden kunnen voorbijgaan - zeker financien niet. Een feest is niet essencieel voor een huwelijk, wel dat het duidelijk en openbaar is, maar volgens mij hoeft dat niet veel te kosten - bijvoorbeeld aankondiging in de kerk, een kaartje naar kennissen die niet naar (dezelfde) kerk gaan en je bent een heel eind. Email isook erg goedkoop tegenwoordig.

Vrienden van mij zijn voor de burgelijke stand getrouwd en we hebben dat heel gezellig bij een vriendin van hen gevierd - niet luxe, maar wel gezellig en er is nergens in de vrienden- of familiekring een misverstand of ze getrouwd zijn of niet, hoor!

Wat je wel broodnodig is een zegen van de God die alles heeft geschapen en volgens mij mag men een huwelijk niet kerkelijk inzegenen als men niet eerst bij de burgelijke stand is geweest. Dit was zo, maar het zou veranderd kunnen zijn met de wetswijzigingen van een paar jaar geleden. Dit (semi-praktische) punt zou voor mij zwaar wegen.

Hoop dat dit help :-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2005 09:00

Het vervelende is gewoon dat je al een paar maanden van tevoren moet beginnen met het regelen van een bruiloft en dat het niet makkelijk is om woonruimte te vinden. Ik denk dat dat ook een oorzaak is van samenwonen. Bruiloften kosten veel geld, een huis kost geld, als je dan een huis hebt en je moet je trouwerij nog regelen, is het verleidelijk om maar vast samen te gaan wonen, zodat je niet dubbele huur hoeft te betalen. Dus als je niet wilt samenwonen, moet je heel hard bidden dat je op hetzelfde moment een bruiloft en een huis kunt regelen. Al is verhuizen en trouwen tegelijk ook niet handig.
*diepe zucht*
Ik word al moe als ik eraan denk...

Mondriaan
Mineur
Mineur

Re: Onderwerp: samenwonen- waarom niet? - Gen 2

Berichtdoor Mondriaan » 20 apr 2005 20:33

Nathanael schreef:Volgens mij mis ik iets bij het doorlezen van deze discussie (heb de helft gelezen). Er wordt wel naar de bijbel verwezen, of naar wat God wil, maar het is onduidelijk hoe men aan die mening komt dat God dit of dat wil of dat de bijbel dit of dat zegt.

OK, Laten we eerst in Gen. 2 kijken.
Gen.2 : 24 "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn. "

Daar staat dat een man zijn vader en moeder zal verlaten, dat hij haar zal aanhangen en dat ze tot een vlees zullen zijn. Dat laatste daar wordt sex, geslachtsgemeenschap mee bedoeld.

Het is heel opmerkelijk dat God een relatie schept, die wij huwelijk noemen, maar dat God nergens in Bijbel zegt (voor zover ik kan nagaan - als je iets vind, laat het me weten) hoe we het huwelijk moeten sluiten. Bijv. of dit met een ceremonie gepaard moet gaan. Mijn conclusie is daaruit dat God dit overlaat aan de betreffende cultuur.

Overigens zijn er nog meer Bijbelse gegevens nodig om te kunnnen zeggen dat dit een instelling van het huwelijk is. In het nieuwe testament wordt deze tekst verschillende keren geciteerd en van extra uitleg voorzien. Ook de wetten die Mozes geeft, geven aan dat na een geslachtsgemeenschap (met een ongetrouwde) een huwelijk moet volgen. Wil je dit preziezer weten, stuur me dan een mailtje of vraag het.

Nu is de Nederlandse cultuur een beetje rommelig. God ken maar 1 huwelijk, maar in Nederland hebben vier vormen van verlaten-aanhangen-1_vlees_zijn, te weten:
samenwonen zonder formele afspraken
samenwonen met samenlevingscontract
samenwonen met partnerregistratie
samenwonen met huwelijk voor de burgelijke stand

Dat was 35 jaar geleden wel anders. Samenwoenen zonder formele afspraken kwam wel voor, maar heel weinig - het werd afkeurend hokken genoemd.

Onze cultuur heeft dus een systeem dat je je huwelijk sluit voor de burgelijke stand, maar door de tijd heen zijn er meerdere algemeen geaccepteerde vormen bij gekomen.

Deze vormen zijn niet ontstaan als behoefte om Gods wil te volgen, maar omdat we lekker willen doen waar we zelf zin in hebben en nu is het niet 1-2-3 duidelijk meer welke van de vormen de vorm waarmee we Gods wil willen uitvoeren. Onze cultuur heeft er dus een zooitje van gemaakt! En dat is voor Christenen niet makkelijk!

De huwelijksvoltrekking voor de burgelijke stand is de samenwoningsvorm die van oorsprong een invuling was van Gods gebod uit Gen.2, ook al deed de wetgever dat misschien niet van geloofs-motieven, men was er wel van overtuigd dat er zoiets was als een 'vast huwelijk'

Bij de eerste drie samenlevingsvormen wordt er niet per definitie een belofte van trouw afgelegd. Met name bij de eerste twee kun je zo uit elkaar. Dat is niet naar Gods wil, maar deze twee vormen zijn juist om deze reden ontstaan: men wilde niet aan elkaar vast zitten.

Ook niet-gelovigen die ik spreek zeggen dat bij een huwelijk 'je er aan vast zit', in tegenstelling tot samenwonen. En dat vindt men een 'nadeel' of een 'grote stap'. En dat begrijp ik helemaal! Ik vind het geen nadeel maar wel een grote stap.

Uit Gen 2 (en de ander teksten) concludeer ik dat God wil dat een mane en een vrouw levenslang bij elkaar blijven - en dat wordt in onze cultuur alleen vastgelegd in een huwlijk voor de burgelijke stand.

De samenwoningsvormen hebben juist als specifieke eigenschap dat je weer uit elkaar kunt (en tegenwordig is er helaas zoiets als flist-scheiding, het maasje in de wet, maar dit terzijde).

Op grond van bovenstaande kom ik tot de conclusie dat het burgelijk huwelijk om principiele redenen de voorkeur verdient. Ik zie geen praktische overwegingen die deze voorkeur zouden kunnen voorbijgaan - zeker financien niet. Een feest is niet essencieel voor een huwelijk, wel dat het duidelijk en openbaar is, maar volgens mij hoeft dat niet veel te kosten - bijvoorbeeld aankondiging in de kerk, een kaartje naar kennissen die niet naar (dezelfde) kerk gaan en je bent een heel eind. Email isook erg goedkoop tegenwoordig.

geleden. Dit (semi-praktische) punt zou voor mij zwaar wegen.

Hoop dat dit help :-)

allereerst een compliment voor je redevoering, je hebt gelijk dat we te weinig de bron er bij halen.

aan genesis 2 dag ik ook al wil je meer teksten weten heb hier een document van tal pagina's met een hele rits tektsen waar ik over na wil denken en de bijbelse grond voor het huwlijk.

toch als je genesis 2:24 neemt vind ik dat je wel als een verwijzing naar het huwlijk moet noemen.

want als je bij je ouders weg gaat laat je je ouders en je opvoeding achter je.

en ik denk zeker in een juist besef wat dat voor gewicht is dat dat niet zomaar gaat=dus huwelijk

mathew henry geeft aan: ikgeef enkele stukjes weer verkort in eigen woorden

1....aan wie kunnen we meer verbonden zijn dan aan onze ouder en toch
moet de zoon hen verlaten om samen gevoegd te zijn met zijn vrouw, en de dochter hen vergeten.

2 dat het noodzakelijk is dat kinderen toestemming vragen aan hun ouders en dat het onrecht is als ze zonder of buiten hun toestemming van hun ouders om trouwen, want zij beroven hun van hun recht, en van hun deel daarin en dragen het onrechtmatig en onnatuurlijk over aan anderen.

3 wijsheid en gebed zeer noodzakelijk is in zo innig en duurzaam beslissing met betrekking tot het hele leven.

kun je als het ouder belang zo groot is zomaar (hokken)samenwonen.
ik denk dat het meer waarde heeft je vriedin/die je vrouw wordt op te halen ook in een feestelijk en blijde sfeer

al is het tegen woordig niet meer zo heel zwaar dat ouders bepalen! maar toch zie ik hier wel wat in

en hier spreuken 5

1 Mijn zoon! merk op mijn wijsheid,1) neig uw oor tot mijn verstand;2)

2 Opdat gij alle bedachtzaamheid3) behoudt, en uw lippen4) wetenschap bewaren.

3 Want5) de lippen6) der vreemde7) vrouw druppen honigzeem, en haar gehemelte9) is gladder dan olie.
4 Maar het laatste10) van haar is bitter als alsem, scherp als een tweesnijdend11) zwaard.

5 Haar voeten dalen naar den dood,12) haar treden houden13) de hel14) vast.

6 Opdat15) gij het pad16) des levens niet zoudt wegen, zijn haar gangen17) ongestadig,18) dat19) gij het niet merkt.20)

7 Nu dan, gij kinderen! hoort naar mij, en wijkt niet van de redenen mijns monds.
8 Maak uw weg verre van haar, en nader niet tot de deur van haar huis;
9 Opdat gij anderen22) uw eer23) niet geeft,24) en uw jaren25) den wrede;26)

10 Opdat de vreemden27) zich niet verzadigen van uw vermogen,28) en al uw smartelijke29) arbeid niet kome in het huis des onbekenden;30)

11 En gij in uw laatste brult,31) als uw vlees, en uw lijf verteerd is;
12 En zegt: Hoe heb ik de tucht gehaat, en mijn hart de bestraffing versmaad!
13 En heb niet gehoord naar de stem mijner onderwijzers, noch mijn oren geneigd tot mijn leraars!
14 Ik ben32) bijna in alle kwaad33) geweest, in het midden34) der gemeente en der vergadering!
15 Drink35) water uit uw bak, en vloeden36) uit het midden van uw bornput;

16 Laat uw fonteinen37) zich buiten verspreiden, en de waterbeken38) op de straten;

17 Laat ze39) de uwe alleen zijn, en van geen vreemde met u.

18 Uw springader40) zij gezegend; en verblijd u vanwege de huisvrouw uwer jeugd;

19 Een zeer liefelijke41) hinde, en een aangenaam42) steengeitje; laat u haar borsten te allen tijd dronken maken;43) dool44) steeds in haar liefde.

20 En waarom zoudt gij, mijn zoon, in een vreemde45) dolen, en den schoot der onbekende46) omvangen?

21 Want eens iegelijks47) wegen zijn voor de ogen des HEEREN, en Hij weegt48) al zijne gangen.
22 Den goddeloze zullen zijn ongerechtigheden vangen, en met de banden zijner zonden zal hij vastgehouden worden.
23 Hij zal sterven, omdat49) hij zonder tucht geweest is, en in de grootheid50) zijner dwaasheid zal hij verdwalen

de getallen doen even zijn werk niet maar normaal krijg dan de link naar meer specifieke uitleg

ik denk niet dat je gelijk moet zeggen als je bijvoorbeeld gemeenschap hebt dat het met een vreemde vouw is toch staan hier wel dingen in als het om het reinheid gaat ook met gemeenschap

en ook welk gewicht het heeft als je gemeenschap hebt dat je een bent en bij elkaar hoort. dan is dat toch het mooist in het huwelijk.

ik hoop je een beetje beantwoord te hebben
ik hoor de reacties wel :wink:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 apr 2005 20:33

tsja daar zit wat in , maar goed ik ben zelf getrouwd , een huwelijk legt de drempel om uit elkaar te gaan wel een stuk hoger, dus dat is op zich goed. maar ik ken ook mensen, die samenwonen en dit al jaren doen en kinderen hebben. Dus eigenlijk informeel ook getrouwd zijn. Vanuit ons standpunt is samenwonen dus fout , maar is het ook echt zo ?

ik bedoel er zijn huwelijken die je geen huwelijk mag noemen en er zijn mensen die samenwonen wat je een goed tot zeer goed huwelijk zou kunnen noemen.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 20 apr 2005 21:01

even nog iets uitleggen, het is absoluuut mijn bedoeling niet om mensen die samen wonen te []:) nee ehm ik hoop dat dat niet zo overkomt.

en snorrie voor het mega lange bericht ik kon vanaf mijn computer het tekst gedeelte niet kleiner krijgen.

Nathanael

huwelijk hoe bedoeld

Berichtdoor Nathanael » 22 apr 2005 22:30

Spons schreef:...., die samenwonen en dit al jaren doen en kinderen hebben. Dus eigenlijk informeel ook getrouwd zijn. Vanuit ons standpunt is samenwonen dus fout , maar is het ook echt zo ?
Ja, dat is het probleem van de Nederlandse cultuur: volgens mij is het vanuit Gods oogpunt een huwelijk, maar ze zijn niet voor de wet getrouwd. Dat dit zo gegroeit is in Nederland, is omdat wij Nederlanders niet naar God wilden luisteren, maar lekker onze eigen ideeen over sex en samenlevingsvormen wilden volgen.

De echte vraag aan jouw en en mij en ons is: waarom maken we welke keuze? Maken we een keus omdat we er zo op gericht zijn hoe God het geschapen heeft? Of zijn we gericht op iets anders? Als ik even in de spiegel kijk moet ik met wel eens schamen.

Deuronomium 22 schreef:28 Wanneer een man een jonge dochter zal gevonden hebben, die een maagd is, dewelke niet ondertrouwd is, en haar zal gegrepen en bij haar gelegen hebben, en zij gevonden zullen zijn;
29 Zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, den vader van de jonge dochter vijftig zilverlingen geven, en zij zal hem ter vrouwe zijn, omdat hij haar vernederd heeft; hij zal ze niet mogen laten gaan al zijn dagen.
30 Een man zal zijns vaders vrouw niet nemen, en hij zal zijns vaders slippe niet ontdekken.
Hoewel dit niet direct een wet is die vandaag zo moet worden toegepast, zegt het wel iets over hoe God hierover denkt. Het hoofdstuk zegt nog meer trouwens.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 apr 2005 09:02

Lalage schreef:Het vervelende is gewoon dat je al een paar maanden van tevoren moet beginnen met het regelen van een bruiloft en dat het niet makkelijk is om woonruimte te vinden. Ik denk dat dat ook een oorzaak is van samenwonen. Bruiloften kosten veel geld, een huis kost geld, als je dan een huis hebt en je moet je trouwerij nog regelen, is het verleidelijk om maar vast samen te gaan wonen, zodat je niet dubbele huur hoeft te betalen. Dus als je niet wilt samenwonen, moet je heel hard bidden dat je op hetzelfde moment een bruiloft en een huis kunt regelen. Al is verhuizen en trouwen tegelijk ook niet handig.
*diepe zucht*
Ik word al moe als ik eraan denk...

Wat vinden jullie hier nou van? Moet het allemaal zo traditioneel en met groot feest en duur enzo?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 apr 2005 10:09

Wat vinden jullie hier nou van? Moet het allemaal zo traditioneel en met groot feest en duur enzo?
.

ALsjeblieft niet!

Qua kerk en gemeentehuis...ala...

Maar zo'n receptie in de Ouwe Duik bijv. lijkt me niks.
Las pas een trouwkaart van iemand die z'n recptie op het strand hield.....Was zelfs een oproep voor je zwemkleren.
Maar tgoed, ik heb er voor mezelf nog niet serieus over nagedacht, is niet aan de orde voorlopig!

André

Berichtdoor André » 23 apr 2005 10:21

Lalage schreef:Wat vinden jullie hier nou van? Moet het allemaal zo traditioneel en met groot feest en duur enzo?
Neej, je moet denk ik doen wat het beste bij jullie stijl en budget past. Je zou ook in het gemeentehuis je huwelijk voor de wet kunnen laten bevestigen, en lekker een dagje gaan fietsen daarna, whatever. :wink:
Tsja en woonruimte, ook daar kun je prioriteiten stellen of er enkelen laten vallen, toch?
En als je je bekenden toch wilt laten delen in jullie feestvreugde geef je een amerikaanse fuif, is dacht ik niet geheel onbekend in de studenten wereld. :mrgreen:
(je hoeft natuurlijk niet alles wat ik hier zeg serieus te nemen :P )

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 24 apr 2005 18:58

Ik trouw met een man die al een huis heeft, ook heel makkelijk, kom wat dat betreft in een gespreid bedje.
Wij wilden onze trouwdag ook niet te uitgebreid doen, maar het is toch uitgebreider dan gepland geworden. Gemeentehuis, kerk, maar geen receptie. 'Savonds alleen een klein feestje voor familie en goede vrienden.

Terug naar “Archief”