lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 apr 2005 16:12

Moord is ook keuze...
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2005 16:15

Klopt, keuze van de dader. Maar niet van het slachtoffer, en dat is het verschil. Een zelfmoordenaar wil zelf dood en beslist dat zelf, een slachtoffer van moord wordt tegen zijn wil aan het leven ontrukt, om het zo maar eens te zeggen. :P

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 apr 2005 16:16

Klopt, keuze van de dader. Maar niet van het slachtoffer, en dat is het verschil.

Mee eens.

Maar niet mee eens dat een zelfmoordenaar altijd doodwil.
Ik stel ook voor dat mensen zich in het onderwerp verdiepen. Het is nl. best gevoelig onderwerp vind ik, en de ene zelfmoord is de andere niet. Lees ook eens over geestesgesteldheid bij paranoidie of schizofrenie, dan heb je er echt meteen een heeel ander beeld van.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 apr 2005 10:56

Aragorn schreef:
jas schreef:Ja je kunt wel alles verdraaien of er een andere betekenis aan geven, maar met doodslag wordt in de Bijbel moord bedoeld. Moord is strafbaar en zelfmoord is ook moord.

Toch is er wel een verschil. Bij moord pleeg jij inbreuk op de vrijheid en integriteit van een ander; bij zelfmoord is het je eigen keuze.

Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 11:28

Klopt. Maar het is wel zo triest dat sommige mensen soms geen andere uitweg meer zien. Dan moeten ze wel een heel zwaar leven hebben....

En zoals je zegt, zelfmoord is een vorm van moord. Ik lees in de bijbel dat God moord wil vergeven. Ik denk aan de gekruisigde moordenaar, ik denk aan David, Saulus (ook medeplichtig) etc. Waarom zou God moord wel kunnen vergeven en zelfmoord niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 11:29

Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD

Als je nou even had gedaan wat ik voorstelde, kan ik me niet voorstellen dat je nog zo stellig kunt zeggen dat iedereen een welbewuste keuze zou maken tot het plegen van TS.
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 11:30

Maar het is wel zo triest dat sommige mensen soms geen andere uitweg meer zien. Dan moeten ze wel een heel zwaar leven hebben

Nogmaals, niet iedereen maakt die keuze bewust en omdat ze geen uitweg meer zien. In een manie kunnen mensen compleet doordraaien en denken dat ze alles aankunnen. Ze denken dat ze hetecht zullen overleven als ze van de 13e verdieping van een flat springen.
Een geestesziekte dus, een geen moord te noemen.
Engaged @ 07-01-2005

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 11:36

Speelt inderdaad wel een hele belangrijke rol, onder welke omstandigheden dit gebeurt.

Zelfde geldt voor veel andere psychische ziekten. Mensen weten dan vaak helemaal niet meer wat ze doen.

Als een gelovige psychisch ziek wordt, helemaal in de war raakt en zonde begaat of zelfs zelfmoord pleegt geen vergeving van God krijgen omdat zo iemand niet meer weet wat hij/zij doet?

Ik heb iets dergelijks van dichtbij meegemaakt, gelukkig is het allemaal goed gekomen.... maar zo iemand herken je op zo'n moment echt niet meer terug, is helemaal niet meer zichzelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 11:40

Als een gelovige psychisch ziek wordt, helemaal in de war raakt en zonde begaat of zelfs zelfmoord pleegt geen vergeving van God krijgen omdat zo iemand niet meer weet wat hij/zij doet?

Ik denk zeker dat God dit kan en wil vergeven. Bovendien wordt zelfmoord hier afgeschilderd als een grote zonde. Ik bedoel: we brengen gradaties aan in zonden, terwijl er volgens de Bijbel geen onderscheid in wordt gemaakt, uitgezonderd de zonde tegen de Heilige Geest.
Dus ik snap niet waarom we dan zonden als zelfmoord, seks voor het huwelijk en prostitutiebezoek erger maken dan alle andere zonden als liegen of stelen.
Engaged @ 07-01-2005

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2005 12:10

Marnix schreef:Als een gelovige psychisch ziek wordt, helemaal in de war raakt en zonde begaat of zelfs zelfmoord pleegt geen vergeving van God krijgen omdat zo iemand niet meer weet wat hij/zij doet?

Net zoals iedereen lichamelijk ziek kan worden kan ook iedereen psychisch ziek worden. Dus ook Zijn kinderen kunnen psychisch ziek worden. Er zijn ziektes waarbij je continu andere stemmen hoort. Het lijkt er dan op dat de duivel in hun hoofd is gekropen (zo heb ik het iemand eens uit horen leggen) Het is moeilijk om daar tegen in te gaan.
Dit kan leiden tot zelfmoord. Daarom is zo iemand niet per definitie geen kind van God.
Daarbij komt dat als iemand voor de trein springt en op het aller laatste moment spijt krijgt en het uit roept tot God, dan is God bij machte om hem/haar dan nog te grijpen. Het kan dan zijn dat die persoon dan geen tijd meer heeftt om van het spoor af te komen!

Dus ook mensen die zelfmoord plegen kunnen Zijn Koningkrijk binnen gaan!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 12:20

Net zoals iedereen lichamelijk ziek kan worden kan ook iedereen psychisch ziek worden. Dus ook Zijn kinderen kunnen psychisch ziek worden. Er zijn ziektes waarbij je continu andere stemmen hoort. Het lijkt er dan op dat de duivel in hun hoofd is gekropen (zo heb ik het iemand eens uit horen leggen) Het is moeilijk om daar tegen in te gaan.
Dit kan leiden tot zelfmoord. Daarom is zo iemand niet per definitie geen kind van God.
Daarbij komt dat als iemand voor de trein springt en op het aller laatste moment spijt krijgt en het uit roept tot God, dan is God bij machte om hem/haar dan nog te grijpen. Het kan dan zijn dat die persoon dan geen tijd meer heeftt om van het spoor af te komen!

Dus ook mensen die zelfmoord plegen kunnen Zijn Koningkrijk binnen gaan!!

Je hebt verwoordt wat ik al 10 postings probeer te zeggen :lol: kben het helemaal met je eens.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 apr 2005 13:52

M@rije schreef:

Als je nou even had gedaan wat ik voorstelde, kan ik me niet voorstellen dat je nog zo stellig kunt zeggen dat iedereen een welbewuste keuze zou maken tot het plegen van TS.

Ik denk dat een daad gepleegd in wanhoop idd niet een bewuste keus is. Maar die vraag is voor mij in de discussie niet relevant. Waar het mij om gaat is of God Zijn kinderen aan een dergelijke wanhoop overgeeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 13:59

Maar die vraag is voor mij in de discussie niet relevant. Waar het mij om gaat is of God Zijn kinderen aan een dergelijke wanhoop overgeeft.

Ja, kijk maar eens hoever de duivel bij Job mocht gaan. Job zijn leven mocht dan niet genomen worden, maar wat als Job zijn eigen leven had genomen? Misschien kromme gedachte, maar ik kan t ff niet anders uitleggen.
Engaged @ 07-01-2005

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 22 apr 2005 13:59

jas schreef:Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD

Sorry ik wil niet al te off-topic gaan maare ik snap niet zo goed hoe je dit kan zeggen en in een ander topic dit kan zeggen:

jas schreef: Voor hele zware delicten (geweld) mag van mij de doodsstraf uitgevoerd worden. En ik denk dat dat zelfs Bijbels is.

Hoe rijm je dat met elkaar?
stomp niet af, blijf slijpen

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 22 apr 2005 15:54

gurl schreef:
jas schreef:Het komt een mens niet toe iemands leven te nemen, noch dat van zichzelf, noch dat van een ander. Het is moord. Het woord zegt het ook al: zelf-MOORD

Sorry ik wil niet al te off-topic gaan maare ik snap niet zo goed hoe je dit kan zeggen en in een ander topic dit kan zeggen:

jas schreef: Voor hele zware delicten (geweld) mag van mij de doodsstraf uitgevoerd worden. En ik denk dat dat zelfs Bijbels is.

Hoe rijm je dat met elkaar?

Dan neemt niet een mens maar de overheid, die het zwaard draagt, recht.

Terug naar “Archief”