SDG schreef:Daar denk ik dan anders over. Die melodie is niet uitsluitend kunstwerk, maar vertegenwoordigt ook een kerkmuzikale/kerkhistorische waarde. En -ik val langzamerhand in herhaling- er is geen enkele noodzaak om een melodie die goed zingbaar is te verbouwen.
En als die voor sommige mensen (misschien is het voor jou anders maar er zijn meer mensen in deze wereld) niet goed zingbaar is? Mensen die helemaal niet gewend zijn aan oude melodieen bijvoorbeeld. Is het dan niet goed om de historische waarde die de inhoud van een lied herbergt t houden en de melodie aan te passen zodat anderen ook wat aan die waarde hebben? Nogmaals, je belicht het zo van 1 kant, van je eigen kant en houdt weinig rekening met mensen die niet zijn opgevoed met oude melodieen maar met melodieen van deze tijd. En nogmaals, je kan toch de oude gezangen houden en daarbij ook nieuwe melodieen maken voor hen die daar wel behoefte aan hebben? Zing gerust de oude melodie en als anderen blij zijn met nieuwe melodieen, accepteer dat dan gewoon. Dan ben jij tevreden en is een ander dat ook. Mooi toch.
Nee. Als de melodie onaangetast blijft, kan ik veel of weinig waardering hebben voor het arrangement (de harmonisatie, alles wat er omheen wordt gespeeld of gezongen), maar die melodie is dan tenminste nog "heel" gebleven. Ga je aan die melodie prutsen, dan wordt het voor mij écht een ander verhaal.
Jij ziet dat als negatief, anderen niet. Mooi. Dan zijn beide "partijen" tevreden, de een met de oude melodie en evt. tekst en de ander met de nieuwe melodie/tekst.
M@rije schreef:Nogmaals, het gaat me niet om arrangementen, het gaat om de melodie.
Het lijkt wel alsof je de melodie van die liederen heilig verklaard ofzo. Persoonlijk begrijp ik dat echt niet.
Ik wel. Ik kan me best voorstellen dat de melodie van gezangen die je altijd in de oude melodie zong, een speciale waarde voor je hebben. Voor de mensen bij wie dat niet zo is kan gerust een nieuwe melodie worden gemaakt.