Gezangen voor nu

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 10:53

jaop schreef:
Wijzigingen van de psalmmelodieën? Nee hoor.

ja hoor. bekendste voorbeeld: de toevallige verhoging in de melodie van ps. 68. (begint nu gelukkig langzaam maar zeker weer uit te burgeren)

Dat noemde ik dus een betreurenswaardige misser - die samenhangt met die andere misser waardoor het ritme sneuvelde!
~~Soli Deo Gloria~~

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 apr 2005 10:56

hm, een aantal jaar geleden was ik op een crime-jazz avond. spokenword, poezie en freestyles. De gastvrouw van die avond was een zwarte-britse. Een warme vrouw. Zij vroeg in een zaal vol Nederlanders welke favoriete hymne wij hadden. . . niemand antwoordde. Ze reageerde verbaasd en zong accapelle een oldschool hymne. Ik vond het prachtig dat ze dit deed en teruggreep op haar erfgoed. . .

Naderhand ging ik naar haar toe en zei dat ik diep moest nadenken over haar vraag. ik vertelde dat ik het gezang 'het gebed des Heeren' de enige was die ik qua melodie mooi vond. . . maar goed, da's geloof ik een melodie van Bach, of die Bach gebruikt heeft. Onze gezangen en Psalmen met hun geneefse meodien vind ik persoonlijk ook heel anders dan de Hymne.

Wat mij opvalt is dat hymnes ook door de zwarte gemeenschap omarmt zijn. . . De melodieen en ritmes sprak hen aan, het ritme, de akkoorden. . . hebben de hymnes meer Soul dan de geneefse melodien? Wat mij betreft wel. Ik zie het dan ook als logisch dat Hymnes zich ervoor lenen om gerecycled te worden d.m.v. hedendaagse muziek.

Zeker de zwarte muziek werkt met offbeat en syncope melodieen, ritmes . . . op dat moment omarmt de jazz, funk en soul de oude hymne. Ik zie offbeat juist niet als goedkoop en een trucje. . . echte off beat vraagt om organisch te denken. Op welk moment doe ik dit wel? op welke moment niet? Recht toe recht aan iets op een 4x4 beat zetten. . .dat is een trucje. En daarmee zijn een hoop creatiefloze moderne-jasjes uitgekomen.

Ik denk hierbij aan het verschil tussen standaard house en bijvoorbeeld brokenbeas of fushion. En dan kom ik weer bij Leroy, een gast die na afloop van crimejazz zijn platen opzette. Als ik zijn muziek hoor en mijn halve platenkast voorbij komt dan hoor ik de oude hymne weerklinken en raakt het mij. En klinken ook nieuwe hymnes.

Het is goed omkritisch te zijn over moderne jasjes en wat dat ook zij. Maar zoek ook naar de ware fushion. One thought, opinion...many minds, souls and creations.

Scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 11:00

SDG schreef:
Marnix schreef:Omdat ze als doel hebben om gezangen voor nu te maken... en niet gezangen voor een paar eeuwen terug ;)

Best. Máák ze dan ook, maak nieuwe gezangen. Prima.
Maar ga geen kerkliederen van twee eeuwen geleden "verbouwen" door de nootjes te verschuiven naar net vóór of na de tel. Dat is zó goedkoop...

Goed, dat formuleerde ik niet helemaal goed dan... maar ja, het was dan ook nog vroeg :P

Wat ik bedoel is: Hun doel is om oude gezangen, die in hun optiek een belangrijke waarde hebben, weer populair te maken in deze tijd. Ik dacht dat de waarde van liederen vooral in de tekst zat... en niet in de melodie.... Maar als er oude psalmen of gezangen op een nieuwe melodie worden gezet doen mensen soms alsof de waarde van die gezangen daardoor verloren zou gaan, en dat vind ik niet kloppen.

Dat is bij bijvoorbeeld het project "psalmen voor nu" ook het doel. Heel veel mensen hebben niks meer met psalmen... en charismatische kringen worden ze wel gelezen maar niet gezongen... veel jongeren hebben er ook niet veel mee... daarom passen ze de vormen aan naar deze tijd en wordt de inhoud op een hedendaagse manier vertaald, om de psalmen voor die mensen weer te laten leven. Wat is daar mis mee? De rijke inhoud gaat toch niet verloren? Waarom zou je dan geen nieuwe liederen er voor mogen gebruiken? En daarnaast, de oude melodie gaat niet verloren, dus als jij dan liever de oude melodie zonder beat en zo zingt, doe dat!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 11:02

Klaas schreef:Volgens mij gaan in de muziek respect voor een kunstwerk en het aanbrengen van variaties door nieuwe arrangementen e.d. heel goed samen.
Nogmaals, het gaat me niet om arrangementen, het gaat om de melodie.
Klaas schreef: Het is dan ook erg arbitrair om (enkel) de melodie tot onaantastbaar kunstwerk te verheffen.
Daar denk ik dan anders over. Die melodie is niet uitsluitend kunstwerk, maar vertegenwoordigt ook een kerkmuzikale/kerkhistorische waarde. En -ik val langzamerhand in herhaling- er is geen enkele noodzaak om een melodie die goed zingbaar is te verbouwen.
Klaas schreef:Zit het probleem er niet veel meer in dat de manier waarop er met de melodie is omgegaan in jouw ogen van een gebrek aan respect spreekt?

Nee. Als de melodie onaangetast blijft, kan ik veel of weinig waardering hebben voor het arrangement (de harmonisatie, alles wat er omheen wordt gespeeld of gezongen), maar die melodie is dan tenminste nog "heel" gebleven. Ga je aan die melodie prutsen, dan wordt het voor mij écht een ander verhaal.
~~Soli Deo Gloria~~

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 11:10

Het lijkt wel alsof je de melodie van die liederen heilig verklaard ofzo. Persoonlijk begrijp ik dat echt niet.
Engaged @ 07-01-2005

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 11:13

SDG schreef:Daar denk ik dan anders over. Die melodie is niet uitsluitend kunstwerk, maar vertegenwoordigt ook een kerkmuzikale/kerkhistorische waarde. En -ik val langzamerhand in herhaling- er is geen enkele noodzaak om een melodie die goed zingbaar is te verbouwen.

En als die voor sommige mensen (misschien is het voor jou anders maar er zijn meer mensen in deze wereld) niet goed zingbaar is? Mensen die helemaal niet gewend zijn aan oude melodieen bijvoorbeeld. Is het dan niet goed om de historische waarde die de inhoud van een lied herbergt t houden en de melodie aan te passen zodat anderen ook wat aan die waarde hebben? Nogmaals, je belicht het zo van 1 kant, van je eigen kant en houdt weinig rekening met mensen die niet zijn opgevoed met oude melodieen maar met melodieen van deze tijd. En nogmaals, je kan toch de oude gezangen houden en daarbij ook nieuwe melodieen maken voor hen die daar wel behoefte aan hebben? Zing gerust de oude melodie en als anderen blij zijn met nieuwe melodieen, accepteer dat dan gewoon. Dan ben jij tevreden en is een ander dat ook. Mooi toch.

Nee. Als de melodie onaangetast blijft, kan ik veel of weinig waardering hebben voor het arrangement (de harmonisatie, alles wat er omheen wordt gespeeld of gezongen), maar die melodie is dan tenminste nog "heel" gebleven. Ga je aan die melodie prutsen, dan wordt het voor mij écht een ander verhaal.

Jij ziet dat als negatief, anderen niet. Mooi. Dan zijn beide "partijen" tevreden, de een met de oude melodie en evt. tekst en de ander met de nieuwe melodie/tekst.

M@rije schreef:

Het lijkt wel alsof je de melodie van die liederen heilig verklaard ofzo. Persoonlijk begrijp ik dat echt niet.

Ik wel. Ik kan me best voorstellen dat de melodie van gezangen die je altijd in de oude melodie zong, een speciale waarde voor je hebben. Voor de mensen bij wie dat niet zo is kan gerust een nieuwe melodie worden gemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 11:27

Ik wel. Ik kan me best voorstellen dat de melodie van gezangen die je altijd in de oude melodie zong, een speciale waarde voor je hebben

Ja, dat snap ik ook wel, dat zei ik ook niet. Ik vind het nogal raar dat er niet van de melodie afgestapt zou moeten worden. Alsof de melodie op zichzelf heilig is ofzo.
Engaged @ 07-01-2005

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 11:38

M@rije schreef:Ik vind het nogal raar dat er niet van de melodie afgestapt zou moeten worden. Alsof de melodie op zichzelf heilig is ofzo.

Voorbeeld: je maakt een replica van de Nachtwacht maar trekt de personages een spijkerjasje aan om het geheel een actuelere aanblik te geven. Dat doe je misschien een keer als grap, maar toch niet serieus - hoop ik...

Dat is wat mij betreft precies hetzelfde als een Engelse hymn van omstreeks 1800 verbouwen tot een quasi-swingend deuntje (want dat gebeurt op die website met "How sweet the name...", bij ons bekend als Gez. 446 uit het Liedboek voor de kerken.

Nogmaals: wil je nieuwe gezangen, máák ze dan. Maar laat die oude in hun (culturele, kerkmuzikale en kerkhistorische) waarde.
~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 11:46

SDG schreef:
M@rije schreef:Ik vind het nogal raar dat er niet van de melodie afgestapt zou moeten worden. Alsof de melodie op zichzelf heilig is ofzo.

Voorbeeld: je maakt een replica van de Nachtwacht maar trekt de personages een spijkerjasje aan om het geheel een actuelere aanblik te geven. Dat doe je misschien een keer als grap, maar toch niet serieus - hoop ik...

Dat is wat mij betreft precies hetzelfde als een Engelse hymn van omstreeks 1800 verbouwen tot een quasi-swingend deuntje (want dat gebeurt op die website met "How sweet the name...", bij ons bekend als Gez. 446 uit het Liedboek voor de kerken.

Nogmaals: wil je nieuwe gezangen, máák ze dan. Maar laat die oude in hun (culturele, kerkmuzikale en kerkhistorische) waarde.

Hehe. Slechte vergelijking. Een schilderij is wel even wat anders dan een lied :) Ik vergelijk het liever met het vertalen van de Statenvertaling naar een nieuwe bijbelvertaling. Voor sommige mensen heel belangrijk omdat ze de oude taal niet begrijpen. Bij een schilderij ligt dat heel anders, die hoef je niet naar deze tijd te verplaatsen omdat het visueel is en mensen het heel goed begrijpen. Daarnaast beeld een schilderij een bepaalde tijd en cultuur af, terwijl gezangen er zijn om God mee te prijzen, en dat mag gewoon in de taal van deze tijd ;)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 apr 2005 11:51

SDG schreef:Voorbeeld: je maakt een replica van de Nachtwacht maar trekt de personages een spijkerjasje aan om het geheel een actuelere aanblik te geven. Dat doe je misschien een keer als grap, maar toch niet serieus - hoop ik...

Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 apr 2005 12:04

Marnix schreef:
SDG schreef:

Hehe. Slechte vergelijking. Een schilderij is wel even wat anders dan een lied :) Ik vergelijk het liever met het vertalen van de Statenvertaling naar een nieuwe bijbelvertaling. Voor sommige mensen heel belangrijk omdat ze de oude taal niet begrijpen. Bij een schilderij ligt dat heel anders, die hoef je niet naar deze tijd te verplaatsen omdat het visueel is en mensen het heel goed begrijpen. Daarnaast beeld een schilderij een bepaalde tijd en cultuur af, terwijl gezangen er zijn om God mee te prijzen, en dat mag gewoon in de taal van deze tijd ;)

Hmm, voor klassieke muziek gaat deze vergelijking met schilderijen wel op in elk geval. En ook bij popmuziek is het zo dat de liefhebbers/kenners toch het liefst met het origineel te maken willen hebben. Zo kan het ook gaan met kerkmuziek.
Al die veranderzucht kan ook nog wel eens voort komen uit ijdelheid: zodra je een nootje aan een muziekstuk verandert, mag je er je eigen naam onder zetten (zoals: "Gearrangeerd door elbert" :)). Dat streelt de eigen trots natuurlijk wanneer je een muziekuitvoering mag geven.
(oke, ik geef nu een heel eigen insteek natuurlijk, lang niet iedereen doet dit om de reden die ik geef, maar het kan een reden zijn).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 12:23

En ook bij popmuziek is het zo dat de liefhebbers/kenners toch het liefst met het origineel te maken willen hebben.

Dat is denk ik voor persoonlijk anders, en zo vind ik het ook gezangen. Ieder moet zelf zijn versie maar kiezen, maar ga dan niet zeggen dat de een beter of heiliger is dan de ander, want dat slaat als een ... op een drumstel :?
Engaged @ 07-01-2005

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 apr 2005 12:46

En ook bij popmuziek is het zo dat de liefhebbers/kenners toch het liefst met het origineel te maken willen hebben.

In zekere zin is dat zo, maar zaken als coveren en samplen zijn heel geaccepteerd. Ze worden over het algemeen niet gezien als een gebrek aan respect. Meestal is het omgekeerde het geval: uit bewondering/respect wordt een bepaald nummer gekozen om te coveren.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 apr 2005 13:25

Inderdaad, en er zijn een hoop covers die ik beter vind dan het origineel.. zolang er maar iets nieuws toegevoegd wordt.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 22 apr 2005 13:32

Aragorn schreef:Inderdaad, en er zijn een hoop covers die ik beter vind dan het origineel.. zolang er maar iets nieuws toegevoegd wordt.

Zoals het hele repertoire van Bob Dylan.

een fantastische songwriter, maar een mindere performer. Hij kan echt niet zingen en meer als drie akkoorden wordt moeilijk op de gitaar.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”