Gezangen voor nu

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Gezangen voor nu

Berichtdoor Klaas » 21 apr 2005 22:08

Joepie merkte in het topic over Opwekkingsliederen op dat het wel een trend lijkt om oude gezangen weer opnieuw te ontdekken. Ik denk dat ze gelijk heeft en ik ben bang dat ik er middenin zit ;-)

Ik wist al wel dat Derek Webb en z'n vrouw daar mee bezig waren, maar pas onlangs kwam ik er via een bootleg van Webb achter dat er een aantal cd's zijn met hymnen op 'nieuwe' muziek. Daarnaast heb ik de nieuwste cd van Jars of Clay al eens genoemd die ook van hetzelfde concept uitgaat. En natuurlijk hebben we het al uitgebreid over Psalmen voor nu gehad. Ik ben een nieuw topic begonnen om een tweetal redenen.

Allereerst wil ik graag deze website onder de aandacht brengen:
http://www.igracemusic.com/hymnbook/home.html

Op de website zijn een groot aantal oude gezangen (uiteraard in tengels) te vinden. Op zich niet heel bijzonder ware het niet dat je niet alleen tekst maar ook mp3-tjes en akkoorden kunt vinden. Zelfs de melodielijnen hebben ze voor je uitgeschreven. Zelf heb ik al het nodige plezier aan deze site gehad.

De tweede reden is dat ik graag meer van dit soort initiatieven leer kennen. Iemand nog suggesties?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Re: Gezangen voor nu

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 06:40

Klaas schreef:Zelfs de melodielijnen hebben ze voor je uitgeschreven. Zelf heb ik al het nodige plezier aan deze site gehad.

Erger nog: hier worden kerkliederen vernaggeld! Alles wordt genoteerd in een would-be swingende versie, off-beat en syncopisch. Zie "How sweet the name...", een statige hymnmelodie die nu een beetje probeert te swingen. Wat een cultuurbarabarisme. Vreselijk!
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 apr 2005 07:57

Volgens mij staan off-beat en syncoptisch bij jou per definitie gelijk aan cultuurbarbarisme dus wat dat betreft neem ik je mening niet al te serieus. Als je geleerd hebt popmuziek te waarderen dan spreken we elkaar wel weer ;-)

Los daarvan moet je denk ik kijken naar het doel waarmee de hymnen oorspronkelijk geschreven zijn. Het lijkt me dat het voornaamste doel was dat ze gezongen werden. Daar gaat het om. Het lijkt me dat je dat toel t.a.v. kerkliederen nog wel eens uit het oog verliest...

Klaas

SDG
Luitenant
Luitenant

Re: Gezangen voor nu

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 07:59

Nog eens wat verder rondgekeken. Er staan ook melodieën op die gewoon in hun oorspronkelijke vorm zijn afgedrukt. M'n eerste check leverde meteen een heel slechte indruk op. Zó erg zijn ze dus niet allemaal verhaspeld, gelukkig. Niettemin: het is dus wel oppassen geblazen op deze site.
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 09:03

Klaas schreef:Volgens mij staan off-beat en syncoptisch bij jou per definitie gelijk aan cultuurbarbarisme dus wat dat betreft neem ik je mening niet al te serieus.

Dat is een oordeel dat nergens op slaat en dat dus helemaal voor jouw rekening blijft. Als je op grond van zo'n ongefundeerde veronderstelling mijn mening niet serieus neemt, is dat jouw probleem, niet het mijne.

Klaas schreef:Los daarvan moet je denk ik kijken naar het doel waarmee de hymnen oorspronkelijk geschreven zijn. Het lijkt me dat het voornaamste doel was dat ze gezongen werden. Daar gaat het om.

Precies. En waarom moet dan een melodie als "How sweet the name...", die al omtrent twee eeuwen in de kerken gezongen is, nu opeens worden verbouwd waardoor alle nootjes net voor of na de tel komen? Het getuigt niet van respect voor de oorspronkelijke melodie - maar dat is een notie die voor jou kennelijk weinig betekent. Maar het is ook helemaal niet nodig: de praktijk wijst toch uit dat dit een prima zingbare melodie is: blijf daar dan met je t#n@#l$ van af, zou ik zeggen!
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 apr 2005 09:15

SDG schreef:Dat is een oordeel dat nergens op slaat en dat dus helemaal voor jouw rekening blijft. Als je op grond van zo'n ongefundeerde veronderstelling mijn mening niet serieus neemt, is dat jouw probleem, niet het mijne.

Ho ho, relax. Er staat niet voor niets een knipogende smiley achter die uitspraak.

Precies. En waarom moet dan een melodie als "How sweet the name...", die al omtrent twee eeuwen in de kerken gezongen is, nu opeens worden verbouwd waardoor alle nootjes net voor of na de tel komen? Het getuigt niet van respect voor de oorspronkelijke melodie - maar dat is een notie die voor jou kennelijk weinig betekent. Maar het is ook helemaal niet nodig: de praktijk wijst toch uit dat dit een prima zingbare melodie is: blijf daar dan met je t#n@#l$ van af, zou ik zeggen!

Vreemde reactie. Op de psalmen zijn toch ook ontelbare arrangementen gemaakt? Ook de melodiën zijn in de loop van de tijd gewijzigd. Getuigt dat dan ook van gebrek aan respect voor de oorspronkelijke melodie?

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 apr 2005 09:17

Ik moest er even aan wennen, maar ik vind het eigenlijk best een leuk initiatief.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 09:28

SDG schreef:
Klaas schreef:Volgens mij staan off-beat en syncoptisch bij jou per definitie gelijk aan cultuurbarbarisme dus wat dat betreft neem ik je mening niet al te serieus.

Dat is een oordeel dat nergens op slaat en dat dus helemaal voor jouw rekening blijft. Als je op grond van zo'n ongefundeerde veronderstelling mijn mening niet serieus neemt, is dat jouw probleem, niet het mijne.

Klaas schreef:Los daarvan moet je denk ik kijken naar het doel waarmee de hymnen oorspronkelijk geschreven zijn. Het lijkt me dat het voornaamste doel was dat ze gezongen werden. Daar gaat het om.

Omdat ze als doel hebben om gezangen voor nu te maken... en niet gezangen voor een paar eeuwen terug ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 09:45

Klaas schreef:Op de psalmen zijn toch ook ontelbare arrangementen gemaakt? Ook de melodiën zijn in de loop van de tijd gewijzigd. Getuigt dat dan ook van gebrek aan respect voor de oorspronkelijke melodie?

Het gaat me niet om de arrangementen (op deze site: de pianozettingen), maar om aantasting van de melodie. Welke accoorden je onder de melodie zet is een ander verhaal, maar van die melodie blijf je af.

Wijzigingen van de psalmmelodieën? Nee hoor. Ze zijn eeuwenlang correct afgedrukt in de psalmboekjes. Men zong ze in Nederland helaas niet zo, maar dat was een betreurenswaardige misser van de Nederlandse kerken. Gelukkig wordt in heel veel kerken inmiddels gewoon gezongen wat er staat. En zo hoort het ook.
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 09:48

Marnix schreef:Omdat ze als doel hebben om gezangen voor nu te maken... en niet gezangen voor een paar eeuwen terug ;)

Best. Máák ze dan ook, maak nieuwe gezangen. Prima.
Maar ga geen kerkliederen van twee eeuwen geleden "verbouwen" door de nootjes te verschuiven naar net vóór of na de tel. Dat is zó goedkoop...
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 apr 2005 09:49

En wat rechtvaardigt nu eigenlijk zo'n fundamentalistische behoudzucht?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 apr 2005 10:15

SDG schreef:Het gaat me niet om de arrangementen (op deze site: de pianozettingen), maar om aantasting van de melodie. Welke accoorden je onder de melodie zet is een ander verhaal, maar van die melodie blijf je af.

Want?

Wijzigingen van de psalmmelodieën? Nee hoor.

Gewijzigde melodieën zijn nooit dermate aangeslagen dat ze algemeen aanvaard zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze er in de loop van de tijd niet geweest zijn.

Klaas

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 apr 2005 10:25

Niks fundamentalistische behoudzucht, beste mensen. Wel: respect voor een kunstwerk (want dat is een goede melodie), besef dat sommige dingen gewoon waardevol zijn en dat je daar zorgvuldig mee moet omgaan. Niet nodeloos aantasten wat in zichzelf goed is en een staat van dienst van tweehonderd jaar heeft: wie zijn wij om dat maar eventjes te verbouwen?

Zoals ik al zei: als mensen nieuwe gezangen willen schrijven-zingen-spelen: prima! Maar toon nou eens een beetje cultureel besef, een beetje respect voor een ijzersterke hymn-melodie: laat het gevestigde kerklied in z'n waarde en zet er iets goeds van deze tijd náást!
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 apr 2005 10:34

SDG schreef:Wel: respect voor een kunstwerk (want dat is een goede melodie), besef dat sommige dingen gewoon waardevol zijn en dat je daar zorgvuldig mee moet omgaan.

Volgens mij gaan in de muziek respect voor een kunstwerk en het aanbrengen van variaties door nieuwe arrangementen e.d. heel goed samen. Het is dan ook erg arbitrair om (enkel) de melodie tot onaantastbaar kunstwerk te verheffen.

Zit het probleem er niet veel meer in dat de manier waarop er met de melodie is omgegaan in jouw ogen van een gebrek aan respect spreekt?

Klaas

jaop

Berichtdoor jaop » 22 apr 2005 10:47

Wijzigingen van de psalmmelodieën? Nee hoor.

ja hoor. bekendste voorbeeld: de toevallige verhoging in de melodie van ps. 68. (begint nu gelukkig langzaam maar zeker weer uit te burgeren)

Terug naar “Archief”