De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 21 apr 2005 14:20

Er zal hier vast al gewezen zijn op het stuk dat naar ik meen stond in de elsevier van vorige week(15-04) , "waarom nee beter is dan ja".

Ook ik ben bang voor de verschrikkelijke dictatuur die ons te wachten staat. :mrgreen: Daarom ga ik ook tegen stemmen.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2005 14:36

Het stuk is mij niet bekend.. zou iemand kunnen posten? :)

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 21 apr 2005 17:49

Optimatus schreef:
hetsgaapje schreef:2 Er wordt niets maar dan ook niets over de christelijke basis die bijna elk Europees land wel heeft

De Europese Unie is geen instelling die gebaseerd is op religie; een organisatie als de NAVO is dat ook niet. Ik zou dan ook niet weten waarom je een godsdienst in de grondwet moet vermelden.

Ik dacht toch als je een grondwet schrijft, je ook iets van je eigen geschiedenis en oorsprong laat zien. De NAVO is alleen een samenwerkingsverband op militair gebied. De EU is dat op alle gebieden.
En als ze dan culturule, religieuze en humanistische oorzaken zien als de oorsprong van hoe we nu denken vind ik dat erg zwak.
Zie ook:
http://www.europese-grondwet.nl/tekst/PREAMBULE/
en:

Samenvatting

1. Het voorstel voor een Europese grondwet is tot stand gekomen zonder een zorgvuldige afweging van alternatieven door de Conventie. ChristenUnie en SGP zijn voor een herschikking van de huidige verdragen tot een basisverdrag en een verdrag met uitvoeringsbepalingen. Dat komt ook de duidelijkheid voor de burgers ten goede.

2. Een verwijzing naar het christendom als inspiratiebron van Europese waarden in de preambule van zo’n basisverdrag is zonder meer nodig. Erkenning van en respect voor de christelijke afkomst van Europa biedt een betrouwbaar ankerpunt voor de ontwikkelingsrichting en de toekomst van de EU.
3. Het voorstel voor een vaste voorzitter van de Europese Raad is onverstandig. Het schept verwarring over de externe vertegenwoordiging van de EU en zet de kleinere lidstaten op ongewenste achterstand. Roulatie van het voorzitterschap vormt een erkenning voor de gelijkwaardigheid van de lidstaten en zal daarom gehandhaafd blijven.

4. Het Conventievoorstel tot vereenvoudiging van de besluitvorming bij gekwalificeerde meerderheid is een goede aanzet, maar verdient aanscherping. ChristenUnie en SGP pleiten hierbij voor een tweederde meerderheid van de leden van de Raad die tevens tweederde deel van de totale EU-bevolking representeren. Zo wordt voorkomen dat teveel kleine lidstaten kunnen worden gepasseerd en is een ruim draagvlak voor EU-besluiten gegarandeerd.

5. ChristenUnie en SGP pleiten voor handhaving van één Europees Commissaris met stemrecht per lidstaat. De representativiteit en de onafhankelijkheid van de Europese Commissie zijn zo het best gewaarborgd.

6. Het Europees Parlement krijgt toereikende mede-wetgevende en controlerende bevoegdheden op de beleidsterreinen waarop de EU exclusief bevoegd is en op de terreinen die nauw samenhangen met de EMU en de Interne Markt, indien de Raad daarover met gekwalificeerde meerderheid besluit. Wij ondersteunen de vereenvoudiging van de begrotingsprocedure, maar pleiten voor unanimiteit van de Raad bij de vaststelling van de Meerjaarlijkse Financiële Perspectieven.

7. De positie en betrokkenheid van de nationale parlementen bij Europese besluitvorming dient te worden verstevigd. De toetsing van Commissievoorstellen aan het subsidiariteitsbeginsel moet veel minder vrijblijvend zijn. Indien eenvijfde van de nationale parlementen bezwaar aantekent, is de Commissie verplicht tot wijziging, nadere motivering of intrekking van haar voorstel.

8. De voorgestelde zogenoemde flexibiliteitsclausule zet de deur nog verder open voor een sluipende overdracht van bevoegdheden naar Europees niveau. Dit is hoogst ongewenst. Nationale parlementen dienen zeggenschap te verkrijgen over voorstellen op grond van deze verdragsbepaling.

9. Terzake van het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid en het Europees Veiligheids- en Defensiebeleid merken ChristenUnie en SGP op dat Europese eenheid niet tot stand komt via afgedwongen consensus, overruling van lidstaten en instelling van een Europese Minister van Buitenlandse Zaken. De oriëntaties van de lidstaten zijn hiervoor te zeer uiteenlopend. Bovendien raakt dit terrein de kern van de nationale soevereiniteit. Daarom is meer realiteitszin gewenst. Versterking van de transatlantische band moet het primaat zijn. De NAVO is de aangewezen instelling voor het veiligheids- en defensiebeleid van de Europese staten.

--------------------------------------------------------------------------------
Meer informatie: Dick Jan Diepenbroek, 010 414 0534

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2005 18:14

An sich zit in jouw argumentatie eigenlijk wel iets, zo had ik het nog niet bekeken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2005 22:51

Fokke & Sukke zijn het er ook niet mee eens.. 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aragorn op 21 apr 2005 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 21 apr 2005 22:53

LOLW 8)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 apr 2005 22:59

2. Een verwijzing naar het christendom als inspiratiebron van Europese waarden in de preambule van zo’n basisverdrag is zonder meer nodig. Erkenning van en respect voor de christelijke afkomst van Europa biedt een betrouwbaar ankerpunt voor de ontwikkelingsrichting en de toekomst van de EU.

Hoe zit dat met de NL grondwet?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2005 23:11

Idd, uitgaande van het puur liberaal democratische ideaal zou de staat gewoon neutraal moeten zijn. Maar als de EU aan de andere kant zegt bewust uit te gaan van de culturele achtergrond(en) van Europa en de verschillende lidstaten is het wel weer wat dubieus om het christendom daaruit weg te laten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2005 23:20

Klaas schreef:

Hoe zit dat met de NL grondwet?

Klaas

De Nederlandse Grondwet rept met geen woord over het geloof dan behalve bij eden van trouw.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2005 23:25

Ow, dacht dat het een rethorische vraag was van Klaas.. :oops: :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2005 08:37

Ik kreeg gisteren een folder over de EU grondwet binnen. Het maakt het er niet beter op. Die gekwalificeerde meerderheid is een farce.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 apr 2005 08:50

Optimatus schreef:Ik kreeg gisteren een folder over de EU grondwet binnen. Het maakt het er niet beter op. Die gekwalificeerde meerderheid is een farce.

Ik heb die ook doorgelezen. Waar ik mij ernstig zorgen over maak is de volgende zin:
"Het recht van de EU gaat boven het recht van de lidstaten."

De verspreide folder geeft eerder vraagtekens dan antwoorden...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2005 11:44

Dat is nu toch ook al zo? Regels op Europees niveau gaan altijd boven lokale regels en als laatstgenoemde afwijken van Europees recht dienen ze aangepast te worden.

Btw, is jouw Eurofilie tanende, Optimatus? :)

Riska

Berichtdoor Riska » 24 apr 2005 11:46

Inmiddels heb ik begrepen dat het bv. om het Europese Hof gaat en dat soort dingen.
Dan heb ik geen bezwaar...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2005 11:49

Zijn er ook polls uit met verwachte uitslagen van het referendum, of is Maurice de Hond dit keer op vakantie?

Terug naar “Archief”