Nathanael schreef:Ik volg Rene wel, hoor ... zeker misverstandje.
Rene Z schreef:En daarom vraag ik me af waarom er plotseling alleen volwassenen gedoopt mogen worden, als er al (in andere doopvormen en besnijdenis) kinderen gedoopt werden. En nogmaals er word 4 maal een "huis" gedoopt met alles er in dus ook kinderen.
'En daarom' = ik zie niet in waarom deze vraag bij je opkomt als je het antwoord leest, maar dat geeft niet.
Het hangt af van de doopvorm: net als bij een contract: de betekenis staat in op het papier! Sommige contracten zullen ook voor kinderen gelden, maar andere alleen voor volwassenen, net wat erin staat.
Welke vorm hebben contracten (verbond) in de Bijbel? Een verbond dat ten diepste eenzijdig is, toch? En dat het daarna tweezijdig wordt. En dat hetzelfde verbond voor zowel ouders als kinderen geldt.
Nathanael schreef:Als gezegd, Matth 28 geeft aan dat discipelen worden gemaakt door te dopen. Dus met deze doopvorm, waar Jezus opdracht voor geeft, wordt men discipel. Ik ben niet tegen kinderdoop, maar dan heb ik wel graag dat die kinderen zelf Jezus volgen. Je kunt kinderen niet jong genoeg opvoeden met het onderwijs uit de Bijbel, maar of ze een discipel willen worden kunnen andere mensen niet voor hen besluiten.
Met je uitleg van Matth. 28 maak je de doop tot een aktieve daad. Maar de doop is iets passiefs: je wordt gedoopt. En het is ten diepste niet zo dat je je eigen doop bewerkstelligt. Er staat in Matth. 28 dan ook niet dat mensen discipelen werden
door hun doop. Er staat dat er discipelen worden gemaakt onder alle volken en dat die discipelen worden gedoopt. Discipel worden is iets wat je overkomt en daarna volgt pas de instemming. Het sterkste Bijbelse voorbeeld hiervan is de apostel Paulus: hij werd in zijn nekvel gepakt en op een andere weg gezet. Als het van zijn keuze afgehangen zou hebben, dan was hij de Gemeente van God blijven vervolgen.
Maar je hebt wel gelijk dat degenen die bij die Gemeente horen (en daar horen de kinderen van de gelovigen ook bij), ook discipel (in de zin van navolgers van Christus) behoren te zijn.
Nathanael schreef:Rene Z schreef:(...)4 maal een "huis" gedoopt(...)
Mis ik er twee? Lydia, Stokbewaarder (Hand16) en wie is nummer 3 en 4? Ik dacht ook dat er zeker 3 waren...
Nummer 3: het huisgezin van Stefanus (1 Kor. 1:16).
Nummer 4: Crispus en zijn huis (Hand. 18:8 ).
Daarnaast zou je ook 1 Kor. 12:13 erbij kunnen betrekken, waarbij staat dat allen in de gemeente tot 1 lichaam gedoopt zijn (nl. tot de gemeente van Christus).
Maar laten we wel zijn: met de huisteksten kun je een loopgravenoorlog beginnen, waarbij kinderdopers en gelovigendopers zich diep ingraven, elkaar vanuit hun stellingen bestoken en uiteindelijk niet nader tot elkaar komen.
Nathanael schreef:Bij Stokbewaarder staat dat er in vs 34:
Hand 16:34 schreef:"..dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was "
Dus of 'al' betekend niet (altijd) letterlijk alles en iedereen of alles die gedoopt worden waren (mogelijk) gelovig geworden. Dus dit is geen tegenbewijs dat eventueel ook ongelovigen worden gedoopt. En dat is precies het argument van degenen die alleen gelovigen willen dopen.
De geschiedenis van Lydia is er niet duidelijk over of iedereen gedoopt werd en/of dat iedereen geloofde, dus kunnen we er niets uit afleiden. Er staat 'haar huis'.
Op het gevaar af in herhaling te vallen: wat betekende dit (nl. "met haar huis") in de context van de Bijbel? Want dat is nog wel wat anders dan wat we er in onze huidige individualistische maatschappij onder verstaan.
Nathanael schreef:Wie van jullie is als kind gedoopt?
En wie van die groep ziet zich als discipel?
Ik ben als kind gedoopt. En ik zie me niet alleen als discipel, God heeft kenbaar gemaakt dat ik het ben. Ik ben geen discipel geworden door mijn keuze, maar God heeft daartoe besloten.
Misschien dat we een ander vertrekpunt hebben m.b.t. discipelschap en navolging.

Want dat we Christus na moeten volgen is duidelijk, maar wellicht hebben we allebei een iets andere visie op de wortel van dit discipelschap.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)