seksualiteit, uit het geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 apr 2005 17:47

jas schreef:Van de puriteinen is bekend dat ze 1 x per maand seks hadden, met tegenzin. Ze ervoeren het als een walgelijke, puur vleselijke daad maar zagen het wel als een Bijbelse opdracht.
Daar kan ik me wel aardig in vinden. 8)

Waarom zou God het dan zoiets geweldigs van gemaakt hebben? walgelijk? Hoe kan je nou van een uitvinding rechtstreeks uit de hemel zegen dat het wagelijk is? Je zegt toch ook niet dat je oog een walgelijke uitvinding is want je kan er verkeerde dingen mee zien?

De kust is om op sexueel gebied ook geestelijk te leven!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 apr 2005 17:47

Okay...hier mag ik het verder uit leggen....

Dus jij denkt dat je liefde alleen dmv seks kunt uiten? Wat een onzin.

Nee dat snapt essie ook wel, ik weeet wel dat sex nauw samen (hoort) te ligggen met liefde. Zo wel in het bedrijven als nalaten van sex!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 apr 2005 19:40

Seks uit het geloof ... denkt op eens aan Hieramos Gamos... 8)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 apr 2005 00:06

Aragorn schreef:
jas schreef:Van de puriteinen is bekend dat ze 1 x per maand seks hadden, met tegenzin. Ze ervoeren het als een walgelijke, puur vleselijke daad maar zagen het wel als een Bijbelse opdracht.

Hm, ik heb de indruk dat hun geestelijkheid dan meer uit de heidensche oudheid komt dan uit de bijbel en het ware geloof..

Bovendien is het onbijbels om te trouwen als je daar niet echt behoefte toe heb (en dus niet het dillemma trouwen-branden hebt). :)

Regelrechte kolder. De Schotse puriteinen waren een bron van geestelijke voeding, ook voor Nederland, tot op de dag van vandaag. Die hadden helemaal niets met heidensche oudheid maar alles met God. Je zou er beter aan doen er eens iets van te lezen i.p.v. zulke onzin te schrijven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 apr 2005 00:09

hijwel schreef:

Waarom zou God het dan zoiets geweldigs van gemaakt hebben? walgelijk? Hoe kan je nou van een uitvinding rechtstreeks uit de hemel zegen dat het wagelijk is? Je zegt toch ook niet dat je oog een walgelijke uitvinding is want je kan er verkeerde dingen mee zien?

Ach die mensen hadden een band met God waar ik in elk geval jaloers op ben. Zij wisten wat het was om het vlees te kruisigen. Weet jij dat ook?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 apr 2005 00:15

hijwel schreef:

Je bedoelt geestelijke sex on the beach?
Ik heb het even vet aangegeven, misschien bedoel je wat anders. :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2005 04:34

jas schreef:Ach die mensen hadden een band met God waar ik in elk geval jaloers op ben. Zij wisten wat het was om het vlees te kruisigen. Weet jij dat ook?

je vlees kruisigen is voor mij je oude vleeselijke begeertes inleveren en nieuwe zuivere gebeertes terug krijgen.

op sexgebied is dat:
mijn vleeselijke begeertes inleveren bij Jezus, en daar voor terug krijg ik zijn agape.

In je sexleven moeten drie liefdes centraal staan
- liefde van/voor God, en afhankelijkheid van hem
- geestelijke liefde voor je vrouw/man/vriend/vriendin
- lichamelijke liefde voor je vrouw/man/vriend/vriendin

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2005 04:35

jas schreef:
hijwel schreef:
De kunst is om op sexueel gebied ook geestelijk te leven!

Je bedoelt geestelijke sex on the beach?
Ik heb het even vet aangegeven, misschien bedoel je wat anders. :mrgreen:

haha foutje..

joepie

Berichtdoor joepie » 21 apr 2005 07:21

Ik denk dat het nog steeds geld. Ook nu.
En hoe kom je er eigenlijk bij dat Nederland al vol is. Waar baseer je dat op? Heb je misschien de afgelopen tijd de media daarover niet gevolgd?

Maar om nog eens te laten zien wat het doel van het huwelijk is, zet ik hier maar het betreffende gedeelte uit het huwelijks formulier.

Doel
Gods Woord onderwijst ons ook over het doel van het huwelijk. Man en vrouw mogen elkaar in liefde toebehoren en genieten van wat God hun daarin geeft. Deze liefde tussen man en vrouw wordt in het Hooglied uitbundig bezongen.
Ze is fonkelender dan wijn en zoeter dan honing. (Hoogl. 5:1) Geen stortvloed van water kan het vuur van de liefde blussen. (Hoogl. 8:6,7) Omdat de liefde zichzelf niet zoekt (1 Kor. 13:5), zullen de geliefden uit zijn op het belang van de ander. Zo kan het leven van beiden tot bloei komen. Bovenal zullen zij samen hun leven wijden aan God (Joz. 24: 15b), en elkaar helpen op de weg naar het eeuwige leven.
Daarnaast wil de Here door het huwelijk bouwen aan volgende generaties met het oog op de komst van zijn koninkrijk. (Gen. 17:7) In het paradijs zei Hij tegen man en vrouw: Weest vruchtbaar, wordt talrijk en vervult de aarde. (Gen. 1:28) Ook nu worden echtgenoten geroepen tot het ouderschap (1 Tim. 2:15), wanneer de Here de mogelijkheden daarvoor geeft. Als zij kinderen van God krijgen, ontvangen ze een kostbaar geschenk. (Ps. 127:3, Spr. 1:7-9) Zij zullen als vader
en moeder het beeld van God vertonen in de zorg en liefde voor hun kinderen.
De gehuwden leven niet alleen voor elkaar en hun gezin. De Here geeft hun ook een plaats in de samenleving. Zij behoren zich in te zetten voor de leden van Christus' gemeente en voor alle mensen die God op hun weg plaatst. (Gal. 6:10)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 apr 2005 08:33

Hmm... als in hooglied de (sexuele) relatie met je vrouw/ man vergeleken wordt met de geestelijke relatie met God denk ik niet dat sexualiteit verkeerd of alleen vleselijk is (wat het overigens wel kan zijn). Paulus roept ons zelfs op om ons elkaar niet te onthouden. En in geen van bovengenoemde stukken wordt er ook maar iets gerept over het voorplanten als doel daarvan.

Dat de puriteinen een groot geestelijk leven hadden, en zich elkaar onthielden betekent niet dat dat ook persé goed was. Kdenk dat we dat ook best van Calvijn of Bunyan kunnen zeggen, ze hebben allebei veel betekent voor het christendom in europa. Maar de ene was kinderdoper en de ander baptist. Dus is het redelijk aannemelijk dat één van de 2 verkeerd zat. Of noem es één iemand in de Bijbel (behalve Jezus) die wel een goed geestelijk leven had maar geen zonde had? We kunnen niet zomaar alles klakkeloos van onze voorvaderen overnemen omdat zij 'het' hadden, we zullen ook hun acties moeten toetsen aan de bijbel.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 apr 2005 08:51

Dat meen je toch niet?? :?
Heb je geen mooie vrouw dan Jas?

Een goed sexleven is van belang voor je geestelijke gesteldheid, of je moet een monnik zijn, die zijn leven geheel aan God weidt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 apr 2005 08:58

@mic schreef:
Dat de puriteinen een groot geestelijk leven hadden, en zich elkaar onthielden betekent niet dat dat ook persé goed was.

Dit is een verdraaiing van mijn woorden. Nergens heb ik beweerd dat ze zich van elkaar onthielden. Integendeel, ze deden het in elk geval 1x per maand, niet om zich van elkaar te onthouden maar omdat ze dat rekenden tot de plichten die God aan het huwelijk stelt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 apr 2005 09:01

Van de puriteinen is bekend dat ze 1 x per maand seks hadden, met tegenzin.

Uiteraard deden ze dat met tegenzin. Wie beperkt zich nou voor z'n lol tot 1x in de maand...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 apr 2005 09:05

Klaas schreef:
Van de puriteinen is bekend dat ze 1 x per maand seks hadden, met tegenzin.

Uiteraard deden ze dat met tegenzin. Wie beperkt zich nou voor z'n lol tot 1x in de maand...

Klaas

Haha, ja zo kun je het ook opvatten. Nou ja, in elk geval vonden ze het een plicht om het min. eens per maand te doen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2005 09:15

jas schreef:
@mic schreef:
Dat de puriteinen een groot geestelijk leven hadden, en zich elkaar onthielden betekent niet dat dat ook persé goed was.

Dit is een verdraaiing van mijn woorden. Nergens heb ik beweerd dat ze zich van elkaar onthielden. Integendeel, ze deden het in elk geval 1x per maand, niet om zich van elkaar te onthouden maar omdat ze dat rekenden tot de plichten die God aan het huwelijk stelt.

"Plichten" klinkt nogal tegenstrijdig in dit verband. :?

jas schreef:Zij wisten wat het was om het vlees te kruisigen.

Dat wisten ze zeker (en daarom verdienen deze puriteinen ook navolging), alleen in deze zaak hebben ze vlees (in de Bijbelse zin) wel erg letterlijk opgevat. Sterker nog, ze hebben het woord vlees dusdanig gebruikt dat ook sommige goede zaken die in de schepping zijn gegeven daarmee tot iets minderwaardigs worden gemaakt.

De Bijbel doet de door haar gesanctioneerde seksuele beleving niet af als iets banaals. Wat moeten we dan immers denken van dit gedeelte uit Spreuken 5?

18 Uw springader zij gezegend; en verblijd u vanwege de huisvrouw uwer jeugd;
19 Een zeer liefelijke hinde, en een aangenaam steengeitje; laat u haar borsten te allen tijd dronken maken; dool steeds in haar liefde.

Bij het woordje "dool" geven de kanttekeningen het volgende:

Dat is, vermaak u met haar gelijk iemand zich pleegt te vermaken in hetgeen geoorloofd is, en daarin zich zo te vergeten dat hij naar het ongeoorloofde niet eens omziet.

en hier wordt dus ook uitdrukkelijk over het lichamelijke gesproken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”