Stelling : Zelfmoord

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 19 apr 2005 11:46

Mariamagdalena schreef:Zelfmoord is geen oplossing, denk ik.
Vanuit mijn geloof gezien zeker al niet, omdat het volgens mijn geloof niet mag van God.
Maar je veroorzaakt nog veel meer problemen, omdat je de mensen die je achterlaat een groot verdriet doet, als je die hebt natuurlijk, want er zijn ook mensen die helemaal niemand hebben.
Maar het is nooit een oplossing, zelfmoord is denk ik altijd fout, ook al heb je een superrotleven.

Maar wat als er in de verste verte geen andere oplossing te bekennen is?
stomp niet af, blijf slijpen

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 apr 2005 11:59

gurl schreef:
Vanuit mijn geloof gezien zeker al niet, omdat het volgens mijn geloof niet mag van God.
Maar je veroorzaakt nog veel meer problemen, omdat je de mensen die je achterlaat een groot verdriet doet, als je die hebt natuurlijk, want er zijn ook mensen die helemaal niemand hebben.
Maar het is nooit een oplossing, zelfmoord is denk ik altijd fout, ook al heb je een superrotleven.

Toch is er volgens mij altijd wel een oplossing.
Als iemand zo geestelijk in de knoop zit, dat hij of zij totaal geen oplossing ziet, moet de persoon toch proffesionele hulp zoeken.
Kijk, ik heb in mijn leven ook een hele berg ellende meegemaakt, zou ook makkelijk zelfmoord kunnen plegen, echt zoveel ellende, dat ik soms denk, wat 10 andere mensen in hun hele leven heben, heb ik in de helft van mijn leven gehad.
Maar toch heb ik nooit een poging tot zelfmoord gedaan.
Ik vind het ook vaak een opgave hoor, dit leven, echt!
Maar ik denk dat het niet mag van God.
Dat je geboren bent omdat Hij het wil, en dat je je tijd moet afmaken die Hij voor je in petto heeft.
Het moet gewoon, en de ene krijgt 1 kilo te dragen en de andere 100.000 kilo.

Aragorn

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 14:18

Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.

Klopt, het hele leven is eigenlijk maar een tijdelijk probleem.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 apr 2005 23:33

Mariamagdalena schreef:
gurl schreef:

Toch is er volgens mij altijd wel een oplossing.
Als iemand zo geestelijk in de knoop zit, dat hij of zij totaal geen oplossing ziet, moet de persoon toch proffesionele hulp zoeken.
Kijk, ik heb in mijn leven ook een hele berg ellende meegemaakt, zou ook makkelijk zelfmoord kunnen plegen, echt zoveel ellende, dat ik soms denk, wat 10 andere mensen in hun hele leven heben, heb ik in de helft van mijn leven gehad.
Maar toch heb ik nooit een poging tot zelfmoord gedaan.
Ik vind het ook vaak een opgave hoor, dit leven, echt!
Maar ik denk dat het niet mag van God.
Dat je geboren bent omdat Hij het wil, en dat je je tijd moet afmaken die Hij voor je in petto heeft.

Dan heeft God je absoluut gedragen en hiervoor bewaard....

Jouw reactie had mijn reactie kunnen zijn van 2 jaar terug. Numoet ik zeggen dat het bij mij Godzijdank mislukt is, ik garandeer niet dat ik dit nooit meer doen zou. Ook vind ik dit een linke uitspraak:

Er zijn ook situaties waarin dit onmogelijk is!

joepie

Berichtdoor joepie » 20 apr 2005 07:30

essieee schreef:Er zijn ook situaties waarin dit onmogelijk is!

Ik denk dat je moet zeggen: Onmogelijk LIJKT.
Want wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God!

Maar je kunt soms in een bepaalde impasse zitten dat er geen oplossing voor ogen lijkt dan maar dood te zijn. Of je kunt geestelijk in de was zijn door bepaalde omstandigheden dat het de enige oplossing lijkt.
Maar het lost niets op.
Niet voor de zelfmoordenaar en niet voor de nabestaanden.
Wie weet brengt de zelfmoordenaar wel een nabestaande in zo een nood dat het ook voor die persoon de enige mogelijkheid lijkt.

Maar om op de vraag terug te komen. IK geloof dat ook een zelfmoordenaar een kind van God kan zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 apr 2005 08:36

Even heel kort door de bocht...als je suicidaal bent ben je al zover heen dat je God niet meer ziet en ervaart...wat moet je dan nog bij God doen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 apr 2005 09:37

Het feit blijft dat God er is... maar je ziet Hem inderdaad niet, als jezelf denkt Hem nodig te hebben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 20 apr 2005 10:18

joepie schreef:

Maar je kunt soms in een bepaalde impasse zitten dat er geen oplossing voor ogen lijkt dan maar dood te zijn. Of je kunt geestelijk in de was zijn door bepaalde omstandigheden dat het de enige oplossing lijkt.
Maar het lost niets op.
Wie weet brengt de zelfmoordenaar wel een nabestaande in zo een nood dat het ook voor die persoon de enige mogelijkheid lijkt.

Maar om op de vraag terug te komen. IK geloof dat ook een zelfmoordenaar een kind van God kan zijn.

en een moordenaar die daarna zelfmoord pleegt?
zoals die man in hilversum, of jongens die op scholen klasgenoten doodschieten en daarna zichzelf?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 apr 2005 10:27

En die man uit Hilversum was nog een agent ook. Een verkeersagent met dienstwapen. Van een politieagent zou je zulke dingen eigenlijk niet zo gauw verwachten.

Maar, ik denk, als je leven heel erg moeilijk is, dat je juist heel veel moet bidden, dat heeft mij in ieder geval wel geholpen, en natuurlijk een hele lieve vriendin ook.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 apr 2005 11:51

Claire schreef:
joepie schreef:

Maar het lost niets op.

zoals die man in hilversum, of jongens die op scholen klasgenoten doodschieten en daarna zichzelf?

Wil je dat wij gaan beoordelen of die persoon dus een kind van God was of niet? Dat kunnen wij toch niet weten.
Ik ken niemand van deze personen dus ik zou ook niet weten hoe hun leven er uit zag. Of ze zowiezo christenen waren.
Dus hoe kan ik dat weten.

Maar ik denk wel dat het zou kunnen. Als je zulke dingen doet ben je niet opeens goddeloos. Je denkt wel dat je Godloos bent. Dat God er niet meer is. Maar Hij is er wel.
Je bent waarschijnlijk in grote nood als je zoiets doet.
Je moet ook echt wel psychisch behoorlijk in de war zijn.
Anders denk ik niet dat je zoiets kunt doen.

En voor Essieee: als je denkt dat God er niet meer is, dan draagt Hij jou.
Je zult ongetwijfeld wel het gedicht kennen van de voetstappen in het zand. Ook al merk je er niets van en denk je dat Hij ver weg is, dan is Hij juist het dichtsbij.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 20 apr 2005 11:56

Wil je dat wij gaan beoordelen of die persoon dus een kind van God was of niet? Dat kunnen wij toch niet weten.
Ik ken niemand van deze personen dus ik zou ook niet weten hoe hun leven er uit zag. Of ze zowiezo christenen waren.
Dus hoe kan ik dat weten.

Maar ik denk wel dat het zou kunnen. Als je zulke dingen doet ben je niet opeens goddeloos. Je denkt wel dat je Godloos bent. Dat God er niet meer is. Maar Hij is er wel.
Je bent waarschijnlijk in grote nood als je zoiets doet.
Je moet ook echt wel psychisch behoorlijk in de war zijn.
Anders denk ik niet dat je zoiets kunt doen.

En voor Essieee: als je denkt dat God er niet meer is, dan draagt Hij jou.
Je zult ongetwijfeld wel het gedicht kennen van de voetstappen in het zand. Ook al merk je er niets van en denk je dat Hij ver weg is, dan is Hij juist het dichtsbij.

nee dat niet maar ik bedoel eigenlijk van zou je als christen tot zulke dingen kunnen komen?

joepie

Berichtdoor joepie » 20 apr 2005 12:19

Claire schreef:nee dat niet maar ik bedoel eigenlijk van zou je als christen tot zulke dingen kunnen komen?

Waarom denk je dat ze dat niet zouden kunnen?
Een Christen is een even grote zondaar als een niet Christen.
En kan in even grote nood zitten als een niet Christen.
Denk maar aan incest.
Ik zou denken dat een Christen dat niet zou doen, maar toch gebeurd het.
En eigenlijk met elke zonde is dat zo.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 apr 2005 12:43

Laten we nu niet op Gods stoel gaan zitten en een discussie gaan voeren of een (zelf) moordenaar wel of niet in de Hemel kan komen! Misschien heel hard gezegdt: Laat dat maar aan God over!!!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 apr 2005 19:43

:mrgreen: te verwachten natuurlijk...

en zoals Simson :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 21 apr 2005 19:34

Evelien schreef:Laten we nu niet op Gods stoel gaan zitten en een discussie gaan voeren of een (zelf) moordenaar wel of niet in de Hemel kan komen! Misschien heel hard gezegdt: Laat dat maar aan God over!!!!

Precies, als iemand psychisch enorm in de knoop zit...geen uitweg meer ziet.

Kan iemand mij vertellen wat waar is?
Kan iemand mij vertellen wat er na die laatste dag is?

iemand?

Iemand…?

God als U bestaat…
Help me dan

Laten we niet twijfelen aan God's goedheid en genade.
~Get out and do what we were meant to do~

Terug naar “Archief”