Uit de kerk gezet worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 apr 2005 08:33

de eerste twee keren ofzo wordt de naam niet genoemd en daarna noemt men de naam geloof ik.. dat is niet om ervoor te zorgen dat deze persoon met de nek ofzo aangekeken wordt.. maar nee dat isom voor die persoon te bidden.. om met hem te gaan praten, zodat hij mischien nog tot inkeer komt... en ja gebeurt het dan niet, dan wordt hij buiten de gemeenschap gesloten... dat is hier in de kerk ook een paar keer gebeurt.. en ik moet zeggen dat die in ieder geval 1 van die personen het niet eens erg vond eigenlijk.. hij wilde toch niks meer met de kerk te maken hebben..

wat je hier trouwens ook wel tegenkomt is dat je hoort dat er mensen onder de tucht staan.. ze noemen dan dus nog geen naam.. en dan ineens een paar week later gaat iemand of een gezin zich ineens ontrekken aan opzicht en tucht van de kerk..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 apr 2005 16:10

daarbij, de kerk heeft hem de rug toegekeerd, dat is denk ik niet waar,

Nou, ik vertelde enkel waarheid, en ja, die meneer is de kerk uitgezet zodra zijn zondige leven aan het licht kwam.
Nou tadaa, denk ik dan: we zijn allemaal zondig, en wie zijn wij als mensen om de rug toe te keren naar ''het uitschot'' terwijl Jezus voor deze mensen juist Zijn nek uitstak.
Ik ben het met je eens dat de wandel dan ook moet veranderen, maar dat is in dit geval ook gebeurd, dat was ik nog vergeten te vermelden.
Ik kan er nog steeds niet over uit dat dit nog steeds gebeurt , ook al wil deze man zijn leven beteren, of liever gezegd: dat heeft hij al gedaan.
Engaged @ 07-01-2005

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 apr 2005 17:46

M@rije schreef:
daarbij, de kerk heeft hem de rug toegekeerd, dat is denk ik niet waar,

Nou, ik vertelde enkel waarheid, en ja, die meneer is de kerk uitgezet zodra zijn zondige leven aan het licht kwam.
Nou tadaa, denk ik dan: we zijn allemaal zondig, en wie zijn wij als mensen om de rug toe te keren naar ''het uitschot'' terwijl Jezus voor deze mensen juist Zijn nek uitstak.
Ik ben het met je eens dat de wandel dan ook moet veranderen, maar dat is in dit geval ook gebeurd, dat was ik nog vergeten te vermelden.
Ik kan er nog steeds niet over uit dat dit nog steeds gebeurt , ook al wil deze man zijn leven beteren, of liever gezegd: dat heeft hij al gedaan.

Ik weet niet wat die man nu doet, misschien is het voor jou (en eventueel een vriend of wat vrienden) contact met deze man te leggen of bij te houden. Dit kan een spiegel voor anderen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 apr 2005 16:01

Ja zou kunnen, maar ik ken verder niemand van zijn kennissenkring. Wij hebben elkaar pas na de breuk met kerk en familie leren kennen.
Voor hen zal het in die zin dus geen spiegel zijn denk ik.
Engaged @ 07-01-2005

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 00:20

Hm. Het "we zijn allemaal zondig" is misschien wel iets te kort door de bocht. Waar komt de term "gemeenschap der heiligen" vandaan? Ja, je bent als zondig mens geheiligd in Christus. Maar als het goed is verandert dat je dan ook. Ik denk maar even aan wat Paulus schrijft aan gemeenten over hoe ze vroeger waren en hoe ze nu zijn. Paulus zegt niet dat ze niet zondig zijn... maar er is een verschil tussen zonde doen (iedereen) en bewust zondigen. Als je het niet zo erg vindt en wel wil geloven maar ondertussen ook nog gewoon wil blijven zondigen, dan klopt er iets niet. Dan ben je "schijnheilig".

Maar goed, dat is algemeen bedoeld, ik weet niet wat de situatie in dit geval was, je moet het per situatie beoordelen en dat doet de kerk ook... of het goed is gebeurd, daar kan ik niks van zeggen dus dat doe ik hier ook niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 22 apr 2005 06:23

M@rije schreef:Ja zou kunnen, maar ik ken verder niemand van zijn kennissenkring. Wij hebben elkaar pas na de breuk met kerk en familie leren kennen.
Voor hen zal het in die zin dus geen spiegel zijn denk ik.

Heb je dan ook wel het verhaal van die andere kant gehoord?
Of alleen van hem?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 apr 2005 07:24

Of alleen van hem?

Nee, alleen van hem , das idd ook wel zo.
Maar ja, fam. kwam ook nooit op bezoek enzo. De kerk moest hij echt uit, dat was wel echt zo.
Engaged @ 07-01-2005

joepie

Berichtdoor joepie » 23 apr 2005 07:34

M@rije schreef:
Of alleen van hem?

Nee, alleen van hem , das idd ook wel zo.
Maar ja, fam. kwam ook nooit op bezoek enzo. De kerk moest hij echt uit, dat was wel echt zo.

Ik zou toch beide kanten van het verhaal willen horen voor ik mij er een oordeel over zou geven. Want zijn verhaal wordt natuurlijk "gekleurd" door zijn inzicht en gevoel wat hij er bij heeft.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: Uit de kerk gezet worden

Berichtdoor Zareb » 23 apr 2005 08:51

pugna schreef:In onze kerk (CGK) staan de drie trappen ook in het boekje. Maar ik heb het nooit meegemaakt dat ze ook daadwekelijk gebruikt werden.

'k weet niet of ik daar wel of niet blij om moet zijn. :?

Goeie vraag!

Op een correcte, liefdevolle manier om gaan met de "kerkelijke ban" met als uiteindelijk doel toch het proberen om iemand terug te brengen bij de kerk zou misschien wel veel meer toegepast moeten worden. Het betekend in iedergeval dat de kerk(eraad) dan betrokken is bij het geestelijk welzijn van haar leden. Want ruim voordat die eerste stap word afgekondigd zijn er, als het goed is al vele gesprekken met de betrokkene aan vooraf gegaan. Het betekend aan de andere kant natuurlijk ook dat een kerkeraad niet bang is om de discussie aan te gaan.

De praktijk leerd dat de "ban" inderdaad niet veel gebruikt word. Men vind danwel andere manieren om iemand uit de kerk te laten verdwijnen. De kerk is natuurlijk in eerste instantie de plek om God te ontmoeten, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook een sociaal gebeuren. In principe ben je van de wieg tot het graf onderdak. Met kerk in het middelpunt zijn er dan christelijke scholen, verenigingen, bejaardenhuizen ect. Als je in zo'n "zuil" opgegroeid is dat natuurlijk best veilig.
En wat zie je dan vaak gebeuren. Iemand die afwijkt van een mening die door die kerk als "waarheid" word bestempeld, word langzaam in een isolement gedwongen. Is niet meer echt welkom op de jeugdvereniging, word niet meer gevraagd om de koster te assisteren, kortom het hele sociale vangnet gaat steeds grotere scheuren vertonen. Maar tijdens dit alles gaat men de dialoog niet aan. Vooral in kleinere plaatsen waar het kerkelijk leven vaak door het burgerlijk leven heen loopt zet die tendens zich door. Gemeenteleden die altijd bij jou hun brood kwamen kopen gaan nu opeens naar een andere bakker. Gemeenteleden die je op straat tegen komt, die vroeger hartelijk goeiedag zeiden, hebben nu opeens meer intresse in de etalage waar ze op dat moment voorbij komen. En ga zo maar door.

En dan haken mensen af. Dan keren ze soms de kerk de rug toe. Of ze gaan op zoek naar een gemeente waar ze wel volwaardig gemeentelid mogen zijn.

En in de eerste gemeente word vol "heilige" verontwaardiging gesproken over "die afvallige" die "zomaar" uit de gemeente is gestapt. Zij wassen hun handen in onschuld, want zij hebben hem er niet uitgegooid. Nee hoor hij is zelf gegaan. Tja, dan heb je die "ban" toch helemaal niet nodig!

[S]
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 23 apr 2005 22:49

Tucht? Iemand uit de kerk gezet na diverse aanmaningen van de kerkeraad?
Dat moet kunnen, ik zeg MOET. Het is een voorwaarde voor een zuivere leer! Dat vind ik, en na het lezen van een beleidenisgeschrift kwam ik er achter dat vele broeders en zusters dat met mij eens zijn.
Wij, m'n vrouw en ik dwaalden in de begin jaren van ons huwlijk af naar een sekte waar een hele vreemde leer werd verkondigd, op grond van de Bijbel.
Wij kwamen tot de conclusie dat we een gemeenschap moesten zoeken waar TUCHT heerst. Een kerk waar de kerkeraad een broeder of zuster aan kan spreken over zijn gedrag, maar net zo belangerijk waar ik (bijvoorbeeld) de dominee kan aanspreken over de uitleg van Zijn woord dat niet overeenkomt met de beleidenis geschriften.
Tucht gaat dus twee kanten op, en is een voorwaarde van ware kerk die het mooiste in de zeven brieven aan de gemeente (eerste hfdst van Openbaringen van Johannes) tot uitdrukking komt.
Het is vanzelf een zeer zware opdracht voor een kerkeraad om handelend op te treden in dezen, wat niet zonder intensief gebed kan.

ehm, ja mijn vader kon het niet laten om onder mijn account een reactie te plaatsen, deze post is niet van mij dus maar van mijn vader :? vermoeiend van die vaders die dat internet nog niet helemaal onder controle hebben
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 apr 2005 23:15

[S] schreef:Tucht? Iemand uit de kerk gezet na diverse aanmaningen van de kerkeraad?
Dat moet kunnen, ik zeg MOET. Het is een voorwaarde voor een zuivere leer! Dat vind ik, en na het lezen van een beleidenisgeschrift kwam ik er achter dat vele broeders en zusters dat met mij eens zijn.
Wij, m'n vrouw en ik dwaalden in de begin jaren van ons huwlijk af naar een sekte waar een hele vreemde leer werd verkondigd, op grond van de Bijbel.
Wij kwamen tot de conclusie dat we een gemeenschap moesten zoeken waar TUCHT heerst. Een kerk waar de kerkeraad een broeder of zuster aan kan spreken over zijn gedrag, maar net zo belangerijk waar ik (bijvoorbeeld) de dominee kan aanspreken over de uitleg van Zijn woord dat niet overeenkomt met de beleidenis geschriften.
Tucht gaat dus twee kanten op, en is een voorwaarde van ware kerk die het mooiste in de zeven brieven aan de gemeente (eerste hfdst van Openbaringen van Johannes) tot uitdrukking komt.
Het is vanzelf een zeer zware opdracht voor een kerkeraad om handelend op te treden in dezen, wat niet zonder intensief gebed kan.

ehm, ja mijn vader kon het niet laten om onder mijn account een reactie te plaatsen, deze post is niet van mij dus maar van mijn vader :? vermoeiend van die vaders die dat internet nog niet helemaal onder controle hebben

Ik ben het dan wel met je vader eens.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 24 apr 2005 18:51

En dan nog.... en kerk kan je de rug toekeren wat ze willen. God zal dat toch nooit doen :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 apr 2005 22:01

chickie schreef:En dan nog.... en kerk kan je de rug toekeren wat ze willen. God zal dat toch nooit doen :)

Als de kerk in een rechte weg en volledig Bijbels verantwoord de tucht heeft toegepast, en men geeft geen gehoor aan de vermaning en men keert niet met schuldbelijdenis terug, dan zit de hemel op slot. Gewoon potdicht en dit volgens Jezus eigen woord uit Math. 18:17-18;

"En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen."

Er is dan voor die persoon geen mogelijkheid tot zaligheid zolang hij in zijn zonde volhardt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 25 apr 2005 14:52

Toch vreemd dat als de ene kerk je eruit gooit je in een andere wel weer welkom bent. Dan zou je in de ene kerk niet meer in de hemel komen en in een andere weer wel. Raarrrrrrrr.
Zie het in de kerk waar ik pas uit gegaan ben. Die mensen tuchten een eind weg, dat is niet normaal meer. Omdat je in hun ogen iets fout doet, wat niet per definitie fout is. Zie het soms gewoon als een soort van machtsmisbruik.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

uit de kerk

Berichtdoor martin29 » 25 apr 2005 18:17

als hhet goed is staat er in je bijbel ik weet even niet zo gauw waar maar daar staat als het goed is een richtlijn ivm met losbandig leven en uit mijn hoofd staat er inmijn eigen woorden het volgende :dat als een iemand zondigt dat je hem moet waarschuwen en als hij niet luisterd dan moet je iemand meenemen en samen met die persooon nog een keer waarschuwen en als hij dan nog niet luisterd dan moet je nog een keer gaan (al deze keren moet je proberen te bidden met of voor die persoon )
en als dat niet helpt dan mag je hem als het ware de rug toekeren maar als hij berouw toont dan moet je hem ook weer opnemen .
maar dit is uit mijn hoofd wat er in de bijbel staat hieover volgens mij in een van de brieven van paulus.

Terug naar “Archief”