Hoe raak je vertrouwd met de Bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 apr 2005 20:16

jas schreef:
Mapleleaf schreef:Dat is bij het lezen van Gods woord onmisbaar. Want zonder de verlichtene en ontdekkende werking van de Heilige Geest blijft ons verstand duister en blijft dat woord voor een mens gesloten.

Maar wij hebben ook de verantwoordelijkheid om dat woord te onderzoeken. Door het dagelijks, in biddend opzien, te lezen (aan de hand van een bijbelverklaring of kanttekeningen).

Ja, maar zonder de H.G. is dat een onmogelijke opgave.

Dat zijn alle opgaves in de bijbel. Het is een heerlijk, eenzijdig werk van God. Dat moeten wij goed bedenken ook bij het lezen.

Ds. Veenendaal haalde Augustinus laatst aan wat ik heel mooi vond n.l:

"Heere geef toch wat U eist. Dan zult U niet tevergeefs bevolen hebben."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2005 22:39

jas schreef:Vraag: Hoe raakt men vertrouwd met de Bijbel
Antw.: Door den Heiligen Geest

oke.. maar hoe werkt dat in de praktijk.. (heb zo wel een ideetje...)
maar hoe werkt het bij jou.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 apr 2005 23:11

hijwel schreef:

Ff een vraag, er wordt gesteld dat de Heilige Geest er bij komt zeg maar, na je bekering....
Dat gaat dan toch niet op hier?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 23:14

essieee schreef:
hijwel schreef:

Ff een vraag, er wordt gesteld dat de Heilige Geest er bij komt zeg maar, na je bekering....
Dat gaat dan toch niet op hier?

Het is maar wat onder het begrip 'vertrouwd' verstaan wordt. Is het het kennen van de indeling van de Bijbel, de lijnen, weten hoe je moet zoeken, of is het meer? Is de echte vertrouwdheid met de Bijbel niet, dat je daarmee ervaart dat Hij tot en met je spreekt en dat er ahw een dialoog met God op gang komt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 apr 2005 23:16

Ik denk het laatste.....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 23:19

essieee schreef:Ik denk het laatste.....

Dus essieee, even terugkomend op je vraag? Is het dan wel of niet aan de orde?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 apr 2005 23:22

jas schreef:

Jawel....
FF dogmatisch gezien werkt eerst de Geest in je....
Maar wanneer je als onbekeerde (..) de Bijbel leest, en het werkt zeg maar is het geestloos, dus kun je dan uberhaupt spreken over vertrouwd zijn met de Bijbel in enge zin van het woord?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 23:31

essieee schreef:
jas schreef:

Jawel....
FF dogmatisch gezien werkt eerst de Geest in je....
Maar wanneer je als onbekeerde (..) de Bijbel leest, en het werkt zeg maar is het geestloos, dus kun je dan uberhaupt spreken over vertrouwd zijn met de Bijbel in enge zin van het woord?

Je kunt in elk geval een bepaalde methode aanleren om de Bijbel te lezen, je de inhoud in letterlijke zin en ook in brede lijnen eigen maken. Maar de diepere laag (waarvan sommigen zeggen dat hij niet bestaat, omdat ze hem zelf niet zien) zie je dan niet.
God is een Geest, en Zijn Woord is dan ook Geestelijk. Dat moet geleerd worden en daarom is de onderwijzing van de Heilige Geest zo nodig. Toch moet een onbekeerde van zijn beste werk het lezen van de Bijbel maken. Het is immers daardoor dat God vooral wil werken?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 apr 2005 23:36

Okay...ga er nog eens over nadenken......

En ja God antwoord vanuit het woord! Dus zeker heel belangrijk om ermee vertrouwd te worden....

Nathanael

Hoe raak je vertrouwd met de Bijbel? makkelijke vertaling

Berichtdoor Nathanael » 20 apr 2005 00:55

Suggestie: koop een vertaling (of paraphrase) als "Het Boek" of "Groot Nieuws", of de Parallelbijbel. Ook de profeten lezen daarin makkelijker.

Door de makkelijker zinnen, krijg je makkelijker de algemene lijn van een een hoofdstuk of bijbelboek te pakken. Dan kun je altijd nog in een woor-voor-woord vertaling kijken wat er precies staat.

Zelf lees ik heel lang de Statenvertaling, maar de informatie dichtheid in de Bijbel is zo groot dat ik af en toe een blik-verruimer nodig heb. Dan denk ik: staat er dat? En omdat ik dan goed ga lezen en nog een keer zie ik meer en vaak wat ik eerst niet zag. En vergeet niet: God leidt!

God beloofd dat Hij jouw helpt, bij als hem verteld wat je doet:
Spreuken 3: 5 Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. 6 Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2005 17:41

Voor mij is vertrouwd raken met de Bijbel in de eerste plaats weten wat erin staat, waar dingen staan. Dus: de Bijbel lezen, lezen, lezen en herlezen.
Mijn ervaring is dat in het dagelijks leven dan teksten kunnen boven komen, die een antwoord op jouw vragen zijn of jouw noden...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 apr 2005 17:50

Riska schreef:Voor mij is vertrouwd raken met de Bijbel in de eerste plaats weten wat erin staat, waar dingen staan. Dus: de Bijbel lezen, lezen, lezen en herlezen.
Mijn ervaring is dat in het dagelijks leven dan teksten kunnen boven komen, die een antwoord op jouw vragen zijn of jouw noden...

Ja ik herken hier heel veel in. Je krijgt uiteraard ook de reactie dat dat niet het belangrijkste is, maar wanneer je ook dingen kunt weerleggen vanuit de Bijbel en je weet waar het staa-en in welke context- is dat veel postiever!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2005 18:35

Dat is ook de reden waarom het zo goed zou zijn dat de kinderen op school de pslamversjes blijven leren.
Ik weet niet hoe het op de reformatorische scholen gaat, maar bij de meeste christelijke scholen is het een 'klassikaal aanleren'. Dat beklijft lang niet zo als het 'uit het hoofd leren'.

Ik kom af en toe in een verpleeghuis bij de kerkdiensten. Er zijn diep demente bejaarden die wat voor zich uit zitten te kijken en aan wie alles voorbij lijkt te gaan. Totdat... er een psalm wordt gezongen in de oude berijming (dus niet uit het Liedboek van de Kerken). Dan zie je er leven in komen, dan zie je ze rechtop gaan zitten en dan zingen ze vlekkeloos, woord voor woord zo'n psalm mee.

Ik zie het bij ernstig zieke mensen, dat dan zo'n psalm - hét boek dat alle gevoelens verwoordt die een mens heeft - een troost is, of aangeeft wat iemand bezighoudt.

Ik heb als kind Jesaja 53 uit het hoofd mogen leren. Niet moeten - de meester vroeg wie dat wilde, dan kreeg je en mooie Bijbelplaat. Tot op de dag van vandaag is het mij vertrouwd en leef ik ermee.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 20 apr 2005 19:59

Bij ons in Harskamp op de basisschool (het is officieel een protestant-christelijke school, maar het hangt naar refo toe), worden er ook psalmversjes geleerd. En daar er velen zitten die eigenlijk maar weinig het Woord horen, is het een heel mooi iets, wat ze later altijd nog zullen weten en eraan denken: ja, vroeger leerde ik die psalm...

Het is misschien ook wel heel belangrijker om bepaalde stukken van de bijbel (wat maakt niet uit) uit je hoofd te kennen. Dan onthoud je het veel beter, en als je oud bent, zul je misschien moeite hebben met lezen, maar die stukken nog weten!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 20 apr 2005 20:26

Om vertrouwd te raken met de bijbel hebben we de geest nodig. Hebben we Jezus nodig. Hij is immers zelf de waarheid. Wel denk ik dat het goed is om niet alleen bij die noodzaak te blijven steken. De geest wil werken in mensen harte. hij komt daar waar Hij gevraagd wordt. Jezus zei zelf dat de geest gegeven wordt aan die er om vragen.
Daarbij is ook in de bijbel te zien, het klinkt wat cliché achtig, om middelijk ermee bezig te zijn. Zelf haal ik veel uit de bijbel door eerst te vragen of God mijn hart opent, dat ik me ook open stel voor dingen die ik eigenlijk niet wil lezen, en dat ik me open stel voor het bloed van Christus. Verolgens ga ik erin duiken, heel concreet door tekstverwijzingen erbij te zoeken. Door te mijmeren, mediteren. Dan spreekt het woord altijd wel, dan is het telkens weer mals gras wat herkauwd kan worden.

Buiten alles hebben we de Geest nodig, maar Hij wil werken, Hij wil komen en... Hij komt ook! als we komen zoals we zijn, met of zonder besef van zonden en ons vertrouwen in Hem en Jezus uit te spreken.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

Terug naar “Archief”