"Pak slaag" in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 09 apr 2003 19:03

Precies! Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, inderdaad. Maar als je ziek bent en je weet het niet, ben je toch nog wel ziek?!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 19:20

Ik weet niet of je dit beeld zo ver moet oprekken. Niemand kan zeggen dat hij zonder zonde is. (al ken je het begip zonde niet eens.)
Dus iedereen weet dat hij ziek is........
Paules werd ook stil gezet op de weg naar damaskus (schrijf je dat zo en is het damaskus wel :roll: ) maar ook hij kwam er achter dat hij de medicijnmeester nodig had.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 09 apr 2003 21:44

Haai schreef:
Kaw schreef:Bij mij in de kerk (ger. vrijgemaakt) hoor je gemiddelt 1 of 2 keer in het jaar een preek die genadeloos wijst op je zonden.

Hoe kan een preek die je op je zonden wijst genadeloos zijn????

Sorry... Heel verkeert uitgedrukt. Ik bedoel dat er in mijn kerk meestal overheen gepreekt wordt. De dominees gaan ervan uit dat je je ellende kent en dat je weet dat je diep zondig bent. Maar die beleving is daarintegen plaatselijk zeer schraal (onder de jeugd.)

joepie schreef:Ik ben ook lid van de Vrijgemaakte kerk, maar doorgaans wordt er elke zondag gewezen op onze zonde. Niet zoals bij Kaw maar twee keer per jaar. De afgelopen weken is er in onze kerken extra stilgestaan bij de verootmoediging. En dat is ook goed.
Ik hoor dus eigenlijk elke zondag hoe ellendig ik ben met mijn zondige leven. Maar ik hoor ook van Zijn verlossing uit dat ellendige leven.
Ik hoor telkens weer dat ik toch weer opnieuw mag beginnen.

Dat klopt. Maar daar is zeker geen heel punt aan gewijdt. Het wordt meestal even terloops genoemt. En dat verschilt dus ook per dominee. Ik heb 1 dominee die dit nadrukkelijk wel doet en 1 dominee die niet preekt over ellende en dankbaarheid, maar alleen over verlossing. De jeugd (op mijn jeugdvereniging) is annoniem er over eens dat de preken van deze dominee niet aanspreken. (Waar zal dat van komen?)

joepie schreef:En aan de vruchten herkend men de boom.

Daarom ben ik soms heel verdrietig in de ger. kerk. vrijgem. Waarom ben ik de enige die last heeft van de wereld om mij heen en daar geen plezier meer in vind? Iedereen roept dat ie van God is, maar hun levens laten iets anders zien. Ze snappen niet dat ik geen lust meer vind in de wereld. Dit vind ik toch een heel slecht teken.

Pieter schreef:We gaan zoals altijd weer lekker kort door de bocht. Ik denk dat het 100% aan je eigen instelling ligt hoe je een preek interpreteert. Als je nu eens zonder vooroordeel in je bankje gaat zitten, en 's goed je best doet, dan weet ik zeker dat je er na de eerstvolgende preek al heel anders tegen aan kijkt. Het is wel erg goedkoop om langs de zijlijn altijd maar met je vingertje te zwaaien. Buig voor je naar de kerk gaat eerst maar eens je knieëen, en vraag God of Hij een boodschap voor JOU wil geven, d.m.v. de "dwaasheid der prediking". Ik geloof stellig dat als je er in het gebed zo mee bezig bent, je in het vervolg niet meer zo afgeeft op de "gergem preken".

50 van de 2000 die aan het avondmaal gaan (durven)... Honderden mensen van 50 jaar of ouder die niet kunnen getuigen van enig geloof... Ik heb gewoon het gevoel dat deze preken een wel erg schraal evangelie brengen... Blij evangelie? Vertel me dan eens? Waarom wordt er na elke zondag een dubbele ellende-verlossing-dankbaarheid-preek zo weinig geloof gevonden? Dat is dus de grootste vraag waar ik mee zit. Het kan er bij mij niet in dat dit de weg van God is die hij met zijn Kerk wil gaan. Dit frustreert mij dus enorm en dat is misschien wel te lezen op dit forum. Sorry daarvoor, maar ik snap het gewoon niet.

God gaf mij het Geloof toen ik 10 was. En ellende ken ik ook. Ik hoor bij Gods uitverkoren volk. Als iemand daarover wil vragen wat mijn ellende of geloof inhoud: Ik beantwoord ze graag maar niet op dit forum. (te persoonlijk) Waarom ging het bij mij zo gemakkelijk en waarom zit de ger. gem. na duizenden preken over dit onderwerp nog steeds in het ongeloof?

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 09:47

Kaw, moet je die boeken van Aleid Schilder en Herman Veenhof eens lezen, dan begrijp je ee beetje waar de sfeer in de kerk en de matte houding vandaan komt.
FIjn dat je het anders wilt: bidt God wat je plaats mag zijn in zijn Gemeente en dan bedoel ik de Gemeente erg breed! Hij heeft een plan met je en kan je goed gebruiken dat weet ik zeker. Alles wat je nu meemaakt is bruikbare bagage voor de toekomst. Misschien mag je in je kerk aan het werk, maar misschien ook ergens anders.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ene kerk er niet is om te vechten, maar dat een kerk het logische gevolg is van de liefde van God: mensen die zijn aangeraakt doro het evangelie zoeken elkaar op om God te aanbidden en elkaar te steunen en ze proberen anderen bij God te brengen. Volgesn mij is dat de eenige reden waarom een gemeente bestaat. Als de gemeente waarin je zit al zijn energie inzichzelf steekt: overleven, discusieren over nieuwe vormen. Of zijn energie negatief gebruikt naar andere geloofsgemeenschappen: fout! Dan denk ik dat je een gemeente moet gaan zoeken waar mensen opgebouwd wordden en God jouw gaven kan gebruiken om je broeders en zusters opte bouwen.
Het vrijgemaakte motto is: bidt maar wacht maar, lijdt maar, maar ik hou meer van: bidt maar werk maar. Mensen ervaren het kerkelijk leven vaak als zwaar heb ik gemerkt. En dat kan niet de bedoeling izjn. Leven met God is grandioos spannend!!! Ga naar dat leven op zoek! God wil je positief gebruiken, je negatieve energie is uit het vlees.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 10:10

joris schreef:Kaw, moet je die boeken van Aleid Schilder en Herman Veenhof eens lezen, dan begrijp je ee beetje waar de sfeer in de kerk en de matte houding vandaan komt.
FIjn dat je het anders wilt: bidt God wat je plaats mag zijn in zijn Gemeente en dan bedoel ik de Gemeente erg breed! Hij heeft een plan met je en kan je goed gebruiken dat weet ik zeker. Alles wat je nu meemaakt is bruikbare bagage voor de toekomst. Misschien mag je in je kerk aan het werk, maar misschien ook ergens anders.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ene kerk er niet is om te vechten, maar dat een kerk het logische gevolg is van de liefde van God: mensen die zijn aangeraakt doro het evangelie zoeken elkaar op om God te aanbidden en elkaar te steunen en ze proberen anderen bij God te brengen. Volgesn mij is dat de eenige reden waarom een gemeente bestaat. Als de gemeente waarin je zit al zijn energie inzichzelf steekt: overleven, discusieren over nieuwe vormen. Of zijn energie negatief gebruikt naar andere geloofsgemeenschappen: fout! Dan denk ik dat je een gemeente moet gaan zoeken waar mensen opgebouwd wordden en God jouw gaven kan gebruiken om je broeders en zusters opte bouwen.
Het vrijgemaakte motto is: bidt maar wacht maar, lijdt maar, maar ik hou meer van: bidt maar werk maar. Mensen ervaren het kerkelijk leven vaak als zwaar heb ik gemerkt. En dat kan niet de bedoeling izjn. Leven met God is grandioos spannend!!! Ga naar dat leven op zoek! God wil je positief gebruiken, je negatieve energie is uit het vlees.

Sorry hoor... Maar dit is wel erg makkelijk gezegt. Ik ben niet alleen en zit met een vriendin die graag in de ger.gem. wil blijven. En het vrijgemaakte motto is dat je vrijgekocht ben in het bloed van Jezus Christus. Als er een kerk was die de gereformeerde theorie echt in praktijk zou brengen was ik er nu al lid van, maar iedere ger. kerk heeft inmiddels zijn menselijke interpretaties gemaakt over dit leersel, of doet in de praktijk hele andere dingen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 10:14

hey kaw......als ik het goed begrijp ga je in je eigen kerk aan het avondmaal! Gaat je vriendin ook? En zou je in de ger.gem ook gaan?

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2003 10:14

Kaw. Heb je de laatste weken dan niet preken gehad over de verootmoediging? Daar zal toch zeker heel duidelijk onze ellende in behandelt moeten zijn.
En hoe kun je van verlossing preken als je niet ook de ellende preekt. Want hoe moet je weten waar je van verlost moet worden als dat niet gezegt wordt.
Maar je spreekt jezelf ook tegen. Aan de ene kant wil je dat er meer gepreekt wordt vanuit onze ellende, en als dat gebeurd, zoals in de kerken waar je later over spreekt, dan is het ook weer niet goed.

Waarschijnlijk ben jij door bepaalde oorzaak al verder in je geloofsbeleving dan de jongeren waar je mee op vereniging zit.
Ik zou dat maar als winst zien. En toch ze blijven aansporen om zeker Gods geboden serieus te nemen.

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 10:21

wordt je gezellig lid van een bijbelgetrouwe kerk samen met je vriendin!!
ik begrijp een beetje dat je op zoek bent naar het léven met God, niet alleen het wéten van God. Begin daar zelf mee zou ik zeggen, dat scheelt al een heel end. En dan kan je het moeilijk krijgen in de kerk, ik kan daar over meepraten!
En dan geldt wat ik in de vorige posting zei. Kijk ofjij nog bruikbaar bent en waar je je gaven mag inzetten. Ik hebm ijn kerk gevraagd; waar kunt u mij nog gebruiken. Dat was nergens meer, dus ben ik gegaan.

Radicaal zijn is doodeng en daar is veel moed en kracht van God voor nodig!!!

Mijn tip is: ga niet zoeken naar een kerk die jouw theorie goed in de praktijk brengt, maar ga via het lezen van de bijbel en boeken en lezingen van allerlei pluimages op zoek naar wat de bijbelse boodschap is en ga als je dat beetje helder hebt op zoek naar een gemeente die dat als uitgangspunt heeft en waar je de vruchten van de Geest ziet. En volgens mij voel je die o phet moment dat je ergens gewoon binnenstapt op zondagochtend.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 10:37

Ikke21 schreef:hey kaw......als ik het goed begrijp ga je in je eigen kerk aan het avondmaal! Gaat je vriendin ook? En zou je in de ger.gem ook gaan?

Ik ga inderdaad in mijn eigen kerk aan het avondmaal. Ik zou Christus werk in mij anders verloochenen. Christus verdient mijn deelname aan het avondmaal. Daar heeft Hij recht op.

Mijn vriendin gaat niet aan het avondmaal. Ze weet niet als ze bekeert is en als ze wel mag. Ze mag zowieso niet bij ons aan het avondmaal want dan moet ze eerst lid worden van mijn kerk.

Ik zou in de ger. gem. wel aan het avondmaal gaan als ik daar lid van zou zijn. Mijn vriendin haar broer zijn vrouw kwam ook uit een andere kerk. Zij ging een keer in het (half)wit aan het avondmaal en kreeg toen een hele serie rotte en onbegrijpelijke reacties over zich heen. Wat doet zo'n rare onbekeerde zondaar aan het avondmaal? (Stelletje farizeeers!) Ik zou daarom juist aan het avondmaal gaan. Prikkel ze maar eens... Laten ze maar eens met mij praten. Laat ze maar eens er over nadenken.

joepie schreef:Kaw. Heb je de laatste weken dan niet preken gehad over de verootmoediging? Daar zal toch zeker heel duidelijk onze ellende in behandelt moeten zijn.
En hoe kun je van verlossing preken als je niet ook de ellende preekt. Want hoe moet je weten waar je van verlost moet worden als dat niet gezegt wordt.
Maar je spreekt jezelf ook tegen. Aan de ene kant wil je dat er meer gepreekt wordt vanuit onze ellende, en als dat gebeurd, zoals in de kerken waar je later over spreekt, dan is het ook weer niet goed.

Waarschijnlijk ben jij door bepaalde oorzaak al verder in je geloofsbeleving dan de jongeren waar je mee op vereniging zit.
Ik zou dat maar als winst zien. En toch ze blijven aansporen om zeker Gods geboden serieus te nemen.

Ja, de ellende is behandeld. De ellende van die foute dominees, van de foute besluiten van de synode, van die mensen die het 4e gebod niet in ere hielden, maar niet onze eigen ellende. Echt een vorm van ver-van-je-bed-ellende. Lekker veilig.

Er wordt van verlossing gesproken met het idee dat je je ellende wel kent. Is daar misschien niet de diepste reden van in te vinden? Kennen we wel onze ellendekennis en kunnen we daarom misschien niet echt blij en dankbaar zijn over onze verlossing? Het raakt de mensen in ieder geval niet zo diep dat ze een bekeert Geestelijk leven (gaan) leven.

En ik spreek me in zekere zin niet tegen. In beide kerken is de balans van ellende, verlossing en dankbaarheid ver te zoeken. En daar spreek ik van.

De jongeren op mijn jeugdvereniging waarderen mij zoals ik ben en ik hun. Daarin zit ook niet het probleem. Ik heb absoluut geen onenigheid met hun over deze dingen en als we er over praten zijn we het er altijd met elkaar over eens.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 10:43

Als je het alleen om die reden zou doen, zou het ook niet helemaal kloppen denk ik!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 10 apr 2003 10:45

50 van de 2000 die aan het avondmaal gaan (durven)... Honderden mensen van 50 jaar of ouder die niet kunnen getuigen van enig geloof... Ik heb gewoon het gevoel dat deze preken een wel erg schraal evangelie brengen... Blij evangelie? Vertel me dan eens? Waarom wordt er na elke zondag een dubbele ellende-verlossing-dankbaarheid-preek zo weinig geloof gevonden?

1. Als er van die 2000 mensen maar vijftig in de bank bleven zitten en er 1950 aangingen, kwam het ook niet meer geloofwaardig over lijkt me. Ik bedoel, het zit 'm toch niet in het getal van de avondmaalgangers? Het gaat erom of de boodschap die wordt gebracht in lijn is met wat God ons voorhoudt in Zijn Woord.
2. Schraal evangelie in de gergem? Daar ben ik het zeker niet mee eens. Het kan zijn dat het per gemeente wat verschilt, maar juist in deze lijdenstijd worden we gewezen op het werk van de Middelaar. Vertel me, waar ligt er een grotere troost in? Maar ook, waar ligt een grotere aansporing in om Hem te zoeken en te dienen?
3. Van alleen maar een blij evangelie wordt niemand beter. Je moet altijd bij het begin beginnen. Waarom heb je een Borg nodig? Juist! Om voor voldoening voor je zonden te zorgen. Ik ben het wel met je eens dat de nadruk niet altijd zo sterk op onze ellende hoeft te liggen, maar ik vind zeker dat alle drie de elementen in een rechte prediking thuishoren. De balans moet wel gelijk zijn.
4. Weinig geloof. Dat is inderdaad verdrietig. Maar is dat een kenmerk van alleen de gergem? Ik denk dat je niet naar het kerkverband moet kijken, maar naar de mensen in het algemeen. Wat zijn we hard, blind en doof voor de waarheid. Begin bij jezelf, dat geldt voor een ieder van ons.

Ik ben niet alleen en zit met een vriendin die graag in de ger.gem. wil blijven.

Ik kan me voorstellen dat je in een heel moeilijke situatie zit. Denk goed na welke keuze je maakt. Beter nu ten halve gekeerd dan straks ten hele gedwaald (zeg ik dat goed?). Ik bedoel, je kunt beter nu besluiten een relatie te verbreken omdat je het niet eens wordt over het te kiezen kerkverband, dan dat je later (wellicht in een huwelijk) daar grote problemen over krijgt.
Dit klinkt natuurlijk erg makkelijk, maar ik hoop dat je me begrijpt. Ik wens je sterkte!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 10:45

je ziet je ellende pas.........als je de liefde en heiligheid van God ziet. Ellende preken heeft daarom niet zoveel zin.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 10 apr 2003 10:50

Ik zou in de ger. gem. wel aan het avondmaal gaan als ik daar lid van zou zijn. Mijn vriendin haar broer zijn vrouw kwam ook uit een andere kerk. Zij ging een keer in het (half)wit aan het avondmaal en kreeg toen een hele serie rotte en onbegrijpelijke reacties over zich heen. Wat doet zo'n rare onbekeerde zondaar aan het avondmaal? (Stelletje farizeeers!) Ik zou daarom juist aan het avondmaal gaan. Prikkel ze maar eens... Laten ze maar eens met mij praten. Laat ze maar eens er over nadenken.

Hmm, de broeder aanstoot geven dus? Ga je daarvoor aan het Avondmaal? Ik snap dat je je hieraan stoot, maar val nou niet in dezelfde fout...

50 van de 2000 die aan het avondmaal gaan (durven)... Honderden mensen van 50 jaar of ouder die niet kunnen getuigen van enig geloof... Ik heb gewoon het gevoel dat deze preken een wel erg schraal evangelie brengen... Blij evangelie? Vertel me dan eens? Waarom wordt er na elke zondag een dubbele ellende-verlossing-dankbaarheid-preek zo weinig geloof gevonden? Dat is dus de grootste vraag waar ik mee zit. Het kan er bij mij niet in dat dit de weg van God is die hij met zijn Kerk wil gaan. Dit frustreert mij dus enorm en dat is misschien wel te lezen op dit forum. Sorry daarvoor, maar ik snap het gewoon niet.

God gaf mij het Geloof toen ik 10 was. En ellende ken ik ook. Ik hoor bij Gods uitverkoren volk. Als iemand daarover wil vragen wat mijn ellende of geloof inhoud: Ik beantwoord ze graag maar niet op dit forum. (te persoonlijk) Waarom ging het bij mij zo gemakkelijk en waarom zit de ger. gem. na duizenden preken over dit onderwerp nog steeds in het ongeloof?

Als ik kijk wat de Heere Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde voor vrucht had... Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Ik wil niet 'zwaar' doen of zo, maar is dit niet voorzegd? Ligt daarvan de schuld ALLEEN bij de dominees? Ik ben zelf ook gergemmer, ik weet wat je bedoelt kaw. Het steekt mij ook wel eens. Er is momenteel een wat positievere trend in de Ger. Gem. te zien. Bidt asjeblieft dat die trend doorzet, en het Evangelie weer eens in volle zuiverheid mag klinken!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 10:55

Ikke21 schreef:Als je het alleen om die reden zou doen, zou het ook niet helemaal kloppen denk ik!!

Moet je ff verder lezen. Ik dacht dat ik inmiddels wel iets meer vertelt heb over mijn gedachten over het avondmaal.

En Pieter: Het geloof en het avondmaal is geen wiskunde of statistiek en zo heb ik het ook niet bedoelt, maar ik ben gewoon verdrietig over de enorme geloofsarmte in de ger. gem. en ik geloof dat dit te wijden is aan de denkwijze die in de ger. gem. geleert wordt. Ik weet alleen niet exact wat er mis mee is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 10:58

Je zegt laat ze maar eens nadenken enz enz...dus je zou in de ger.gem. aan het avondmaal gaan om hen te prikkelen en in je eigen kerk op de manier die je schrijf.

Terug naar “Archief”