ruzie met ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Re: ruzie met ouders

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 11:22

Mariamagdalena schreef:Een puber die altijd gehoorzaamt aan zijn ouders en nooit tegendraads is, daar is iets mis mee, want die kan zich dus niet ontwikkelen tot een eigen persoonlijkheid.

Waarom denk je dat? Er zijn genoeg pubers die gewoon zonder dat ze overal tegenaan schoppen, en zonder dat ze tegendraads zijn gewoon opgroeien tot volwassenen met een eigen persoonlijkheid.
Waarom moet er dat perse iets mis mee zijn?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 apr 2005 11:52

Wat ik hier net over pubertijd heb geschreven heb ik niet zelf uitgedacht, ik heb het van een kennis, die psychiater is. Een paar jaar geleden, toen onze kinderen in de pubertijd waren, heeft hij dit uitgelegd. Ik snapte namelijk hun gedragingen niet, omdat wij toch wel hele moderne makkelijke ouders zijn. Ik dacht: We doen nooit moeilijk, maar waarom reageren ze toch zo. Ik zat er echt mee. Toen is mij dit uitgelegd. Dat dit dus nodig is, om een eigen persoon te worden.
En je hebt gelijk: ze schoppen overal tegenaan in een bepaalde periode, de maatschappij, school, thuis, etc.
Schijnt toch allemaal wel nodig te zijn, en gaat allemaal over, gelukkig!

Maar het schijnt dus niet goed te zijn als iemand bv tot z'n 30ste tevreden thuis woont en niet weg wil, begrijp je wat hij bedoelt?

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 12:03

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar je opmerking dat het niet goed zit als je zo niet bent, vind ik dus te ver gaan.
Er zijn namelijk genoeg pubers die gewoon nergens tegenaan schoppen.
Die heel gewoon groter groeien zonder al te veel strubbelingen.
Die heel gewoon volwassen worden zonder dat ze daar al te veel problemen aan onder vinden.
En die ook een eigen persoonlijkheid opbouwen en eigen meningen krijgen zonder dat ze dus perse tegen alles aan willen en moeten schoppen.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 19 apr 2005 12:12

Ruzie met je ouders hoort erbij. En dat je soms het liefst weg wil van ze, dat ook. Het ligt er maar net aan hoe heftig jij het ervaart, yvonne!
Kan je er meer van vertellen? Hoe erg zijn de ruzies? En waar komt het door? Begrijpen je ouders jou en begrijp jij (de bedoeling van) je ouders?
Hoe graag wil je uit huis? Op welke momenten wil je dat? Na een ruzie of eigenlijk constant?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 apr 2005 12:21

joepie schreef:Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar je opmerking dat het niet goed zit als je zo niet bent, vind ik dus te ver gaan.
Die heel gewoon volwassen worden zonder dat ze daar al te veel problemen aan onder vinden.
En die ook een eigen persoonlijkheid opbouwen en eigen meningen krijgen zonder dat ze dus perse tegen alles aan willen en moeten schoppen.

Oh, dat zal dan wel, als je dat zegt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 13:40

joepie schreef:Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar je opmerking dat het niet goed zit als je zo niet bent, vind ik dus te ver gaan.

Achja, wat noem je schoppen.. iig is het denk ik wel altijd zo dat je je profileert tov. anderen. Dus of dat nu met veel strubbelingen of minder gaat, er is altijd wel een soort van 'afzetten tegen'. Als dat er niet is, lijkt het me niet zo gezond.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2005 15:55

Mariamagdalena schreef:Wat ik hier net over pubertijd heb geschreven heb ik niet zelf uitgedacht, ik heb het van een kennis, die psychiater is. Een paar jaar geleden, toen onze kinderen in de pubertijd waren, heeft hij dit uitgelegd. Ik snapte namelijk hun gedragingen niet, omdat wij toch wel hele moderne makkelijke ouders zijn. Ik dacht: We doen nooit moeilijk, maar waarom reageren ze toch zo. Ik zat er echt mee. Toen is mij dit uitgelegd. Dat dit dus nodig is, om een eigen persoon te worden.
En je hebt gelijk: ze schoppen overal tegenaan in een bepaalde periode, de maatschappij, school, thuis, etc.
Schijnt toch allemaal wel nodig te zijn, en gaat allemaal over, gelukkig!

Maar het schijnt dus niet goed te zijn als iemand bv tot z'n 30ste tevreden thuis woont en niet weg wil, begrijp je wat hij bedoelt?

Hm, ik ben het er echt niet mee eens!
Ik heb nu een broertje en zusje die middenin de pubertijd zitten, en al kunnen ze tegenover mij soms enorm puberen en irritant zijn, tegenover mijn ouders blijven ze dezelfde.
Mijn ouders laten ons ook heel erg vrij. Ze laten ons meningen vormen en verplichten ons niet om hun mening over te nemen. En als zij ons iets verbieden, geven ze ook altijd redenen. Zonder redenen aan te dragen kun je niks verbieden.
Mijn zus en ik zijn ook wel eens lastig geweest, maar niet dat we dan tegen de wil van onze ouders in, dingen gingen doen die zij neit wilden ofzo.
Ik ga over 2 jaar ook zeker op mezelf, en mijn ouders geven me groot gelijk, niet omdat ze zo graag zonder mij willen, welnee, maar omdat het daar dan ongeveer tijd voor is.
He ik snap niet hoe mijn ouders het zo klaargespeeld hebben, maar ik (en met mij mijn zus en broertje en zusje), moet toch eerlijk bekennen dat zij ons wel een superopvoeding hebben gegeven ;) Ik heb er echt superveel respect voor...
En ik denk niet dat er iets mankeert aan je als je in je pubertijd niet tegendraads bent en je ouders ouderwets vind. Mijn vader is het soms wel, maar mijn moeder juist helemaaaaaal niet, die gata het liefste nog mee naar de Eo-Jongerendag ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Overkill

Berichtdoor Overkill » 19 apr 2005 16:02

Op m'n 5e dreigde ik al om het huis in brand te steken als ik de nieuwste Metallica cd niet kreeg. Tegenwoordig wonen mijn ouders in de schuur en ik in het huis. Je moet wel een beetje de touwtjes strak houden thuis, anders loopt het uit de hand.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 19 apr 2005 16:29

pff t lijkt wel of ik niet helemaal normaal ben.. ik moet op mn 16e het huis uit, en ik vind het vreselijk ;)
maarja ruzie dat hoort er denk ik wel bij idd in pubertijd.. niet te erg nee..

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 19 apr 2005 18:39

mystery schreef:Ruzie met je ouders hoort erbij. En dat je soms het liefst weg wil van ze, dat ook. Het ligt er maar net aan hoe heftig jij het ervaart, yvonne!
Kan je er meer van vertellen? Hoe erg zijn de ruzies? En waar komt het door? Begrijpen je ouders jou en begrijp jij (de bedoeling van) je ouders?
Hoe graag wil je uit huis? Op welke momenten wil je dat? Na een ruzie of eigenlijk constant?

hmm
altijd..
hoe erg de ruzies zijn? iig zo erg dat ik depri word gek van mezelf word gwoon helemaal weg wil naja enz enz enz wat ik hier niet neer ga plante...
het komt door school meestal en door mij *tuurlijk*
ik snap hun niet en hun snappen mij niet...
en ik wil MEGA graag uit huis...
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 19 apr 2005 18:42

tja het kan escaleren en goed ook, ben helaas ervaringsdeskundige :?
misschien is het slim als je dr met iemand over praat, vertrouwenspersoon op school? er over praten met iemand kan al echt een totaal ander beeld geven!!
PaSaP Hoogh!!

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 19 apr 2005 22:19

Mariamagdalena schreef:Maar het schijnt dus niet goed te zijn als iemand bv tot z'n 30ste tevreden thuis woont en niet weg wil, begrijp je wat hij bedoelt?

Laat ik nou net een uitzondering op die regel zijn! :mrgreen: :D
Ik hoop over een aantal weekjes 30 te worden. Ik woon nog steeds thuis. En heb dat tot nu toe voor het grootste deel met alle tevredenheid gedaan!! Mijn ouders hebben dan wel een groot huis waarvan de bovenste verdieping met twee grote kamers voor mij is......en ik kan gaan en staan waar ik wil verder, dus dat maakt het tevreden thuis wonen wel makkelijker.
Tot aan het moment dat ik mijn verloofde leerde kennen hoefde ik niet perse weg van huis. Ik merkte dat mijn omgeving er meer moeite mee had dan mijn ouders en ik zelf.

Hmm, beetje offtopic maar ik moest gewoon effe reageren ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2005 23:42

En ging het vroeger niet altijd zo? :)

Woonde je gewoon met 3 of 4 generaties in 1 huis :)

En Joepie, het kan overal tegenaan schoppen zijn.... maar het kan ook aan de ouders liggen :) Als je ouders hebt die je het liefst constant thuis willen houden, die bang zijn dat je de boze wereld ingaat, die als je met wat vrienden naar de kroeg wil dat verbieden of zeggen dat je om half 10 weer thuis moet zijn, je kent het wel, de ouders die te zorgzaam zijn en je nergens vrij in willen laten, dan kan dat ook een reden zijn tot ruzie... Ik ken wel ouders die dat zo deden... en als diegene na tijden proberen ze om te praten boos naar boven liep kwamen de mooie verhalen: Ach ja, die is ook flink aan het puberen....

De puberteit wordt ook ontzettend vaak door ouders als excuus gebruikt om een ruzie op de kinderen af te kunnen schuiven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 19 apr 2005 23:43

hiermee ga ik ff paar mensen tegen de haren in strijken ben ik bang... vergeef me... het is niet persoonlijk.

Ik heb het idee dat veel mensen die altijd ruzie hebben met de ouders gewoon zelf probleemfiguren zijn. Het zijn de pubertjes die eindeloos dreigen te snijden in de polsen en er af en toe een paar ongevaarlijke krasjes in geven. Het zijn de pubertjes die vervelend zijn op school en niet opletten enzo. Het zijn de pubertjes die roken, laat thuis komen, half naakt lopen etc.
Ik heb niks tegen pubertjes, dat is iederen een keer, maar sommigen doen gewoon vervelend en weten dat zelf drommels goed. Als je ziet hoe veel zorgzame ouders verdriet wordt aangedaan door super tegendraatse kinderen....

Natuurlijk geldt dit niet voor alle gevallen, dit was even een tikje overdreven beeld, maar de kern van het probleem is het vaak wel.....
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 23:55

Het is niet een tikkeltje overdreven maar gruwelijk overdreven. En het is ook niet de kern van het probleem.

Terug naar “Archief”