Hoe raak je vertrouwd met de Bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Hoe raak je vertrouwd met de Bijbel?

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2005 19:11

Er zit een man in dat boek!!!Het verhaal gaat dat een zendeling een Afrikaan een bijbel gaf. Na enkele weken sprak hij die Afrikaan en vroeg: "Wat vind je van het boek?". Zegt die Afrikaan: "Er zit een Man in het Boek".

hoe lees jij je bijbel? hoe raak je er vertouwt mee?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 apr 2005 19:30

Persoonlijk heb ik er best veel moeite mee. Ik bedoel; ik lees een gedeelte, maar daarna. Versta ik wat ik lees? Welke boodschap ligt er voor mij in dit hoofdstuk. Wat doe ik er mee.
Allemaal vragen die ik altijd weer probeer te stellen na het lezen van een stukje. Het onderwijs door die grote Profeet is zo onmisbaar hierin.
Met kamp dit jaar (hemelvaartsdag) is dit ongeveer het thema ook. Ik kijk er in iedergeval erg naar uit en ik hoop dat ik nog wat leren mag.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 apr 2005 20:22

Ja, ik lees ook veel uit de Bijbel, maar ik kom vaak tot de conclusie dat ik al die profetenboeken nooit lees. Die sla ik gewoon over, omdat er vaak zoveel getallen in staan, en ik vind het allemaal maar saai. Ik lees veel uit de brieven van Paulus, en uit de Evangeliën. Maar ik denk dat je sneller thuisraakt in de Bijbel als je er veel in leest.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 18 apr 2005 20:44

Hoe je vertrouwd raakt met de Bijbel?
1) Dagboek -> je krijgt dan een stukje opgegeven en een stukje uitleg over die tekst erbij. Dat scheelt ook in de toepassing van het gedeelte in je eigen leven. Ook lees je zo wat schematischer in de Bijbel
2) Door andere boeken over de Bijbel te lezen. Ik denk dan aan inleidende boeken, of boeken over een bepaald bijbels thema.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 21:57

frekje schreef:Ja, ik lees ook veel uit de Bijbel, maar ik kom vaak tot de conclusie dat ik al die profetenboeken nooit lees. Die sla ik gewoon over, omdat er vaak zoveel getallen in staan, en ik vind het allemaal maar saai. Ik lees veel uit de brieven van Paulus, en uit de Evangeliën. Maar ik denk dat je sneller thuisraakt in de Bijbel als je er veel in leest.

Veronachtzaam geen letter van Gods Woord.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 apr 2005 22:00

Wat mij ook helpt, want ik herken je vraag,is om samen met een vriend(in) regelmatig samen te lezen, hierover na te denken en te bidden!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2005 22:16

essieee schreef:Wat mij ook helpt, want ik herken je vraag,is om samen met een vriend(in) regelmatig samen te lezen, hierover na te denken en te bidden!

persoonlijk denk ik ook dat bidden heel belangrijk is bij het lezen van je bijbel.. Want bijbel lezen is persoonlijk contact hebben met de levende God die je wat wil vertellen.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 apr 2005 22:17

jas schreef:
frekje schreef:Ja, ik lees ook veel uit de Bijbel, maar ik kom vaak tot de conclusie dat ik al die profetenboeken nooit lees. Die sla ik gewoon over, omdat er vaak zoveel getallen in staan, en ik vind het allemaal maar saai. Ik lees veel uit de brieven van Paulus, en uit de Evangeliën. Maar ik denk dat je sneller thuisraakt in de Bijbel als je er veel in leest.

Veronachtzaam geen letter van Gods Woord.

Weet ik. Ik vind ook dat ik ze meer moet lezen, maar ik vind het zo lastig...

@essieee: ja, dat begrijp ik, maar ik ben heel erg gesloten op dat gebied en doe het liever voor mijzelf.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 19 apr 2005 07:04

Moet je Jesaja eens lezen...echt het mooist boek!!
stomp niet af, blijf slijpen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2005 11:24

voor mijzelf

- bidden voordat je gaat lezen. Of God het gene wat je leest mag zegenen.
- dan een gedeelte lezen in de bijbel.
- er in duiken ---> jezelf in de sitatie van toen zetten.
- nadenken wat het allemaal betekend
- nadenken wat God tegen jou personlijk wil zeggen.
- wat kan je er deze dag mee doen?

om de God in de bijbel bij het lezen te betrekken vindt ik het heerlijk om met God te praten terwijl ik iets lees of niet snap.

iemand nog meer ideeen of gewoontes waardoor je de God van de bijbel kan ontmoeten in de bijbel.

Lidewey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lidewey » 19 apr 2005 12:24

ik lees meestal de Bijbel aan de hand van een dagboek
maar ik ben afgelopen donderdag een keer naar de bijbelstudie op school geweest, en kheb nooit geweten dat dat zo leerzaam zou zijn. In de toekomst wil ik dus ook zo verder om de Bijbel beter te leren!
Zoekt Eerst Het Koninkrijk Van GOD

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 apr 2005 18:17

Ik lees (als het me lukt) 1 boek helemaal uit, en dan een hoofdstuk per dag. Het komt vaak voor dat ik dat dan weer vergeet.
Pas las ik Esther wel helemaal uit (niet zo moeilijk :lol: ) en ik merkte dat ik er veel van leerde, door heel de geschiedenis achter elkaar te lezen.
Idd zal bidden helpen, ik doe het eigenlijk nooit VOOR het lezen, misschien wel een plan...
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 19:29

Vraag: Hoe raakt men vertrouwd met de Bijbel
Antw.: Door den Heiligen Geest

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 apr 2005 19:42

Dat is bij het lezen van Gods woord onmisbaar. Want zonder de verlichtene en ontdekkende werking van de Heilige Geest blijft ons verstand duister en blijft dat woord voor een mens gesloten.

Maar wij hebben ook de verantwoordelijkheid om dat woord te onderzoeken. Door het dagelijks, in biddend opzien, te lezen (aan de hand van een bijbelverklaring of kanttekeningen).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 20:00

Mapleleaf schreef:Dat is bij het lezen van Gods woord onmisbaar. Want zonder de verlichtene en ontdekkende werking van de Heilige Geest blijft ons verstand duister en blijft dat woord voor een mens gesloten.

Maar wij hebben ook de verantwoordelijkheid om dat woord te onderzoeken. Door het dagelijks, in biddend opzien, te lezen (aan de hand van een bijbelverklaring of kanttekeningen).

Ja, maar zonder de H.G. is dat een onmogelijke opgave.

Terug naar “Archief”