Hoe om te gaan met twijfel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Hoe om te gaan met twijfel?

Berichtdoor jandirk » 18 apr 2005 20:00

Ik ben bekeerd, geloof dat Jezus voor mijn zonden is gestorven, enz. Maar toch twijfel ik vaak, aan van alles en nog wat.
Of ik wel echt bekeerd ben. En of ik wel echt geloof. En soms zelfs zo erg dat er opeens een gedachte door mijn hoofd vliegt van: 'zou ik het niet allemaal gewoon verzonnen hebben? Waarom zou God nou bestaan?!' En daar heb ik dan ontzettend veel spijt van, en God toont zichzelf dan ook wel altijd weer aan mij, en laat zien dat Hij echt bestaat, maar toch...

Hoe kan ik deze twijfel tegengaan? Of moet ik er gewoon doorheen groeien, en zijn deze twijfels lessen voor mij? (achteraf gezien heb ik door al die twijfel heen veel geleerd, maar dat twijffelen is toch niet goed?!)

Spreekt de bijbel ook over twijfel, en hoe daarmee om te gaan?
God is genadig!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Hoe om te gaan met twijfel?

Berichtdoor hamlap » 18 apr 2005 20:04

jandirk schreef:Ik ben bekeerd, geloof dat Jezus voor mijn zonden is gestorven, enz. Maar toch twijfel ik vaak, aan van alles en nog wat.
Of ik wel echt bekeerd ben. En of ik wel echt geloof. En soms zelfs zo erg dat er opeens een gedachte door mijn hoofd vliegt van: 'zou ik het niet allemaal gewoon verzonnen hebben? Waarom zou God nou bestaan?!' En daar heb ik dan ontzettend veel spijt van, en God toont zichzelf dan ook wel altijd weer aan mij, en laat zien dat Hij echt bestaat, maar toch...

Hoe kan ik deze twijfel tegengaan? Of moet ik er gewoon doorheen groeien, en zijn deze twijfels lessen voor mij? (achteraf gezien heb ik door al die twijfel heen veel geleerd, maar dat twijffelen is toch niet goed?!)

Ik geef maar twee adviezen:
-zoek andere Christenen op
-ga zingen! Iedere dag een uurtje zingen doet wonderen.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 18 apr 2005 20:32

hamlap schreef:
jandirk schreef:Ik ben bekeerd, geloof dat Jezus voor mijn zonden is gestorven, enz. Maar toch twijfel ik vaak, aan van alles en nog wat.

Ik geef maar twee adviezen:
-zoek andere Christenen op
-ga zingen! Iedere dag een uurtje zingen doet wonderen.

Ja idd, jezelf uit een isolement halen wat betreft je geloof kan jezelf er alleen maar in verzekeren!
Ben het dus van harte met deze adviezen eens! (hoewel ik niet aan dat uurtje zingen per dag toekom 8) )
Kan me eigenlijk niet voorstellen hoe kluizenaars het volhouden in hun uppie :|

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 apr 2005 20:39

Ik denk dat alle gelovigen wel eens een periode hebben waarin ze moeilijkheden met zichzelf ondervinden. Dat ze zich misschien wel eens afvragen of het allemaal wel echt is... Maar dat is geen zaak van geloof, maar van ongeloof. Toch, als je kunt belijden met je mond en je hart dat Christus voor je is gestorven weet je ook zeker dat Hij dat voor je heeft willen doen.

Maar bid er ook maar om. Of God een grotere geloofszekerheid wil schenken. En dat wil Hij.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2005 22:33

jandirk, heel herkenbaar.

Ik stond laatst op het station, en lied ook mijn 'slimme' verstand even gaan.. Heb ik wel contact met God die ik aanroep? Is er wel een God. Waarom is de wereld zo kapot? Beeld ik me niet wat in.
Ik heb geschreeuwt naar God: Heer als u er bent laat u dan weer zien? Vul mijn leven weer!!

Ik begon weer na te denken.. En keek even terug op mijn leven. Ik dacht aan de momenten samen met God.. Ik dacht aan de vervulde beloftes. Ik dacht na, en voelde: "ja Heer u bestaat echt!!"..

Soms lijkt God zover weg.. Maar: nader tot Hem! en Hij zal tot jou naderen! Soms heb ik momenten dan kan ik met mijn volle verstand niet begrijpen dat mensen geloven dat er geen God is!

twijvelen over je "echte" geloof.
- Heb je mij lief? ja, Heer
- Heb je mij lief? ja, Heer
- Heb je mij lief? Heer U weet alle dingen U weet dat ik u lief heb!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2005 22:36

Hoe kan ik deze twijfel tegengaan?

Denk na wat God heeft gedaan in jou leven.. Belijd Jezus dat je volkomen afhankelijk ben van Hem. Ik denk dat het belangrijste is om dicht bij Jezus te blijven.. En daardoor zijn nabijheid ervaren, dan zal je het miste last hebben van twijvel!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2005 23:25

Inderdaad. En je mag denk ik best kijken waarom het waar zou zijn. Natuurlijk kan je het nooit echt bewijzen...

Maar ik zie bijvoorbeeld de schepping vaak weer als een bewijs dat God bestaat, dan zie ik allerlei mooie dingen en weet ik opeens: Yeah right, een oerknal... vergeet het maar. Hier is een groot Kunstenaar aan het werk geweest.

Verder zijn er veel ooggetuigen geweest, 4 boeken waarin het evangelie staat gevonden.... Er was niet zo lang na de opstanding een atheist die de opstandingsleer onderuit wilde halen... hij ging het hele verhaal onderzoeken, met mensen praten, allerlei details ging hij na... om er een boek over te schrijven waarom het niet klopte. Uiteindelijk stopte hij en moest hij erkennen: Ik kan er niet meer omheen, het is gewoon gebeurd.

Zalig wie niet zien en toch geloven... maar wat is het soms lastig... Gelukkig is het geloof gebaseerd op keiharde feiten, die God heeft laten opschrijven... voor alle twijfelaars van vroeger en nu. Maak er vooral gebruik van!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

twijfel

Berichtdoor martin29 » 18 apr 2005 23:49

hai jandirk ,ik heb je vraag gelezen over twijfel en ik wil je een antwoord proberen te geven .
vorige week werd ik door een echte vriendin van me uitgenodigd om naar een jongerenavond te gaan en ik had iets van ok ik ga wel ik zie wel wat er gebeurd .
ik daar heen en ik had op dat moment helemaal geen geloof voor mijn gevoel .wordt daar in een keer eerst een regel uit een psalm aangehaald die mij ooit eens heel erg bemoedigd had aangehaald namenlijk de regel :ik roem in God ik prijs het onfeilbaar woord ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord .
en die regel heeft mij ooit eens de zekerheid gegeven dat ik een kind van Hem mag zijn .
wat ik hiermee wil zeggen is ;als je twyfeld dan ben je de zekerheid kwijt van je geloof en hoe kan je die weer terug krijgen ?
ik weet het nu door weer terug te gaan naar de plaats waar je voor het laatst in je leven die zekerheid heb gehad en ga dan eens na wat er sinds die tyd veranderd is tussen jou en God .en ruim dan die dingen op die jou relatie met God in de weg zouden kunnen staan .
soms wil God die twijfel toelaten in je leven om je afhankelijker te maken en je dichter bij Hem te brengen .maar iedereen heeft twijfel en misschien ter bemoediging ;als je geen twijfel zou hebben dan zou het ook niet goed zijn want dat zou betekenen dat de duivel het prima vindt zoals je leeft want als je niet geloofd waarom zou hij dan twijfel moeten zaaien in je hart .
dus twyfel kan je ook als bemoediging zien dat je geloofd en God met je bezig is en wat God begint maakt Hij ook zeker af !
en geef de duivel geen kans hierin maar ga als je twifeld op je knieeen en ga de strijd niet aan dat verlies je,want de strijd die is al gevoerd door Jezus zelf aan het kruis maar HIJ is ook weer opgestaan en HIj heeft de duivel al overwonnen dus ga met je twijfel en je strijd maar naar DE OVERWINNAAR dan vecht HIj de strijd van de twijfel voor jou .
ik wens jou Gods kracht en wijsheid en Zijn wapenrusting toe in je leven .

jet is een uitgebreid antwoord geworden maar ik hoop dat God het wil zegenen.
gr martin
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 apr 2005 07:53

Hee jandirk!
Ik zit laatste tijd ook erg te twijfelen!
En toen had ik zondag echt een super gave preek:
Kzal ff een stukje voor je neerzetten hier!
Ik ben ook in mijn dagboek gaan lezen en bewust het thema opgezocht: Mag je Twijfelen?! Zelfs Johannes de Doper twijfelde....maar het was niet goed!

Eerst een stuk van de preek:
In het doopformulier staat al: Kinderen des toorns…tenzij we van nieuw geboren worden!
TENZIJ
Je hebt iets nodig wat je niet hebt! En wat we elkaar niet kunnen geven! Bij ons is niets goed…TENZIJ je van nieuw geboren worden. Dat is nodig. Geestelijk leven…….Dat is er! Zoek het! We moeten eeuwig leven hebben.

2. De mogelijkheid van de wedergeboorte
Levenwekkend! Uit genade kunnen we zalig worden. De Heere is de machtige…bij Hem moeten we zijn! Zonder Hem en de wedergeboorte kunnen we niet! We moeten naar Hem toe. Hij kan een vleselijk hart geven voor een stenen hart. Het gaat echt om vernieuwing. Je gaat veranderen….maar je kan ook veranderen zonder een nieuw hart.
Hoe kom je nu aan een nieuw hart? Kun je het kopen? Nee geen geld…zie Jesaja 55! Door een reden? Nee…dan zoeken we de grond in onszelf. Er is geen reden waarom God naar ons om zou moeten kijken.

Welke grond dan? Gods grond: eeuwig welbehagen. We hebben vaak harde gedachten van God dat mag niet! Alleen in goede gedachten van God in welbehagen alleen kan je wedergeboren worden. Zonder hem kan het dus echt niet. Goddelijk welbehagen is dus de reden van de wedergeboorte! God heeft/geeft redenen uit zichzelf. God wil niet dat we redenen uit ons hebben. God pakt niet de liefste en de netste mensen. In God de grond. God bekeert omdat Hij dat wil. Gods wijsheid heeft een weg uitgedacht in Christus! Volmaakt! Het ligt allemaal bij de eeuwige God. Bij de eeuwige zaligmaker. Christus grond! Goddelijk welbehagen, maakt het mogelijk. Welbehagen is geen muur! Welbehagen is de grond daar en ligt de mogelijkheid voor een albederfer een onwetende.

3. De wijze waarop de wedergeboorte gebeurt!
Daar is veel van te zeggen! We gaan het alleen hebben over het leven van de wedergeboorte. De levendmaking. Het moment ervan! Hoe gebeurt dat? Door de Heilige Geest! Hij die heerlijk is en levend maakt! We kunnen verwonderd naar het leven buiten kijken. Het gras wordt groen. De bloemen bloeien. De knoppen komen uit! God zorgt in de natuur! De natuur die in de winter dood leek! Wat een wonder. Maar nog wonderlijk er krachtiger is de genade van God. Waarom? In de schepping vindt God geen tegenstand. In de mens wel! God werkt en wij werken tegen! Maar het mooiste is: We kunnen God niet tegenhouden. In de zondaar wordt Christus ingeplant. Hij zal een dode zondaar in Christus planten. Wat gebruikt Christus daarbij? De bijbel! Dat is een instrument van Christus! Geïnspireerd door de Heilige Geest! Hij komt met het woord tot de zondaren. Hij komt…..Hij is de 1e! Naar Gods wil door het woord der waarheid heeft Hij ons gebaard! De Bijbel is dus een zaak…een instrument dat valt in ons hart en ontkiemt door een bedauwende Christus. Hij wrkt in onze harten. We worden overtuig en we kunnen er niet meer onderuit! We willen bestrijden maar God grijpt ons! We gaan dan dorsten! Hij wekt ons! Hij verzadigt ons! Er komt leven…..van binnen! Het is een gans bovennatuurlijk, zoete en onuitsprekelijke werking. En dan wordt je wedergeboren! Vaak kunnen mensen proberen je te bereiken. Het lukt niet!! Je vader…door je niet meer naar die ene plaats te laten gaan. Je moeder door je te waarschuwen door bepaalde muziek….maar het lukt niet! Christus kan het wel! Hij gebruikt zijn overtuigende kracht. En let op dat zoete….”Het is zeer zoet” en het mooie: het zoete dat is de liefde!!! Natuurlijk is er pijn bij de wedergeboorte…maar je moet niet denken dat dat overheerst. De liefde is er met haar vreugde! Je kunt het niet onder woorden brengen wat er met je gebeurt.
Weet je ook gelijk dat je wedergeboren bent?
De Heere werkt in iedereen anders! Bij niemand gaat het zelfde! Eerst zal je het gevoel niet onder woorden kunnen brengen…maar een kind zegt ook niet gelijk papa als hij geboren is! Er is een groei! Het moet groeien! Leven kent groei! Er is een beginsel het gaat niet buiten Christus om. Je kent Christus niet gelijk! Soms ist een week! Soms duurt het 1 dag of een half jaar! Maar zonder Christus kunnen we in ieder geval niet! WE moeten niet zekerheid zoeken door de grond in zichzelf! Niet maar afvragen…ben ik wel bekeerd! Nee zoek Hem! Zoek de grond in Christus. De grond van welbehagen. We verzekeren u dat een levend gemaakte ziel door Christus gewerkt is! Dan ga je naar Hem dorsten. En ga je werken in Zijn naam…dat werkt Hij weer! Alles uit Hem!

Men zegt wel: Als je nat wil worden…moet je in de regen gaan lopen!
Als je bekeerd wil worden moet je onder het woord komen! Op een lege stoel valt geen zegen!

Zoek de Heere en leef!!

E nu ff mijn Dagboekje:

Eigenlijk is de vraag of je wel mag twijfelen, een beetje vreemd. Het is bijna hetzelfde als vragen: mag je ziek zijn? ALs iemand ziek is, kan hhij daar vaak helemaal niets aan doen! Maar hij zegt ook niet: ik vind het niet erg om ziek te zijn!
Zo is het met twijfel eigenlijk ook. Je kunt er vaak niks aan doen. maar goed is het ook niet. Twijfel is zoiets als ziek geloof. Want als je tijfeld dan ben je onzeker en besuiteloos. En nog erger: Je vertrouwt God niet. ALs Hij iets belooft dan moet je daar niet aan twijfelen! Anders kun je ook niet verwacht dat God geeft wat Hij belooft! GOD vraagt van ons geloof, geen twijfel!!

Een advies als je twijfelt: Johannes moest goed kijken en luisteren! Kijk en luisteren naar de dingen die Jezus zelf doet en zegt! Dat is nog steeds een goed advies. Soms begrijp je dingen van het geloof niet! Maar als je dan naar Jezus kijkt, zie je de dingen soms weer scherper: bijvoorbeeld dat GOd echt liefde is, en dat de dood echt overwonnen is!

ALs je naar Jezus kijkt, wordt wel niet alles duidleijk maar wel goed genoeg om te geloven.

Maar....twijfel is nietzomaar voorbij! Wat moet je doen?
Markus 9 14-24
Je kunt niet zeggen dat de vader van de zieke jongen helemaal niet gelooft. Hij brengt zijn zoon tenslotten niet voor niks bij de HEere Jezus. Maar als het erop aankomt, steekt toch zijn twijfel de kop op: Kan Jezus wel iets doen?
De Heere Jezus wijst hem dan terecht, als Hij zeggen wil: Ja hoor eens, aan Mij zal het niet liggen. Het gaat erom of JIJ wel kunt geloven! Mara wat moet de vader nu? Jezus zegt dat het aan hem ligt, maar hij kan toch zomaar niet even ee nknopje omdraaien en meer gaan geloven? Dan doet de vader iets heel wonderlijks. EIgenlijk zegt hij: en toch ligt het aan U Heere Jezus! Wilt U me alstublieft helpen met geloven? ZO verwacht hij het dus toch helemaal van Jezus! En dat vind Jezus zo mooi dat \Hij het gebed direct verhoort!
Het is belangrijk om elke dag te bidden om meer geloof. Dat is de remdie tegen twijfel!

Tot zo even...sorry tis wel heel lang geworden :oops:
Maar ik had er veel aan!! :oops:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 apr 2005 08:55

Afbeelding

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 apr 2005 08:56

Afbeelding

try

Berichtdoor try » 19 apr 2005 13:26

Marnix schreef: Er was niet zo lang na de opstanding een atheist die de opstandingsleer onderuit wilde halen... hij ging het hele verhaal onderzoeken, met mensen praten, allerlei details ging hij na... om er een boek over te schrijven waarom het niet klopte. Uiteindelijk stopte hij en moest hij erkennen: Ik kan er niet meer omheen, het is gewoon gebeurd.

Ha, die Marnix,

In je haast om de twijfel de baas te worden, kom je met bovenstaande verhaal.
Voor de Nieuw Testamentische Bijbelwetenschap, die met historisch- kritische methoden de Bijbel zelf onderzoekt, maar ook verwante literatuur rond het begin van onze jaartelling, zijn historisch betrouwbare gegevens van die tijd van groot belang.

De vraag is dus: kun je precies aangeven, waar dit verhaal vandaan komt?

try

Retep
Mineur
Mineur

Re: twijfel

Berichtdoor Retep » 19 apr 2005 14:15

martin29 schreef:ik daar heen en ik had op dat moment helemaal geen geloof voor mijn gevoel .wordt daar in een keer eerst een regel uit een psalm aangehaald die mij ooit eens heel erg bemoedigd had aangehaald namenlijk de regel :ik roem in God ik prijs het onfeilbaar woord ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord .
en die regel heeft mij ooit eens de zekerheid gegeven dat ik een kind van Hem mag zijn .

Welkom in Doorn :wink:

Maar even serieus: precies hetzelfde had ik toen ik daar voor de eerste keer kwam! Kom je daar met allerlei vragen en twijfels, wordt gelijk de tekst aangehaald waarmee God voor het eerst heeft laten zien wie Hij voor je is... wooow :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2005 14:49

try schreef:De vraag is dus: kun je precies aangeven, waar dit verhaal vandaan komt?

try

marnix bedoeld denk ik de bestseller "Who Moved the stone?" van Frank Morison. Hij stelde zichzelf ten doel om bewijsmatriaal te verzamelen om de opstanding te weerleggen.. De titel van het eerste hoofdstuk is: "het boek dat niet geschreven wilde worden."

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: twijfel

Berichtdoor martin29 » 19 apr 2005 16:43

Retep schreef:
martin29 schreef:ik daar heen en ik had op dat moment helemaal geen geloof voor mijn gevoel .wordt daar in een keer eerst een regel uit een psalm aangehaald die mij ooit eens heel erg bemoedigd had aangehaald namenlijk de regel :ik roem in God ik prijs het onfeilbaar woord ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord .

Welkom in Doorn :wink:

Maar even serieus: precies hetzelfde had ik toen ik daar voor de eerste keer kwam! Kom je daar met allerlei vragen en twijfels, wordt gelijk de tekst aangehaald waarmee God voor het eerst heeft laten zien wie Hij voor je is... wooow :)
dit is zo Gewldig Hij is zo groot ik zaghet nu even niet meer zitten maar nu weet ik dat Hij het ook bij mij zal afmaken wat een GROTE GOD hebben we he ?bedankt voor je welkom 8)
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Terug naar “Archief”