Maja de Bij schreef:
Toch vind ik het merkwaardig dat daarom de naam Pilatus genoemd moet worden. Ik zou dan toch voor Kajafas kiezen, die tegen Pilatus riep : wij hebben een wet en volgens die wet moet Hij sterven.
Voordat je dergelijke uitspraken doet zou ik je willen adviseren wat historisch onderzoek te doen. Dergelijke uitspraken zijn enkel gebaseerd op gevoel en niet op historische feiten, voorzover die achterhaalbaar zijn.
In de tijd van Jezus waren de Romeinen erg gebrand om Joodse opstandelingen de kop in te drukken, omdat er nogal wat opstandelingen waren. Zo is uit historische bronnen ook te halen dat Barabbas eveneens een opstandeling was en dat deze Barabbas streed tegen de Romeinen. Dit zou zijn populariteit kunnen verklaren.
Wanneer je kijkt naar de Joodse visie op de Messias, dan kun je zien dat de Joden de Messias vooral zagen als een verlosser van de Romeinen. De Romeinen op hun beurt waren dus erg gericht tegen Messiaanse bewegingen en dus ook tegen Jezus. Dit verklaart dus ook de enorme teleurstelling van veel Joden over het sterven van Jezus.
Wat zeer belangrijk is, is dat de Kajafas en zijn clan geen bevoegdheid hadden om Jezus ter dood te veroordelen. Dit omdat de Romeinen enkel die bevoegdheid hadden. Ze probeerden enkel zelfs Jezus in de val te lokken met een vraag over de belasting die betaald moest worden aan de keizer. Dit staat opgetekend in Lucas 20. Dit komt later terug in Lucas 23.
Het feit dat Kajafas en zijn clan geen legitieme bevoegdheden hadden om Jezus ter dood te veroordelen is dus een verklaring waarom ze poogden Jezus aan de Romeinen over te leveren.
De vraag die nu logischerwijs volgt is waarom Jezus ter dood moest worden veroordeeld, maar dat is een andere kwestie en laat ik dan ook buiten beschouwing.
Voor verder brononderzoek zou ik jullie toch willen verwijzen naar een aantal boeken dat verschenen is, voordat er weer allerlei uitspraken worden gedaan die niet met historische aanneembare feiten zijn te staven.
David Flusser,
Jesus. In Nederland uitgegeven onder de titel
Jezus, een Joodse visie.
Josephus Flavius, De Joodse oorlog
Josephus Flavius,
Joodse oudheden.