kenmerk tussen de Ware kerk en de evangelische richting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 apr 2005 15:00

jas schreef:Er staat:
Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden".
Dit slaat enkel op het aannemen van Zijn mensheid, niet op het afleggen Zijn Godheid. Daarom zegt de Kerk: Hij is gebleven wat Hij was, nl. God, en is geworden wat Hij niet was, nl. mens.

Zo zie ik het ook. Hij heeft niet Zijn godheid afgelegd, maar Zijn goddelijke heerlijkheid. In Hem is God een slaaf geworden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 apr 2005 15:06

Maja de Bij schreef:
Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden".
Dit slaat enkel op het aannemen van Zijn mensheid, niet op het afleggen Zijn Godheid. Daarom zegt de Kerk: Hij is gebleven wat Hij was, nl. God, en is geworden wat Hij niet was, nl. mens.

Zo zie ik het ook. Hij heeft niet Zijn godheid afgelegd, maar Zijn goddelijke heerlijkheid. In Hem is God een slaaf geworden.

Zo is het en niet anders.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 15:24

Maja de Bij schreef:

Maar daar ben ik het evenmin mee eens. God kan nooit en te nimmer een slaaf worden. Een slaaf heeft geen zeggenschap, heeft geen macht, noch over anderen, noch over zichzelf. God is van eeuwigheid tot eeuwigheid God, Hij wordt van het ontvangen niet meer, en van het geven niet minder.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 apr 2005 20:25

jas schreef:Maar daar ben ik het evenmin mee eens. God kan nooit en te nimmer een slaaf worden.

Zo staat het wel in de Kanttekeningen van de statenvertaling :

Dit wordt verklaard met de volgende woorden, namelijk dat Hij een ware menselijke natuur heeft aangenomen, en met dezelve een gans nederigen en verachten staat, als van een slaaf of dienstknecht, om alzo voor onze zonden te voldoen, en tot onze verlossing Zijn Vader te dienen

En denk ook eens aan Jesaja 53. Daar wordt Hij toch ook de Knecht (=slaaf) des Heeren genoemd ?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 22:28

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Maar daar ben ik het evenmin mee eens. God kan nooit en te nimmer een slaaf worden.

Dit wordt verklaard met de volgende woorden, namelijk dat Hij een ware menselijke natuur heeft aangenomen, en met dezelve een gans nederigen en verachten staat, als van een slaaf of dienstknecht, om alzo voor onze zonden te voldoen, en tot onze verlossing Zijn Vader te dienen

En denk ook eens aan Jesaja 53. Daar wordt Hij toch ook de Knecht (=slaaf) des Heeren genoemd ?

Beste Maja, dat duidt op de aanname van Zijn menselijke natuur. Niet op Zijn Godheid.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 17 apr 2005 23:55

Primaire reactie op de topicstart:

Het doet me erg denken aan de vraag 'Wat is het verschil tussen een duikplank?' - 'Des te hoger des te plons'

oftewel de formulering is ietwat dubieus...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 00:04

Socrates schreef:Primaire reactie op de topicstart:

Het doet me erg denken aan de vraag 'Wat is het verschil tussen een duikplank?' - 'Des te hoger des te plons'

oftewel de formulering is ietwat dubieus...

Ja ik vond het idd ook een erg kromme omschrijving. Volgens mij weet nog niemand goed de bedoeling ervan.
En degene die het geopende heeft is heeft nooit meer gereageerd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 apr 2005 08:22

jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Beste Maja, dat duidt op de aanname van Zijn menselijke natuur. Niet op Zijn Godheid.

Ik kan me niet voorstellen wat je bedoelt. Het Woord is vlees geworden, staat er in Johannes 1. Is dat dan wat anders dan God is slaaf geworden?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 apr 2005 08:55

Mag ik even een time-out?

Volgens mij erkennen beide partijen hier zowel de Goddelijke als de menselijke natuur van Christus. De discussie gaat dus nu over de vraag hoe deze naturen zich tot elkaar verhouden.
In tegenstelling tot het ontkennen van 1 van beide naturen is de vraag naar de verhouding tussen beide naturen een discussie die zich afspeelt in de (brede) bedding van het Christendom. Dit itt tot wat Jas eerder beweerde over de ZDA.

Wellicht is het goed dit even in je achterhoofd te houden ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 apr 2005 17:53

Klaas schreef:Mag ik even een time-out?

Hoe lang moet-ie duren? :wink:

Volgens mij erkennen beide partijen hier zowel de Goddelijke als de menselijke natuur van Christus. De discussie gaat dus nu over de vraag hoe deze naturen zich tot elkaar verhouden.
In tegenstelling tot het ontkennen van 1 van beide naturen is de vraag naar de verhouding tussen beide naturen een discussie die zich afspeelt in de (brede) bedding van het Christendom. Dit itt tot wat Jas eerder beweerde over de ZDA.

In een discussie op een ander forum ontdekte ik dat er christenen zijn( ik vermoed 'de Noorse broeders') die geloven dat Yeshua op aarde enkel mens was met een G.ddelijke natuur, terwijl ik denk dat Hij G.d was met een menselijke natuur. Het lijkt een nuanceverschil.
Dit is dan gebaseerd op o.a. die tekst uit Fillipenzen, Matt 9:8 en Joh 5: 19
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 20:34

Maja de Bij schreef:
jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Ik kan me niet voorstellen wat je bedoelt. Het Woord is vlees geworden, staat er in Johannes 1. Is dat dan wat anders dan God is slaaf geworden?

God is God gebleven. De Zoon heeft naast het behouden van Zijn Goddelijke natuur, de menselijke natuur aangenomen. Het Woord is vlees geworden en God in het vlees geopenbaard wil slechts zeggen dat de Goddelijke en menselijk natuur verenigd waren in de Ene Persoon van de Middelaar. Let wel, dat Jezus één Persoon was met 2 naturen, niet 2 personen met elk een afzonderlijke natuur. En in dat opzicht heeft de Godheid Zich ook van de Persoon des Middelaars bediend en Zich gemanifesteerd in, of vanuit de Mens Jezus Christus. Echter, het aannemen van de mensheid door de Zoon, is niet ten koste gegaan van de Godheid. Het is een onmogelijkheid in zichzelf dat God een slaaf zou worden, m.a.w. dat de Godheid in kracht en macht zou afnemen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 20:36

Cathy schreef:
Klaas schreef:Mag ik even een time-out?

Hoe lang moet-ie duren? :wink:

In een discussie op een ander forum ontdekte ik dat er christenen zijn( ik vermoed 'de Noorse broeders') die geloven dat Yeshua op aarde enkel mens was met een G.ddelijke natuur, terwijl ik denk dat Hij G.d was met een menselijke natuur. Het lijkt een nuanceverschil.
Dit is dan gebaseerd op o.a. die tekst uit Fillipenzen, Matt 9:8 en Joh 5: 19

Nee, Hij was en is de 2e Persoon in het Goddelijk Wezen, met zowel een Goddelijke én een menselijke natuur.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2005 23:05

jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Maar daar ben ik het evenmin mee eens. God kan nooit en te nimmer een slaaf worden. Een slaaf heeft geen zeggenschap, heeft geen macht, noch over anderen, noch over zichzelf. God is van eeuwigheid tot eeuwigheid God, Hij wordt van het ontvangen niet meer, en van het geven niet minder.

Wat is precies het probleem?

Jezus is God. Hij was ook God toen Hij op aarde was. Iemand die gewoon dienstknecht is heeft geen macht... maar iemand die macht heeft kan nog wel slavenwerk gaan doen, een dienstknecht zijn. Het betekent dat je je in dienst van een ander stelt... en Jezus deed dat in Zijn leven absoluut. En in Zijn sterven al helemaal. Hij bewees ons daarmee een ontzettend grote dienst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 23:37

Marnix schreef:Wat is precies het probleem?

Jezus is God. Hij was ook God toen Hij op aarde was. Iemand die gewoon dienstknecht is heeft geen macht... maar iemand die macht heeft kan nog wel slavenwerk gaan doen, een dienstknecht zijn. Het betekent dat je je in dienst van een ander stelt... en Jezus deed dat in Zijn leven absoluut. En in Zijn sterven al helemaal. Hij bewees ons daarmee een ontzettend grote dienst.

Ja daar zijn we het allemaal wel over eens, maar daar gaat het nu niet om. Die slavendienst, deed Hij dat als God of als mens?

André

Berichtdoor André » 19 apr 2005 00:04

Als God (in de gedaante van een mens), immers geen mens zou al onze zonden kunnen dragen!

Terug naar “Archief”