jandirk schreef:Collateral schreef:Vanuit God gezien zijn wij niets anders dan robots. God kan namelijk precies voorzien wat wij zullen doen. God kent de toekomst, want Hij leeft in de tijd. En Hij werkt alle dingen naar de raad van Zijn Wil.
Vanuit God gezien jah...
En als je nu naar al het geweld kijkt, en al het slechte, dan komt dat toch ook gewoon door de mens?! Wie voert er nou oorlog, wie zondigd er nou?!
Zeker, natuurlijk. Maar kennelijk moet het zo zijn, wellicht om er iets van te leren. Het geschiedt (niet) toevallig wel allemaal volgens Gods wil.
Als wij robots waren geweest, zouden wij ons dan überhaubt wel kunnen beseffen dat het fout is hoe we bezig zijn, en dat het beter zou kunnen zijn met de wereld? (beetje vaag, ik snap het als je niet begrijpt wat ik bedoel, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen)
Ik vind het ook zo raar, dat als wij robots zouden zijn, wij dan tegen onze maker zouden kunnen schreeuwen dat Hij fout is, omdat Hij ons zo gemaakt heeft. Als we robots zijn doen we alleen de makers opdrachten, en zouden we echt niet daar over gaan nadenken ofzo. (sorry, weet echt niet duidelijker uit te leggen

)
Wij mensen zitten vele malen gecompliceerder in elkaar dan de meest geavanceerde robot die we kennen. Echter, mijn punt was: vanuit God gezien zijn we niet meer dan een robot. God kan onze daden overzien en heeft er dus voor gekozen ons op een bepaalde manier te ontwerpen. Wij zijn (omdat we vanuit onze eigen belevenis een eigen wil hebben) verantwoordelijk voor onze daden, maar God is, als Maker, eindverantwoordelijk. Niet dat dat een probleem is, want Hij hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.
Overigens: mochten wij mensen erin slagen om heel intelligente robots te maken, dan kunnen we best verwachten dat ze ons bepaalde dingen gaan vragen of verwijten. Dat is mogelijk inherent aan hun intelligentie.
Ja. Ik had moeten zorgen dat het geen kreng was, dus dat het alleen goede dingen zou leren.
Dan haal je toch iets van de eigen keuze weg; je zorgt er al voor dat hij niet kan kiezen om een kreng te zijn...
Nee - alleen dat hij dat niet
wil. Met andere woorden, als de zondeval niet had mogen gebeuren had God Jezus in het paradijs moeten zetten, en niet Adam. (Even aangenomen dat dit allemaal letterlijk zo is gebeurd natuurlijk.)
PeterD schreef:Collateral,
Ik persoonlijk stop met deze discussie. Ik gevoel en geloof dat de fout geheel en al bij de mens ligt.
Wij mensen beredeneren alles zo graag. Alles moet verklaarbaar zijn, anders klopt het niet. Dat er ook geloof voor diverse zaken nodig is wordt niet geaccepteerd. Jammer.
Ik accepteer je geloof wel, alleen ik geef aan dat jouw manier niet mijn manier is. Mijn geloof is puur hetgene wat ik aannemelijk vind, en daarbij laat ik liever geen ruimte over voor tegenstrijdigheden. Ik heb mijn verstand nu eenmaal van God gekregen om er gebruik van te maken.

jandirk schreef:Als God er duidelijk over is, dan is het zo!
Zeker. Maar het is dus de vraag waardoor God spreekt. De ene bijbeltekst? De andere bijbeltekst? Is de bijbel voor 100% waar en door God geïnspireerd? Ik voor mezelf stel eerst deze aannamen ter discussie en baseer daarna mijn conclusie. En ik geloof dus niet dat de bijbel 100% waar is (er staan nu eenmaal loepzuivere tegenstrijdigheden in), en dat het mensenwerk is. Dan kom je tot andere gedachten over wat Gods doel is met de wereld, en met ieder mens op zich. Maar goed, dat is persoonlijk.