Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn?

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2005 19:13

Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn? Is dat moeilijk? Of is dat simpel iets van het doen.. Of moet het juist van binnenuit komen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 18 apr 2005 19:20

Dat is niet simpel het gewoon doen. Het moet wel ergens vandaan komen en een grond hebben. Het is heel moeilijk en je moet het ervaren als een zegen en genade als je dankbaar mag zijn in moeilijk tijden.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 apr 2005 19:22

Dat kan enkel en alleen door genade.

André

Re: Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn?

Berichtdoor André » 18 apr 2005 19:26

hijwel schreef:Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn? Is dat moeilijk? Of is dat simpel iets van het doen.. Of moet het juist van binnenuit komen?
Ik heb de indruk dat de 1 daar meer moeite mee heeft dan een ander.
M.i. "moet" je dankbaar willen blijven omdat God je ook juist in moeilijke tijden nabij is ook al lijkt dat soms van niet.
Hij zorgt er b.v. voor dat je door die moeilijke tijden heen kunt komen.
Dat van binnen uit komen kan ik niet zoveel mee.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 19:27

hijwel schreef:Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn? Is dat moeilijk? Of is dat simpel iets van het doen.. Of moet het juist van binnenuit komen?

Gewoon doen. Er zijn altijd dingen waar je voor kunt danken ook al voelt het niet altijd zo. Als je het gaat doen ga je het vanzelf zo voelen.
stomp niet af, blijf slijpen

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 18 apr 2005 19:31

gurl schreef:

Gewoon doen. Er zijn altijd dingen waar je voor kunt danken ook al voelt het niet altijd zo. Als je het gaat doen ga je het vanzelf zo voelen.

Dan moet je die zaken wel zien en die zullen menselijker wijs zelden in verhouding staan met datgene waar je verdriet of moeite om/mee hebt.

En dat inzien is dan ook puur genade. Dus "niet zo te doen". Lijkt mij.

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 18 apr 2005 19:35

Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn? Is dat moeilijk? Of is dat simpel iets van het doen.. Of moet het juist van binnenuit komen?

Tjah het lijkt mij heel moeilijk...
Vroeger, toen ik dacht nog niet bekeerd te zijn, dacht ik altijd: 'Ik hoop dat ik vervolgd wordt of het moeilijk krijg om Jezus Naam, want Jezus zegt in de bergrede 'zalig zijn zei die om mijn naam vervolgd worden' (uit het hoofd gezegd...)

En nu tegenwoordig kom ik er steeds meer voor uit, laat ik steeds meer merken aan mijn leeftijdsgenoten, dat ik bekeerd ben, en tot nu toe nog niet echt moeilijkheden ermee gehad. Maar soms stel ik me wel voor, dat als ik daarom m'n vrienden zou verliezen enz., ik me dan op één of andere manier toch wel zou kunnen verblijden, (als God voor ons is, wie is dan tegen ons?!) En ook als je het lijden op aarde afweegt tegen de hemel... En dan nog te bedenken dat God alles leidt...

Je vraagt of het moeilijk is... Ik denk dat als je in moeite komt, God wel voor je zal zorgen, en dat als je er om bid, Hij er ook voor kan zorgen dat je dankbaar bent. Maar ja, het vlees is zwak, ik zal denk ik ook nog vaak in zo'n donkere periode net als Petrus naar de golven kijken...
Laatst gewijzigd door jandirk op 18 apr 2005 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
God is genadig!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 18 apr 2005 19:35

Ik heb gisteren nog een mooie preek gelezen van Ds. van Reenen. "Nu niet - maar later, of, Een woord van troost voor in druk verkeerenden, vanwege het raadselachtige van Gods weg en doen". Aan de hand van de tekst in Joh. 13:7b.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 19:38

TheShadow schreef:
gurl schreef:

Dan moet je die zaken wel zien en die zullen menselijker wijs zelden in verhouding staan met datgene waar je verdriet of moeite om/mee hebt.

Nou ja je moet sowieso onderscheidt maken tussen 'gewone' problemen en verschrikkelijke problemen zeg maar...

Kijk als je gewoon een slechte dag hebt kun je gewoon systematisch God danken, Dank U dat ik een dag boven mijn hoofd heb, dat ik te eten heb, dat ik naat school kan enz...

Maar ik snap wel dat als je je huis kwijt bent, je familie is omgekomen in een auto-ongeluk je hebt geen baan...dat het dan ff wat lastiger ligt...

Maarre dan nog je kan toch altijd God danken voor wie Hij is...zie niet zo in waarom daar genade voor nodig is als ik heel eerlijk ben...
stomp niet af, blijf slijpen

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 18 apr 2005 19:39

gurl schreef:
TheShadow schreef:
gurl schreef:

Nou ja je moet sowieso onderscheidt maken tussen 'gewone' problemen en verschrikkelijke problemen zeg maar...

Kijk als je gewoon een slechte dag hebt kun je gewoon systematisch God danken, Dank U dat ik een dag boven mijn hoofd heb, dat ik te eten heb, dat ik naat school kan enz...

Maar ik snap wel dat als je je huis kwijt bent, je familie is omgekomen in een auto-ongeluk je hebt geen baan...dat het dan ff wat lastiger ligt...

Maarre dan nog je kan toch altijd God danken voor wie Hij is...zie niet zo in waarom daar genade voor nodig is als ik heel eerlijk ben...

mee eens, maar dat laatste zal zonder genade niet mogelijk zijn !

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 18 apr 2005 20:48

juist als je het moeilijk hebt, heb je reden om dankbaar te zijn. ook al zie je dat misschien niet meteen.
Mn vriend en ik hebben een best moeilijke tijd achter de rug, met ziekte en depressies. Maar juist in die tijd zijn we dichter bij God gekomen en zien we dat God heel dichtbij is geweest.
De duivel aan je ene kant, maar een veel sterkere God aan de andere kant.

Tijdens die periode zie je niet echt de redenen om dankbaar te zijn, maar nu kijken we terug en zien we zoveel dingen om dankbaar te zijn.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 apr 2005 20:52

het is zoals al gezegd niet simpel, maar erg moelijk.
Maar hoe het kan.... je zult in moeten zien dat God het is die je kracht geeft om die moeiten te dragen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 apr 2005 21:33

Beremoeiljk en vaak ook onmogelijk van mijn kant af,,......

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 apr 2005 22:23

Omstreeks middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gods lof, en de gevangenen luisterden naar hen

geweldig! ik geloof dat je overal waar je ook in zit, God kan danken!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2005 23:15

Denk ook wat Job zegt: De Here heeft gegeven, de Here heeft genomen, Zijn naam zij geloofd!

Aan de andere kant, moet je altijd dankbaar zijn? Het mag denk ik altijd.... maar waar ben je dan dankbaar voor? Voor de problemen? Of ergens anders voor? Als David in de problemen zat schreef Hij ook psalmen met waarom-vragen.... Toch eindigt Hij wel positief... niet omdat het allemaal weer goed gaat... maar omdat Hij hoopt op God, vertrouwt dat God hem te hulp zal komen.

Daarom is het denk ik goed om op te schrijven wat je hebt meegemaakt in hele mooie tijden, hoe God heeft laten zien hoeveel Hij van je houdt, hoe machtig Hij is. En daarom staan er ook veel verhalen daarover in de bijbel opgetekend. Als het dan moeilijk gaat kun je teruglezen hoe groot en machtig God is. Dat kan je vertrouwen geven, hoop... uitzicht op verbetering, en daarnaast ook hoop en uitzicht op een eeuwig leven samen bij Hem, waar geen problemen meer zullen zijn.

Dat is denk ik een reden om dankbaar te zijn!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”