zaligheid zonder geloof in Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 apr 2005 17:57

butterfly schreef:Waar staat dat in de bijbel als ik vragen mag? Hoe wil je die tekst in Romeinen dan vertalen?

Ik heb er nog niet specifiek naar gezocht, maar alleen al de tekst in mijn onderschrift geeft aan dat er een mogelijkheid tot zaligworden is, en dat die alleen door Christus tot de Vader loopt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 17:57

butterfly schreef:
Yael schreef:dus die wordt zalig buiten Jezus om?

ik zeg niet dat ze zalig worden, maar ik geloof niet dat ze naar de hel gaan nee. Wie zijn wij om daar over te oordelen?

Romeinen 2:14
Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet
Nog een keer Romeinen 2:14 :
Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, dezen, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet.

Wat ik wil zeggen, Jezus zei, ik ben de weg der waarheid en het leven, niemand zal tot God komen dan door Mij!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 apr 2005 17:59

Oja, betreffende die tekst uit Romeinen, daar staat toch niet dat omdat zij de wet houden zij zalig worden?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 apr 2005 18:08

jas schreef:
Yael schreef:tja wij hoeven idd niet te oordelen... kzou ook niet weten of zo iemand naar de hel gaat als ie nog nooit van het Evangelie gehoord heeft...

Dit antwoord had ik van jou niet verwacht. Ga je schamen.

tis enkel reactie vanuit mijn gevoel, dat er moeite mee heb bv. de gedachte van de Joden die de gaskamers inmoesten zonder kennis aan Jezus daarna in de volgende hel belande...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:11

Vanuit mijn gevoel vind ik het uberhaupt al een gruwelijk iets dat er een hel bestaat en dat er een God is die zoiets over zijn hart kan krijgen, dan gilt er in mij iets van: oneerlijk, zielig en gemeen...

Maar God is rechtvaardig in al zijn weg en werk!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 apr 2005 18:17

Raido schreef:Vanuit mijn gevoel vind ik het uberhaupt al een gruwelijk iets dat er een hel bestaat en dat er een God is die zoiets over zijn hart kan krijgen, dan gilt er in mij iets van: oneerlijk, zielig en gemeen...

Maar God is rechtvaardig in al zijn weg en werk!

Hohohoho Raido. God over Zijn hart verkrijgen? Wie heeft er gezondigd? Wiens schuld is het dat er zonde in de wereld is? Wie is er gevallen in het paradijs?

En dan God de schuld geven?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:21

Nou percies... maar dat is nou ons scheinheilige hartje wat denkt dat we toch nog heeel wat rechten hebben

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 18 apr 2005 18:22

butterfly schreef:Ik geloof dat God (door Zijn Heilige Geest) ook werkt in mensen, die nog nooit van Jezus hebben gehoord. Bijvoorbeeld een boeddhist, die in het Karma gelooft.
Ik geloof ook van harte dat God, die alomtegenwoordig is, ook werkt in mensen die (nog) geen christen zijn. Zeker, maar dat wil nog niet zeggen dat deze mensen ook zalig worden.
Klassiek is dan ook het onderscheid in de verschillende werkzaamheden van de Heilige Geest: Zijn algemeen onderhoudend werk in deze schepping en Zijn inleidend en inwijdend werk tot geloof in onze Zaligmaker Jezus Christus.
En ik weet geen weg naar God de Vader toe buiten Jezus Christus om.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:24

Moslims zien Hem vaak in een visioen of in een droom... maar ze worden Christen..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 apr 2005 18:51

PeterD schreef:Wie heeft er gezondigd? Wiens schuld is het dat er zonde in de wereld is? Wie is er gevallen in het paradijs?

En Wie heeft de wereld, inclusief de verbeurde mensch, geschapen? Uit Wie, door Wie en tot Wie zijn alle dingen? En Wie werkt alle dingen naar de raad Zijns Wils?
Laatst gewijzigd door Collateral op 18 apr 2005 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

jandirk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jandirk » 18 apr 2005 18:51

Tjah wat ik me eigenlijk afvroeg; doet deze vraag er toe? (misschien een beetje flauw hor :P ) Maar stel we weten het antwoord, of de Boedist naar de hemel of naar de hel gaat, wat kunnen we er dan mee? Stel we vinden als antwoord dat hij wel naar de hemel gaat. We zullen nooit tegen die Boedist kunnen zeggen: 'wees niet bang hoor, jij gaat niet naar de hel, want je houd je eigen wetten.' Want dat betekend dat ze al over het Christendom gehoord hebben, en dus de mogelijkheid hebben gehad om de goede Weg te verkrijgen.

Maar nu toch nog maar mijn antwoord op de vraag, wat ik er van denk: Ik denk dat dat niet mogelijk is. Zou God niet zo machtig zijn dat Hij ieder mens iets van zichzelf kan laten zien, en hun de mogelijkheid geeft voor Hem te kiezen?
En zoals Jezus in de Bijbel zegt: 'Niemand komt tot de Vader dan door Mij!'. Dat lijkt me ook wel duidelijk.
En God heeft de wereld geschapen, de mensheid is in zonde gevallen sinds de zondeval, God heeft voor álle mensen een reddingsplan bedacht, Zijn enige Zoon. Dat was een onwijze daad van liefde, en denk ik ook wel heel moeilijk, Zijn enige Zoon! Zou Hij dan mensen zomaar tot hem laten komen, zonder door die Zoon gered te worden? Verminderd Hij dan niet de waarde van Zijn Offer?

Tjah dit is niet egt onderbouwd met bijbelteksten, dit is mijn mening namelijk... Maar jah als Jezus zegt dat Hij de enige Weg is, is dat toch zo?
God is genadig!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 apr 2005 18:58

Collateral schreef:
PeterD schreef:Wie heeft er gezondigd? Wiens schuld is het dat er zonde in de wereld is? Wie is er gevallen in het paradijs?

En Wie heeft de wereld, inclusief de verbeurde mensch, geschapen? Uit Wie, door Wie en tot Wie zijn alle dingen? En Wie werkt alle dingen naar de raad Zijns Wils?

Ga je toch proberen de schuld af te schuiven?

God heeft geen verbeurde mens geschapen. Hij heeft ons naar Zijn beeld geschapen. Met een vrije wil. En die vrije wil is ons fataal geworden, waardoor we dat beeld zijn kwijt geraakt.
Laatst gewijzigd door PeterD op 18 apr 2005 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:59

Den wereld is niet geschapen met een gevallen mensch... maar een valbaar mensch dat is een wezelijk verschil mijn zeun..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 apr 2005 19:02

Raido schreef:Den wereld is niet geschapen met een gevallen mensch... maar een valbaar mensch dat is een wezelijk verschil mijn zeun..

Lol, ik was bezig met mijn post aan te passen, en jij zegt ondertussen hetzelfde...
Maar ik ben het geheel en ganschelijck met uwes eens eerwaarde!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 apr 2005 19:12

De wereld kent tegenwoordig, volgens de Bijbel, een verbeurde mensch. Nu vroeg ik: "En Wie heeft de wereld, inclusief de verbeurde mensch, geschapen? Uit Wie, door Wie en tot Wie zijn alle dingen? En Wie werkt alle dingen naar de raad Zijns Wils?"
Ik zeg dus niet dat de mensch gelijk al gevallen was. Om te vallen moet men eerst stáán. Maar doet dat ertoe? De dingen geschieden nu eenmaal zoals ze moeten geschieden. God werkt immers alle dingen naar de raad Zijns Wils. En Hij lijkt me daarom Hoofdverantwoordelijk.

Terug naar “Archief”