Hoe ga je als Christenen om met IVF/ICSI?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 13:48

joepie schreef:
Ik denk dat als je ongewild kinderloos bent je een andere invulling zult moeten vinden voor je leven dan die van Vader en Moeder.
En zijn nog veel opties open....
En als je toch denkt dat kinderen de enige opvulling is, dan zul je daar goed over moeten nadenken en je goed moeten laten voorlichten over weke manier dan de enig juiste is. En dat is toch de weg die God het juiste zou vinden.

jij was toch ongewenst kinderloos? en je bent moeder? van vier kinderen nog wel... en je zegt dat je als je kinderloos bent je leven een andere invulling moet geven dan die van moeder (of vader)

hm, volgens mij klopt er in jouw redenering iets helemaal niet! :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 13:53

Jannoek schreef:
joepie schreef:
Ik denk dat als je ongewild kinderloos bent je een andere invulling zult moeten vinden voor je leven dan die van Vader en Moeder.
En zijn nog veel opties open....
En als je toch denkt dat kinderen de enige opvulling is, dan zul je daar goed over moeten nadenken en je goed moeten laten voorlichten over weke manier dan de enig juiste is. En dat is toch de weg die God het juiste zou vinden.

jij was toch ongewenst kinderloos? en je bent moeder? van vier kinderen nog wel... en je zegt dat je als je kinderloos bent je leven een andere invulling moet geven dan die van moeder (of vader)

hm, volgens mij klopt er in jouw redenering iets helemaal niet! :roll:

Je kunt geloof ik niet lezen.
Ik heb nergens gezegd dat ik kinderloos ben. Zou wel erg dom zijn.
Ik schreef dit o.a. :Ja, ach dat was ook de reactie toen ik het er moeilijk mee had dat ik op mijn 28 ste te horen kreeg dat ik nooit kinderen had mogen krijgen.
En dat ik maar blij moest zijn dat ik er al drie had, en hopen dat ik de zwangerschap van de vierde goed uit zou kunnen dragen.
Maar daarna was het voor mij toch echt einde verhaal met kinderen krijgen. Twee grote nieroperaties en een baarmoeder verwijdering.
Zo makkelijk was het dus voor mij .

en: Ik had dan "geluk" dat ze inderdaad pas in de zwangerschap van onze vierde erachter kwamen dat ik nier problemen had. Anders hadden wij inderdaad helemaal geen kinderen gehad.

En:En ik weet, wij zijn heel blij en gelukkig met onze vier kinderen.

Dus nog eens het topic doorlezen misschien voor je iemand beschuldigd.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 13:59

-knip-
Laatst gewijzigd door Jannoek op 18 apr 2005 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 14:00

joepie schreef:
butterfly schreef:
Alsof ik niet weet wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen. Of het nu is dat je ze nooit krijgt of dat je na het vierde kind te horen krijgt dat je ze niet meer krijgt. En ja, dan hebben wij er gelukkig toch nog vier gekregen. En daar zijn we oprecht dankbaar voor. Maar ik weet hoe het voelt om ze niet meer te krijgen.

Nee je weet niet hoe het voelt om geen kinderen te kunnen krijgen!

Ohw, wat zeuren die mensen dan die ze niet kunnen krijgen, want die weten niet hoe het voelt om ze wel te krijgen. :x
Ik verzeker dat ik weet hoe het voelt om ze niet te krijgen.

deze twee bijvoorbeeld?

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 14:01

Jannoek schreef:
butterfly schreef:
Alsof ik niet weet wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen. Of het nu is dat je ze nooit krijgt of dat je na het vierde kind te horen krijgt dat je ze niet meer krijgt. En ja, dan hebben wij er gelukkig toch nog vier gekregen. En daar zijn we oprecht dankbaar voor. Maar ik weet hoe het voelt om ze niet meer te krijgen.

Nee je weet niet hoe het voelt om geen kinderen te kunnen krijgen! Je hebt er immers 4 rondlopen.

Zeg ik daar dat ik geen kinderen heb gekregen? Kun je soms niet goed lezen?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 14:02

nee, maar je zegt wel dat je weet hoe het voelt om geen kinderen te krijgen!
en om te voelen dat je geen kinderen kan krijgen....

lijkt me logisch toch?

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 14:07

Jannoek schreef:nee, maar je zegt wel dat je weet hoe het voelt om geen kinderen te krijgen!

lijkt me logisch toch?

Ook dat zeg ik niet.
Dus nog maar eens lezen.
En ik zeg hierbij alvast dat ik niet meer reageer op zulke reacties. Als je niet kunt lezen, dan moet je maar niet op een forum zitten.
Want ik zei namelijk: Om geen kinderen MEER te krijgen.
Ik heb nooit gezegd dat ik weet wat het is om te voelen om GEEN kinderen te krijgen. Dat kan ik namelijk niet zeggen want ik heb vier kinderen wel gekregen.

sela

Berichtdoor sela » 18 apr 2005 14:11

ach joepie, kom op.
je bent appels met peren aan het vergelijken.

natuurlijk, alle respect voor wat jij moet voelen als vrouw dat je geen baarmoeder meer hebt. ik geloof direct dat dat niet niks is..

maar je reactie nav dit topic is best op jezelf gericht. daarbij vergeet je wat bijv. jannoek probeert te bepleiten. of the shadow..

en wat betreft ivf. je schreeuwt het wel erg hard van de daken dat dat niet mag. daar kunnen we toch over discussieren. naast lezen is dat toch ook een doel van forummen?

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 14:31

Inderdaad is daar het forum voor. Maar er werden mij dingen verweten terwijl de ander in het geheel niet van mijn situatie weet.
En dat neem ik anderen nogal kwalijk.
Daarom reageerde ik daarop.
En dat staat mij vrij.
Dat ik zeg dat het niet mag zeg ik niet zonder argumentatie.
En van de voorstanders heb ik nog geen argumentatie gehoord waarom het wel zou mogen. Alleen dat ik niet weet hoe erg het is om geen kinderen te kunnen krijgen.
Nu, daar ga ik tegen in verweer. Want dat weet ik wel degelijk.

In de tijd dat ze bezig waren om IVF te ontwikkelen werkte ik in de kraamverzorging. In die tijd kregen wij daar vrij veel informatie over i.v.m. mijn werk.
Ik weet welke weg er afgelegd is om zover te komen als nu.
En alleen al op basis van wat ik weet (al die weggegooide bevruchte eicellen b.v. al die experimenten op bevruchte eicellen) maakt dat ik het niet kan zien als Ethisch verantwoordt.
Ik geloof nooit dat God het goed vind om met zulke jonge vruchtjes te experimenteren om uiteindelijk te komen tot wat ze nu kunnen.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 14:42

joepie schreef:
Jannoek schreef:nee, maar je zegt wel dat je weet hoe het voelt om geen kinderen te krijgen!

lijkt me logisch toch?

Ook dat zeg ik niet.
Dus nog maar eens lezen.
En ik zeg hierbij alvast dat ik niet meer reageer op zulke reacties. Als je niet kunt lezen, dan moet je maar niet op een forum zitten.
Want ik zei namelijk: Om geen kinderen MEER te krijgen.
Ik heb nooit gezegd dat ik weet wat het is om te voelen om GEEN kinderen te krijgen. Dat kan ik namelijk niet zeggen want ik heb vier kinderen wel gekregen.

wat staat hier?

Alsof ik niet weet wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 18 apr 2005 15:35

ik kan alleen maar met Jannoek en Sela eens zijn. Ik denk dat jij eens wat beter moet formuleren Joepie, want je bent echt een beetje raar bezig nu :roll: en je kwetst er heelveel mensen mee.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 apr 2005 16:34

Jij 'moet' dankbaar zijn dat God je nog de zorg over vier kinderen heeft gegeven. Okee, na vier houd het dan op, maar je HEBT in elk geval kinderen...

Ik vind dit absoluut geen argument, en ook vervelende opmerking naar Joepie toe. Zij heeft duidelijk veel pijn van gehad dat zij niet meer kinderen kon krijgen. en ondanks dat zij al 4 kinderen heeft, als je nog een kinderwens hebt, die niet uit kan komen, waarom zou je je dan niet verschrikkelijk over kunnen voelen?
Het is wel ander verdriet denk ik, omdat er al kinderen zijn, maar nog steeds is er die onvervulde wens...
Mag je soms na 4 kinderen geen kinderen meer wensen? Mag je niet net zo verlangen naar een vijfde als naar een eerste?
Engaged @ 07-01-2005

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 18 apr 2005 16:36

M@rije schreef:
Jij 'moet' dankbaar zijn dat God je nog de zorg over vier kinderen heeft gegeven. Okee, na vier houd het dan op, maar je HEBT in elk geval kinderen...

Ik vind dit absoluut geen argument, en ook vervelende opmerking naar Joepie toe. Zij heeft duidelijk veel pijn van gehad dat zij niet meer kinderen kon krijgen. en ondanks dat zij al 4 kinderen heeft, als je nog een kinderwens hebt, die niet uit kan komen, waarom zou je je dan niet verschrikkelijk over kunnen voelen?
Het is wel ander verdriet denk ik, omdat er al kinderen zijn, maar nog steeds is er die onvervulde wens...
Mag je soms na 4 kinderen geen kinderen meer wensen? Mag je niet net zo verlangen naar een vijfde als naar een eerste?

Natuurlijk mag dat ik snap dat verdriet ook wel, maar voor mensen die helemaal geen kinderen kunnen krijgen is het nog veel moeilijker. En dan mag je blij zijn dat je er 4 hebt gekregen... wat een wonder!
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

André

Berichtdoor André » 18 apr 2005 16:59

butterfly schreef:
M@rije schreef:

Natuurlijk mag dat ik snap dat verdriet ook wel, maar voor mensen die helemaal geen kinderen kunnen krijgen is het nog veel moeilijker. En dan mag je blij zijn dat je er 4 hebt gekregen... wat een wonder!
Precies je hebt dan ook niet na hoeven te denken over IVF met alle emotionele aspecten omdat het niet "nodig" was.

@Joepie, jou "verwerking" was van een andere orde.
Dat weet je zelf ook wel.

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 18 apr 2005 18:24

joepie schreef:Maar je kunt hun situatie niet vergelijken met mijn situatie.
Je kunt iemands leed niet met elkaar vergelijken en dan zeggen dat het ene erger is dan het andere.

Nou dan! Maak die vergeliking dan ook niet!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Terug naar “Archief”