lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 17:40

M@rije schreef:
Neen, wij mogen hier niet te hard oordelen, wetende, dat er zelfmoordenaars zijn, die in een toestand van krankzinnigheid of in een aanval van krankzinnigheid deze gruwelijke zonde hebben bedreven, terwijl zij niet wisten wat zij deden.

Juist daarom vind ik dit weer zo'n zinloze discussie, waarin we met z'n allen in de schoenen van God proberen te staan.
Het lijkt wel of zelfmoord erger bestraft dient te worden dan enige andere zonde, terwijl ze voor God d8 ik allemaal hetzelfde zijn.
Zonde is zonde, en wie van ons zonder zonde gooie de eerste steen zou ik zeggen. Dan kan er dus een slotje op de discussie :|

Bemoei je er liever niet mee dan dat je onzin verkondigt. En als je je er toch mee wil bemoeien lees dan in elk geval alles door. Dan had je nl. geweten dat het hier niet gaat om standpunten in te nemen maar om het discussiëren zelf. Ik heb op me genomen een standpunt te verdedigen waar ik zelf niet volledig achter sta, enkel omwille van de discussie.
Er is er dus hier maar één die veroordeelt, en dat ben jij.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2005 23:17

Tja en dat kon ze niet weten Jas, ik kan me voorstellen dat mensen er vanuit gaan dat iemand die wat zegt, daar ook achter staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 23:38

Marnix schreef:Tja en dat kon ze niet weten Jas, ik kan me voorstellen dat mensen er vanuit gaan dat iemand die wat zegt, daar ook achter staat.

Dat heb ik anders wel duidelijk gezegd hoor. Ze had dat wel kunnen weten als ze het hele topic gelezen had.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2005 23:55

In het begin zei je inderdaad dat het een theorie was die sommigen aanhangen.... Maar op een gegeven moment dacht ik ook dat je die verdedigde omdat je het met die theorie eens bent. En volgens mij ben je dat ook, je hebt namelijk gezegd:

Persoonlijk neig ik ook naar die mening, omdat ik de andere vanuit de Bijbel absoluut niet kan verdedigen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 00:33

Marnix schreef:In het begin zei je inderdaad dat het een theorie was die sommigen aanhangen.... Maar op een gegeven moment dacht ik ook dat je die verdedigde omdat je het met die theorie eens bent. En volgens mij ben je dat ook, je hebt namelijk gezegd:

Persoonlijk neig ik ook naar die mening, omdat ik de andere vanuit de Bijbel absoluut niet kan verdedigen.

Ik neig er naar, ja. Maar mijn bedoeling in de hele discussie is voortdurend geweest alle voorzichtigheid in acht te nemen m.b.t. menselijke gevoelens. Ik heb er geen uitgesproken mening over. Ik heb een citaat van Bavinck geplaatst en gezegd dat ik me daar in kan vinden. En Bavinck laat ruimte voor uitzonderingen. Ik vind het een vreselijk moeilijk onderwerp, heb ik ook al tig keren gezegd. Er kwam niet echt een discussie op gang, daarom heb ik me geplaatst in de positie van iemand die stelt dat de zelfmoordenaar niet behouden wordt. En ik neig ook meer naar die stelling omdat ik die meer en meer in de Bijbel bevestigd zie. In elk geval heeft niemand me van het tegendeel kunnen overtuigen. Maar een uitgesproken mening heb ik er niet over en wil ik er ook niet over hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2005 01:53

Dat laatste vind ik eigenlijk wel vrij sterk. Ik durfde er ook nooit een mening over te hebben, totdat een vriend van mij besloot 25 meter naar beneden te vallen en dat niet overleefde.

Ik had woede, onbegrip en verwarring verwacht, maar ik vond slechts verdriet en berusting, maar ook troost. God heeft mij in die tijd enorm gesteund het gebeurde te accepteren en te plaatsen in mijn leven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 03:21

jas schreef:Dat staat anders gewoon in de Bijbel hoor. De vergelijking met de moordenaar aan het kruis gaat niet op, omdat er ook bij staat dat Jezus Hem het hemelse Paradijs belooft. Hij gaat dus niet als moordenaar binnen, maar als gerechtvaardigde.

Klopt, maar geldt dus voor elke zonde/zondaar die vergeven is. En we hadden al besloten dat we niet de kant op wilden dat een zonde pas vergeven is als daar expliciet om gevraagd wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 08:34

Aragorn schreef:
jas schreef:Dat staat anders gewoon in de Bijbel hoor. De vergelijking met de moordenaar aan het kruis gaat niet op, omdat er ook bij staat dat Jezus Hem het hemelse Paradijs belooft. Hij gaat dus niet als moordenaar binnen, maar als gerechtvaardigde.

Klopt, maar geldt dus voor elke zonde/zondaar die vergeven is. En we hadden al besloten dat we niet de kant op wilden dat een zonde pas vergeven is als daar expliciet om gevraagd wordt.

Nee, maar dat moordenaars het koninkrijk der hemelen niet ingaan, daarmee zegt Gods Woord zoveel, dat er dus van Christenen een andere levenswijze vereist wordt. Er wordt dan dus van uit gegaan dat Christenen die daden niet meer doen. Als dan je laatste daad een moord is, heb ik er grote moeite mee aan te nemen dat die persoon in de hemel is. Ik heb al gezegd, ik beweer het niet expliciet zoals men meestal van mij gewend is maar neem een behoorlijke dosis voorzichtigheid in acht. Maar mijn gevoel zegt me dat het een gruwel is in Gods ogen en bovendien een zeer lafhartige daad t.o.v. nabestaanden of andere betrokkenen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 apr 2005 09:02

jas schreef:Ik heb al gezegd, ik beweer het niet expliciet zoals men meestal van mij gewend is maar neem een behoorlijke dosis voorzichtigheid in acht. Maar mijn gevoel zegt me dat het een gruwel is in Gods ogen en bovendien een zeer lafhartige daad t.o.v. nabestaanden of andere betrokkenen.

Laten we in ieder geval proberen met enige mate van voorzichtigheid in woorden over dit onderwerp te spreken. Al was het alleen maar om mensen die met een dergelijke situatie in hun familie- of vriendenkring zijn geconfronteerd niet overmatig te belasten.
Ik ben vanuit mijn ervaring als uitvaartverzorger als wel in de hulpverlening rond homoseksualiteit al vele malen met zelfdoding geconfronteerd. Dat maakt je behoorlijk voorzichtig. Je komt situaties tegen waar er wel degelijk sprake is van een lafhartige daad ten gevolge van "de makkelijkste weg kiezen" maar tegelijk ook situaties waarin nabestaanden ondanks de schok en het verdriet begrip kunnen opbrengen. En dan sluit ik mij helemaal aan bij wat Bavinck hierover zegt. Zelf heb ik mij in gespreken met nabestaanden hierover altijd heel terughoudend opgesteld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2005 11:24

Er voorzichtig over praten gebeurt volgens mij hier ook.

En Jas, als het goed is doen christenen geen zonde meer.... Moord of een andere zonde als laatste daad, in beide gevallen maakt het de mens schuldig.... en wil Christus die schuld dragen... Ik denk zelfs wanneer je laatste daad is om jezelf van het leven te beroven. En vergeet nooit dat mensen dat echt niet zomaar doen, dat ze het dan ook wel heel moeilijk moeten hebben.... Het is niet iets dat ze zomaar even doen... dan moet er wel heel veel aan de hand zijn... dat kan in je geestelijk zijn *zware depressie of andere geestelijke ziekten... waarbij mensen vaak zichzelf niet meer echt zijn. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Hoe vaak is zelfmoord niet het gevolg daarvan?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2005 11:27

http://www.groei.org/prod/dataweb/generate.asp?i=2039&t=y&l=y&s=levensvraag.xsl
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 11:34

Marnix schreef:Er voorzichtig over praten gebeurt volgens mij hier ook.

En Jas, als het goed is doen christenen geen zonde meer.... Moord of een andere zonde als laatste daad, in beide gevallen maakt het de mens schuldig.... en wil Christus die schuld dragen... Ik denk zelfs wanneer je laatste daad is om jezelf van het leven te beroven. En vergeet nooit dat mensen dat echt niet zomaar doen, dat ze het dan ook wel heel moeilijk moeten hebben.... Het is niet iets dat ze zomaar even doen... dan moet er wel heel veel aan de hand zijn... dat kan in je geestelijk zijn *zware depressie of andere geestelijke ziekten... waarbij mensen vaak zichzelf niet meer echt zijn. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Hoe vaak is zelfmoord niet het gevolg daarvan?

Ik geloof zeker dat mensen die zelfmoord plegen grote problemen hebben. Echter het plegen van zelfmoord is dan tevens een teken dat men niet zijn vertrouwen op God stelt, dat Hij Zich ook voor de grootste, onoverzienbaarste problemen, een Redder in de nood wil zijn. En dat zijn toch juist de essentiële kenmerken van de ware gelovige om dat wel te doen. Daarom neig ik er toch naar om m.b.t. de ordinaire zelfmoord geen vertrouwen te hebben in het zieleheil van betreffende, dit i.t.t. de zelfmoord uit ziekte, zoals krankzinnigheid. Ik zal die mening echter in een gesprek met een nabestaande van een dergelijke ramp nooit uitdragen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 apr 2005 11:48

jas schreef:Echter het plegen van zelfmoord is dan tevens een teken dat men niet zijn vertrouwen op God stelt, dat Hij Zich ook voor de grootste, onoverzienbaarste problemen, een Redder in de nood wil zijn. En dat zijn toch juist de essentiële kenmerken van de ware gelovige om dat wel te doen.

Misschien een beetje kortzichtig van mij, maar toen ik dit las moest ik even denken aan alle vragen rond gebedsgenezing, waarbij men (in bepaalde groepen ook zo vaak stelt dat als er geen genezing optreed het geloof ook wel niet echt zal zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 14:37

jas schreef:
Aragorn schreef:

Nee, maar dat moordenaars het koninkrijk der hemelen niet ingaan, daarmee zegt Gods Woord zoveel, dat er dus van Christenen een andere levenswijze vereist wordt. Er wordt dan dus van uit gegaan dat Christenen die daden niet meer doen. Als dan je laatste daad een moord is, heb ik er grote moeite mee aan te nemen dat die persoon in de hemel is. Ik heb al gezegd, ik beweer het niet expliciet zoals men meestal van mij gewend is maar neem een behoorlijke dosis voorzichtigheid in acht. Maar mijn gevoel zegt me dat het een gruwel is in Gods ogen en bovendien een zeer lafhartige daad t.o.v. nabestaanden of andere betrokkenen.

Jaja, I know, het hoort niet, het is zonde, het mag niet, etc.. maar dat wil nog niet zeggen dat het onvergeeflijk is.

Overigens gaat het natuurlijk niet om jouw gevoel, maar om wat God ervan vindt, zoveel heb ik nog wel van jas geleerd.. :P

Jm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jm » 19 apr 2005 15:35

Ik denk dat dit een moeilijk onderwerp is, maar toch denk ik vrij stellig dat iemand die zelfmoord gepleegt heeft wel een echt kind van God kan zijn. Als genade is dat je alles krijgt om niets, houdt dat in dat alles vergeven zal worden. Als een kind van God geen zelfmoord zou mogen plegen betekend dat, dat diegene genade heeft gekregen die niet volledig is, want er ligt nog een eis, nl. geen zelfmoord plegen. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, want ik denk dit nu even uit, maar wellicht is er genoeg wat hier tegen pleit.

Terug naar “Archief”