mag een christen voorbehoedsmiddelen gebruiken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2005 16:58

MissF schreef:Ik ben ook niet tegen pilgebruik nee :D
Ik heb er zelf (nog) niks mee te maken, maar ik ben echt niet van plan om elk jaar een kind te krijgen.
okeee, das niet zo netjes en christelijk om te zeggen ;) maar ik meen het wel!
Ik weet best dat je kinderen krijgt en niet neemt, maar toch lijkt een heeeeel klein beetje plannen wel handig. Ik zal me wel niet echt refo (op refoweb, daar slaat het op ;) ) gedragen, maar toch wil ik eerst mijn studie doen en eerst een tijdje studeren....is dat fout? :mrgreen:
Maargoed, ik heb wel gehoord dat de pil heel wat met je hormonen uitspookt, en dat dat echt niet zo goed voor je is. Dus om gezondheidsredenen zou ik er wel ff goed over nadenken, maar niet echt omdat het om een of andere reden bijbels niet zou mogen.....

Hehe... kinderen zijn een gave van God.... Maar als je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt heb je grote kans op zwangerschap en als je ze wel gebruikt geen tot weinig kans. :D Altijd grappig, het kinderen neem je niet, die krijg je. Klopt... Maar ze niet krijgen is nog altijd wel te regelen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 apr 2005 17:27

Marnix schreef:
Hehe... kinderen zijn een gave van God.... Maar als je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt heb je grote kans op zwangerschap en als je ze wel gebruikt geen tot weinig kans. :D Altijd grappig, het kinderen neem je niet, die krijg je. Klopt... Maar ze niet krijgen is nog altijd wel te regelen :)

ja precies.. je kunt wel bepalen of je geen kinderen krijgt.., maar niet of je ze wel krijgt.. mijn zwangerschap verloopt niet altijd even lekker.. en ik heb dan ook zoiets van.. oké de eerste tijd even niet meer.. moet kunnen toch?

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 15 apr 2005 17:48

Cybercurse schreef:De pil is een zegen natuurlijk. Stel je voor dat je moet trouwen ofzo! ;)

Ik denk dat je er dan dus ook beter voor kan kiezen om tot het huwelijk aan geheelonthouding te doen ;)

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 15 apr 2005 17:52

gurl schreef:
annvisser schreef:Er werd gezegt: "Anderzijds ben ik er wel redelijk van overtuigd dat het in sommige gevallen wel mag, misschien zelfs wel moet. Als je een een erg vruchtbare vrouw bent die ieder jaar een kind krijgt, terwijl je dat psychisch en fysiek helemaal niet aankunt (of je man niet!), dan denk ik persoonlijk dat voorbehoedsmiddelen een serieuze overweging waard zijn. Maar dan wel in afhankelijkheid van God. "

Daar ben ik het niet mee eens,

Kinderen krijgen is een zegen.. God weet precies wat de schouders van een mens kunnen dragen, en wat God jou oplegd is goed..

He ja laten we dat met alles doen...heb je kanker ga vooral niet naar de dokter God weet wat jij aan kan...kan je je huur niet betalen nee ga vooral niet meer werken God weet wat jij aan kan...zwanger van je zevende kind en inmiddels halve zelfmoordneigingen van de stress God weet wat jij aan kan...
Dit is echt bullshit! God weet idd wat jij aan kan daarom heeft hij ons hersens gegeven (de meeste van ons iig) om oplossingen te bedenken voor de dingen die we niet aan kunnen en om grenzen aan te geven. Van God mag je ook zelf nadenken zeg maar...

Je hebt vertrouwen in God, of je hebt het niet...

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 15 apr 2005 17:57

tegen dat zinnetje is weinig in te brengen, maar dat betekend niet dat je als een roedel konijnen te keer moet gaan terwijl de vrouw dat niet aan kan.. ik erger me er woest aan als ik in de kerk zit en dan zie je z'n afgepijgerde vrouw met een stuk of 7,8 kinderen de kerk in lopen..

vreselijk!!

ik weet dat je uitzonderingen hebt, maar denk eens na! het is Gods bedoeling niet dat je elk jaar een kind krijgt zodat de boel niet eens de gelegenheid krijgt om te herstellen..

in het huwelijksformulier bij ons staat voor de man ook nog eens zoiets als: 'bij haar wonen met verstand'

het is dus in veel gevallen verstandig om voorbehoedsmiddelen te gebruiken als je je dan toch niet in kan houden!!!

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 15 apr 2005 18:03

tinos schreef:

tegen dat zinnetje is weinig in te brengen, maar dat betekend niet dat je als een roedel konijnen te keer moet gaan terwijl de vrouw dat niet aan kan.. ik erger me er woest aan als ik in de kerk zit en dan zie je z'n afgepijgerde vrouw met een stuk of 7,8 kinderen de kerk in lopen..

vreselijk!!

ik weet dat je uitzonderingen hebt, maar denk eens na! het is Gods bedoeling niet dat je elk jaar een kind krijgt zodat de boel niet eens de gelegenheid krijgt om te herstellen..

in het huwelijksformulier bij ons staat voor de man ook nog eens zoiets als: 'bij haar wonen met verstand'

het is dus in veel gevallen verstandig om voorbehoedsmiddelen te gebruiken als je je dan toch niet in kan houden!!!

Of het Gods bedoeling is om elk jaar een kind te krijgen, dat laat ik even achterwege, maar ik wil even ingaan op "bij haar wonen met verstand".. Dat heb je idd heel mooi gezegt, misschien moet in zo'n geval, een groot gezin, de man wat vaker bijspringen.. de vrouw bijstaan! Dat zou dan een heleboel schelen! Je ziet zo vaak in grote gezinnen dat de man meer weg is dan thuis, dan is het uiteraard niet raar als de vrouw op zondag afgepeigerd in de kerk komt! (daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat ter sprake is in ieder groot gezin, absoluut niet.. )

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 15 apr 2005 18:13

annvisser schreef:
Of het Gods bedoeling is om elk jaar een kind te krijgen, dat laat ik even achterwege, maar ik wil even ingaan op "bij haar wonen met verstand".. Dat heb je idd heel mooi gezegt, misschien moet in zo'n geval, een groot gezin, de man wat vaker bijspringen.. de vrouw bijstaan! Dat zou dan een heleboel schelen! Je ziet zo vaak in grote gezinnen dat de man meer weg is dan thuis, dan is het uiteraard niet raar als de vrouw op zondag afgepeigerd in de kerk komt! (daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat ter sprake is in ieder groot gezin, absoluut niet.. )

het: 'bij haar wonen met verstand' is onder andere daar op van toepassing, dat de man ook best mee mag helpen in het huishouden ben ik met je eens, dat wordt weer in een ander zinnetje gezegd..

over de taakverdeling van man/vrouw bij een groot gezin, van de vrouw kan je verwachten dat ze hele dagen 'thuis' is, of in ieder geval niet werkt..
dan verwacht je dus van een vrouw dat ze voor een groot gedeelte het huishouden runt.. dan heb je de man: die zich net zo goed 5 dagen in de week het leplazerus werkt.. vaak hebben de grote gezinnen het niet al te breed, ergo: er wordt gebeunt.. komt het er inderdaad op neer dat de man weinig thuis is..

zoals je ziet: hangt alles met elkaar samen, daarom bij haar wonen met verstand is er ook voor zorgen dat je greep op de situatie houdt..

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 15 apr 2005 19:21

Ik ben op zich niet tegen op het gebruik van voorbehoedsmiddelen, maar ik ben wel terughoudend naar de pil toe.
Ik heb zelf een paar jaar de pil gebruikt, maar in overleg met mijn vriend hebben we besloten dat ik daarmee ging stoppen, omdat, hoe langer je de pil gebruikt, hoe minder vruchtbaar je kunt worden.
Toen ik stopte met de pil, besefte ik eigenlijk pas wat voor hormonentroep dit is. Ik heb ruim twee weken huilbuien gehad om niets, was psychisch heel labiel. Verder ben ik een kilo of 4 afgevallen nadat ik gestopt was.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 18 apr 2005 12:47

ik ben absoluut niet tegen voorbehoedsmiddelen
maar de pil zou ik niet snel gebruiken ik zou hem ten eerste al vaak vergeten in te nemen en het is ook niet echt gezond voor je lichaam
ik weet dat er veel mensen tegen zijn maar het is ook niet normaal en gezond om elk jaar een kind te krijgen ik ken een echtpaar dat 6 jaar getrouwd is en die vrouw is van de zesde in verwachting in dat dan wel normaal???
ik denk en weet wel bijna zeker dat je lichaam het zo heel zwaar te verduren krijgt ik wil kinderen en mijn vriend ook maar ik hoef er geen 8 of zo 2 of 3 dat vind ik echt leuk je moet ze ook onderhouden en ze goed opvoeden

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 18 apr 2005 15:36

liefie schreef:ik ben absoluut niet tegen voorbehoedsmiddelen
maar de pil zou ik niet snel gebruiken ik zou hem ten eerste al vaak vergeten in te nemen en het is ook niet echt gezond voor je lichaam
ik weet dat er veel mensen tegen zijn maar het is ook niet normaal en gezond om elk jaar een kind te krijgen ik ken een echtpaar dat 6 jaar getrouwd is en die vrouw is van de zesde in verwachting in dat dan wel normaal???
ik denk en weet wel bijna zeker dat je lichaam het zo heel zwaar te verduren krijgt ik wil kinderen en mijn vriend ook maar ik hoef er geen 8 of zo 2 of 3 dat vind ik echt leuk je moet ze ook onderhouden en ze goed opvoeden

Buiten wat jij niet en wel vind, goed, dat moet je zelf weten, maar waarom is het niet normaal!?

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 16:07

annvisser schreef:
liefie schreef:ik ben absoluut niet tegen voorbehoedsmiddelen

Buiten wat jij niet en wel vind, goed, dat moet je zelf weten, maar waarom is het niet normaal!?

Volgens van Dale:
nor·maal2 (bn.)
1 overeenkomstig de regel, gewoon <=> abnormaal
2 als norm dienend

Volgens mij krijgen vrouwen gemiddeld 1,2 kind ofzo dus 8 is dan niet normaal....maar niet normaal is natuurlijk niet per definitie fout of slecht...
stomp niet af, blijf slijpen

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 apr 2005 19:04

gurl schreef:Volgens mij krijgen vrouwen gemiddeld 1,2 kind ofzo dus 8 is dan niet normaal....maar niet normaal is natuurlijk niet per definitie fout of slecht...

je moet er wel rekening mee houden dat dat hier in Nederland is, waarvan het grootste gedeelte niet gelovig is. Waarom krijgen(nemen) mensen maar 1 of 2 kinderen? Omdat hun carriere door moet blijven gaan, ze willen werken blijven. Ja dan gaat een stuk of 5 kinderen ook niet. Als je zou willen blijven werken.. ga er dan een aantal jaar tussen uit. En ga werken als de kinderen groot genoeg zijn.

Dus 1 a 2 kinderen is normaal in Nederland, maar moeten wij ons als christenen daar ook aan houden???
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 19:34

mw schreef:
gurl schreef:Volgens mij krijgen vrouwen gemiddeld 1,2 kind ofzo dus 8 is dan niet normaal....maar niet normaal is natuurlijk niet per definitie fout of slecht...

je moet er wel rekening mee houden dat dat hier in Nederland is, waarvan het grootste gedeelte niet gelovig is. Waarom krijgen(nemen) mensen maar 1 of 2 kinderen? Omdat hun carriere door moet blijven gaan, ze willen werken blijven. Ja dan gaat een stuk of 5 kinderen ook niet. Als je zou willen blijven werken.. ga er dan een aantal jaar tussen uit. En ga werken als de kinderen groot genoeg zijn.

Dus 1 a 2 kinderen is normaal in Nederland, maar moeten wij ons als christenen daar ook aan houden???

Nou heb nooit gezegd dat je er aan moet houden...melde gewoon ff wat normaal is in Nederland...

Maar goed altijd wordt gezegd dat vrouwen geen of minder kinderen willen omdat ze carriere willen maken en dan alsof dat iets slechts is...Maar is het slecht om carriere te willen maken? Is het slecht om iets te willen bereiken? Is het slecht om te zeggen ik neem maar twee kinderen zodat ik kan blijven werken en de kids ook nog genoeg aandacht kan geven ipv 8 die vervolgens nooit aandacht krijgen...

Overigens is een aantal jaar er tussen uit gaan niet zo makkelijk, je moet weer begeschoold worden daarna en mensen nemen nou liever iemand van 20 aan als van 40 in de meeste gevallen dan...
stomp niet af, blijf slijpen

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 18 apr 2005 20:02

gurl schreef:Maar goed altijd wordt gezegd dat vrouwen geen of minder kinderen willen omdat ze carriere willen maken en dan alsof dat iets slechts is...Maar is het slecht om carriere te willen maken? Is het slecht om iets te willen bereiken? Is het slecht om te zeggen ik neem maar twee kinderen zodat ik kan blijven werken en de kids ook nog genoeg aandacht kan geven ipv 8 die vervolgens nooit aandacht krijgen...
Teneerste neem je geen kinderen maar krijg je ze! Ten tweede maak je ook carriere als je kinderen hebt alleen wordt deze niet betaald :wink: Als thuisblijvende moeder leer je ook telkens nog en moet je telkens meer en andere dingen weten.
Ten derde kan een moeder die 8 kinderen heeft ze heus wel de aandacht geven, misschien wel beter dan een moeder met 2 kinderen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 apr 2005 20:13

Ja ik denk dat je de pil mag gebruiken. Ik gebruik hem overigens zelf ook.

Wij hopen binnenkort te gaan trouwen. ZIjn niet van plan te doen aan geheelonthouding. Lijkt me trouwens geen gezonde situatie.

Ik ben om diverse redenen nog niet toe aan kinderen. Mijn man ziet het wel zitten.

Ik nog niet
1. Wil eerst een vaste baan en dus meer financiele zekerheid hebben.
Mijn man werkt niet en ik ben kostwinner
2. Onze woonruimte is absoluut niet geschikt voor een kind. ZIcht op andere woonruimte is er voorlopig niet
3. Ik wil eerst een wennen aan het huwelijksleven
4. Mijn leven is op dit moment zeer druk door studie en werk. Een kind zou te weinig aandacht krijgen en dat vind ik niet verantwoord

Terug naar “Archief”