Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 apr 2005 11:29

annvisser schreef:
Yael schreef:dan kun je ook niet meer gaan shoppen in de stad.. :roll:

Onzin, er zit nog wel verschil tussen een kroeg of de stad in gaan..

kvind het knap als je alles uit het geloof kan doen. Als ik naar de stad ga om te winkelen dan doe ik dat echt niet uit het geloof... t is nogal vrij lastig alles uit het geloof te doen.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 18 apr 2005 11:34

Yael schreef:
annvisser schreef:
Yael schreef:dan kun je ook niet meer gaan shoppen in de stad.. :roll:

Onzin, er zit nog wel verschil tussen een kroeg of de stad in gaan..

kvind het knap als je alles uit het geloof kan doen. Als ik naar de stad ga om te winkelen dan doe ik dat echt niet uit het geloof... t is nogal vrij lastig alles uit het geloof te doen.

Inderdaad, dat is ook moeilijk. Maar die eis ligt er wel!
Of gaan we nu een beetje selectief lezen, zo van: die tekst ligt me niet zo, dus daar houd ik maar geen rekening mee...

Maar volgens mij wil het ook niet zeggen dat je hard gelovend door de stad moet lopen, maar dat je het winkelen enkel ziet als een noodzakelijk gebeuren, omdat je nu eenmaal kleren (of iets anders) moet hebben.

Ik denk persoonlijk ook dat de Heere, als Hij echt in je werkt, je interesse en het plezier in het 'funshoppen' wegneemt.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 apr 2005 11:38

Afat82 schreef:Inderdaad, dat is ook moeilijk. Maar die eis ligt er wel!
Of gaan we nu een beetje selectief lezen, zo van: die tekst ligt me niet zo, dus daar houd ik maar geen rekening mee...

Maar volgens mij wil het ook niet zeggen dat je hard gelovend door de stad moet lopen, maar dat je het winkelen enkel ziet als een noodzakelijk gebeuren, omdat je nu eenmaal kleren (of iets anders) moet hebben.

Ik denk persoonlijk ook dat de Heere, als Hij echt in je werkt, je interesse en het plezier in het 'funshoppen' wegneemt.

selectief lezen zijn we allemaal wel goed in volgens mij. 8) Maar je moet idd heel de Bijbel nemen dat ben ik met je eens.

dat laatste geloof ik niet. je moet niet vergeten dat een kind van God, evengoed in deze wereld leeft, en evengoed zondig is. we moeten er voor uitkijken Gods kinderen op een voetstuk te gaan zetten want dat verdienen ze echt niet. wat zo lijkt het net alsof iemand die van funshoppen houdt niet echt bekeerd kan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 11:41

Afat82 schreef:
Aragorn schreef:En hoe pas jij dat toe in het dagelijks leven? Dus bijvoorbeeld bij het gaan naar feestjes, het bedrijven der liefde, uw stoelgang dan wel het repareren van uw pc?

Je hebt noodzakelijke dingen in het leven, zoals je stoelgang, het bedrijven der liefde (maar ook dat kun je op een christelijke wijze doen, volgens de aanwijzigingen die God Zelf in Zijn Woord gegeven heeft, zoals: geen gemeenschap voor het huwelijk, etc.), het gaan naar feestjes: wat voor feestjes zijn het? Zit je bij een feestje met een band, zodat je moet schreeuwen om er bovenuit te komen?? Lijkt me niet bepaald tot eer van Hem en tot versterking van je geloof.

En in dat verband zie ik ook het winkelen: wel om je levensbehoeften aan te schaffen, maar niet nodeloos geld opmaken (terwijl een paar duizend kilometer verderop mensen sterven van honger), en voor eigen vermaak gaan shoppen.

De liefde bedrijven is niet zo noodzakelijk hoor.. dat doe je toch vooral voor je eigen vermaak (en dat van de ander). :) Maar ik hoop toch dat we het leven niet gaan afstrippen tot een geheel van slechts noodzakelijke acties waarbij we vooral niet mogen genieten? :o

Je leest in de Bijbel toch ook nergens dat Jezus 's avonds in de herberg zat??

Ik lees ook niet dat Hij in de kerk zat, jij wel?

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 18 apr 2005 11:43

Yael schreef:[

selectief lezen zijn we allemaal wel goed in volgens mij. 8) Maar je moet idd heel de Bijbel nemen dat ben ik met je eens.

dat laatste geloof ik niet. je moet niet vergeten dat een kind van God, evengoed in deze wereld leeft, en evengoed zondig is. we moeten er voor uitkijken Gods kinderen op een voetstuk te gaan zetten want dat verdienen ze echt niet. wat zo lijkt het net alsof iemand die van funshoppen houdt niet echt bekeerd kan zijn.

Ok, dat ben ik met je eens, je hebt inderdaad je verleidingen, en die houd je ook.
Maar aan de andere kant...een vriendin van mij was vroeger dol op het lezen van romans, maar toen God haar veranderde kreeg ze het daar heel moeilijk mee. Ze vond ze nog steeds heerlijk om te lezen, maar aan de andere kant wist ze dat het niet goed was. Maar na verloop van tijd merkte ze dat haar interesse voor romans steeds minder werd, en nu wil ze ze niet eens meer lezen.
Daarom denk ik toch wel dat je interesses veranderen, weet ik zelfs wel zeker. Natuurlijk zijn er de verleidingen, maar toch is je bekering een verandering van richting, een omkering. Lagen je interesses eerst in de wereld, die liggen nu in God, en vanuit dat oogpunt durf ik toch wel te stellen dat het anders wordt.
Laatst gewijzigd door Afat82 op 18 apr 2005 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 18 apr 2005 11:47

Aragorn schreef:[
De liefde bedrijven is niet zo noodzakelijk hoor..

O nee?? En de eis om voort te planten dan???

Aragorn schreef:[ Maar ik hoop toch dat we het leven niet gaan afstrippen tot een geheel van slechts noodzakelijke acties waarbij we vooral niet mogen genieten? :o

Natuurlijk mag je je ontspanning hebben en natuurlijk mag je genieten van de mooie dingen in het leven. Ik denk daaraan met name aan de natuur, aan de muziek, aan de vrienden die God ons nog wil geven, etc.
Zolang het bijbels is mag je best genieten.

Aragorn schreef:[ Ik lees ook niet dat Hij in de kerk zat, jij wel?

Zeker wel! Hij sprak immers in de synagoge? Heb momenteel even geen bijbel bij de hand, dus kan geen teksten voor je opzoeken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 11:53

Afat82 schreef:
Aragorn schreef:[
De liefde bedrijven is niet zo noodzakelijk hoor..

O nee?? En de eis om voort te planten dan???

"Zeg schat, zullen we..?"
"Nah, ik heb niet zo'n zin vanavond."
"Nee, ik eigenlijk ook niet, maar we moeten ons toch voortplanten he!" :shock:

Laten we het wel leuk houden. :)

Aragorn schreef:[ Maar ik hoop toch dat we het leven niet gaan afstrippen tot een geheel van slechts noodzakelijke acties waarbij we vooral niet mogen genieten? :o

Natuurlijk mag je je ontspanning hebben en natuurlijk mag je genieten van de mooie dingen in het leven. Ik denk daaraan met name aan de natuur, aan de muziek, aan de vrienden die God ons nog wil geven, etc.
Zolang het bijbels is mag je best genieten.

Oke, gelukkig maar. Tot die tijd reken ik de kroeg daar ook onder.

Zeker wel! Hij sprak immers in de synagoge? Heb momenteel even geen bijbel bij de hand, dus kan geen teksten voor je opzoeken.

Maar de synagoge is nog wel even iets anders dan de kerk.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 18 apr 2005 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 apr 2005 11:53

Afat82 schreef:Ok, dat ben ik met je eens, je hebt inderdaad je verleidingen, en die houd je ook.
Maar aan de andere kant...een vriendin van mij was vroeger dol op het lezen van romans, maar toen God haar veranderde kreeg ze het daar heel moeilijk mee. Ze vond ze nog steeds heerlijk om te lezen, maar aan de andere kant wist ze dat het niet goed was. Maar na verloop van tijd merkte ze dat haar interesse voor romans steeds minder werd, en nu wil ze ze niet eens meer lezen.
Daarom denk ik toch wel dat je interesses veranderen, weet ik zelfs wel zeker. Natuurlijk zijn er de verleidingen, maar toch is je bekering een verandering van richting, een omkering. Lagen je interesses eerst in de wereld, die liggen nu in God, en vanuit dat oogpunt durf ik toch wel te stellen dat het anders wordt.

maar dat wil nog niet zeggen dat het bij iedereen hetzelfde ligt :wink: als bv bij dat roman lezen te blijven dat haar leven beheerste en dat boven God stond, dat is het te begrijpen dat ze daar moeite mee kreeg. (wat mi. niet betekend dat roman lezen in het geheel voor iedereen af te keuren is, maar dat bedoelde je denk ik niet)

Maar dat is wel iets wat God zelf werkt ja. want anders heb je er geen moeite mee, met bepaalde boezemzonde.
je middelpunt wordt dat idd de Heere ondanks dat je toch vaak weer van Hem wegloopt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 apr 2005 12:02

Aragorn schreef:
Afat82 schreef:

Maar de synagoge is nog wel even iets anders dan de kerk.

:shock:

Jezus kwam Zijn Kerk stichten. In die zin was het altijd Kerk bij Hem.

Dus de vraag is niet of Hij in de kerk zat, maar of de kerk bij Hem kwam. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 12:09

Het was ook een beetje een flauwe wedervraag. :P

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 apr 2005 12:33

elbert schreef: :shock:

hoe bedoel je dit? het kan toch nooit Jezus bedoeling zijn geweest dat de Joden en de gelovigen uit de heidenen geen eenheid zouden vormen?
Vind het altijd raar als Jezus losgemaakt wordt van Zijn Joodse wortels.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 18 apr 2005 12:36

Aragorn schreef:"Zeg schat, zullen we..?"
"Nah, ik heb niet zo'n zin vanavond."
"Nee, ik eigenlijk ook niet, maar we moeten ons toch voortplanten he!" :shock:

Laten we het wel leuk houden. :)

Hallo, ik zeg ook niet dat die eis er voor elke dag ligt... Maar daarom is er niets tegen gemeenschap, mits het volgens de richtlijnen die Hij in Zijn Woord gaf gebeurt.

Aragorn schreef:Oke, gelukkig maar. Tot die tijd reken ik de kroeg daar ook onder.

Volgens mij lees jij mijn reactie niet goed, ik schreef dat ontspanning mag, míts het Bijbels is. En een kroeg reken ik daar niet onder, maar goed, daar hebben we het eerder al uitgebreid over gehad.

Aragorn schreef:Maar de synagoge is nog wel even iets anders dan de kerk.

Waarom dan? Wat is het verschil tussen het onder het Woord zitten in de synagoge of onder het Woord zitten in de kerk?

En bovendien staat er in de Bijbel dat het geloof uit het gehoor van het gepredikte Woord is, lijkt me toch wel een erg duidelijke aanwijzing voor kerkbezoek.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 apr 2005 12:49

Yael schreef:

hoe bedoel je dit? het kan toch nooit Jezus bedoeling zijn geweest dat de Joden en de gelovigen uit de heidenen geen eenheid zouden vormen?

Zie de voorgaande discussie (over kroeg en kerk). Ik heb overigens nergens beweerd dat de joden en de gelovigen uit de heidenen geen eenheid zouden gaan vormen en ik heb ook niet beweerd dat Jezus losgemaakt zou moeten worden van Zijn joodse wortels. Dus ik begrijp niet goed hoe je op deze gedachten komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 apr 2005 12:58

elbert schreef:
Yael schreef:

Zie de voorgaande discussie (over kroeg en kerk). Ik heb overigens nergens beweerd dat de joden en de gelovigen uit de heidenen geen eenheid zouden gaan vormen en ik heb ook niet beweerd dat Jezus losgemaakt zou moeten worden van Zijn joodse wortels. Dus ik begrijp niet goed hoe je op deze gedachten komt.

Je hebt het over dat Jezus Zijn kerk kwam stichten enz. vandaar mijn reactie. maar blijkbaar bedoelde je dat dus heel anders dan hoe ik het opvatte.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 apr 2005 13:05

Ik bedoelde het meer in de lijn van Joh. 10:14-16 (de Goede Herder). Bij Hem is het altijd kerk. Dat is dus inclusief joden en heidenen (gelovigen) en het is dus niet zo dat het erom gaat dat Hij naar de kerk zou moeten o.i.d.

De term "stichten", die ik gebruikte is inderdaad wat ongelukkig, want Zijn Kerk was er al onder het volk Israel en moest uitgebreid worden tot onder de heidenen. Misschien dat dat voor verwarring zorgde.

Terug naar “Archief”