begraven of cremeren??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 09 apr 2003 15:30

ik heb mij ooit indeze materie verdiept en ik ben toen tot de conclussie gekomen dat begraven en cremeren beide mag. Maar begraven vindt ik mooier omdat je dan het bijbelse beeld van het opstandingslichaam en het zaadje wat moet sterven om mooier en groter te worden er in kan meenemen. Een getuigenis voor anderen: eens zullen we opstaan!!!!

maar in principe maakt het natuurlijk niet uit. We krijgen een nieuw lichaam dus God heeft ons oude stof echt niet nodig lijkt mij.

qua heidense gebruiken, ach. Dat is de kwestie van het offervlees. Als je er niets van weet geeft het niet, het gaat om je hart en niet om wat je eet.. Klokluiden is ook een heidense gewoonte omde geesten op afstand te houden. Toevallig een gewoonte die we als christenen ook wel willen toepassen omdat we ook te maken hebben met boze geesten.

Begraven is ook ooit wel een poos heidens geweest, overigens: heel veel heidenen begraven zich nog steeds, net als dat veel christenen zich laten cremeren.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 09 apr 2003 15:45

JonaGOLD schreef:Begraven. cremeren is voor de 'heidenen'. dat staat in de bijbel.

Weet je ook waar...? En wat er precies staat?
Wij Refowebbers zijn tenslotte ook heidenen (=niet-Joden).

Het is een heel verschil of het in het OT of in het NT staat. De wetten van Mozes gelden immers voor de Joden, en dat vind ik iets heel anders dan dat bijvoorbeeld Paulus oproept tot begraven. Ik wil daarom eerst een bijbelse context zien, voordat ik mijn conclusies trek.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 apr 2003 17:42

joris je geeft mooi aan waarom begraven hoort volgens de bijbel, maar hoe ben je tot de conclussie gekomen dat cremeren ook mag?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 09 apr 2003 18:04

joris schreef:ik heb mij ooit indeze materie verdiept en ik ben toen tot de conclussie gekomen dat begraven en cremeren beide mag. Maar begraven vindt ik mooier omdat je dan het bijbelse beeld van het opstandingslichaam en het zaadje wat moet sterven om mooier en groter te worden er in kan meenemen. Een getuigenis voor anderen: eens zullen we opstaan!!!!

maar in principe maakt het natuurlijk niet uit. We krijgen een nieuw lichaam dus God heeft ons oude stof echt niet nodig lijkt mij.

qua heidense gebruiken, ach. Dat is de kwestie van het offervlees. Als je er niets van weet geeft het niet, het gaat om je hart en niet om wat je eet.. Klokluiden is ook een heidense gewoonte omde geesten op afstand te houden. Toevallig een gewoonte die we als christenen ook wel willen toepassen omdat we ook te maken hebben met boze geesten.

Begraven is ook ooit wel een poos heidens geweest, overigens: heel veel heidenen begraven zich nog steeds, net als dat veel christenen zich laten cremeren.

joris ik kan het met je eens zijn. is er een groter geloof dan te weten dat het niet uitmaakt. je geest verlaat je lichaam als je de laatste adem uitblaast.het gaat om wat je was toen je nog in je aardse lichaam zat.
er staat in de bijbel alles over begraven; maar er staat niet dat cremeren verboden is als gelovig mens.
juist het zeker weten dat het lichaam stoffelijk is[ of as wordt] en dat je geest doorleeft; is er iets mooiers?
de tijden uit de bijbel waren andere tijden dan nu. dan kun je nu van zoveel dingen zeggen; waar toen nog geen sprake van was[drugs;roken en drankmisbruik] komen die mensen dan in de hel? nee toch zeker!
gr geertje

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 18:26

Waarom zou je je laten cremeren? Jezus is toch ook begraven?
Laten we dan zijn voorbeeld volgen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 09 apr 2003 18:34

als je gecremeert word je ziel dan wel behouden
ik dacht alleen als je begraven word dan word je ziel wel behouden voor de opstanding

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 09 apr 2003 18:37

en wat doe je als het in de wet komt; dat de mensen zich moeten laten cremeren; omdat er geen plek meer voor de doden zijn. zo gek is dat niet; want ook nederland trekt zich niet veel meer aan van het christendom.
er zijn op dat gebied al zoveel dingen verandert.
het wordt steeds voller op aarde en de bijbelse normen en waarden worden ook niet meer gehanteerd.
gr geertje

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 apr 2003 18:38

dan mogen ze me in huis houden (me kinderen) dan wordt ik tenminste niet gecremeerd
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 09 apr 2003 18:39

Je ziel is hoogstwaarschijnlijk niet brandbaar, hoor.
Poemojn for President!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 19:34

connie schreef:als je gecremeert word je ziel dan wel behouden
ik dacht alleen als je begraven word dan word je ziel wel behouden voor de opstanding

Daarom zijn er ook mensen die zich laten cremeren om daardoor God te slim af te zijn. Geen leven meer naar dit leven denken ze!(hopen ze)
Ze twijvelen aan de macht van God.

De martelaars werden levend verbrand......

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 09 apr 2003 19:47

hijwel schreef:
connie schreef:als je gecremeert word je ziel dan wel behouden

Daarom zijn er ook mensen die zich laten cremeren om daardoor God te slim af te zijn. Geen leven meer naar dit leven denken ze!(hopen ze)
Ze twijvelen aan de macht van God.

De martelaars werden levend verbrand......

Zowel voor connie als voor hijwel, graag de bron, hoe komen jullie aan die informatie? Je kunt wel in het wilde weg wat gaan beweren, maar dat levert niets op. Wat een lariekoek, sorry, maar de stelligheid waarmee jullie zaken verkondigen zonder aan te geven waarop het gebaseerd ist, dat strijkt me erg tegen de haren in.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 20:01

Ik kan zo nog ff nx vinden over mensen die zo denken. maar heb het meerde keren gehoord dat mensen er zo over denken.
Ik zal nog ff ergens wat opzoeken.

http://www.dlinde.nl/woordenboek/cremeren%20of%20begraven.htm Leerzaam :roll:

http://home.hetnet.nl/~heems4488hr/begraven%20of%20cremeren.htm

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 20:13

Ik heb wel wat gevonden maar het is niet veel.

Ten derde zijn er mensen die niet per ongeluk, maar moedwillig geschonden begraven worden. Voorbeelden hiervan zijn Jacob en zijn zoon Jozef, die naar de Egyptische wijze gebalsemd (gemummificeerd) werden (Gen.50:2,26). Dode organen werden hiertoe uit hun lichamen verwijderd, en deze werden opgevuld met in harsen gedrenkte doeken. Dit werd zonder waardeoordeel beschreven, en niet vÛÛrgeschreven. Hier is -voor alle duidelijkheid- geen sprake van orgaandonatie! En wat zou- ten vierde- er gebeuren met al diegene die trachten God te ontvluchten door zich na hun dood laten cremeren en hun as laten verstrooien? Tenslotte, na zo'n dertig jaar zijn alle cellen van een levend mens door andere vervangen en bovendien, na verloop van tijd is elk lichaam hoe dan ook totaal vergaan, verdwenen!

http://www.stichting-promise.nl/diversen/550.html

Ik zoek nog ff verder.
Iemand wel eens gehoord van iemand in engeland die zich in een wind water en lucht dicht graf liet gegraven die nooit meer opengemaakt zou kunnen worden. Hiermee zou hij God te slim af willen zijn. een paar jaar later ontstond er een scheur in het graf een grote eik die er vlak bij stond had zijn wortels door het graf geboort.
(ik zal het verhaal ff proberen op te zoeken)

joris

Berichtdoor joris » 09 apr 2003 20:26

verbranding in de bijbel komt voornamelijk voor als straf, kijk bijvoorbeeld in gen 38:24, lev 21?9. Hiermee wordt alleen niet verbranden in de zin van cremeren bedoeld. De enige bijbeltekst vóór crematie zou zijn amos 6. we moeten in deze tekst denken aan een noodsituatie: een epidemie. Het aantal slachtoffers was zo groot dat men wel moest cremern om kans op besmetting en verontreiniging van het drinkwater tegen te gaan. . in het NT zie je verbranding niet meer terug. op een uitzondering na, in matt 13:42 ,43 en 50 wordt gesproken over een oven. Deze overn is duidelijk niet de crematie-oven, maar d eplaats van de strafoefening over bozen en rechtvaardigen. Alleen op deze manier wordt over verbranden gesproken: als een strafgericht.

in de bijbel wordt wel met veel liefde begraven, dus kunnen we er van uit gaan dat begraven de meest gewenst vorm is. Maar je hoeft niet principieel tegen cremeren te zijn omdat je lichaam maar een aardse tempel is.

Christenen zijn er altijd tegen geweest omdat men het lichaam zo intact mogelijk wilde laten voor de opstanding uit de doden. Daarom verbood karel de grote in 785 alle Germaanse volken hun doden te begraven.

Boedisten en hindoeisten cremeren omdat het lichaam een lager en minder belangrijk deel van demens is en de ontplooiing van de mensn in de weg staat. Als het lichaam verbrand wordt is de geest vrij gekomen! OOk de grieks-heidense mensbeschouwing ziet het lichaam als d ekerker van de ziel.

Crematie in ons land is een poos weeggeweest maar kwam weer terug toen men expres niet gelijk wilde zijn aan de christenen. Dus niet netals henbegraven maar cremeren.
Tegenworodig is cremeren puur een zakelijke aangelegenheid: goedkoper, hygienischer, het neemt minder ruimte in, je hoeft het niet in weer e wind te doen maar in een fijn verwarmde of gekoelde aula met een humane ambiance.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2003 08:17

Rond een crematorium is de luchtvervuiling erg hoog. Zo hoog zelfs dat ze maatregelen moeten gaan nemen.

Maar mijn lichaam zal gezaaid worden zoals je zaad zaait, en daar nieuw leven uit komt. En de overvolle begraafplaatsen valt ook wel mee. Want na verloop van tijd worden de graven geruimd. En is er weer plaats voor nieuwe doden.

Er blijft in beide gevallen niets van je lichaam over. Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren klopt voor beide. Begraven en cremeren.
Maar zaaien van een dood lichaam in de grond als symbool van mijn geloof in de opstanding der doden is voor mij de enige manier waarop ik met de doden mag omgaan.

Terug naar “Archief”