lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 22:01

Essieee, jij beaamt wel wat Marnix zegt, maar kom zelf eens met iets

Essieee heeft niet zo veel zin om dezelfde post te doen als Marnix, is GEEN gemakzucht maar ik ben het met die jongen eens....

Moet ik er nog wat opzeggen? De reden dat ik misschien wat overgevoelig redeneer- en misschien inderdaad van mezelf- is omdat ik om me heen heel wat mensen heb zien sterven en inderdaad aan zelfmoord!
Ook die jongen die pas zichzelf van het leven heeft beroofd heeft.......

Ook denk ik(menselijk)....een kind van God met zeer ernstige problematiek onderscheid zich dan toch niet van de 'andere', ook daar kan wanhooop toch tot uiterste drijven?

Zijn er op Judas na nog meer van dit soort situatie's geschreven, waarvan je dan zeker weet dat het suicide is?
Saul...

(met dit soort onderwerpen zing ik met volle borst( heel zachtjes): Ik verlang zo naar die dag, dat ik neerkniel aan Uw voeten en U mag herkennen als Heere

-spoedig zullen wij Hem zien en voor altijd op Hem lijken, en Jezus kennen zoals Hij is....Amen, nooit meer tranen, nooit meer pijn, wij zullen met Hem leven, in Zijn nabijheid...voor altijd!!!)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 22:22

Aragorn schreef:
jas schreef:De gelovige kan het niet omdat God het niet wil.

Dat gaat voor een heleboel andere dingen ook niet op.

God weerhoudt hem daarvan.

En dat blijft toch iets waar ik nog steeds niet van overtuigd ben..

In Spr. 8:36 zegt Salomo; "Maar die tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen, die Mij haten, hebben den dood lief.

Hoe zou een kind van God met zijn laatste daad zulk een groot kwaad kunnen doen, en daarmee aan te geven God te haten?

Idd, allen die God haten hebben het kwade (niet alleen de dood) lief. Toch doen gelovigen kwaad. Het is moeilijk voorstelbaar, maar het gebeurt nu eenmaal..

Het gaat mij in deze tekst om de toevoeging "hebben den dood lief".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 22:24

gurl schreef:
Volgens mij zijn voor God alle zonden gelijk. En alle christenen zondigen ondanks dat God dat niet wil gebeurt het toch. En daar weerhoudt God ons ook niet van...

Ga maar veel in de Bijbel lezen kind, daar kun je van leren.
Dan zeg je misschien niet meer "volgens mij", maar dan zeg je misschien "volgens Gods Woord". Dat zegt nl. nogal eens wat anders dan de mens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2005 23:05

jas schreef:In Joh. 11:26 zegt de Heere Jezus:"En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?"

Als je deze vraag met ja kunt beantwoorden, pleeg je toch geen zelfmoord?
Als je deze vraag met nee moet beantwoorden, ben je toch geen gelovige?

Juist om die tekst en het vooruitzicht op een fantastisch eeuwig leven kan mensen die een ontzettend rotleven hebben zelfmoord laten plegen. Juist dat uitzicht kan in hele ernstige situaties tot die daad leiden. Dat is wat anders dan "de dood liefhebben." Dat is dan ook wel het goede van wat jij beschrijft Jas. Deze leer heeft, als is die in mijn ogen onjuist, in ieder geval het effect dat het mensen kan afschrikken om zelfmoord te plegen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 23:17

Marnix schreef:
jas schreef:In Joh. 11:26 zegt de Heere Jezus:"En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?"

Als je deze vraag met ja kunt beantwoorden, pleeg je toch geen zelfmoord?
Als je deze vraag met nee moet beantwoorden, ben je toch geen gelovige?

Juist om die tekst en het vooruitzicht op een fantastisch eeuwig leven kan mensen die een ontzettend rotleven hebben zelfmoord laten plegen. Juist dat uitzicht kan in hele ernstige situaties tot die daad leiden. Dat is wat anders dan "de dood liefhebben." Dat is dan ook wel het goede van wat jij beschrijft Jas. Deze leer heeft, als is die in mijn ogen onjuist, in ieder geval het effect dat het mensen kan afschrikken om zelfmoord te plegen.

Dus volgens jou zet ik nu mensen met die tekst aan tot zelfmoord?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 17 apr 2005 23:47

Als bekeerde mensen overspel kunnen plegen, stelen en noem maar op welke zonde nog meer, dan kunnen ze vast ook zelfmoord plegen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 00:03

Socrates schreef:Als bekeerde mensen overspel kunnen plegen, stelen en noem maar op welke zonde nog meer, dan kunnen ze vast ook zelfmoord plegen.

Als een ware gelovige zondigt komt hij daarna in de schuld. Bij zelfmoord wordt dat moeilijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 00:30

jas schreef:
Socrates schreef:Als bekeerde mensen overspel kunnen plegen, stelen en noem maar op welke zonde nog meer, dan kunnen ze vast ook zelfmoord plegen.

Als een ware gelovige zondigt komt hij daarna in de schuld. Bij zelfmoord wordt dat moeilijk.

Hm, we gaan nu toch niet de kant uit dat voor elke zonde specifiek vergeving gevraagd dient te worden wil hij daadwerkelijk vergeven worden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 00:51

Aragorn schreef:
jas schreef:

Hm, we gaan nu toch niet de kant uit dat voor elke zonde specifiek vergeving gevraagd dient te worden wil hij daadwerkelijk vergeven worden?

Nee, maar Socrates gaat de richting op dat gelovigen maar raak kunnen zondigen. Ik wil daar tegenin brengen dat gelovigen in de schuld gebracht worden opdat ze weten dat ze niet goedkoop gezondigd hebben. Daarom vind ik de vergelijking met zelfmoord niet opgaan.
Gelovigen zondigen net als ongelovigen. Toch is er een groot verschil. De ongelovige zondigt omdat het zijn aard is, de gelovige zondigt omdat hij op dat moment de strijd verliest. En God brengt ze daarna diep in de schuld, dat zien we ook in de Bijbel. Bovendien is er een verschil in de soort zonde. Zelfmoord ontkent het Vaderschap van God, het is een daar waaruit blijkt dat men niet het vertrouwen op God stelt, ja meer nog, dat men totaal in Hem geen vertrouwen meer heeft. Bovendien, omdat dit zo'n heikel discussiepunt is, denk je dat de ware gelovigen als ze zich van God verlaten voelen ook die gedachte niet hebben, dat ze zich daarmee in het verderf storten? Daaruit zou dan blijken dat het een atheistische daad is, dood is dood.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 00:59

In de verklaring van de HC over het 6e gebod schrijf J. Bavinck m.b.t. zelfmoord o.a. het volgende:

"Is de zelfmoordenaar, door de gruwelijke daad van zelfmoord uit zijn angsten en uit zijn lijden verlost? Is er na de dood dan geen eeuwigheid, en is in die eeuwigheid geen buitenste duisternis, waar wening zal zijn en knersing der tanden? Neen, wij mogen hier niet te hard oordelen, wetende, dat er zelfmoordenaars zijn, die in een toestand van krankzinnigheid of in een aanval van krankzinnigheid deze gruwelijke zonde hebben bedreven, terwijl zij niet wisten wat zij deden. Ook weten wij niet wat er, bij sommige zelfmoorden, in de laatste ogenblikken nog in het hart van de zelfmoordenaar kan omgegaan zijn. Doch dit staat vast, geliefden, dat er voor de zelfmoordenaar schier geen verwachting bestaat. De zelfmoord is altoos een moord, en een moordenaar zal het koninkrijk Gods niet beërven".

Hier kan ik me redelijk in vinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2005 03:38

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Nee, maar Socrates gaat de richting op dat gelovigen maar raak kunnen zondigen. Ik wil daar tegenin brengen dat gelovigen in de schuld gebracht worden opdat ze weten dat ze niet goedkoop gezondigd hebben. Daarom vind ik de vergelijking met zelfmoord niet opgaan.

Ik kan die suggestie niet in zijn woorden vinden. Je hebt wel gelijk, maar de vergelijking met zelfmoord vind ik tot nu toe redelijk plausibel.

Gelovigen zondigen net als ongelovigen. Toch is er een groot verschil. De ongelovige zondigt omdat het zijn aard is, de gelovige zondigt omdat hij op dat moment de strijd verliest. En God brengt ze daarna diep in de schuld, dat zien we ook in de Bijbel. Bovendien is er een verschil in de soort zonde. Zelfmoord ontkent het Vaderschap van God, het is een daar waaruit blijkt dat men niet het vertrouwen op God stelt, ja meer nog, dat men totaal in Hem geen vertrouwen meer heeft. Bovendien, omdat dit zo'n heikel discussiepunt is, denk je dat de ware gelovigen als ze zich van God verlaten voelen ook die gedachte niet hebben, dat ze zich daarmee in het verderf storten? Daaruit zou dan blijken dat het een atheistische daad is, dood is dood.

Inderdaad, op het moment dat een gelovige zelfmoord pleegt verliest hij de strijd. De strijd tegen z'n gevoel dat zegt dat het niet erger kan worden, de strijd tegen wanhoopsgevoelens, de strijd tegen de duivel, etc. We moeten denk ik wel in het oog houden dat iemand die zelfmoord pleegt meestal niet geheel bij z'n zinnen is en soms zichzelf niet is. Het lijkt me stug dat het onvergeeflijk is omdat het 'toevallig' de dood impliceert en er daardoor geen tijd meer is voor berouw. Of zou iemand die tijdens het verkrachten van iemand sterft ook niet vergeven kunnen worden?

J. Bavinck schreef:De zelfmoord is altoos een moord, en een moordenaar zal het koninkrijk Gods niet beërven".

Dit vind ik uiterst dubieus.. vooral met de moordenaar aan het kruis in gedachten.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 06:37

jas schreef:
gurl schreef:
Volgens mij zijn voor God alle zonden gelijk. En alle christenen zondigen ondanks dat God dat niet wil gebeurt het toch. En daar weerhoudt God ons ook niet van...

Ga maar veel in de Bijbel lezen kind, daar kun je van leren.
Dan zeg je misschien niet meer "volgens mij", maar dan zeg je misschien "volgens Gods Woord". Dat zegt nl. nogal eens wat anders dan de mens.

In Gods woord staat dat als je op een punt de wet overtreedt je schuldig bent aan de gehele wet. Conclusie zonden zijn gelijk (ff afgezien van de zonde tegen de HG maar dat gaat dit topic niet over)
Jij zegt dat God ons zal weerhouden van zelfmoord omdat dat een zonde is maar Hij weerhoudt ons ook niet van andere zonden dus...

Zo beter? Misschien kun je de volgende keer gewoon ingaan op wat ik zeg of niks zeggen maar niet met dit soort achtelijke opmerkingen komen ok?
stomp niet af, blijf slijpen

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 18 apr 2005 07:59

Marnix schreef:Klopt. Ik hoop dat je het ook niet zult meemaken... dichtbij of iets minder dichtbij.... Mocht het toch het geval zijn, dan krijg je allicht wel een ander standpunt....

Mijn tante heeft zelfmoord gepleegd, terwijl ze bekeerd was/is! Ze hebben haar met gevouwen handen gevonden... En de dominee, die op dat moment stond in die gemeente, kon getuigen dat mijn tante nu bij de Heere mag zijn! Hij haalde toen ook aan dat alleen de zonde tegen de Heilige Geest niet vergeven kan worden, en zelfmoord is niet de zonde tegen de Heilige Geest!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 apr 2005 12:00

Neen, wij mogen hier niet te hard oordelen, wetende, dat er zelfmoordenaars zijn, die in een toestand van krankzinnigheid of in een aanval van krankzinnigheid deze gruwelijke zonde hebben bedreven, terwijl zij niet wisten wat zij deden.

Juist daarom vind ik dit weer zo'n zinloze discussie, waarin we met z'n allen in de schoenen van God proberen te staan.
Het lijkt wel of zelfmoord erger bestraft dient te worden dan enige andere zonde, terwijl ze voor God d8 ik allemaal hetzelfde zijn.
Zonde is zonde, en wie van ons zonder zonde gooie de eerste steen zou ik zeggen. Dan kan er dus een slotje op de discussie :|
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 apr 2005 17:38

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Ik kan die suggestie niet in zijn woorden vinden. Je hebt wel gelijk, maar de vergelijking met zelfmoord vind ik tot nu toe redelijk plausibel.

Inderdaad, op het moment dat een gelovige zelfmoord pleegt verliest hij de strijd. De strijd tegen z'n gevoel dat zegt dat het niet erger kan worden, de strijd tegen wanhoopsgevoelens, de strijd tegen de duivel, etc. We moeten denk ik wel in het oog houden dat iemand die zelfmoord pleegt meestal niet geheel bij z'n zinnen is en soms zichzelf niet is. Het lijkt me stug dat het onvergeeflijk is omdat het 'toevallig' de dood impliceert en er daardoor geen tijd meer is voor berouw. Of zou iemand die tijdens het verkrachten van iemand sterft ook niet vergeven kunnen worden?

J. Bavinck schreef:De zelfmoord is altoos een moord, en een moordenaar zal het koninkrijk Gods niet beërven".

Dit vind ik uiterst dubieus.. vooral met de moordenaar aan het kruis in gedachten.

Dat staat anders gewoon in de Bijbel hoor. De vergelijking met de moordenaar aan het kruis gaat niet op, omdat er ook bij staat dat Jezus Hem het hemelse Paradijs belooft. Hij gaat dus niet als moordenaar binnen, maar als gerechtvaardigde.

Terug naar “Archief”