lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2005 00:05

jas schreef:
Aragorn schreef:Dat terzijde, is het de vraag of je zelfmoord een definitieve val uit het geloof kunt noemen. Het is wel je laatste wankeling, en uit de aard der zaak volgt 'toevallig' dat die gelijk het laatste is wat je doet. Maar in dat opzicht is er misschien niet eens zo heel veel verschil tussen een gelovige die op z'n sterfbed alle hoop verliest (zoals weleens voorkomt).

Ik heb nog nooit gehoord dat een oprecht gelovige op zijn sterfbed in wanhoop gestorven is.
Van Job lezen we in Job 7:14-15; dat hij zegt:
"Dan ontzet Gij mij met dromen, en door gezichten verschrikt Gij mij;
Zodat mijn ziel de verworging kiest; den dood meer dan mijn beenderen."

Job wenste hier wel dat hij dood was, als hij mocht kiezen zou hij zeker de dood kiezen; maar hij deed het niet!

Hm, ik heb dat wel gehoord. Het schijnt vooral in zwaar bevindelijke kringen waar men nogal een unieke(:P) kijk heeft op de geloofszekerheid voor te komen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 00:09

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Dat terzijde, is het de vraag of je zelfmoord een definitieve val uit het geloof kunt noemen. Het is wel je laatste wankeling, en uit de aard der zaak volgt 'toevallig' dat die gelijk het laatste is wat je doet. Maar in dat opzicht is er misschien niet eens zo heel veel verschil tussen een gelovige die op z'n sterfbed alle hoop verliest (zoals weleens voorkomt).

Ik heb nog nooit gehoord dat een oprecht gelovige op zijn sterfbed in wanhoop gestorven is.
Van Job lezen we in Job 7:14-15; dat hij zegt:
"Dan ontzet Gij mij met dromen, en door gezichten verschrikt Gij mij;
Zodat mijn ziel de verworging kiest; den dood meer dan mijn beenderen."

Job wenste hier wel dat hij dood was, als hij mocht kiezen zou hij zeker de dood kiezen; maar hij deed het niet!

Hm, ik heb dat wel gehoord. Het schijnt vooral in zwaar bevindelijke kringen waar men nogal een unieke(:P) kijk heeft op de geloofszekerheid voor te komen.

Dan geloof ik dus niet dat die persoon een gelovige was. Ik weet welke richting je bedoelt, ja daar lopen veel 'bekeerden' rond die hun hele leven jammeren dat ze toch zo 'onbekeerd' zijn en daar hun grond van maken. Dan moet je op je sterfbed ook niet ineens een wonder verwachten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2005 00:17

Nah, zo simpel ligt het ook weer niet. Het kan ook bij mensen die in hun leven wel degelijk getuige hebben gegeven van een waar geloof, maar gewoon op dat moment een soort depressie of hevige bestrijding krijgen.

Wbt Job: hij deed het idd niet, en daaruit kun je misschien opmaken dat het niet goed is om zelfmoord te plegen. Maar dat zegt nog niet dat hij verloren zou zijn gegaan als hij het wel gedaan had. (maar dat maakt voor jou dan waarschijnlijk weer geen sense omdat jij denkt dat hij het sowieso niet had kunnen doen.. :) )

Mijn standpunt is overigens niet beinvloed door bepaalde ervaringen, ik heb geen zelfmoord van dichtbij meegemaakt. Maar de bijbel zegt er voor mij te weinig over om er stellig in te kunnen zijn. Ik sluit jouw mening niet per definitie uit, maar ik wil het zelf graag open laten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2005 00:58

De bijbel geeft wel duidelijkheid... Dat wie in Jezus Christus als Verlosser gelooft, niet verloren zal gaan. Niets kan je dan scheiden van de liefde van Christus, zelfs de dood niet, zelfs niet als je die zelf hebt bewerkstelligd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2005 01:03

Idd, alleen ben je dan nog niet helemaal af van de tegenwerping dat mensen die oprecht geloven dat nu eenmaal nooit doen. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2005 11:47

Klopt. Maar goed, ik vind hier geen bijbelse argumentatie voor. De satan mocht Job het leven niet benemen maar dat wil niet zeggen dat Job niet de kans had om dat zelf te doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 14:35

Marnix schreef:Klopt. Maar goed, ik vind hier geen bijbelse argumentatie voor. De satan mocht Job het leven niet benemen maar dat wil niet zeggen dat Job niet de kans had om dat zelf te doen.

Iedereen heeft die kans. Maar God laat dat niet bij iedereen toe. Ook de stokbewaarder wilde het doen, maar werd er van weerhouden.
Als een ware gelovige zelfmoord zou plegen, zou hij tegen de Heilige Geest zondigen. Hij doodt dan immers de tempel van de Heilige Geest, nl. zijn lichaam. Aangezien de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is, zal de gelovige die nimmer kunnen begaan. Hieruit volgt dat iemand die wel zelfmoord pleegt geen ware gelovige kan zijn.
ps. ga er even niet van uit dat ik hier zelf achter sta, we zijn gewoon aan het discussiëren, het gaat er niet om wie gelijk heeft.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 apr 2005 14:51

jas schreef:Als een ware gelovige zelfmoord zou plegen, zou hij tegen de Heilige Geest zondigen. Hij doodt dan immers de tempel van de Heilige Geest, nl. zijn lichaam. Aangezien de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is, zal de gelovige die nimmer kunnen begaan.

Volgens mij was in de oude kerk zelfmoord al verboden. Als uitzondering hierop gold, dat als een christenvrouw in handen van haar vervolgers (lees : verkrachters) viel, zij de hand aan zichzelf mocht slaan.
Dan lijkt me zelfmoord niet in tegenspraak met bovenstaande.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 14:57

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Als een ware gelovige zelfmoord zou plegen, zou hij tegen de Heilige Geest zondigen. Hij doodt dan immers de tempel van de Heilige Geest, nl. zijn lichaam. Aangezien de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is, zal de gelovige die nimmer kunnen begaan.

Volgens mij was in de oude kerk zelfmoord al verboden. Als uitzondering hierop gold, dat als een christenvrouw in handen van haar vervolgers (lees : verkrachters) viel, zij de hand aan zichzelf mocht slaan.

Ik vind dit echt een rot onderwerp omdat ik niemand wil beschadigen door te expliciet stelling te nemen. Echter, mijn hart zegt op grond van de Bijbel, dat een begenadigde ziel geen zelfmoord pleegt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2005 15:09

jas schreef:
Marnix schreef:Klopt. Maar goed, ik vind hier geen bijbelse argumentatie voor. De satan mocht Job het leven niet benemen maar dat wil niet zeggen dat Job niet de kans had om dat zelf te doen.

Iedereen heeft die kans. Maar God laat dat niet bij iedereen toe. Ook de stokbewaarder wilde het doen, maar werd er van weerhouden.
Als een ware gelovige zelfmoord zou plegen, zou hij tegen de Heilige Geest zondigen. Hij doodt dan immers de tempel van de Heilige Geest, nl. zijn lichaam. Aangezien de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is, zal de gelovige die nimmer kunnen begaan. Hieruit volgt dat iemand die wel zelfmoord pleegt geen ware gelovige kan zijn.
ps. ga er even niet van uit dat ik hier zelf achter sta, we zijn gewoon aan het discussiëren, het gaat er niet om wie gelijk heeft.

Dus zonde tegen de Heilige Geest is zonde tegen de tempel vd HG? Dat zou ik graag nader uitgelegd zien.. nu begrijp ik uberhaupt weinig van die zonde tegen de HG, dus verlicht mij. :)

Maja de Bij schreef:Volgens mij was in de oude kerk zelfmoord al verboden. Als uitzondering hierop gold, dat als een christenvrouw in handen van haar vervolgers (lees : verkrachters) viel, zij de hand aan zichzelf mocht slaan.

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat zelfmoord niet goed is en onder zonde valt. De vraag is echter of het een onvergeeflijke zonde is. Die christenvrouw die het in geval van verkrachting mocht doen lijkt me meer geinspireerd door culturele factoren dan door de bijbel. Was het niet het oud-Romeinse verhaal van Lucretia waar dat ook in gebeurde? Ik kan me even niet meer herinneren of zij christen was of niet.

jas schreef:Ik vind dit echt een rot onderwerp omdat ik niemand wil beschadigen door te expliciet stelling te nemen. Echter, mijn hart zegt op grond van de Bijbel, dat een begenadigde ziel geen zelfmoord pleegt.

Het zelfde zegt mijn hart aangaande verkrachtingen.. maar het schijnt toch te kunnen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 15:41

In Joh. 11:26 zegt de Heere Jezus:"En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?"

Als je deze vraag met ja kunt beantwoorden, pleeg je toch geen zelfmoord?
Als je deze vraag met nee moet beantwoorden, ben je toch geen gelovige?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2005 17:02

Waarom zou je dan geen zelfmoord kunnen plegen? Ik bedoel: het is natuurlijk niet zo'n goed plan, maar dat wil niet zeggen dat het onvergeeflijk is.

Als je gelooft zijn er een heleboel dingen die je dan eigenlijk niet zou doen, maar die toch gebeuren. Gelovigen zijn blijkbaar nog geen heiligen..

Maar ik begin in herhaling te vallen geloof ik. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 18:08

Aragorn schreef:Waarom zou je dan geen zelfmoord kunnen plegen? Ik bedoel: het is natuurlijk niet zo'n goed plan, maar dat wil niet zeggen dat het onvergeeflijk is.

Als je gelooft zijn er een heleboel dingen die je dan eigenlijk niet zou doen, maar die toch gebeuren. Gelovigen zijn blijkbaar nog geen heiligen..

De gelovige kan het niet omdat God het niet wil. God weerhoudt hem daarvan.
In Spr. 8:36 zegt Salomo; "Maar die tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen, die Mij haten, hebben den dood lief.

Hoe zou een kind van God met zijn laatste daad zulk een groot kwaad kunnen doen, en daarmee aan te geven God te haten?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2005 18:36

jas schreef:De gelovige kan het niet omdat God het niet wil.

Dat gaat voor een heleboel andere dingen ook niet op.

God weerhoudt hem daarvan.

En dat blijft toch iets waar ik nog steeds niet van overtuigd ben..

In Spr. 8:36 zegt Salomo; "Maar die tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen, die Mij haten, hebben den dood lief.

Hoe zou een kind van God met zijn laatste daad zulk een groot kwaad kunnen doen, en daarmee aan te geven God te haten?

Idd, allen die God haten hebben het kwade (niet alleen de dood) lief. Toch doen gelovigen kwaad. Het is moeilijk voorstelbaar, maar het gebeurt nu eenmaal..

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 17 apr 2005 18:36

jas schreef:
Aragorn schreef:Waarom zou je dan geen zelfmoord kunnen plegen? Ik bedoel: het is natuurlijk niet zo'n goed plan, maar dat wil niet zeggen dat het onvergeeflijk is.

De gelovige kan het niet omdat God het niet wil. God weerhoudt hem daarvan.

Volgens mij zijn voor God alle zonden gelijk. En alle christenen zondigen ondanks dat God dat niet wil gebeurt het toch. En daar weerhoudt God ons ook niet van...
stomp niet af, blijf slijpen

Terug naar “Archief”