Ervaringen met antidepressiva.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 07 apr 2005 18:01

Ciprala schreef:Ik gebruik nu zo'n 3 maanden Citalopram (ook wel Cipramil genoemd), heb wel het idee dat het werkt, behalve dan dat ik gigantisch vergeetachtig ben geworden. In het begin werd ik er ook heel duf van (gaap... :? ) maar dat is nu gelukkig over.
zijn er nog meer mensen met ervaringen met dit spul?
kan het ook zijn dat je hier door 'minder voelt'? en wat voor effecten (positief) heeft het nog meer?

Ik gebruik nu zo'n half jaartje cipramil. Ben begonnen met 20 mg, maar de effectieve dosis is 40 mg. Ondertussen zit ik aan de max, 60 mg. Het helpt bij mij wel goed, hoewel ik dus wel steeds een hogere dosis nodig had. Ben benieuwd hoe lang het goed gaat nu. Heb als bijwerkingen vooral last van slecht slapen (hoewel dat wel minder wordt) en enorm zweten 's nachts. Echt niet normaal. Heb jij dat ook?
Laatst gewijzigd door psycholoog op 06 sep 2005 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Ciprala
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ciprala » 09 apr 2005 18:41

[quote="psycholoog"]

Ik gebruik nu zo'n half jaartje cipramil. Ben begonnen met 20 mg, maar de effectieve dosis is 40 mg. Ondertussen zit ik aan de max, 60 mg. Het helpt bij mij wel goed, hoewel ik dus wel steeds een hogere dosis nodig had. Ben benieuwd hoe lang het goed gaat nu. Heb als bijwerkingen vooral last van slecht slapen (hoewel dat wel minder wordt) en enorm zweten 's nachts. Echt niet normaal. Heb jij dat ook?

quote]

Daar heb ik ook wel last van, van slecht slapen. Vooral toen ik een tijdje weer eens 20 mg probeerde, ik werd er bijna hyper van. Overdag ook, was dan heel gespannen enzo. Van zweten 's nachts heb ik eigenlijk geen last.
Ik vraag me trouwens af of 10 mg nog wel helpt. Niet dat het zo slecht gaat, maar heeft het dan nog wel zin om het te slikken, het is zo weinig?
Wat bedoel je trouwens met 'de effectieve dosis'?

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 11 apr 2005 18:27

quote]

Daar heb ik ook wel last van, van slecht slapen. Vooral toen ik een tijdje weer eens 20 mg probeerde, ik werd er bijna hyper van. Overdag ook, was dan heel gespannen enzo. Van zweten 's nachts heb ik eigenlijk geen last.
Ik vraag me trouwens af of 10 mg nog wel helpt. Niet dat het zo slecht gaat, maar heeft het dan nog wel zin om het te slikken, het is zo weinig?
Wat bedoel je trouwens met 'de effectieve dosis'?[/quote]

Ik vraag me inderdaad ook af of 10 mg wel helpt. Volgens mijn huisarts moet je beginnen met 20 mg. Dat is bedoeld om je lichaam te laten wennen aan het medicijn en om al te bizarre bijwerkingen te voorkomen. Na een paar weken stap je dan over op 40 mg, de effectieve dosis. Dat houdt volgens mij in dat het medicijn pas bij die dosis z'n werking doet, dus je stemming positief beinvloedt. 20 mg is alleen bedoeld om je lichaam eraan te laten wennen. Misschien zou je het eens aan je huisarts moeten vragen? Het kan ook zijn dat hij je die 10 mg laat slikken als een placebo (soort nepmedicijn). Dat gebeurt namelijk ook nogal regelmatig. En dat werkt soms ook, hoor, dus wat dat betreft is 't niet zo erg. Vraag me trouwens af of er wel pilletjes bestaan van 10 mg??

André

Berichtdoor André » 11 apr 2005 18:36

psycholoog schreef:Vraag me trouwens af of er wel pilletjes bestaan van 10 mg??
Merknaam
Cipramil®
Farmaceutische firma
Lundbeck BV

Farmaceutische vorm
Omhulde tabletten 10 mg, 20 mg en 40 mg
Cipramil 40 mg/ml, druppelvloeistof (1 ml = 20 druppels = 40 mg citalopram; 1 druppel = 2 mg citalopram).

Die bestaan :P

Ciprala
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ciprala » 16 apr 2005 19:20

Ik hak 20 mg doormidden 8) :?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 apr 2005 20:27

Het lastige in al deze verhalen is dat je eigenlijk ook de achtergronden zou moeten weten.

Wanneer iemand bijvoorbeeld noemt slecht te slapen en enorm te zweten 's nachts en teveel stress is de reden waarom men moest gaan gebruiken...dan kan ook de stress veroorzaker zijn van voornoemde symptomen. Dat geldt tevens voor de genoemde vergeetachtigheid en concentratiestoornissen.
Lastig te bepalen dus of je over bijwerkingen spreekt van medicijnen of klachten behorend bij het ziektebeeld.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

inro
Verkenner
Verkenner

transpireren

Berichtdoor inro » 09 jan 2006 19:45

hai,
een bekende bijwerking van oa seroxat, is nachtelijk zweten.
dat is dus vrij normaal...

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 06 jun 2006 19:08

Nou het is weer feest, na meer dan 2 jaar antidepressiva vrij geweest te zijn ben ik een aantal maanden geleden psychisch weer totaal vastgelopen met alle gevolgen van dien.
Vandaag ben ik dan toch maar weer eens naar de huisarts geweest om te vragen wat hij voor me kon doen, zijn enige antwoord was :"Je zult toch weer moeten beginnen met medicatie."
Shit, flinke klap maar aan de andere kant had ik niet anders verwacht, ik kan gewoon niet zonder.
Nu ga ik dus weer beginnen met Zoloft, dat heb ik dus al eerder gehad maar ik ben er toch best wel bang voor.
De huisarts wilde me ondanks dat ik de afgelopen tijd vreselijk ben afgevallen geen Seroxat voorschrijven omdat dit de verslavend zou werken, zijn er hier mensen die toevallig door Zoloft aangekomen zijn?
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 19:28

Sterkte en beterschap wil ik je wensen en vooral geduld.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 06 jun 2006 19:43

André schreef:Sterkte en beterschap wil ik je wensen en vooral geduld.

Dankjewel :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 jun 2006 21:33

Hug Leilah!!!!

( en nee....ik ken het niet)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 06 jun 2006 22:50

Leilah schreef: zijn er hier mensen die toevallig door Zoloft aangekomen zijn?
Van Zoloft neemt je eetlust over het algemeen af.

Sterkte!
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 07 jun 2006 00:20

windekind schreef:
Leilah schreef: zijn er hier mensen die toevallig door Zoloft aangekomen zijn?
Van Zoloft neemt je eetlust over het algemeen af.

Sterkte!

Dankje :)

Ik heb de vorige keer niet gemerkt dat mn eetlust erg afnam, maar nou is mijn eetlust hoe dan ook al beroerd hehe.
Ik heb besloten om pas dit weekend te gaan beginnen met de medicijnen, dit omdat ik hier alleen woon en het niet zie zitten de eerste paar pittige dagen in mijn eentje door te moeten komen. Vrijdagavond komt mn vriend dus dan durf ik wel te beginnen denk ik, nu maar hopen dat ik er niet al te ellendig van ga worden anders is het ook zo sneu voor hem :(

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 07 jun 2006 10:19

Ja ik moest ook antidepressiva gaan slikken. Ik moest het op gaan halen bij mijn huisarts. Dus ik dacht die schrijft een recept uit en dan halen. Niet dus. Die man heeft mij over alles zitten uitmelken, en vind dat ik geen antidepressiva nodig heb. Terwijl de 'kenner' dat wel vindt :?
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 07 jun 2006 11:41

Hm, wie vond dat je AD moest gaan slikken?

Terug naar “Archief”