begraven of cremeren??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merel » 04 dec 2002 10:35

Is het niet zo, als je een geestelijk leven hebt, dat je volgens de Bijbel en naar Gods wil en wet wil leven? Dan houd je afstand van heidense gebruiken zoals lijkverbranding.
Overigens lijkt me ook hier van toepassing: s'lands wijs, s'lands eer.
Ieder land heeft in dit opzicht zijn eigen rituelen. Wel eens op een buitelandse begraafplaats (Frankrijk) geweest? Daar zie je foto's en kunstbloemen en heel veel andere dingen op de graven staan. Dat is daar de gewoonte. In Nederland is (was) het de gewoonte om mensen te begraven. Dat verschuift naar cremeren. Nederland wordt steeds heidenser. Voor ons een reden temeer om daar afstand van te houden.

Voor Marnix, en als je op de kop in de urn zit? Fraai gezicht!

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 dec 2002 15:23

Dus het grootste bezwaar is dat het van heidense gebruiken afstamt?
Maar doen meer dingen dat niet die we gewoon accepteren?
sinterklaas volgens mij ook...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 dec 2002 15:28

in hoeverre is sinterklaas heidens?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 04 dec 2002 18:51

Napoleon schreef:in hoeverre is sinterklaas heidens?

Tis heidens als je er een afgod ofzo van maakt...Ik vind sinterklaas absoluut niet heidens! Maar dat is mijn mening..

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 dec 2002 21:08

oh ik dacht dat et van iets heidens afstamde ofzo. Boeit niet.
Maar dat was maar ff een voorbeeld, er zijn vast wel meer dingen die heidens zijn, die wij ook gebruiken.
Cremeren is alleen nooit geaccepteerd, en andere dingen wel.
Ik zeg niet dat je t moet accepteren, ben er zelfs tegen, maar weet niet waarom, das het hele probleem.
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

joepie

Berichtdoor joepie » 05 dec 2002 08:36

Marnix,
Hoeveel lastiger wordt het als je as is uitgestrooid, en je dus tussen al die voeten moet gaan zoeken naar nu net jou voet, blijkt tie in afganistan te zijn :wink: :cry:

Maar alle gekheid op een stokje. Je kunt uit de Bijbel duidelijk opmaken dat wij als Christenen het lichaam zaaien zoals je zaad zaait.
En ook zaad moet eerst verrotten voor er nieuw leven uitkomt surfer.
In princype maakt het niet uit wat er gebeurd is met je lichaam, er zijn tenslotte ook mensen om hun geloof op de brandstapel verbrand(dat was dus juist om de straf erger te maken omdat Christenen tegen lijkverbranding waren) en er zijn mensen verdronken die je ook echt niet meer terug vind. En op de Jongste dag zullen toch ook die weer met hun lichaam verenigt worden.
Maar als Christen kies je daar niet voor om al eerder aangegeven redenen in een eerdere posting van mij.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 05 dec 2002 19:04

JialiKelly schreef:Dus het grootste bezwaar is dat het van heidense gebruiken afstamt?
Maar doen meer dingen dat niet die we gewoon accepteren?
sinterklaas volgens mij ook...
hoe kom je daar nu bij.st nicolaas
was een bisschop die eeuwen geleden geleeft heb en byzonder goed voor kinderen was.hij was een man die voor de minderbedeelde kinderen op kwam.wij gedenken hem ieder jaar weer.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 dec 2002 19:20

En ook zaad moet eerst verrotten voor er nieuw leven uitkomt surfer.
joepie, ga hierover maar niet met surfer in discussie!! Hij is namelijk gewasdeskundige.... :mrgreen:

Maar wat betreft het onderwerp:
De door mij zeer gerespecteerde George MacDonald heeft zich laten cremeren. Wat mij heel erg verbaasde. Waarom hij dat gedaan heeft weet ik niet, maar hij was niet iemand die zomaar iets deed.
Ik ga dat ooit nog eens proberen te achterhalen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 apr 2003 14:09

Ik ben tegen cremeren, Het is toch afschuwelijk dat je dan gewoon verbrand wordt, ik geloof niet dat God hierin meegaat!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 14:16

in de grond verrotten en door de wormen opgegeten worden is ook afschuwelijk.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 apr 2003 14:18

wat een grove taal!! Maar volgens mij merk je daar niks van!! Gadsie... sorry maar waarom praat je er zo dom over.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 14:19

Praat ik daar dom over? Dat is de realiteit. Heb je wel eens een halfvergaan lijk gezien?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 apr 2003 14:21

ik wil er niet over praten op deze manier......eerbied ook voor dode mensen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 14:32

Maar een lijkverbranding hoeft het in eerbied niet onder te doen voor een begrafenis. Dan heb ik het niet over een crematorium, maar zoals ze dat bv. in oosterse landen doen.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 09 apr 2003 14:51

moppie schreef:
*** Hier wil ik even op reageren omdat ik het nogal ongenuanceerd en ongefundeerd vind. Ik ben zelf ook falikant tegen crematie, maar laten we met stevige Bijbelse argumenten komen en niet onze grote duim gebruiken.

Cremeren gebeurt vaak omdat mensen aan willen tonen dat er niets naar de dood is. Een lichaam dat verbrand en uitgestrooid is kan niet hereent worden.

*** Hoe kom je aan die wijsheid? Of ga je daar zelf vanuit? De motieven die veelal gehoord worden zijn: het is goedkoper dan begraven, men vindt het een onprettig idee door het ongedierte opgegeten te worden, andere dan christelijk religieuze motieven (Hindoeisten bijv.), men wild e familie niet met de verantwoordelijkheid voor de onderhoud en kosten van een graf opzadelen e.d. (dit heb ik uit een in duitsland uitgevoerde wetenschappelijke studie naar uitvaartsgebruiken in het Rijnland). Over de hereniging van het lichaam, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar indien je op de hereniging door God doelt, voor Hem is niets onmogelijk, wat betreft hereniging door mensen, ook een begraven lichaam kan na verloop van tijd niet meer herenigd worden.

Die gedachte leeft bij mensen die cremeren vaak.

*** Nogmaals, graag je bron?

Ik ben daar dus flink op tegen. Ook zit er voor mij een bepaalde gevoelsmatige link, hel/crematie. We zouden het vreselijk vinden als er iemand ligt te branden in de hel. Laten we dan wel zijn lichaam hier op aarde verbranden??

*** Dat is inderdaad een subjektieve lading die je eraan geeft, aangezien niemand die nog leeft weet hoe zowel de Hemel als de hel er uitziet. De link tussen hellevuur en crematie vind ik dan ook wat gezocht, maar hierover kun je van mening verschillen. Bovendien zijn zulke uitspraken kwetsend voor mensen die bij ongevallen e.d. zijn omgekomen, beetje voorzichtig dus.

Een oom van mij werd gecremeerd. Een enorme losbol zuipschuit en atheist. Ik ben er niet geweest.

*** Deze opmerking kan ik nauwelijks serieus nemen, ik ken namelijk ook enorme zuipschuiten, losbollen en atheisten die gewoon begraven worden. De link die je nu legt, vind ik gevaarlijk. Dit grenst wel erg aan goedkope stemmingmakerij.

Terug naar “Archief”