ND schreef:Slechts een paar manieren van psalmzingen hebben tot nu toe de eeuwen getrotseerd: Gregoriaanse bewerkingen, het Geneefse psalter en de Engelse chant-wijze. De muziek van de Psalmen voor Nu zal denk ik echt van uitzonderlijke kwaliteit moeten zijn, wil zij langer meegaan dan de periode van een hype.''
.
Ik denk dat het belangrijk is om de relevantie van zo'n project te bekijken vanuit de cultuur waar dit uit voortkomt. Ik weet weinig van 'pop-liedjes.' Ik kan dus ook niet oordelen wat ik er muzikaal gezien van vind. Wat ik wel positief vindt aan het project is dat er weer psalmen in de MP3 spelers komen, en zo in de straten en onderweg weer hun weg vinden, and what about internet, filesharing faith? Daarnaast Hoop ik dat we het niet zien als iets dat we alleen maar mogen aanhoren.
Je kan onderzoeken hoe het is om met een psalm bezig te zijn. Probeer eens melodien te schrijven. Volgens mij is dat het proces van de psalmen, het steeds weer muzikaal verwoorden van eeuwen oude teksten. Ik denk dat er dan veel meer psalmen zouden komen. Ook veel diverser . . . kun je trouwens ook psalmen maken met foto's? David bleef dicht bij zichzelf, hij vroeg zich af wat in hem omging en verwoordde, verbeelde dat . . dat was zijn kracht en voor mij een sleutel naar intergriteit.
elbert schreef:Klaas schreef:Er gaan geluiden dat dat een dance-versie wordt...Klaas
Dance is nu al uit, dus over 25 jaar helemaal.
En als het al zo is zoals je zegt, dan sla ik die versie ook gewoon over. Eerbied hoort kenmerkend te zijn voor de stijl waarmee je de psalmen zingt.
Naast de zaken die 'hot or not' zijn is er nog hele wereld vol eigenaardige relevante zaken. Denk aan het feit dat psalmen voor nu in Tivoli ten gehore is gebracht. Een zaal die toch vaak vol staat voor 'not-hot' acts. Er leeft veel en dat is een belangrijk kenmerk . . . leeft een cultuur. Waar is de groei, ontwikkeling, wat is de taal . . . w.b. het grote woord 'dance' klopt het dat de commercie afgedaan heeft. Maar goed wij leven niet in keulen of berlijn, dus wat weten wij nu van serieuze electronische muziek? Nu leven in een global-era. Als ik interesse heb kan ik te weten komen wat er bijvoorbeeld in Berlijn gaande is . . .
Als de kerk een huis is, en jij bent in de woonkamer en ik in de kelder . . dan betekent dit niet dat we in een verschillend huis zijn. . . soms lijken de afstanden echter groot in dit huis, laten we dan blijven SMS-en en af en toe afspreken.
vrede, Scape