Trouwen in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 15:49

Lalage schreef:Ik heb er best wel eens over nagedacht om op zondag na de trouwdag in de kerk een zegen te vragen, omdat je dan echt in de gemeente trouwt (veel gemeenteleden zijn niet aanwezig in de doordeweekse trouwdienst en wel op zondag). Het nadeel daarvan is dat je bruiloftsgasten niet allemaal kunnen komen en ik vind het ook zo leuk om zelf een dienst in elkaar te zetten, liederen uitzoeken en muzikanten enzo.

Maar dat van die formulieren is lang niet in elke kerk zo. Ik hoor nu steeds van stellen die zelf een belofte uitspreken, meestal hebben ze dan wel een beetje gespiekt in het formulier, maar ze zeggen het in hun eigen woorden. Nou als je dat hoort, ga je wel janken hoor, zo mooi...

Dat doen ze hier ook. Maar dan komt er toch de belofte bij voor God en Zijn gemeente. Want het hele huwelijks formulier gaat daarover.
De belofte aan elkaar is maar een klein deel.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 15 apr 2005 17:11

Ik ben het met Joepie eens dat je die belofte niet kunt maken als je niet gelooft.
Ik begrijp ook niet dat je als chr. persoon zou willen dat je partner zo een loze belofte doet. Hij doet dat niet in de 1e plaats aan jou, maar ook aan God.
In de Bijbel staat ergens: maak Mij geen beloften, waarvan je niet weet of je ze kunt houden. Beloof Me dan liever niks (vrij vertaald :? )
Engaged @ 07-01-2005

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 apr 2005 21:49

hijwel schreef:
Dat jij al gelovige wil trouwen met een ongelovige is al niet zoals God het wil.

er staan denk ik verschillende gedeeltes in de bijbel, die de wil van God over trouwen met een ongelovige weergeeft.. Net welk gedeelte jou van toepassing is..

Hosea bijvoorbeeld moest trouwen van God met een Gomer (een hoer)
paulus daar in tegen moest niet trouwen. En Paulus geeft ook onderwijs, dat we geen juk aan moeten trekken met een ongelovig iemand.

Wat betreft, de vragen die je moet beantwoorden.. Heb ik me eigenlijk niet in verdiept.. Ik vindt dat je altijd eerlijk moet zijn over vragen die je gesteld worden.. Dus ook over deze vragen

Hier doe mi geen recht aan de intentie van de bijbel.

Hosea moest met Gomer trouwen als beeld van God en het volk Israel.
Dit lijkt me dus geen goede aanhaling.

Het lijkt me volstrekt duidelijk dat God niet op een leugenachtige zit te wachten. Het is nogal schijnheilig om al met voorbedachte rade de belofte (let wel dit is een eed) te verbreken. Paulus geeft aan dat het niet goed is om een juk aan te gaan met een goddeloze. Hoe kun je dan om een zegen vragen?

Het klinkt een beetje als volgt:

Kan U nou wel zeggen Heere (want de Heere spreekt door Paulus) maar geef me nou maar gewoon die zegen.

Nee de Heere is geen afhaal chinees waar je kan bestellen wat je uitkomt.

Verder, je moet heel goed nadenken om met een ongelovige te trouwen. Wat heb je gemeenschappelijk? Het allerbelangrijste voor een gelovige is toch de levende verhouding met haar/zijn Schepper. En als je dat niet kan delen? Als je huwelijk niet een afspiegeling kan zijn van Christus en Zijn bruidskerk wat heeft dat huwelijk dan voor waarde?

denk eens aan later. Hoe moet het nu als er kinderen komen. hoe worden die opgevoed. Je staat er als christen partner helemaal alleen voor. Laat dat een waarschuwing zijn.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”