Trouwen in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Trouwen in de kerk

Berichtdoor M@rije » 14 apr 2005 16:23

Hallo iedereen,

Morgen trouwen mijn nicht en haar vriend.
Zij is sinds de ziekte van haar moeder weer naar de kerk gegaan, na een lange periode niet te zijn geweest. Heel tof uiteraard!
Nu trouwen ze ook in de kerk, terwijl HIJ eigenlijk weinig met het geloof heeft, en ook niet meer naar de kerk gaat.
Persoonlijk vind ik dat eigenlijk echt raar. Je maakt een belofte naar elkaar en naar God, en je gelooft niet eens (actief)! Hoe kun je dat doen?

Hoe denken jullie hierover?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 17:46

wees dankbaar, dat er een plek is waar je nog een zegen over het huwelijk kan vragen! Zoveel mensen krijgen niet de mogelijkheid om hun huwelijk te laten zegenen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 14 apr 2005 17:52

hijwel schreef:wees dankbaar, dat er een plek is waar je nog een zegen over het huwelijk kan vragen! Zoveel mensen krijgen niet de mogelijkheid om hun huwelijk te laten zegenen.

AMEN! Mijn vriend is (nog) niet gelovig en wij trouwen ook in de kerk. Vooral om bovengenoemde reden.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 18:58

Beetje vreemd is het wel. Je geloofd niet maar wil wel een zegen over je huwelijk van iemand waar je niet in geloofd?
Dan zegt zo een zegen ook helemaal niks natuurlijk, want je geloofd er niet in. Diegene die jou huwelijk zou zegenen bestaat voor jou niet.

Ik vind het niet goed. Als je niet geloofd, of èèn van de twee geloofd niet, dan hoor je niet in de kerk te trouwen.
Dan kun je wel zondags een voorbede over je huwelijk aanvragen.
Maar trouwen in de kerk en elkaar voor God en Zijn gemeente trouw beloven is een belofte zonder inhoud, als je niet in die God geloofd.
Dan is je belofte een hoop lucht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2005 19:00

joepie schreef:Beetje vreemd is het wel. Je geloofd niet maar wil wel een zegen over je huwelijk van iemand waar je niet in geloofd?

Het is natuurlijk vooral uit respect voor de overtuigingen van je partner, niet perse voor jezelf.

Melody

Berichtdoor Melody » 14 apr 2005 19:01

joepie schreef:Beetje vreemd is het wel. Je geloofd niet maar wil wel een zegen over je huwelijk van iemand waar je niet in geloofd?
Dan zegt zo een zegen ook helemaal niks natuurlijk, want je geloofd er niet in. Diegene die jou huwelijk zou zegenen bestaat voor jou niet.

Ik vind het niet goed. Als je niet geloofd, of èèn van de twee geloofd niet, dan hoor je niet in de kerk te trouwen.
Maar trouwen in de kerk en elkaar voor God en Zijn gemeente trouw beloven is een belofte zonder inhoud, als je niet in die God geloofd.

Sorry dat ik zo verschrikkelijk off-topic ga, maar het is in dit geval geloofT en niet geloofD[/quote]

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 19:21

Melody schreef:

Sorry dat ik zo verschrikkelijk off-topic ga, maar het is in dit geval geloofT en niet geloofD
[/quote]

Ook goed, wat jij wil ;-)

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 19:25

Aragorn schreef:

Het is natuurlijk vooral uit respect voor de overtuigingen van je partner, niet perse voor jezelf.

Ik dacht dat de zegen van God zo belangrijk was en niet de overtuiging van je partner?
En ik denk dat het daar ook om gaat als je in de kerk trouwt(d kiezen welke klopt )
Dat je voor God en Zijn gemeente elkaar trouw beloofd(t Idem)
Maar die God daar geloven niet beide in.
Dat jij al gelovige wil trouwen met een ongelovige is al niet zoals God het wil.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2005 20:23

Hm, het is de vraag of dat jouw verantwoordelijkheid is of die van je partner.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 22:20

Dat jij al gelovige wil trouwen met een ongelovige is al niet zoals God het wil.

er staan denk ik verschillende gedeeltes in de bijbel, die de wil van God over trouwen met een ongelovige weergeeft.. Net welk gedeelte jou van toepassing is..

Hosea bijvoorbeeld moest trouwen van God met een Gomer (een hoer)
paulus daar in tegen moest niet trouwen. En Paulus geeft ook onderwijs, dat we geen juk aan moeten trekken met een ongelovig iemand.

Wat betreft, de vragen die je moet beantwoorden.. Heb ik me eigenlijk niet in verdiept.. Ik vindt dat je altijd eerlijk moet zijn over vragen die je gesteld worden.. Dus ook over deze vragen

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 09:01

Bij ons wordt dus dit aan het bruidspaar gevraagt:
De voorganger vraagt aan de bruidegom:
................, belooft u hier voor God en zijn gemeente, in liefde voor uw vrouw te zorgen? Belooft u haar voor te gaan in alle dingen die naar Gods wil zijn? Zult u heilig met haar leven, haar nooit verlaten, maar haar trouw blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, totdat Christus terugkomt of de dood u zal scheiden? Belooft u in uw huwelijk overeenkomstig het evangelie te leven?

(Antwoord:) Ja

De voorganger vraagt aan de bruid:
........................., belooft u hier voor God en zijn gemeente, in liefde voor uw man te zorgen? Belooft u hem te helpen en hem te volgen in alle dingen die naar Gods wil zijn? Zult u heilig met hem leven, hem nooit verlaten, maar hem trouw blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, totdat Christus terugkomt of de dood u zal scheiden? Belooft u in uw huwelijk overeenkomstig het evangelie te leven?

Dat kun je moeilijk aan iemand vragen die niet in God geloofd.
Ook al doet de partner dat wel. Daarom is het onmogelijk om in de kerk te trouwen als je niet beide in God geloofd.
Als je toch een aanvulling wil aan je huwelijk wat betrefd een zegen van God, dan kun je voorbede aanvragen over je huwelijk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2005 09:11

ik denk dan dat onze menselijke "kerkvragen" mensen beperken om toch een zegen over het huwelijk te vragen. We beperken mensen die toch graag een zegen van God wil ontvangen. Dan kunnen deze mensen niet trouwen voor het aangezicht van God.. wat zou God er van vinden?

wat betreft de vragen
zou ik als ongelovig iemand op 2 vragen ja kunnen zeggen.. Wat betreft de andere vragen.. zou ik open voor staan, maar voor mij is het nog geen werkelijkheid.

Btw: een niet wedergeboren mens kan dit ook niet beloven.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 apr 2005 09:37

"Trouwen" doe je op het gemeentehuis. Het is een puur wetmatige instelling waardoor twee partners aan elkaar verbonden worden. Dus in de kerk trouw je niet opnieuw. Daar vraag je een zegen over een alreeds bestaande situatie.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 09:58

Zareb schreef:"Trouwen" doe je op het gemeentehuis. Het is een puur wetmatige instelling waardoor twee partners aan elkaar verbonden worden. Dus in de kerk trouw je niet opnieuw. Daar vraag je een zegen over een alreeds bestaande situatie.

Ja, dat klopt. Als je naar de kerk gaat ben je al getrouwd.
Maar je geeft elkaar ook opnieuw de belofte om heilig voor God en Zijn gemeente te leven. Je beloofd voor God elkaar trouw.
Dat doe je niet op het gemeentehuis.
Daar beloof je het voor de wet.
Als het enkel een zegen vragen over je huwelijk zou zijn, dan kan dat ook gewoon op zondag tijdens de eredienst. Maar dan zonder het huwelijks formulier en zonder de trouwbelofte zoals die daarin staan.
Dus er worden helemaal geen beperkingen gegeven door de trouwvragen in de kerk.
Daar kies je dan zelf voor als je in de kerk een huwelijksdienst aanvraagt.
Daar hoort dat bij.
Er is in het geheel geen verplichting om op je trouwdag ook een trouwdienst te hebben in de kerk.
Je mag ook een zegen over je huwelijk aanvragen.

Het is dus je eigen keus om het met of zonder de trouwbelofte te doen.
Bij de ene is dat dan in een daarvoor uitgeschreven huwelijksdienst, en bij de ander wordt het betrokken in het voorbede gebed in de zondagse eredienst.
Aan jou de keus.

Maar als ongelovige kun je op niet èèn vraag antwoordt geven. Want het begint al met :beloof je hier voor God en Zijn gemeente. Maar je geloofd niet in die God waar je iets voor gaat beloven.
Dat je trouw zult zijn en dergelijke heb je ook al op het stadhuis beloofd, dat is al gedaan. Alleen beloof je het dan opnieuw, maar dan voor God. Hij is dus je getuige in de kerk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 apr 2005 15:38

Ik heb er best wel eens over nagedacht om op zondag na de trouwdag in de kerk een zegen te vragen, omdat je dan echt in de gemeente trouwt (veel gemeenteleden zijn niet aanwezig in de doordeweekse trouwdienst en wel op zondag). Het nadeel daarvan is dat je bruiloftsgasten niet allemaal kunnen komen en ik vind het ook zo leuk om zelf een dienst in elkaar te zetten, liederen uitzoeken en muzikanten enzo.

Maar dat van die formulieren is lang niet in elke kerk zo. Ik hoor nu steeds van stellen die zelf een belofte uitspreken, meestal hebben ze dan wel een beetje gespiekt in het formulier, maar ze zeggen het in hun eigen woorden. Nou als je dat hoort, ga je wel janken hoor, zo mooi...

Terug naar “Archief”