Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2005 00:16

jas schreef:
Klaas schreef:Ik vraag me af of kinderen in Gergem e.d. bereikt worden. Ik geloof er eerlijk gezegd geen fluit van. Hooguit worden ze in de eerste 2 minuten van de preek aangesproken. De rest van de dienst gaat volkomen langs de kinderen heen (ik heb het dan niet over 12+ jongeren) heen.

Je vergist je in wat er bij een kind blijft hangen van kerkdiensten. Ik spreek uit ervaring. En dan heb ik het over de tijd vanaf mn 4e.

Het enige dat ik me uit die tijd kan herinneren is dat de leesouderling een grote uilenbril had, de meester van school schuin tegenover me op de galerij zat en dat je een heleboel interessante dingen kon zien in de krassen in de bank.

En soms zei de dominee (maar dat is dan weer een aantal jaar later): jullie moeten maar veel om een nieuw hartje vragen hoor!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 00:49

Javaca schreef:
jas schreef:
Javaca schreef:Een tijdje geleden ... ontvangt.

Ja dat herken ik heel erg bij jongeren. En in zekere zin hebben ze nog gelijk ook. Er is grote behoefte aan duidelijkheid, helderheid, zeg wat je bedoelt.
Daarom wordt dat met die opwekkingsliederen ook niks. Dat softe gedoe spreekt de meeste jongeren niet eens aan. Ik heb er eens op gelet, overal waar men die liederen wil invoeren, zit een groepje oudere jongeren, 40-50ers de zaak te pushen. En idd wat jij zegt, ze doen net of ze jongeren begrijpen, zoeken aansluiting bij hen, doen of ze zich één voelen met de jeugd.
Weet je waarom? Gewoon omdat ze bang zijn om oud te worden. Ze kunnen hun leeftijd niet verdragen, zitten in een midlifecrisis oid en vallen daarom terug op de jeugd.
Maar de meeste jongeren vinden hier niks aan.

Het ligt er erg aan wat voor opwekking er gezongen wordt en hoe het gezongen wordt.

Ik speel zelf in een band en we spelen reguliere rock (Golden earring, Rolling Stones, Beatles, Green Day, Queen, Jimi Hendrix) en opwekking. Die opwekkingsliederen spelen we op de zelfde manier zoals de rocknummers, dus met scheurende gitaren, drumsolo's e.d.
Zo hebben we bijvoorbeeld van "Samen in de naam van Jezus" meerdere versies. Van een Jazz-achtige tot een (punk)rock en zelfs een rapversie. Laatst zat ik in een kerkdienst waar ze hem op halve noten zongen, hierbij drong de essentie en de boodschap van het nummer totaal niet tot me door.

Een lied als "Create in me" raakt me wel maar de oorspronkelijke psalm (51) niet.

Die gasten in de identiteitscrisis hebben een ander probleem; ze denken dat jongeren infantiel zijn en niets begrijpen.

Hier zou ik me dus ook totaal niet in kunnen vinden. Hoewel ik die jongeren heel goed begrijp hoor, maar ik zou het vreselijk vinden een dergelijke dienst mee te maken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 07:54

pkn voorheen sow.

Kijk dan kan ik me je opmerking over de prediking wel voorstellen :mrgreen:

Regelmatig zijn er bij ons ook jeugddiensten. Die diensten worden door de jongeren (wel in overleg met pred) in elkaar gezet. Ze hebben dan ook de vrije keus m.b.t. liederen. Wat je dan ziet is dat ze gepushed moeten worden om een niet-liedboeklied in de liturgie te krijgen, want als het aan hen lag was alles gewoon uit het liedboek.

Bijzondere groep jongeren. De jongeren die ik ken zouden, als ze de kans zouden krijgen, zeker ook Opwekking (oid) opnemen. Ik ben bang dat dat jongeren in jouw gemeente een minderheid vormen...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 08:32

Klaas schreef:
pkn voorheen sow.

Kijk dan kan ik me je opmerking over de prediking wel voorstellen :mrgreen:

Ik meen toch dat jij het was die zei dat de diensten de jongeren niet veel zei, en dat bij cgk en nhk. Mijn opmerking over de prediking sloeg daarop. Bij ons ging het vooral om de liederen die ze, hoewel ze de vrijheid hadden, niet uitkozen.

Regelmatig zijn er bij ons ook jeugddiensten. Die diensten worden door de jongeren (wel in overleg met pred) in elkaar gezet. Ze hebben dan ook de vrije keus m.b.t. liederen. Wat je dan ziet is dat ze gepushed moeten worden om een niet-liedboeklied in de liturgie te krijgen, want als het aan hen lag was alles gewoon uit het liedboek.

Klaas schreef:Bijzondere groep jongeren. De jongeren die ik ken zouden, als ze de kans zouden krijgen, zeker ook Opwekking (oid) opnemen. Ik ben bang dat dat jongeren in jouw gemeente een minderheid vormen...

Klaas

Dat is wellicht het effect van de vernieuwing en dat duurt maar even. Na een tijd vinden ze er niets meer aan. De groep jongeren in onze gemeente staat niet op zich. Het is in andere kerken net zo.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 08:35

Dat is wellicht het effect van de vernieuwing en dat duurt maar even. Na een tijd vinden ze er niets meer aan. De groep jongeren in onze gemeente staat niet op zich. Het is in andere kerken net zo.

Als je dat wil geloven. Ga je gang.

Ik kom door het werk dat ik in de kerk doe in aanraking met jongeren van diverse kerken (van reformatorisch tot pinkster) en ik kan zeggen dat die geen van allen met psalmen of liedboek aankomen. Maar wellicht dat dat in Rotterdam anders is...

klaas

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 08:55

Nu dan moet ik je teleurstellen.
Wij hebben hier in Dordrecht avonden gehad met iedereen van de gemeente. We waren opgedeeld in groepjes van 15. En ze waren bij mensen thuis.
Daar konden we met elkaar praten over de vernieuwingen en wat we daar van vonden.
Het meest frappante was wel dat de jeugd helemaal niet zo voor die vernieuwingen waren. Dat ze eigenlijk zoiets hadden van: Laat maar zoals het is. Het is prima zoals het is. Voor ons hoeven er helemaal niet van die nieuwe liederen gezongen te worden. En ook al die poespas die er gedaan zou moeten worden om de jeugd naar de kerk te trekken, hoefd voor ons ook niet.
Het was nog opvallender dat ze dus best wel kritisch waren naar de oudere jeugd (35-50) waar ze van zagen dat die dus steeds vaker de middagdienst missen. En die alles maar anders willen.

En ik moet zeggen dat hier in de kerk inderdaad de kerk gewoon met de jeugd goed gevuld is, maar dat gezinnen en de leeftijdsgroep die zij aangaven dus minder goed aanwezig zijn.

Dus voor wie moeten die vernieuwingen nu: niet voor de jeugd. Tenminste dat was de uitkomst van de avonden die hier gehouden waren.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 09:04

Joepie schreef:Dus voor wie moeten die vernieuwingen nu: niet voor de jeugd. Tenminste dat was de uitkomst van de avonden die hier gehouden waren.

Blijkbaar verschilt de situatie van plaats tot plaats en van kerk tot kerk.

Hoe kwamen we hier ook alweer op? O ja, het zingen van kinderliedjes.
Waar het mij om ging is dat ik veel signalen krijg van jongeren die zich niet betrokken voelen bij de diensten. Veel belangrijker dan de vraag of je dat met Opwekkingsliederen op kunt lossen vind ik het feit dat een kerk erop gericht moet zijn om de jeugd bij de zondagse diensten te betrekken. Wat dat betreft vind ik avonden zoals jij die noemt erg positief. Jongeren krijgen de kans om hun mening te geven en alleen dat geeft al een stuk betrokkenheid (wat overigens snel weer de grond ingeboord kan worden als er helemaal niets met hun opmerkingen gebeurt).

Klaas

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2005 09:07

jas schreef:Het zijn de ouders die kinderen als excuus gebruiken om hun zin door te drijven. "het is zo leuk voor de kinderen". (maar ze vinden het zelf leuk) "de kinderen vinden die liedjes zo mooi"(maar ze vinden het zelf mooi) "de kinderen begrijpen die preken niet"(maar ze willen zelf die preken niet horen)

joepie schreef:Nu dan moet ik je teleurstellen.
Wij hebben hier in Dordrecht avonden gehad met iedereen van de gemeente. We waren opgedeeld in groepjes van 15. En ze waren bij mensen thuis.
Daar konden we met elkaar praten over de vernieuwingen en wat we daar van vonden.
Het meest frappante was wel dat de jeugd helemaal niet zo voor die vernieuwingen waren. Dat ze eigenlijk zoiets hadden van: Laat maar zoals het is. Het is prima zoals het is. Voor ons hoeven er helemaal niet van die nieuwe liederen gezongen te worden. En ook al die poespas die er gedaan zou moeten worden om de jeugd naar de kerk te trekken, hoefd voor ons ook niet.
Het was nog opvallender dat ze dus best wel kritisch waren naar de oudere jeugd (35-50) waar ze van zagen dat die dus steeds vaker de middagdienst missen. En die alles maar anders willen.

En ik moet zeggen dat hier in de kerk inderdaad de kerk gewoon met de jeugd goed gevuld is, maar dat gezinnen en de leeftijdsgroep die zij aangaven dus minder goed aanwezig zijn.

Dus voor wie moeten die vernieuwingen nu: niet voor de jeugd. Tenminste dat was de uitkomst van de avonden die hier gehouden waren.

Inderdaad, dit beeld herken ik ook.
Mijn broer zei een tijd geleden hoe jongeren dachten over jongerendiensten en al dat soort dingen: 'Zij hebben zoiets van: ach, aardig, maar van ons hoeft het niet, hoor. Doe wat ons betreft maar lekker gewoon.'
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 09:07

joepie schreef:Nu dan moet ik je teleurstellen.

Het is dus niet alleen in een rotterdamse pkn gemeente de prakijk. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 09:14

'Zij hebben zoiets van: ach, aardig, maar van ons hoeft het niet, hoor. Doe wat ons betreft maar lekker gewoon.'

Stelletje geïndoctrineerde meelopers ;-)

Zie verder wat ik hierboven reeds met mijn eigen hand schreef.

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 apr 2005 09:19

Laten we het er maar op houden dat smaken verschillen. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2005 09:19

Aragorn schreef:
jas schreef:
Klaas schreef:Ik vraag me af of kinderen in Gergem e.d. bereikt worden. Ik geloof er eerlijk gezegd geen fluit van. Hooguit worden ze in de eerste 2 minuten van de preek aangesproken. De rest van de dienst gaat volkomen langs de kinderen heen (ik heb het dan niet over 12+ jongeren) heen.

Je vergist je in wat er bij een kind blijft hangen van kerkdiensten. Ik spreek uit ervaring. En dan heb ik het over de tijd vanaf mn 4e.

Het enige dat ik me uit die tijd kan herinneren is dat de leesouderling een grote uilenbril had, de meester van school schuin tegenover me op de galerij zat en dat je een heleboel interessante dingen kon zien in de krassen in de bank.

En soms zei de dominee (maar dat is dan weer een aantal jaar later): jullie moeten maar veel om een nieuw hartje vragen hoor!

Bij mij is er ook best veel langs mij heengegaan, maar toch herinner ik mij wel iets meer dan dit.
Ik herinner mij dat een predikant als tekst voor de preek had: "Het woord van Christus wone rijkelijk in u". (Kolossenzen 3:16) Die tekst herhaalde hij steeds. Dat maakte blijkbaar een bepaalde indruk op mij, want toen ik thuis was wist ik 'm uit mijn hoofd. Vanaf toen stond die tekst in mijn geheugen gegrift, al wist ik niet wat het woord 'rijkelijk' betekende. Dat het gewoon het woord 'rijk' als bijwoord was, wist ik niet. Ik was toen nog erg jong. Ik schat 6, hooguit 7 jaar. Misschien nog wel een stuk jonger.
En ik herinner mij ook dat een predikant heel indringend over de wederkomst preekte. Ik was toen 14, denk ik. Dat hij steeds zei: "Waakt dan." Toen stond het me heel helder voor de geest: God kan op ieder moment terugkomen, en dan moet ik wel bekeerd zijn!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 apr 2005 09:26

Klaas schreef:
Joepie schreef:Dus voor wie moeten die vernieuwingen nu: niet voor de jeugd. Tenminste dat was de uitkomst van de avonden die hier gehouden waren.

Blijkbaar verschilt de situatie van plaats tot plaats en van kerk tot kerk.

Waar het mij om ging is dat ik veel signalen krijg van jongeren die zich niet betrokken voelen bij de diensten. Veel belangrijker dan de vraag of je dat met Opwekkingsliederen op kunt lossen vind ik het feit dat een kerk erop gericht moet zijn om de jeugd bij de zondagse diensten te betrekken.

In onze gemeente is er veel aandacht voor de jeugd. Ze hebben hun inbreng in de zondagse dienst. In de liturgiegroep die samen met de predikant de dienst voorbereidt zitten ook jongeren.
Toch zie ik bij ons eigenlijk hetzelfde als Joepie schrijft en wat Jas schreef. Dus dat men helemaal niet zo vernieuwingsgericht is maar dat het veelal meer gaat om eerlijkheid, zuiverheid en betrokkenheid.

Zo worden er bij ons ook jeugddiensten gehouden die helemaal door de 16+ groep ingericht kunnen worden. Eerst zouden die op zondag gehouden worden. De groep gaf zelf aan dat ze dat niet wilden omdat dan de gewone dienst in het gedrang zou komen. dus nu is het een door de weekse dag geworden. En de jeugdgroep probeerd inmiddels zelf om zoveel mogelijk gemeenteleden naar die viering te krijgen. Eigenlijk hebben we er een gewone dienst bij gekregen.

Ik ben het met Klaas eens dat je jongeren niet trekt met Opwekking, ook niet met een drumstel, dans, drama etc. Maar wel door ze op een actieve manier te betrekken in het gemeente zijn. Particiatie in de gemeenteraad, evangelisatie, maar ook in het onderhoud van de kerk. Dus op alle fronten.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 apr 2005 09:50

Als ik nog terug denk aan toen onze kinderen klein waren, merkte ik dat ze meer opstaken van de dienst dan ik dacht.
Allereerst is het goed om een goede gewoonte (regelmatigekerkgang) te leren.
Maar als na het eten de gesprekken op gang kwamen of de kinderen samen aan het spelen waren dan kon ik mij dus regematig verbazen.
Als ze b.v. kerkje speelden en onze dochter van vier even de wet voorlas :) Of de ander een bijbelverhaal ging vertellen (mozes)
Of dat ze zomaar een lied gingen zingen. Wat we in de kerk vaak zongen.
Of dat ze zeiden: nou weet je wel, dat zei de dominee toch pas.

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat kinderen dat opnemen wat ze nodig hebben. Ik bedoel eigenlijk: ze kunnen niet de hele dienst in zich opnemen. Daar duurt hij te lang voor. Maar dat wat ze wel opnemen, is ook genoeg.
We moeten niet vergeten dat ook in hun de Geest werkt.
Hij zorgt ook voor kinderen.
Werkt ook in hun hart.
Ook door middel van de kerkdiensten waar ze komen als ze jong zijn.

Bij ons in de kerk wordt er elke zondag het lied gezongen die er op school geleerd is. En ze worden betrokken doordat ze b.v. een dienst mee helpen voorbereiden. Of de powerpoint presentatie mogen maken die bij een dienst hoort.

Maar we dwalen eigenlijk af.
Is opwekking nu zo fout om te zingen?
Ik denk dat je gewoon selectief moet zijn met het toestaan van het zingen van opwekking in erediensten, maar ook daarbuiten.
Want is wat je zingt ook waar? Er spreekt er eerbied voor onze God uit?
Of gaat het over hoe goed en hoe lieflijk hij is. En dan vooral dat hij met een kleine letter. Dus is er nog plaats voor Gods Heiligheid.
Of denken we Hem op gelijke hoogte met ons te kunnen plaatsen alsof Hij ons vriendje is.
Als dat in teksten naar voren komt zou ik ze niet zingen.

Wat ik ook erg tegen opwekking heb is dat het zo een eenheidsworst lijkt.
Bijna dezelfde soort melodiën. Ik bedoel liedjes.
Het lijken soms wel van die smartlappen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 10:18

Joepie schreef:Bij ons in de kerk wordt er elke zondag het lied gezongen die er op school geleerd is. En ze worden betrokken doordat ze b.v. een dienst mee helpen voorbereiden. Of de powerpoint presentatie mogen maken die bij een dienst hoort.

Dat lijken me niet de rechts-reformatorische diensten waar ik in eerste instantie op doelde ;-)

Klaas

Terug naar “Archief”