Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2005 20:11

gurl schreef:
Boekenlezer schreef:Ik ga me er ook even mee bemoeien. 8) :wink:

Marnix schreef:Verder snap ik je probleem totaal niet. Kinderen laten we al die lastige volwassenliederen gewoon meezingen.... maar "Jozef zoekt zijn grote broers" en de andere liederen zou je niet met de hele gemeente kunnen zingen? Mag ik vragen waarom niet?

Wij hebben Jozef zoekt zijn grote broers gewoon met de hele gemeente gezongen. Zelfde geldt voor Abraham, Abraham, Klein klein kindje en nog meer liederen die door de kinderen op school vaak worden gezongen. Het ging uitstekend. Ik ben dus heel benieuwd waarom dat niet zou kunnen. Voelen we ons daar soms te "groot" voor?

Ik zit zelf niet te wachten op een beetje infantiel doen in de kerk. Laten we alsjeblieft een beetje serieus blijven in de vormgeving van de kerkdienst.
Een kind groeit op om volwassene te worden. Het is niet andersom.
Mijn vader zei laatst, en dat snijdt m.i. wel hout: vroeger moesten de pubers zich aanpassen aan de volwassenen, maar tegenwoordig passen de volwassenen zich aan bij de pubers.

Volgens mij zij iemand in de Bijbel ooit iets over geloven als kinderen ofzoiets....of was je dat niet opgevallen?

Laat ik even vooropstellen dat ik bar weinig trek heb ik ruzie maken hierover. Maar dit vind ik wel een zeer simplistische wijze van teksten plukken. Daar kan ik met het allergrootste gemak zo een andere tekst tegenover plaatsen, I Korinthiërs 13:11: Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Melody

Berichtdoor Melody » 14 apr 2005 20:12

Opwekkingsliederen zijn des duivels oorkussen! Only metal will save our lives!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 20:39

Ik vraag me af of kinderen in Gergem e.d. bereikt worden. Ik geloof er eerlijk gezegd geen fluit van. Hooguit worden ze in de eerste 2 minuten van de preek aangesproken. De rest van de dienst gaat volkomen langs de kinderen heen (ik heb het dan niet over 12+ jongeren) heen.

Ik zeg niet dat je dat oplost door een kinderlied te zingen, maar het lijkt me onzin om het zingen van een kinderlied infantiel te noemen. Zeg dan gewoon dat je je schaamt om als volwassene een kinderlied te zingen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 20:52

Klaas schreef:Ik vraag me af of kinderen in Gergem e.d. bereikt worden. Ik geloof er eerlijk gezegd geen fluit van. Hooguit worden ze in de eerste 2 minuten van de preek aangesproken. De rest van de dienst gaat volkomen langs de kinderen heen (ik heb het dan niet over 12+ jongeren) heen.

Je vergist je in wat er bij een kind blijft hangen van kerkdiensten. Ik spreek uit ervaring. En dan heb ik het over de tijd vanaf mn 4e.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 21:07

Ik heb zelf jarenlang met jongeren gewerkt en kan uit ervaring zeggen dat ik keer op keer te horen kreeg dat de diensten hen hoegenaamd niets zeiden. Uiteraard blijft er wel het e.e.a. hangen, maar je kunt niet zeggen dat er sprake is van echte betrokkenheid.

Klaas

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 14 apr 2005 21:26

Klaas schreef:Ik heb zelf jarenlang met jongeren gewerkt en kan uit ervaring zeggen dat ik keer op keer te horen kreeg dat de diensten hen hoegenaamd niets zeiden. Uiteraard blijft er wel het e.e.a. hangen, maar je kunt niet zeggen dat er sprake is van echte betrokkenheid.

Klaas

qua muziek zit hier wat in.. vooral de laatste tijd.. het is gewoon bijna vreselijk..
maar dat ligt dan weer niet aan de psalmen.. (die zijn echt zo mooi gewoon vin k :D) alleen als je ze gaat zingen zoals ze bij ons gezongen worden.. tsja.. dan snap ik dat mensen psalmen maar niets vinden en overstappen op alleen bijv opwekking ofzo.. :roll:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 apr 2005 21:55

Een tijdje geleden hadden we deze discussie.

Naar aanleiding van dit artikel wat daarin gepost werd gaf ik deze reactie, die volgens mij nog steeds actueel is:

-Jongeren zijn praktisch en van deze tijd.
Oude concepten, uitgedacht in de jaren '70 werken niet. De oude net-niet-hippie die met z'n akoestische gitaar en alleswordtnieuwbundel bij de kansarme jongeren gaat zitten is een dood paard. In elke gemeente vind je deze wel terug, iedereen weet wel wat ik bedoel. Zo'n persoon die denkt alles van jongeren te weten, ze zogenaamd begrijpt en precies weet wat ze wel en niet willen.

Wat willen jongeren dan?

Als ik naar mezelf kijk:
-Zelf dingen doen.
-Hulp en steun bij dingen die me bezighouden.
-Eerlijkheid en echtheid.
-Met rust gelaten worden
-Wees duidelijk en helder
-Een knuppel in het hoenderhok gooien.
-Leren van andere meningen, visies, culturen en godsdiensten.

Uitleg:

-Zelf dingen doen.
Wat bedoel je daarmee?
Een manier waardoor je betrokken raakt bij iets is door er zelf mee bezig zijn. Geef verantwoordelijkheid, betrek ze bij de kerk en het jeugdwerk. Vraag naar hun mening. Jongeren zijn de ouderen van straks, wat je nu opbouwt heb je straks.Een jeugddienst organiseren is leuk, maar als de jongeren het niet steunen, er zelf niet bij betrokken worden, streeft het z'n doel voorbij.
Ik kan wel heel leuk en goedbedoeld koffiebroodjes gaan bakken voor daklozen, maar als die daklozen niet van koffiebroodjes houden laten ze ze liggen. Vraag naar wat ze lekker vinden en laat ze zelf meebakken.

In ieders leven gebeuren dingen. Leuke maar ook moeilijke dingen.
Het is fijn als je even je verhaal kwijt kan, zonder dat daar meteen commentaar op komt. Sta niet meteen klaar met verwijten en zware bijbelteksten. Het is goed bedoeld maar werkt averechts. De combinatie goede bedoelingen+bijbelteksten heeft al meer mensen kapot gemaakt dan beter.
Voorbeeld:
Ik ben een jongere van 15 jaar die experimenteert met drugs. Dit vertel ik aan de jongerenwerker in de kerk. Deze kan verschillende dingen doen die een verschillende uitwerking kunnen hebben.
Mogelijkheid 1; Hij begint te preken. Je lichaam is een tempel, die moet je onderhouden. DOGMA DOGMA DOGMA. Wat denk ik, als 16 jarige? Man houd je kop toch, ik doe wat ik zelf wil. De jongerenwerker bedoeld het goed maar het werkt averechts.
Mogelijkheid 2; De jongerenwerker vraagt waarom hij experimenteert met drugs. Ze gaan een gesprek aan en wisselen ervaringen en visies uit. De gevaren en gevolgen worden verteld en vent. hulp aangeboden. Wat denk ik, als 16 jarige? Hey die man luistert naar me. Wat hij zegt is eigenlijk wel waar. Beiden hebben dingen geleerd en denken er positief aan terug.

Jongeren zitten niet te wachten op mensen die alles zo gigantisch goed weten. Doe niet alsof je alles begrijpt en wees eerlijk als je iets niet zeker weet. Wees eerlijk over je geloof en over alles wat je bezighoudt.
Stel je kwetsbaar op. Een muur is om tegenaan te trappen. Net zo lang beuken tot je er doorheen bent. Door een masker prikken jongeren feilloos heen.
Geef aan hoe je over dingen denkt, en hoe je die dingen toepast in je eigen leven. Dring het niet op. Hoe meer je iets opdringt en voorschrijft, hoe minder ze er mee te maken willen hebben.

-Met rust gelaten worden
Probeer niet te sleutelen aan de eigen dingen van jongeren. Hersenspoelen deden we met de verzuiling.
Laat ze met rust in de dingen die ze bezig houden. Toon belangstelling, maar wees niet schijnheilig.
Heb niet meteen je oordeel klaar, dat kunnnen we zelf ook wel. Doe niet of je God zelf bent. (klinkt misschien hard maar in de praktijk komt dit voor).

Tijden veranderen, taal ook. Gebruik geen overdreven moeilijke woorden. We leven niet meer in 1621. De VOC bestaat niet meer. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden is ondertussen ook een zachte dood gestorven. Waarom de taal dan nog wel gebruiken?
Wees duidelijk in wat je wil en wat hoe je het uitdrukt.
Als u mij zou willen excuseren om uw zojuist aangeschafte vervoermiddel een moment te bezichtigen. komt heel anders over dan: Hey Willem ik ga ff naar je nieuwe brommer kijken.

Jongeren willen graag dat er naar heb geluisterd wordt. Door een knuppel in het hoenderhok te gooien komt de boodschap harder aan. De impact is groter. Het dwingt je om anders tegen dingen aan te kijken. Vaak zie je dan dat het cirkeltje waarin je al jaren vrolijk rondhuppelt ook van een andere kant bekeken kan worden. Dingen kunnen op een andere manier. Blijf vernieuwen, stilstaan is vastroesten.

Jongeren staan open voor een dialoog. Door in gesprek te gaan met andere visies kun je er van leren. Je eigen beeld ergens van nuanceren en vooroordelen wegnemen. Help elkaar met groeien. Leg nadruk op de positieve punten, op de overeenkomsten, en denk na over de verschillen. Respect voor elkaar en elkaars mening. Meestal is het zo dat de jongeren alleen respect moeten geven aan de ouderen, en dat dat niet terug komt. Het is geen eenrichtingsweg, wie geeft ontvangt.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 22:34

Klaas schreef:Ik heb zelf jarenlang met jongeren gewerkt en kan uit ervaring zeggen dat ik keer op keer te horen kreeg dat de diensten hen hoegenaamd niets zeiden. Uiteraard blijft er wel het e.e.a. hangen, maar je kunt niet zeggen dat er sprake is van echte betrokkenheid.

Klaas

en was dat in een ger.gem?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 22:40

Javaca schreef:Een tijdje geleden hadden we deze discussie.

Naar aanleiding van dit artikel wat daarin gepost werd gaf ik deze reactie, die volgens mij nog steeds actueel is:

-Jongeren zijn praktisch en van deze tijd.
Oude concepten, uitgedacht in de jaren '70 werken niet. De oude net-niet-hippie die met z'n akoestische gitaar en alleswordtnieuwbundel bij de kansarme jongeren gaat zitten is een dood paard. In elke gemeente vind je deze wel terug, iedereen weet wel wat ik bedoel. Zo'n persoon die denkt alles van jongeren te weten, ze zogenaamd begrijpt en precies weet wat ze wel en niet willen.

Wat willen jongeren dan?

Als ik naar mezelf kijk:
-Zelf dingen doen.
-Met rust gelaten worden

Uitleg:

-Zelf dingen doen.
Wat bedoel je daarmee?
Een manier waardoor je betrokken raakt bij iets is door er zelf mee bezig zijn. Geef verantwoordelijkheid, betrek ze bij de kerk en het jeugdwerk. Vraag naar hun mening. Jongeren zijn de ouderen van straks, wat je nu opbouwt heb je straks.Een jeugddienst organiseren is leuk, maar als de jongeren het niet steunen, er zelf niet bij betrokken worden, streeft het z'n doel voorbij.
Ik kan wel heel leuk en goedbedoeld koffiebroodjes gaan bakken voor daklozen, maar als die daklozen niet van koffiebroodjes houden laten ze ze liggen. Vraag naar wat ze lekker vinden en laat ze zelf meebakken.

In ieders leven gebeuren dingen. Leuke maar ook moeilijke dingen.
Het is fijn als je even je verhaal kwijt kan, zonder dat daar meteen commentaar op komt. Sta niet meteen klaar met verwijten en zware bijbelteksten. Het is goed bedoeld maar werkt averechts. De combinatie goede bedoelingen+bijbelteksten heeft al meer mensen kapot gemaakt dan beter.
Voorbeeld:
Ik ben een jongere van 15 jaar die experimenteert met drugs. Dit vertel ik aan de jongerenwerker in de kerk. Deze kan verschillende dingen doen die een verschillende uitwerking kunnen hebben.
Mogelijkheid 1; Hij begint te preken. Je lichaam is een tempel, die moet je onderhouden. DOGMA DOGMA DOGMA. Wat denk ik, als 16 jarige? Man houd je kop toch, ik doe wat ik zelf wil. De jongerenwerker bedoeld het goed maar het werkt averechts.
Mogelijkheid 2; De jongerenwerker vraagt waarom hij experimenteert met drugs. Ze gaan een gesprek aan en wisselen ervaringen en visies uit. De gevaren en gevolgen worden verteld en vent. hulp aangeboden. Wat denk ik, als 16 jarige? Hey die man luistert naar me. Wat hij zegt is eigenlijk wel waar. Beiden hebben dingen geleerd en denken er positief aan terug.

Jongeren zitten niet te wachten op mensen die alles zo gigantisch goed weten. Doe niet alsof je alles begrijpt en wees eerlijk als je iets niet zeker weet. Wees eerlijk over je geloof en over alles wat je bezighoudt.
Stel je kwetsbaar op. Een muur is om tegenaan te trappen. Net zo lang beuken tot je er doorheen bent. Door een masker prikken jongeren feilloos heen.
Geef aan hoe je over dingen denkt, en hoe je die dingen toepast in je eigen leven. Dring het niet op. Hoe meer je iets opdringt en voorschrijft, hoe minder ze er mee te maken willen hebben.

-Met rust gelaten worden
Probeer niet te sleutelen aan de eigen dingen van jongeren. Hersenspoelen deden we met de verzuiling.
Laat ze met rust in de dingen die ze bezig houden. Toon belangstelling, maar wees niet schijnheilig.
Heb niet meteen je oordeel klaar, dat kunnnen we zelf ook wel. Doe niet of je God zelf bent. (klinkt misschien hard maar in de praktijk komt dit voor).

Tijden veranderen, taal ook. Gebruik geen overdreven moeilijke woorden. We leven niet meer in 1621. De VOC bestaat niet meer. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden is ondertussen ook een zachte dood gestorven. Waarom de taal dan nog wel gebruiken?
Wees duidelijk in wat je wil en wat hoe je het uitdrukt.
Als u mij zou willen excuseren om uw zojuist aangeschafte vervoermiddel een moment te bezichtigen. komt heel anders over dan: Hey Willem ik ga ff naar je nieuwe brommer kijken.

Jongeren willen graag dat er naar heb geluisterd wordt. Door een knuppel in het hoenderhok te gooien komt de boodschap harder aan. De impact is groter. Het dwingt je om anders tegen dingen aan te kijken. Vaak zie je dan dat het cirkeltje waarin je al jaren vrolijk rondhuppelt ook van een andere kant bekeken kan worden. Dingen kunnen op een andere manier. Blijf vernieuwen, stilstaan is vastroesten.

Jongeren staan open voor een dialoog. Door in gesprek te gaan met andere visies kun je er van leren. Je eigen beeld ergens van nuanceren en vooroordelen wegnemen. Help elkaar met groeien. Leg nadruk op de positieve punten, op de overeenkomsten, en denk na over de verschillen. Respect voor elkaar en elkaars mening. Meestal is het zo dat de jongeren alleen respect moeten geven aan de ouderen, en dat dat niet terug komt. Het is geen eenrichtingsweg, wie geeft ontvangt.

Ja dat herken ik heel erg bij jongeren. En in zekere zin hebben ze nog gelijk ook. Er is grote behoefte aan duidelijkheid, helderheid, zeg wat je bedoelt.
Daarom wordt dat met die opwekkingsliederen ook niks. Dat softe gedoe spreekt de meeste jongeren niet eens aan. Ik heb er eens op gelet, overal waar men die liederen wil invoeren, zit een groepje oudere jongeren, 40-50ers de zaak te pushen. En idd wat jij zegt, ze doen net of ze jongeren begrijpen, zoeken aansluiting bij hen, doen of ze zich één voelen met de jeugd.
Weet je waarom? Gewoon omdat ze bang zijn om oud te worden. Ze kunnen hun leeftijd niet verdragen, zitten in een midlifecrisis oid en vallen daarom terug op de jeugd.
Maar de meeste jongeren vinden hier niks aan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 22:44

Nee, dat was in de NHK (geref. Bond) en in de CGK.
Wel heb ik in die laatste kerk de nodige mensen gesproken (die ik overigens tot mijn vrienden reken) die afkomstig waren vanuit de gergem en de situatie in de CGK als als 'beter' ervaarden.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 22:57

Klaas schreef:

Nee, dat was in de NHK (geref. Bond) en in de CGK.
Wel heb ik in die laatste kerk de nodige mensen gesproken (die ik overigens tot mijn vrienden reken) die afkomstig waren vanuit de gergem en de situatie in de CGK als als 'beter' ervaarden.

Klaas

Ach ik hoor dezelfde geluiden van jongeren uit kerken waar wel opwekking gezongen wordt. Zou het niet aan de prediking kunnen liggen die de vlag der vaagheid ten top gehesen heeft?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 23:00

Zou het niet aan de prediking kunnen liggen die de vlag der vaagheid ten top gehesen heeft?

Ik zou de prediking in die gemeenten eerder omschrijven als zwart-wit dan als vaag.

Met welke jongeren uit welke kerken heb jij contact?

Klaas

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 apr 2005 23:56

jas schreef:
Javaca schreef:Een tijdje geleden ... ontvangt.

Ja dat herken ik heel erg bij jongeren. En in zekere zin hebben ze nog gelijk ook. Er is grote behoefte aan duidelijkheid, helderheid, zeg wat je bedoelt.
Daarom wordt dat met die opwekkingsliederen ook niks. Dat softe gedoe spreekt de meeste jongeren niet eens aan. Ik heb er eens op gelet, overal waar men die liederen wil invoeren, zit een groepje oudere jongeren, 40-50ers de zaak te pushen. En idd wat jij zegt, ze doen net of ze jongeren begrijpen, zoeken aansluiting bij hen, doen of ze zich één voelen met de jeugd.
Weet je waarom? Gewoon omdat ze bang zijn om oud te worden. Ze kunnen hun leeftijd niet verdragen, zitten in een midlifecrisis oid en vallen daarom terug op de jeugd.
Maar de meeste jongeren vinden hier niks aan.

Het ligt er erg aan wat voor opwekking er gezongen wordt en hoe het gezongen wordt.

Ik speel zelf in een band en we spelen reguliere rock (Golden earring, Rolling Stones, Beatles, Green Day, Queen, Jimi Hendrix) en opwekking. Die opwekkingsliederen spelen we op de zelfde manier zoals de rocknummers, dus met scheurende gitaren, drumsolo's e.d.
Zo hebben we bijvoorbeeld van "Samen in de naam van Jezus" meerdere versies. Van een Jazz-achtige tot een (punk)rock en zelfs een rapversie. Laatst zat ik in een kerkdienst waar ze hem op halve noten zongen, hierbij drong de essentie en de boodschap van het nummer totaal niet tot me door.

Een lied als "Create in me" raakt me wel maar de oorspronkelijke psalm (51) niet.

Die gasten in de identiteitscrisis hebben een ander probleem; ze denken dat jongeren infantiel zijn en niets begrijpen.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 23:57

Klaas schreef:
Zou het niet aan de prediking kunnen liggen die de vlag der vaagheid ten top gehesen heeft?

Ik zou de prediking in die gemeenten eerder omschrijven als zwart-wit dan als vaag.

Met welke jongeren uit welke kerken heb jij contact?

Klaas

pkn voorheen sow. Regelmatig zijn er bij ons ook jeugddiensten. Die diensten worden door de jongeren (wel in overleg met pred) in elkaar gezet. Ze hebben dan ook de vrije keus m.b.t. liederen. Wat je dan ziet is dat ze gepushed moeten worden om een niet-liedboeklied in de liturgie te krijgen, want als het aan hen lag was alles gewoon uit het liedboek.
Uiteraard vind ik dit zeer kostelijk ende vermakelijk.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 15 apr 2005 00:05

jas schreef:
Klaas schreef:pkn voorheen sow. Regelmatig zijn er bij ons ook jeugddiensten. Die diensten worden door de jongeren (wel in overleg met pred) in elkaar gezet. Ze hebben dan ook de vrije keus m.b.t. liederen. Wat je dan ziet is dat ze gepushed moeten worden om een niet-liedboeklied in de liturgie te krijgen, want als het aan hen lag was alles gewoon uit het liedboek.
Uiteraard vind ik dit zeer kostelijk ende vermakelijk.

Wij hebben deze diensten ook en worden nergens in gepushed.
We doen meestal dingen die de predikant zelf niet zou verzinnen. Vaak een dubbele bodem in de preek. Het gaat allemaal in samenwerking met de predikant, maar wel op een andere manier dan normaal.
Vorig jaar een keertje 'stoelendans' gedaan omdat iedereen altijd maar op de vaste plaatsen zit. Er waren ouderen verontwaardigd, maar ze zagen wel goed hoe moeilijk het kan zijn om een bepaalde structuur waarin je al je hele leven gevangen zit te doorbreken.

De groep die dit voorbereid is trouwens wel een groep van enthousiaste jongeren die op een vrij hoog niveau zitten. Hierdoor krijg je hele rijke diensten, veel ervaringsmomenten en confrontatie met jezelf, anderen en God. Het gaat veel meer leven.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Terug naar “Archief”