Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2005 12:02

Javaca schreef:
PeterD schreef:
The Intolerant Truth schreef:
Retep schreef: maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|

Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".

Luther geloof ik dieooit eens zo'n uitspraak heeft gedaan.
Wat mij betreft; laat de psalmenpomp rustig in de kerk staan, ik beleef er genoegen mee.

Ach er staat ook ergens in de Psalmen "Kom nu met zang en roert de SNAREN" en zo staan er nog aardig wat in genoemd. Alles bij elkaar een leuk bandje :lol:

Hehe en dat is dan nog uit een hele andere tijd ook.

The Rock maakte een rock-versie van psalm 150 waarbij ze naast de oude instrumenten ook nieuwe instrumenten gebruikten.

Praise God with drums (drumsolo)
Praise God with the guitar (gitaarsolo)
Praise God with the bass (bassloopje)
Praise God with your voice (Halleluja!)

:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 12:28

Marnix schreef: Ach, maak je niet dik..... Het liedboek voor kerken kent inderdaad wel een hoop oude gezangen. Maar inmiddels zijn de 90 gezangen ook toegevoegd, en daar komen binnenkort nog eens 120 gezangen bij. En dat zijn echt wel redelijk nieuwe liederen... en nog makkelijk te zingen ook. Nu gaan de bloemen nog dood, Abraham Abraham, Laat de kinderen tot mij komen etc. Daarnaast oudere opwekking en zo die heel bekend zijn "Machtig God, sterke rots, Samen in de naam van Jezus, Groot is uw trouw etc. Bijna alle liederen zijn zowel bij kinderen als volwassenen bekend en prima te zingen.

Tja, gewoon doorgaan, dan leer je de gezangen zo kennen... Bij ons in de kerk wordt een onbekend lied altijd voorgespeeld en vaak voor de dienst ook even aan de gemeente aangeleerd. Op die manier ken je ze zo. En sowieso worden uit het liedboek vaak de bekendere liederen gezongen.

Ik denk dat je niet moet vergeten dat de toegevoegde liederen nog steeds alleen ter toetsing zijn.
Als ik het bundeltje van 90 liederen neem, staan daar veel liederen in die b.v niet te zingen zijn door de hele gemeente.
Denk maar aan : Jozef zag zijn grote broers.
En de andere kinder liederen.

Daarbij is het voor mij nog maar de vraag of het ook echt toegevoegde waarde heeft.
Meestal is het zo dat er in het begin van een toevoeging, ineens een topihit de ronde gaat doen, maar dat die dan later gewoon weer verdwijnt van het toneel. Zoals in de begin tijd van de 40 gezangen; de Kerk van alle tijden bijna elke week gezongen word.
En nu bijna nooit meer.
Zo heb ik ook nog twijfels of wel alles wat er aan toegevoegd is ook wel inderdaad onze belijdenis ondersteund. Er zitten toch echt liederen bij die ik niet zal zingen. Is het niet om de oubollige taal, dan wel om de inhoud.

Ik denk dat je in de kerk het gewoon kunt houden met dat wat er al is.
Wil je daarbuiten meer zingen? Doe dat gerust.
Maar laten we het in de kerk houden bij wat de Bijbel ons gegeven heeft aan liederen.

En als je wel voor vernieuwen bent: Vernieuw dan ook! En ga niet terug naar het oude. Dat kennen we nu wel.
En ga geen gezangen toevoegen met taal die de jeugd van tegenwordig niet meer gebruikt.
Gebenedijd is daar zo een woord van. Ik vind het namelijk tamelijk oneerbiedig als tijdens het zingen van zo een gezang, de jeugd dubbel ligt van het lachen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2005 13:14

Ik denk dat je niet moet vergeten dat de toegevoegde liederen nog steeds alleen ter toetsing zijn.
Als ik het bundeltje van 90 liederen neem, staan daar veel liederen in die b.v niet te zingen zijn door de hele gemeente.
Denk maar aan : Jozef zag zijn grote broers.
En de andere kinder liederen.

Ach, het toetsen ja... ik snap niet waarom kerken dat zelf niet kunnen. Maar goed... Op zich niet zo'n probleem.

Overigens heb je niet helemaal gelijk, over de 90 gezangen is al uitgebreiden stemming geweest... De lijst heeft nog op internet gestaan. Laat de kinderen tot mij komen. Aantal tegenstemmen: 8. Schrijnend.

De liederen moeten nog officieel door de synode worden goedgekeurd denk ik... maar ze hebben zelf opdracht gegeven tot extra liederen, eerst 90 en nu 120 extra. Dus neem maar van me aan dat dit een formaliteit is, de liederen zijn ook al geselecteerd op bijbelgetrouwheid.

Verder snap ik je probleem totaal niet. Kinderen laten we al die lastige volwassenliederen gewoon meezingen.... maar "Jozef zoekt zijn grote broers" en de andere liederen zou je niet met de hele gemeente kunnen zingen? Mag ik vragen waarom niet?

Wij hebben Jozef zoekt zijn grote broers gewoon met de hele gemeente gezongen. Zelfde geldt voor Abraham, Abraham, Klein klein kindje en nog meer liederen die door de kinderen op school vaak worden gezongen. Het ging uitstekend. Ik ben dus heel benieuwd waarom dat niet zou kunnen. Voelen we ons daar soms te "groot" voor?

Daarbij is het voor mij nog maar de vraag of het ook echt toegevoegde waarde heeft.
Meestal is het zo dat er in het begin van een toevoeging, ineens een topihit de ronde gaat doen, maar dat die dan later gewoon weer verdwijnt van het toneel. Zoals in de begin tijd van de 40 gezangen; de Kerk van alle tijden bijna elke week gezongen word.
En nu bijna nooit meer.
Zo heb ik ook nog twijfels of wel alles wat er aan toegevoegd is ook wel inderdaad onze belijdenis ondersteund. Er zitten toch echt liederen bij die ik niet zal zingen. Is het niet om de oubollige taal, dan wel om de inhoud.

Het sluit mooi aan bij bepaalde bijbelverhalen, en anderen weer bij het kerkzijn etc. De kerk van alle tijden zingen we nog steeds wel eens in de kerk. De gezangen zijn nooit van het toneel verdwenen, we zingen nog regelmatig uit de 40 gezangen... en met feestdagen al helemaal omdat het dan zo mooi aansluit op de preek. Daarnaast hebben de nieuwe gezangen ook zeker voor kinderen toegevoegde waarde, ze kennen ze goed en zijn er vertrouwd mee en de inhoud is heel duidelijk.

Maar laten we het in de kerk houden bij wat de Bijbel ons gegeven heeft aan liederen.

Je bedoelt: Doe wat je wil, als ik er maar geen last van heb? Jij wil geen nieuwe liederen in de kerk maar als heel veel broeders en zusters er heel blij mee zijn, gun ze dan dat plezier. Jij wil geen nieuwe liederen dus jij zegt: Laten we maar geen nieuwe liederen in de kerk doen. Ik mis daarbij ook iedere vorm van argumentatie... De bijbel geeft namelijk nergens aan dat we het maar moeten houden bij de liederen die we gekregen hebben, integendeel. De bijbel moedigt ons juist aan om ook nieuwe liederen te maken en voor Hem te zingen, hoe kun jij dan beweren dat we dat in de kerk maar niet moeten doen? Ik mis iedere vorm van bijbelse argumentatie dus ik snap niet hoe je dit kan roepen.

En als je wel voor vernieuwen bent: Vernieuw dan ook! En ga niet terug naar het oude. Dat kennen we nu wel.
En ga geen gezangen toevoegen met taal die de jeugd van tegenwordig niet meer gebruikt.
Gebenedijd is daar zo een woord van. Ik vind het namelijk tamelijk oneerbiedig als tijdens het zingen van zo een gezang, de jeugd dubbel ligt van het lachen.

Thank God zijn er ook een hoop nieuwe liederen.... 90+120, binnenkort dus al 210 stuks. Nu nog de E&R-bundel en opwekking legaliseren.... dat vind je een betere optie? :) Oke.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 13:44

Marnix schreef:Ach, het toetsen ja... ik snap niet waarom kerken dat zelf niet kunnen. Maar goed... Op zich niet zo'n probleem.

Overigens heb je niet helemaal gelijk, over de 90 gezangen is al uitgebreiden stemming geweest... De lijst heeft nog op internet gestaan. Laat de kinderen tot mij komen. Aantal tegenstemmen: 8. Schrijnend.

De liederen moeten nog officieel door de synode worden goedgekeurd denk ik... maar ze hebben zelf opdracht gegeven tot extra liederen, eerst 90 en nu 120 extra. Dus neem maar van me aan dat dit een formaliteit is, de liederen zijn ook al geselecteerd op bijbelgetrouwheid.

Verder snap ik je probleem totaal niet. Kinderen laten we al die lastige volwassenliederen gewoon meezingen.... maar "Jozef zoekt zijn grote broers" en de andere liederen zou je niet met de hele gemeente kunnen zingen? Mag ik vragen waarom niet?

Wij hebben Jozef zoekt zijn grote broers gewoon met de hele gemeente gezongen. Zelfde geldt voor Abraham, Abraham, Klein klein kindje en nog meer liederen die door de kinderen op school vaak worden gezongen. Het ging uitstekend. Ik ben dus heel benieuwd waarom dat niet zou kunnen. Voelen we ons daar soms te "groot" voor?

En nu bijna nooit meer.

Het sluit mooi aan bij bepaalde bijbelverhalen, en anderen weer bij het kerkzijn etc. De kerk van alle tijden zingen we nog steeds wel eens in de kerk. De gezangen zijn nooit van het toneel verdwenen, we zingen nog regelmatig uit de 40 gezangen... en met feestdagen al helemaal omdat het dan zo mooi aansluit op de preek. Daarnaast hebben de nieuwe gezangen ook zeker voor kinderen toegevoegde waarde, ze kennen ze goed en zijn er vertrouwd mee en de inhoud is heel duidelijk.

Je bedoelt: Doe wat je wil, als ik er maar geen last van heb? Jij wil geen nieuwe liederen in de kerk maar als heel veel broeders en zusters er heel blij mee zijn, gun ze dan dat plezier. Jij wil geen nieuwe liederen dus jij zegt: Laten we maar geen nieuwe liederen in de kerk doen. Ik mis daarbij ook iedere vorm van argumentatie... De bijbel geeft namelijk nergens aan dat we het maar moeten houden bij de liederen die we gekregen hebben, integendeel. De bijbel moedigt ons juist aan om ook nieuwe liederen te maken en voor Hem te zingen, hoe kun jij dan beweren dat we dat in de kerk maar niet moeten doen? Ik mis iedere vorm van bijbelse argumentatie dus ik snap niet hoe je dit kan roepen.

Thank God zijn er ook een hoop nieuwe liederen.... 90+120, binnenkort dus al 210 stuks. Nu nog de E&R-bundel en opwekking legaliseren.... dat vind je een betere optie? :) Oke.

Zelfs als de synode ze goedkeurd is het nog aan de kerkenraden om ze al dan niet te gaan gebruiken. Dan nog blijft het voor een proefperiode.
Want uiteindelijk is het de bedoeling dat er uit al die vrijgegeven liederen een selectie plaatsvind die dan gebundeld gaan worden.

Als ik God zou moeten danken voor nieuwe liederen, dan moeten het wel nieuwe liederen zijn. En niet gewoon oude zooi uit de kast halen.
En zeker niet de E&R bundel legaliseren, want die is gewoon gemaakt voor de evangelisatie.
Opwekking lijkt me helemaal geen optie. Onlangs had iemand daar een mooi benaming voor. Kan er even niet opkomen, maar als je geduld heb zal ik die later geven.

Nee, voor mij is nieuw dus: Echt nieuw.
Er zijn onder ons genoeg mensen die goede liederen hebben geschreven of kunnen schrijven.

Mijn opmerking over het voor een grote gemeente niet te zingen kinder liederen, komt omdat het eigenlijk liedjes zijn die geschreven zijn voor een klas. Niet voor een grote gemeente.
Daar zijn ze dus niet geschikt voor.
Maar dat ik ertegen zou zijn om kinderen te laten zingen is gewoon onzin.
Ik denk dat er in ons gezin meer gezongen wordt dan in menig gezin die allemaal zo voor uitbreiding van onze liedkeus zijn.
Ga gewoon allemaal eerst eens thuis zingen.

En waarom zou ik andere mensen hun plezier moeten gunnen van het zingen van meer, en meer, en meer.
Zou het niet zo zijn dat het goed zou zijn om in een kerkelijke gemeenschap ook eens rekening te houden met hen die niet zo snel lopen? Gewoon een lagere versnelling. En met elkaar rekening houden.

Ik heb ook nog niet een Bijbelse argumentatie gelezen om maar gewoon alles te gaan zingen. Want ik denk dat je wat je zingt wel moet toetsen en je niet zomaar alles kunt zingen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2005 14:07

Zelfs als de synode ze goedkeurd is het nog aan de kerkenraden om ze al dan niet te gaan gebruiken. Dan nog blijft het voor een proefperiode.
Want uiteindelijk is het de bedoeling dat er uit al die vrijgegeven liederen een selectie plaatsvind die dan gebundeld gaan worden.

UIteraard. Maar de kerkraden gebruiken ze nu al met plezier dus dat zal ook wel zo blijven :) Denk maar niet dat we weer terug gaan naar enkel psalmen :) Wat de gebundelde selectie betreft, van de 90 nieuwe gezangen en de 120 die er ook bijkomen zal weinig tot niets verdwijnen en een eventuele nieuwe bundel. Het betreft vooral het Liedboek van Kerken waar nogal het een en ander uit weg zal worden gelaten.

Als ik God zou moeten danken voor nieuwe liederen, dan moeten het wel nieuwe liederen zijn. En niet gewoon oude zooi uit de kast halen.
En zeker niet de E&R bundel legaliseren, want die is gewoon gemaakt voor de evangelisatie.
Opwekking lijkt me helemaal geen optie. Onlangs had iemand daar een mooi benaming voor. Kan er even niet opkomen, maar als je geduld heb zal ik die later geven.

Nee, voor mij is nieuw dus: Echt nieuw.
Er zijn onder ons genoeg mensen die goede liederen hebben geschreven of kunnen schrijven.

E&R is niet alleen geschikt voor evangelisatie, dat weet je best wel. Die liederen waren ook om als evangelisten samen gewoon te zingen en daarnaast ook gewoon geschreven voor christenen. Opwekking dus ook al niet? Hm je standpunt is me duidelijk. Je wil gewoon geen nieuwe liederen. Zeg dan niet: Ik wil het wel maar dan moeten het nieuwe liederen zijn.. want die nieuwe liederen wil je gewoon ook niet. Geen E&R, geen opwekking, de nieuwe gezangen hoeven ook al niet van je.. en die zijn toch ook echt wel nieuw. Draai er nou niet om heen en zeg gewoon: Ik wil geen nieuwe liederen. Want als er andere nieuwe liederen komen zeg je volgens mij net zo goed dat je die niet wil.

Mijn opmerking over het voor een grote gemeente niet te zingen kinder liederen, komt omdat het eigenlijk liedjes zijn die geschreven zijn voor een klas. Niet voor een grote gemeente.
Daar zijn ze dus niet geschikt voor.
Maar dat ik ertegen zou zijn om kinderen te laten zingen is gewoon onzin.
Ik denk dat er in ons gezin meer gezongen wordt dan in menig gezin die allemaal zo voor uitbreiding van onze liedkeus zijn.
Ga gewoon allemaal eerst eens thuis zingen.

Dat doen veel kinderen al. En weet je wat zo raar is. Dat je liederen wel lekker thuis mag zingen maar niet in de kerk. Ga dat maar eens aan kinderen uitleggen. (Het valt overigens niet uit te leggen want die liederen mogen gewoon in de kerk gezongen worden). En dat die liederen prima in de gemeente gezongen kunnen worden is in veel gemeenten al lang duidelijk. Dat ze vooral voor kinderen zijn gezongen doet daar niets aan af, daarom kan je nog wel meezingen hoor. Alleen sommige volwassenen generen zich volgens mij om kinderliedjes in de kerk te gaan zingen. Maar als het thuis kan kan het ook in de kerk.

En waarom zou ik andere mensen hun plezier moeten gunnen van het zingen van meer, en meer, en meer.
Zou het niet zo zijn dat het goed zou zijn om in een kerkelijke gemeenschap ook eens rekening te houden met hen die niet zo snel lopen? Gewoon een lagere versnelling. En met elkaar rekening houden.

Met elkaar ja. En jij doet dat totaal niet als je zegt: Laten we het maar laten bij wat er in de bijbel staat. Dan hou je daar geen rekening mee. Dat is al jaren het geval geweest, er zijn in 500 jaar kerk in totaal 40 liederen bijgekomen, tot de recente invoering van LvK en de nieuwe gezangen. Dat het nu wat harder gaat komt meer door die stilstand van het verleden. En bovendien, de beste manier om er aan te wennen is om ze gewoon door te voeren, dan zijn mensen het zo gewend. We moeten niet gaan dramatiseren alsof dit nou zo vreselijk vel verandert aan de kerkdienst. We zingen alleen af en toe nieuwe liederen en verder blijft alles hetzelfde. Ik zie het probleem niet zo.

Ik heb ook nog niet een Bijbelse argumentatie gelezen om maar gewoon alles te gaan zingen. Want ik denk dat je wat je zingt wel moet toetsen en je niet zomaar alles kunt zingen.

Dat gebeurt toch ook? Wat is dan het probleem. De bijbel geeft aan dat we nieuwe liederen voor de Heer mogen zingen. EN Paulus schrijft dusdat we Hem mogen aanbidden met psalmen, hymnen en geestelijke liederen. Lijkt me een duidelijke bijbelse onderbouwing om nieuwe bijbelgetrouwe liederen te mogen zingen.

André

Berichtdoor André » 14 apr 2005 14:22

joepie schreef:In de Vrijgemaakte kerk zijn ze nogal voor vernieuwingen.
Toch beb ik "blij" dat deze vernieuwingen zoals jij ze noemt breed gedragen worden, wel vind ik het jammer dat er daardoor een klein subgroepje moest ontstaan in 2003.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 apr 2005 14:50

André schreef:
Toch beb ik "blij" dat deze vernieuwingen zoals jij ze noemt breed gedragen worden, wel vind ik het jammer dat er daardoor een klein subgroepje moest ontstaan in 2003.

De vrijgemaakten moeten er voor uitkijken dat ze niet te veel in korte tijd op de schop nemen. Niet alles wat kan, moet. Ze gaan momenteel wel erg snel de synodaal-gereformeerden achterna. Op zich zijn al die aanpassing misschien nog niet eens onbijbels te noemen. Maar toch, wie snel wil rijden, moet goed kunnen sturen. Voor vernieuwingen komt meer kijken dan alleen bijbelse argumentatie.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 15:19

Maja de Bij schreef:
André schreef:

De vrijgemaakten moeten er voor uitkijken dat ze niet te veel in korte tijd op de schop nemen. Niet alles wat kan, moet. Ze gaan momenteel wel erg snel de synodaal-gereformeerden achterna. Op zich zijn al die aanpassing misschien nog niet eens onbijbels te noemen. Maar toch, wie snel wil rijden, moet goed kunnen sturen. Voor vernieuwingen komt meer kijken dan alleen bijbelse argumentatie.

Hier ben ik het volledig mee eens!
En Marnix: Je hebt nogal snel je oordeel over mij klaar, je denkt te weten hoe ik in elkaar zit, en waar ik wel of niet tegen zou zijn. Je trekt conclusies die ik niet hebt gezegd en zeker niet zo zal zeggen.

Dat de kerkenraad ze al met plezier gebruikt zegt trouwens misschien iets van die betreffende kerkenraad. Bij ons worden ze dus niet gebruikt.
En ik denk dat je toch nog eens goed moet laten voorlichten.
De nu al toegestane liederen die extra gezongen worden in de vrijgemaakte kerk zijn nog steeds niet de definitieve. Ook de nu voorgestelde 90, en 120, zijn nog steeds niet definitief.
Daar zal echt nog wel een synode of twee overheen gaan, voor er uiteindelijk een definitieve bundel zal verschijnen.

Dat het breed gedragen wordt is ook nog maar de vraag.
Ik denk dat er meer verontruste mensen in de kerk zitten dan die er nu al uitgegaan zijn. Alleen zien die nog niet direct al de aanleiding om een nieuw kerkverband te stichten. Als er definitieve besluiten zijn genomen is dat vroeg genoeg.

Dan om terug te komen op de topic opener zijn vraag.
Er zijn opwekkingsliederen waarvan ik moet zeggen dat die niet Bijbels zijn. Er zijn er ook die dat wel zijn. Die inderdaad gewoon de tekst zoals die in de Bijbel staat weer geeft. Maar dan op muziek.
Maar er zitten weinig hoogstandjes tussen. Veel van die meezinghalleluja liedjes. Als je nu de opwekking gewoon eens terug zou brengen tot de echt goede liederen, dan zouden er tenminste een respectabeler hoeveelheid over blijven.

Niet alle liederen die je thuis wel kunt zingen zijn ook goed genoeg om in de kerk te zingen. Ik denk dat we niet moeten vergeten wat de functie van ons zingen in de kerk is. Tot wie we daar zingen.

E&R bundel heet niet voor niets:evangelisatie en rekreatie bundel.
Daarvoor is hij samen gesteld. Dat mensen hem anders ook gebruiken is hun keus.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2005 15:50

Ik ga me er ook even mee bemoeien. 8) :wink:

Marnix schreef:Verder snap ik je probleem totaal niet. Kinderen laten we al die lastige volwassenliederen gewoon meezingen.... maar "Jozef zoekt zijn grote broers" en de andere liederen zou je niet met de hele gemeente kunnen zingen? Mag ik vragen waarom niet?

Ik zit zelf niet te wachten op een beetje infantiel doen in de kerk. Laten we alsjeblieft een beetje serieus blijven in de vormgeving van de kerkdienst.
Een kind groeit op om volwassene te worden. Het is niet andersom.
Mijn vader zei laatst, en dat snijdt m.i. wel hout: vroeger moesten de pubers zich aanpassen aan de volwassenen, maar tegenwoordig passen de volwassenen zich aan bij de pubers.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 15:56

Ik zit zelf niet te wachten op een beetje infantiel doen in de kerk.

Als ik met mijn zoontje van 4 bid dan valt dat toch ook niet onder infantiel doen?

Laten we alsjeblieft een beetje serieus blijven in de vormgeving van de kerkdienst.

Zo serieus dat we kinderen buitensluiten?

Als je wil dat kinderen op een normale manier opgroeien moet je als opvoeder niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk door de knieën.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 apr 2005 16:33

Boekenlezer schreef:Ik ga me er ook even mee bemoeien. 8) :wink:

Marnix schreef:Verder snap ik je probleem totaal niet. Kinderen laten we al die lastige volwassenliederen gewoon meezingen.... maar "Jozef zoekt zijn grote broers" en de andere liederen zou je niet met de hele gemeente kunnen zingen? Mag ik vragen waarom niet?

Ik zit zelf niet te wachten op een beetje infantiel doen in de kerk. Laten we alsjeblieft een beetje serieus blijven in de vormgeving van de kerkdienst.
Mijn vader zei laatst, en dat snijdt m.i. wel hout: vroeger moesten de pubers zich aanpassen aan de volwassenen, maar tegenwoordig passen de volwassenen zich aan bij de pubers.

Volgens mij zij iemand in de Bijbel ooit iets over geloven als kinderen ofzoiets....of was je dat niet opgevallen?
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 18:10

Maja de Bij schreef:
André schreef:

Van de vrijgemaakt leer zoals K. Schilder die voorstond is in elk geval niets meer over. Treurig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 apr 2005 18:14

Marnix schreef:Wij hebben Jozef zoekt zijn grote broers gewoon met de hele gemeente gezongen. Zelfde geldt voor Abraham, Abraham, Klein klein kindje en nog meer liederen die door de kinderen op school vaak worden gezongen. Het ging uitstekend. Ik ben dus heel benieuwd waarom dat niet zou kunnen. Voelen we ons daar soms te "groot" voor?

Maar hoe ging dat dan Marnix? Oke, tot een zekere leeftijd zingt iedereen mee -:) . En vanaf een zekere hogere leeftijd ook wel weer :(old Ik stel me verder voor dat paps en mams ook meedoen omdat ze nu eenmaal in de mee- en voorzingperiode zitten. :-oo
Maar de gasten van 13 en 14 met net de baard in de keel. In gedachten zie ik ze al zitten : klein, klein kindje. :)}o

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 18:26

Klaas schreef:

Als ik met mijn zoontje van 4 bid dan valt dat toch ook niet onder infantiel doen?

Laten we alsjeblieft een beetje serieus blijven in de vormgeving van de kerkdienst.

Als je wil dat kinderen op een normale manier opgroeien moet je als opvoeder niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk door de knieën.

Klaas

Zeker moeten kinderen niet buitengesloten worden. Maar zit er dan niets tussen buitensluiten en leiden? Kinderen hebben leiding nodig. Kinderen kunnen en mogen bepaalde beslissingen niet nemen omdat ze daar eenvoudigwet niet aan toe zijn. Het liefdevol omgaan met kinderen hoeft dus niet te betekenen dat alles aan hen aangepast moet worden. Het zijn de kinderen die juist moeten leren volwassen te worden. Ze zijn daar op weg naar toe. Als het even kan onder deskundige liefdevolle leiding van ouders, docenten, maar ook kerk.
Het zijn de ouders die kinderen als excuus gebruiken om hun zin door te drijven. "het is zo leuk voor de kinderen". (maar ze vinden het zelf leuk) "de kinderen vinden die liedjes zo mooi"(maar ze vinden het zelf mooi) "de kinderen begrijpen die preken niet"(maar ze willen zelf die preken niet horen) Men onderschat bewust de invloed van de ouders op kinderen. Alsof die kinderen dat allemaal zelf verzinnen. Daar geloof ik dus geen snars van. Het komt omdat de ouders negatief praten over de kerkdienst, de dominee, de psalmen, de gezangen, en dat negativisme wordt op de kinderen overgebracht. En wat doen kinderen dan? Juist, hun ouders napraten, die dan vervolgens zeggen: "zie je wel dat ze er niets aan vinden, we moeten echt laagdrempeliger worden om de kinderen in de kerk te houden". Maar het is één grote komedie, een arglistig spel waarbij de kinderen ahw aan de moloch geofferd worden.
Waarom wisten wij vroeger niet beter dan dat psalmen en gezangen mooi en goed waren? Omdat Gods Woord daaraan ten grondslag lag (werd ons geleerd), omdat er niet anders gezongen werd, omdat die muziek thuis gedraaid werd, etc. etc. Was er toen dan geen andere muziek? Jazeker, maar die kwam er bij een goed geref. gezin niet in. Daar was geen plaats voor want dan haalde je de wereld in huis.
En nu is het al zover gekomen dat we de wereld niet in huis halen, maar er zelfs de kerk mee willen vullen.
Maar goed, er zal her en der wel weer wat afgesplitst worden, totdat er uiteindelijk het kleine kuddeke overblijft waar de Bijbel het over heeft. De dingen gaan, zoals ze moeten gaan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2005 20:05

Klaas schreef:

Klaas

In de Gereformeerde Gemeenten zijn de predikanten prima in staat om kinderen aan te spreken, zonder dat het een infantiele bedoening wordt. Ik denk bijvoorbeeld aan ds. C. Sonnevelt en ds. C.J. Meeuse. Maar er zullen ongetwijfeld nog talloze anderen te noemen zijn. Dat bewijst voor mij afdoende dat het nergens voor nodig is om allerlei gekke capriolen uit te halen, want o, de jeugd moet bereikt worden. Dat gaat op een gewone manier ook heel best.
Het bereiken van de jeugd gaat denk ik effectiever met een goede inhoud van de kerkdienst die ook in bevindelijk opzicht voldoende te bieden heeft. Dan hoeft de jeugd zich echt niet te vervelen of iets tekort komen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”