Ik denk dat je niet moet vergeten dat de toegevoegde liederen nog steeds alleen ter toetsing zijn.
Als ik het bundeltje van 90 liederen neem, staan daar veel liederen in die b.v niet te zingen zijn door de hele gemeente.
Denk maar aan : Jozef zag zijn grote broers.
En de andere kinder liederen.
Ach, het toetsen ja... ik snap niet waarom kerken dat zelf niet kunnen. Maar goed... Op zich niet zo'n probleem.
Overigens heb je niet helemaal gelijk, over de 90 gezangen is al uitgebreiden stemming geweest... De lijst heeft nog op internet gestaan. Laat de kinderen tot mij komen. Aantal tegenstemmen: 8. Schrijnend.
De liederen moeten nog officieel door de synode worden goedgekeurd denk ik... maar ze hebben zelf opdracht gegeven tot extra liederen, eerst 90 en nu 120 extra. Dus neem maar van me aan dat dit een formaliteit is, de liederen zijn ook al geselecteerd op bijbelgetrouwheid.
Verder snap ik je probleem totaal niet. Kinderen laten we al die lastige volwassenliederen gewoon meezingen.... maar "Jozef zoekt zijn grote broers" en de andere liederen zou je niet met de hele gemeente kunnen zingen? Mag ik vragen waarom niet?
Wij hebben Jozef zoekt zijn grote broers gewoon met de hele gemeente gezongen. Zelfde geldt voor Abraham, Abraham, Klein klein kindje en nog meer liederen die door de kinderen op school vaak worden gezongen. Het ging uitstekend. Ik ben dus heel benieuwd waarom dat niet zou kunnen. Voelen we ons daar soms te "groot" voor?
Daarbij is het voor mij nog maar de vraag of het ook echt toegevoegde waarde heeft.
Meestal is het zo dat er in het begin van een toevoeging, ineens een topihit de ronde gaat doen, maar dat die dan later gewoon weer verdwijnt van het toneel. Zoals in de begin tijd van de 40 gezangen; de Kerk van alle tijden bijna elke week gezongen word.
En nu bijna nooit meer.
Zo heb ik ook nog twijfels of wel alles wat er aan toegevoegd is ook wel inderdaad onze belijdenis ondersteund. Er zitten toch echt liederen bij die ik niet zal zingen. Is het niet om de oubollige taal, dan wel om de inhoud.
Het sluit mooi aan bij bepaalde bijbelverhalen, en anderen weer bij het kerkzijn etc. De kerk van alle tijden zingen we nog steeds wel eens in de kerk. De gezangen zijn nooit van het toneel verdwenen, we zingen nog regelmatig uit de 40 gezangen... en met feestdagen al helemaal omdat het dan zo mooi aansluit op de preek. Daarnaast hebben de nieuwe gezangen ook zeker voor kinderen toegevoegde waarde, ze kennen ze goed en zijn er vertrouwd mee en de inhoud is heel duidelijk.
Ik denk dat je in de kerk het gewoon kunt houden met dat wat er al is.
Wil je daarbuiten meer zingen? Doe dat gerust.
Maar laten we het in de kerk houden bij wat de Bijbel ons gegeven heeft aan liederen.
Je bedoelt: Doe wat je wil, als ik er maar geen last van heb? Jij wil geen nieuwe liederen in de kerk maar als heel veel broeders en zusters er heel blij mee zijn, gun ze dan dat plezier. Jij wil geen nieuwe liederen dus jij zegt: Laten we maar geen nieuwe liederen in de kerk doen. Ik mis daarbij ook iedere vorm van argumentatie... De bijbel geeft namelijk nergens aan dat we het maar moeten houden bij de liederen die we gekregen hebben, integendeel. De bijbel moedigt ons juist aan om ook nieuwe liederen te maken en voor Hem te zingen, hoe kun jij dan beweren dat we dat in de kerk maar niet moeten doen? Ik mis iedere vorm van bijbelse argumentatie dus ik snap niet hoe je dit kan roepen.
En als je wel voor vernieuwen bent: Vernieuw dan ook! En ga niet terug naar het oude. Dat kennen we nu wel.
En ga geen gezangen toevoegen met taal die de jeugd van tegenwordig niet meer gebruikt.
Gebenedijd is daar zo een woord van. Ik vind het namelijk tamelijk oneerbiedig als tijdens het zingen van zo een gezang, de jeugd dubbel ligt van het lachen.
Thank God zijn er ook een hoop nieuwe liederen.... 90+120, binnenkort dus al 210 stuks. Nu nog de E&R-bundel en opwekking legaliseren.... dat vind je een betere optie?

Oke.