mag een christen voorbehoedsmiddelen gebruiken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 13 apr 2005 21:13

psycholoog schreef:Als je een een erg vruchtbare vrouw bent die ieder jaar een kind krijgt, terwijl je dat psychisch en fysiek helemaal niet aankunt (of je man niet!), dan denk ik persoonlijk dat voorbehoedsmiddelen een serieuze overweging waard zijn. Maar dan wel in afhankelijkheid van God.
Ik vind dit een reden die ik naar God toe zou kunnen verantwoorden.
Ik vind niet dat je dergelijke middelen mag gebruiken als je doel van het geen kinderen willen alleen je carriere is of een nieuw huis willen kopen enz. Ik geloof niet dat je dan christelijk bezig bent.
Neuh, die geloof ik ook niet, wat ik wel geloof is dat als je beiden "uit huis trouwt" het best wel verstandig kan zijn eerst eens aan elkaar te "wennen".
En kom nou niet met daar is de verkeringstijd voor.
De stats. hecht ik ook waarde aan.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 apr 2005 21:16

psycholoog schreef:
Als je een een erg vruchtbare vrouw bent die ieder jaar een kind krijgt, terwijl je dat psychisch en fysiek helemaal niet aankunt (of je man niet!), dan denk ik persoonlijk dat voorbehoedsmiddelen een serieuze overweging waard zijn. Maar dan wel in afhankelijkheid van God.

je hebt ook nog iets van onthouding in die tijd. als je weet dat je op dat moment vruchtbaar om een kind te verwekken, doe het dan gewoon niet.

Neuh, die geloof ik ook niet, wat ik wel geloof is dat als je beiden "uit huis trouwt" het best wel verstandig kan zijn eerst eens aan elkaar te "wennen".
En kom nou niet met daar is de verkeringstijd voor.
De stats. hecht ik ook waarde aan.

ik ga het toch zeggen, want zo ben ik, je leert elkaar kennen tijdens de verkeringstijd, niet op seksueel vlak, maar dat heeft er natuurlijk niks mee te maken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

André

Berichtdoor André » 13 apr 2005 21:27

johannes1 schreef:je hebt ook nog iets van onthouding in die tijd. als je weet dat je op dat moment vruchtbaar om een kind te verwekken, doe het dan gewoon niet.
Okay, eerst deze quote maar eens, wat is er in deze "periode" op tegen om een voorbehoedsmiddel te gebruiken?

En dat woord "gewoon" zou dat echt zo makkelijk zijn als jij vertelt?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 apr 2005 21:28

johannes1 schreef:
psycholoog schreef:
Als je een een erg vruchtbare vrouw bent die ieder jaar een kind krijgt, terwijl je dat psychisch en fysiek helemaal niet aankunt (of je man niet!), dan denk ik persoonlijk dat voorbehoedsmiddelen een serieuze overweging waard zijn. Maar dan wel in afhankelijkheid van God.

je hebt ook nog iets van onthouding in die tijd. als je weet dat je op dat moment vruchtbaar om een kind te verwekken, doe het dan gewoon niet.

soms is het moeilijk te bepalen wanneer je vruchtbaar bent.,. volgens een gynaecoloog zijn de meeste vrouwen vruchtbaar tussen de 10 en 20e dag.. maar het kan ook nog wat later zijn.. dus ja .. wanneer dan die onthouding?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 apr 2005 21:30

andre schreef:Okay, eerst deze quote maar eens, wat is er in deze "periode" op tegen om een voorbehoedsmiddel te gebruiken?

En dat woord "gewoon" zou dat echt zo makkelijk zijn als jij vertelt?

het is niet nodig. ik weet niet of het zo makkelijk is als ik vertel, maar ik denk dat het niet zo moeilijk is. het leven en je relatie draaien er toch niet om?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 apr 2005 21:31

soms is het moeilijk te bepalen wanneer je vruchtbaar bent.,. volgens een gynaecoloog zijn de meeste vrouwen vruchtbaar tussen de 10 en 20e dag.. maar het kan ook nog wat later zijn.. dus ja .. wanneer dan die onthouding?

is het iedere keer anders?

André

Berichtdoor André » 13 apr 2005 21:36

johannes1 schreef:

is het iedere keer anders?
Ja dat kan, zie de drie punten verder naar boven in dit topic. :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 apr 2005 21:38

ik vraag of er geen regelmaat in zit per persoon.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 apr 2005 21:47

De meeste vrouwen hebben wel een gelijkmatige cyclus.
Maar er kan maar zo iets gebeuren waardoor de cyclus een keer in de war is.
Je ben het vruchtbaarst rond de eisprong.
Als je goed op de tekenen let kun je als vrouw leren wanneer die eisprong is. Of je kunt het voelen. (lichte menstruatie pijn)
Dat je vruchtbaar bent van de tiende tot de 20ste dag is natuurlijk niet zo.
Het eitje leefd maar heel kort om bevrucht te kunnen worden.
De zaadcellen leven langer.
Als je drie dagen voor je eisprong en drie dagen na je eisprong geen gemeenschap hebt is dat voldoende om niet zwanger te raken.
MAAAAAAAAAAR: dan heb je dus een regelmatige cyclus, is er niets gebeurd waardoor de cyclus in de war zou kunnen zijn.

Ik zou deze methode gewoon aan veel stellen aanbevelen, als b.v. er nog wel een kinderewens is, maar nu even niet. Als het niet echt onoverkomelijk is als je wel zwanger zou raken.
Mag je echt niet zwanger raken zou ik toch kiezen voor een andere methode.

Om meer over je cyclus te lezen en de eisprongmethode te leren gebruiken, zou je het boekje: met vreugde vrouw zijn, kunnen lezen. Van Ingrid Trobisch.
Er is ook een website die daarover gaat. www.vruchtbaarheid.org

Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is. Door onthouding doe je ook aan geboorteregeling.

André

Berichtdoor André » 13 apr 2005 22:00

joepie schreef:Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is. Door onthouding doe je ook aan geboorteregeling.
Die redenering is dus wel leeftijdsafhankelijk voor alle duidelijkheid?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2005 23:55

johannes1 schreef:ik ga het toch zeggen, want zo ben ik, je leert elkaar kennen tijdens de verkeringstijd, niet op seksueel vlak, maar dat heeft er natuurlijk niks mee te maken.

Toch vraag ik me af -maar dat is een beetje een ander onderwerp- of het wel terecht is dat men in reformatorische of christelijke kringen zegt: het seksuele komt wel goed, daar hoef je elkaar niet te leren kennen, etc. Het is, voor de meeste mensen, namelijk wel een belangrijk punt, en op dat gebied kun je netzogoed van elkaar verschillen als op andere gebieden. Ik pleit hiermee niet voor seks voor het huwelijk, maar denk wel dat het belangrijker is dan vaak voorgesteld wordt.

johannes1 schreef:het is niet nodig. ik weet niet of het zo makkelijk is als ik vertel, maar ik denk dat het niet zo moeilijk is. het leven en je relatie draaien er toch niet om?

Dat zal niet iedereen met je eens zijn. :wink:

joepie schreef:Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is. Door onthouding doe je ook aan geboorteregeling.

Inderdaad, voor het 'op God vertrouwen-verhaal' zie ik dan ook weinig principiele verschillen tussen de pil en periodieke onthouding.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 apr 2005 06:03

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:ik ga het toch zeggen, want zo ben ik, je leert elkaar kennen tijdens de verkeringstijd, niet op seksueel vlak, maar dat heeft er natuurlijk niks mee te maken.

Toch vraag ik me af -maar dat is een beetje een ander onderwerp- of het wel terecht is dat men in reformatorische of christelijke kringen zegt: het seksuele komt wel goed, daar hoef je elkaar niet te leren kennen, etc. Het is, voor de meeste mensen, namelijk wel een belangrijk punt, en op dat gebied kun je netzogoed van elkaar verschillen als op andere gebieden. Ik pleit hiermee niet voor seks voor het huwelijk, maar denk wel dat het belangrijker is dan vaak voorgesteld wordt.

IK denk dat als je elkaar zo goed kent dat je wilt trouwen, dan ben je dus al door een heleboel verschillen heen zeg maar dat je dan de eventuele verschillen over seks ook wel overkomt. Bovendien dat je geen seks hebt voor dat je gaat trouwen betekent niet dat je er niet over mag praten...
stomp niet af, blijf slijpen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 apr 2005 06:05

psycholoog schreef:Ik vind niet dat je dergelijke middelen mag gebruiken als je doel van het geen kinderen willen alleen je carriere is of een nieuw huis willen kopen enz. Ik geloof niet dat je dan christelijk bezig bent.

Is het niet christelijk om een carriere te hebben? Mag je als christen niet echt wat willen bereiken? Als je dat wil sterker nog als je denkt dat dat misschien Gods plan is voor hou leven, is het dan niet verstandiger om gen kinderen te nemen, als wel kinderen die jou vervolgens nooit zien...
stomp niet af, blijf slijpen

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 06:20

André schreef:
Die redenering is dus wel leeftijdsafhankelijk voor alle duidelijkheid?

:?:

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 06:29

gurl schreef:
psycholoog schreef:Ik vind niet dat je dergelijke middelen mag gebruiken als je doel van het geen kinderen willen alleen je carriere is of een nieuw huis willen kopen enz. Ik geloof niet dat je dan christelijk bezig bent.

Is het niet christelijk om een carriere te hebben? Mag je als christen niet echt wat willen bereiken? Als je dat wil sterker nog als je denkt dat dat misschien Gods plan is voor hou leven, is het dan niet verstandiger om gen kinderen te nemen, als wel kinderen die jou vervolgens nooit zien...

Ik vind het nogal gevaarlijk om maar te zeggen dat iets Gods plan is voor je leven, en dan dat "plan" vervolgens zelf in gaan vullen.
Liefst op de manier die ons het beste uit komt.
Ik denk dat er gerust ethisch verantwoorde redenen zijn om voorbehoedsmiddelen te mogen gebruiken.
Maar het is zoals met alle "gewone" dingen in de wereld, moeten wij ze dus ook maar gewoon vinden. Zoals : eerst carriere, eerst een goed huis, eerst sparen, eerst afstuderen, en dan nog eerst een paar jaar werken. En zo zijn er nog genoeg dingen op te noemen. Allemaal wereldse ideeën waarvan het nog maar de vraag is of ze ook voor ons als een Christelijk standpunt gezien mogen worden om een zwangerschap uit te stellen.

Terug naar “Archief”