"Pak slaag" in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

"Pak slaag" in de kerk

Berichtdoor TheKeimpe » 08 apr 2003 12:41

Hebben jullie ook wel eens dat je als je in de kerk zit las het ware een pak slaag krijgt. Dat helder wordt aangewezen waar het in jouw leven helemaal fout zit, en dat je hele mooie geloofshuisje waar je jezelf zo lekker in kon warmen in elkaar stort?

Of horen jullie alleen maar preken waar je blij van wordt? Overigens is het niet zo dat je van eerder genoemde niet blij wordt, alleen duurt dat meestal wat langer...

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: "Pak slaag" in de kerk

Berichtdoor kootje » 08 apr 2003 12:47

TheKeimpe schreef:Hebben jullie ook wel eens dat je als je in de kerk zit las het ware een pak slaag krijgt. Dat helder wordt aangewezen waar het in jouw leven helemaal fout zit, en dat je hele mooie geloofshuisje waar je jezelf zo lekker in kon warmen in elkaar stort?

Of horen jullie alleen maar preken waar je blij van wordt? Overigens is het niet zo dat je van eerder genoemde niet blij wordt, alleen duurt dat meestal wat langer...

Ja, ik herken dat pak slaag wel. Leefde een beetje in de waan van 'nu ben ik onder de genade en niet meer onder de wet' en ga je langzamerhand wat makkelijker over zondigen denken. Kreeg drie weken geleden daar behoorlijk voor op m'n dak.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 12:49

ja dat pak slaag herken ik ook wel, sommige preken slaan zo op jezelf!! Ik denk wel dat dat alleen maar goed is dat we dat nog zien!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 12:54

Bij mij in de kerk (ger. vrijgemaakt) hoor je gemiddelt 1 of 2 keer in het jaar een preek die genadeloos wijst op je zonden. Bij de ger. gem. doen ze niet anders, maar vergeten ze naast de ellende en verlossing wel eens de dankbaarheid.
Laatst gewijzigd door Kaw op 08 apr 2003 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: "Pak slaag" in de kerk

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 14:09

TheKeimpe schreef:Hebben jullie ook wel eens dat je als je in de kerk zit las het ware een pak slaag krijgt. Dat helder wordt aangewezen waar het in jouw leven helemaal fout zit, en dat je hele mooie geloofshuisje waar je jezelf zo lekker in kon warmen in elkaar stort?

Ik zou het niet zo zeer willen omschrijven als een pak slaag, maar als een mes dat door je ziel snijdt, en precies de gevoelige plekken aansnijdt. Ik heb het ook met sommige boeken die ik lees. Verder ben ik het wel met je eens. Met preken die niets met mij doen heb ik niet zoveel, maar dat blijft toch iets theoretisch.

John

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 14:27

preken zijn bij mij tegenwoordig meestal eye-openers, inzichtgevers, bevestigers, moed gevend.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 14:48

joris schreef:preken zijn bij mij tegenwoordig meestal eye-openers, inzichtgevers, bevestigers, moed gevend.

Dus jij ziet nooit in hoe ellendig jezelf bent?

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 14:57

Ikke21 schreef:
joris schreef:preken zijn bij mij tegenwoordig meestal eye-openers, inzichtgevers, bevestigers, moed gevend.

hoezo: dus?

Ik leef vanuit de overwinning en weet dat God mij helpt. Tuurlijk zondig ik, doe ik lelijk tegen mensen, ben ik ontzettend eigenwijs, vloek ik af en toe perongeluk, rijd ik soms te hard in mijn auto, heb ik soms foute seksuele gedachten, maar ik weet dat ik er niet meer ellendig aan toe ben. Want Jezus heeft al mij zwakheden en zonden op zich genomen aan het kruis. Zeer snel wil ik mij laten dopen om te laten zien dat ik ben gestorven in Christus en weer opgestaan in een nieuw leven. Mijn zondenzijn vergeven! Bestaan niet meer voor GOd. Steeds als ik tot mijn Vader spreek luistert HIj naar mij alsof zijn Zoon tegen Hem spreekt.

ik wens je de moed toe, ikke om je zo over te geven aan je hemelse vader. Hij wacht met open armen op je en wil je vullen met zijn liefde.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 15:18

sorry maar jou manier van denken staat me zo gigantisch tegen he!!!

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 15:40

Ikke21 schreef:sorry maar jou manier van denken staat me zo gigantisch tegen he!!!

Dat heb ik gemerkt ja. Jammer, ik zou je willen uitdagen:
- wat is precies je ergenis in bovenstaande tekst?
- wat voor gevoel geeft het je als je mijn tekst leest?
- wat houdt je tegen om op dezelfde manier te denken als ik? (nietdat ik vindt dat ik alles goed doe,klinkt beetje eigenwijs zo)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 15:42

Alles houdt me tegen om hetzelfde te denken als jou, ik weet heus wel geloven hoeft niet moeilijk te zijn maar de manier waarop jij er over praat kan gewoon niet!!
Echt joh ik hoop he en ik zeg het met eerbied, dat als je voor God moet verschijnen niet teleurgesteld wordt en dat je te horen krijgt, ga weg van Mij ik heb u nooit gekent!!
Ik ga verder niet over jou of iemand anders oordelen, want wie ben ik om dat te doen, daar is God voor!!

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 15:47

Tja, dit is niet erg inhoudelijk vindt ik. Dus kunnen we het er ook niet verder over hebben. Jammer.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 15:50

Hee Joris! Een gezegende doop! Zolang je maar door hebt dat je geloof en alles komt van God en niet van jezelf, is er niets aan de hand. Maar voel je ook flinke spijt van je zonden die je nog steeds doet?

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 15:55

yes, ofcourse. maar tegelijk ook een rust. Want ik wéet dat ik zondig ben, en soms niet helemaal blij, we zijn immers voor een betere wereld bestemd. Maar ik weet ook dat Al mijn zonden al vergeven zijn, ook de zonden die ik helaas nog zal doen. maar ik merk ook dat ik zonden steeds eerder kan herkennen door Gods Geest! praise Him!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2003 21:48

maar de manier waarop jij er over praat kan gewoon niet!!

Waarom geloof jij dan niet ikke? of waarom kan dat niet?
joris schreef:
Ikke21 schreef:

hoezo: dus?

Ik leef vanuit de overwinning en weet dat God mij helpt. Tuurlijk zondig ik, doe ik lelijk tegen mensen, ben ik ontzettend eigenwijs, vloek ik af en toe perongeluk, rijd ik soms te hard in mijn auto, heb ik soms foute seksuele gedachten, maar ik weet dat ik er niet meer ellendig aan toe ben. Want Jezus heeft al mij zwakheden en zonden op zich genomen aan het kruis. Zeer snel wil ik mij laten dopen om te laten zien dat ik ben gestorven in Christus en weer opgestaan in een nieuw leven. Mijn zondenzijn vergeven! Bestaan niet meer voor GOd. Steeds als ik tot mijn Vader spreek luistert HIj naar mij alsof zijn Zoon tegen Hem spreekt.

ik wens je de moed toe, ikke om je zo over te geven aan je hemelse vader. Hij wacht met open armen op je en wil je vullen met zijn liefde.

Als we weten dan God heeft betaald voor onze zonden en je hebt je zonden leren kennen in je leven. En God heeft jou genade geschonken.
Waarom zou je dan niet vanuit de overwinning kunnen leven?

Ik wordt juist jaloers als ik dit hoor.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”