Stemmen voor de kerkenraad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hannes
Verkenner
Verkenner

Stemmen voor de kerkenraad

Berichtdoor Hannes » 13 apr 2005 13:23

In sommige kerken is het gebruikelijk dat eens in de paar jaar een kerkenraad verkozen wordt. In andere gemeenten (zoals bij ons (Hervormd Lokaal, Capelle aan den IJssel) moet iemand die zich door God geroepen voelt om kerkenraadslid te worden, zelf naar de kerkenraad toestappen. Wat is beter? Of is het meer een traditiekwestie?
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2005 16:23

Als ik in handelingen kijk wie er als oudsten werden aangesteld ging dat op basis van het kiezen van mensen, niet op basis van een speciale roeping.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 13 apr 2005 16:48

Democratie is denk ik ook bijbelser, ik lees in de bijbel wenig over dictatoriale aangelegenheden die het tot een goed einde brengen. 8)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 13 apr 2005 18:03

Oh, ik wist niet dat er ook een systeem was, waarbij mensen zelf naar de kerkeraad moeten stappen.

De systemen die ik ken zijn:
1) De kerkeraad stelt een tweetal [al dan niet nadat leden anderen hebben voorgedragen] en de ledenvergadering kiest. Vervolgens kan iemand (natuurlijk) nog bedanken.
2) De ledenvergadering geeft de kerkeraad voor een bepaalde periode het 'recht' om zelf opvolgers te vragen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 apr 2005 22:59

bij ons is het zo dat de gemeente kandidaten in mag leveren.
Daarna kiest de kerkenraad daar de mensen uit. In die keuze word natuurlijk meegenomen hoe de kerkenraad er over denkt. Dus hoe is die persoon bij de huisbezoeken en dergelijke. Heeft diegene een levende relatie met God? Heeft diegenen nietst wat in de weg staat om te dienen in het ambt van ouderling of diaken. Dan stelt de kerkenraad dus mensen voor. 2x zoveel als nodig is. Dus dat jaar hebben ze 30 mensen voor ouderling en 8 voor diaken kiesbaar gesteld(we hebben dus 15ouderlingen en 4 diakenen nodig). En daarna kiest het mannelijk gedeelte van de gemeente in eeen gemeentevergadering de leden van de kerkenraad.
Ik vind dit wel een goed systeem. Een man kan zelf tijden bijv. huisbezoeken aangeven dat hij zich geroepen voelt tot ouderling bijv. Maar ook kan het zijn dat de wijkouderlingen zeggen van die persoon lijkt ons wel geschikt. Maar een persoon kan dus ook zeggen van: er zijn dingen in mijn leven die een ambt in de weg staan, zet mij maar niet op de lijst. Ook vind ik het goed dat de gemeente ruime keus heeft.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2005 23:26

Bij ons kunnen de belijdende leden voor elke vrijkomende functie een naam indienen. Daar wordt een groslijst van samengesteld en degenen die daar opstaan worden door de kerkenraad in volgorde van meest-voorgedragene benaderd.

Het werkt aardig. Die tweetallentoestand lijkt me juist splijtend en een veredelde populariteitspeiling.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 apr 2005 23:33

Bij ons gaat het zo dat de kerkenraad mensen kandidaat stelt (soms horen ze dat pas als het van de kansel afgelezen wordt, beetje vreemd), waaruit de ledenvergadering de leden kiest. Ze staan dan op tweetal.
Elk kerkenraadslid heeft een periode van 3 jaar. Daarna is hij aftredend en kan hij, als hij dat wil, zichzelf herkiesbaar stellen. De tegenkandidaat voor zo iemand is vaak een opvulpersoon: iemand die op zich heel goed in de kerkenraad zou passen, maar altijd bedankt omdat-ie het te druk heeft. Of iemand die niet eens aan het Avondmaal gaat, omdat ze weten dat die toch niet verkozen wordt als de andere kandidaat uit de kerkenraad herkiesbaar is. Dit laatste vind ik niet zo geweldig.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 apr 2005 23:46

bij ons word er wel gebeld. gelukkig wel, andes schrik je je ook rot zondags... :|
bij ons hebben ze een periode van 4 jaar. Alleen door verschillende omstandigheden in de afgelopen twee jaar, heeft nu een groep 5 jaar, omdat er toen beter was dat de mensendie er toen van wisten het ook goed afronden.
Na de gebruikelijk 4 jaar, krijgt iemand minimaal 2 jaar rust. Soms is het 1 jaar, maar dat is alleen als iemand bijvoorbeeld geen gezin meer heeft waarvan nog kinderen thuis wonen, of bijv. geendrukke baan meer heeft. En een visserman krijgt vaak ook gewoon 2 jaar rust. Na die twee jaar word hij vaak weer op de lijst gezet, tenzij de persoon zegt van zet mij er maar niet weer op, ik kan het voorlopig niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 14 apr 2005 08:48

Bij ons stelt de kerkenraad een tweetal.
Ik denk zelf dat dit een goede manier is. De kerkenraad stelt echt niet zomaar een willekeurig tweetal, hier gaat veel overleg overheen en stemmingen binnen de kerkenraad.
Hier komt bij dat de kerkenraad een afspiegeling van de gemeente hoort te zijn. dus als er een goede kerkenraad is, komen uiteindelijk de mannen op het 'lijstje', die het meest in aanemerking komen en waar de gemeente achter staat.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Melody

Berichtdoor Melody » 14 apr 2005 14:23

Wij hebben ook verkiezingen. Drie maanden voor aanvang hangt de hele kerk vol posters 'Konijnenburg voor verlaging VVB' ed. In je postvak vind je flyertjes met 'Wierenga for ouderling' of 'Vote for Triemstra'. Op de grote dag zelf hanteren wij het Britse systeem. Alle kandidaten staan op een rijtje en de namen worden één voor één afgeroepen. De pro-stemmers roepen heel hard 'Hear, hear!', de tegenstemmers uiten zich met een 'Shame, shame!'. Voor en tijdens de dienst is er uiteraard heftig gechanteerd door middel van gestolen liedbundels - 'je krijgt hem terug als je op mij stemt' - en extra toegestopte pepermuntjes om zieltjes te winnen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 apr 2005 14:58

Melody schreef:Wij hebben ook verkiezingen. Drie maanden voor aanvang hangt de hele kerk vol posters 'Konijnenburg voor verlaging VVB' ed. In je postvak vind je flyertjes met 'Wierenga for ouderling' of 'Vote for Triemstra'. Op de grote dag zelf hanteren wij het Britse systeem. Alle kandidaten staan op een rijtje en de namen worden één voor één afgeroepen. De pro-stemmers roepen heel hard 'Hear, hear!', de tegenstemmers uiten zich met een 'Shame, shame!'. Voor en tijdens de dienst is er uiteraard heftig gechanteerd door middel van gestolen liedbundels - 'je krijgt hem terug als je op mij stemt' - en extra toegestopte pepermuntjes om zieltjes te winnen.

Wow, dat moet een bende zijn bij jullie! :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2005 16:17

In onze gemeente wordt aan iedereen gevraagd namen in te dienen bij de kerkenraad. Daaruit wordt een groslijst samengesteld en worden mensen benaderd of zij het betreffende ambt willen aanvaarden.
In juni ( bij ons treden ambtsdragers aan na bevestiging in september) worden de nieuwe ambtsdragers tweemaal afgekondigd. Tegen de benoeming kan bezwaar worden aangetekend. Dat laatste is overigens bij mijn weten nog nooit voorgekomen...

Helaas zijn er in de gemeente een aantal vacatures.

Kerkenraadsleden blijven in principe 4 jaar aan, maar deze periode kan met één jaar, of één ambtstermijn van vier jaar verlengd worden.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 14 apr 2005 17:43

Melody schreef:Wij hebben ook verkiezingen. Drie maanden voor aanvang hangt de hele kerk vol posters 'Konijnenburg voor verlaging VVB' ed. In je postvak vind je flyertjes met 'Wierenga for ouderling' of 'Vote for Triemstra'. Op de grote dag zelf hanteren wij het Britse systeem. Alle kandidaten staan op een rijtje en de namen worden één voor één afgeroepen. De pro-stemmers roepen heel hard 'Hear, hear!', de tegenstemmers uiten zich met een 'Shame, shame!'. Voor en tijdens de dienst is er uiteraard heftig gechanteerd door middel van gestolen liedbundels - 'je krijgt hem terug als je op mij stemt' - en extra toegestopte pepermuntjes om zieltjes te winnen.

Dus de buttons, sjaals en petjes ontbreken bij jullie? Jammer! :cry: Jullie kandidaten hebben zeker geen shirts aan met 'supported by McDonalds' of 'sponsored by Heiniken'? Dan mis je wel wat hoor! :wink:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 apr 2005 19:09

Jansen schreef:

Dus de buttons, sjaals en petjes ontbreken bij jullie? Jammer! :cry: Jullie kandidaten hebben zeker geen shirts aan met 'supported by McDonalds' of 'sponsored by Heiniken'? Dan mis je wel wat hoor! :wink:

haha, zoals mijn neef, die campagne wilde gaan voeren toen zijn vader kandidaat stond (campagne voor de andere kandidaat wel te verstaan :) )
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Melody

Berichtdoor Melody » 14 apr 2005 19:22

Jansen schreef:

Nee, wij worden gesponsord door de Barneveldse Kippenfokvereniging, en af en toe door de Voetbal Vereniging Barneveld (die uiteraard niet voor verlaging van de VVB is). En wij hebben geen shirtjes, maar stropdassen; we houden het netjes.

Terug naar “Archief”