De Davinci Code

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Melody

Berichtdoor Melody » 12 apr 2005 18:45

jas schreef:Beste mensen, afgelopen week op Discovery Channel. 'The davinci code cracked". Gedegen onderzoek heeft uitgewezen dat de informatie waarop het boek gebaseerd is volledig is vervalst. Complete foute stambomen, in ik meen 1961 verzonnen, zijn de basis voor het boek. De gegevens komen uit een parijse bibliotheek uit een geheim dossier. Bij nader ondezoek blijkt het hele coderingssysteem wat daar in zat nep te zijn net als de stamboom van de zgn. afstammelingen van Jezus.
Overigens, als Christenen wisten wij toch al lang dat het boek niet klopte?

En waarom kijken wij als christenen dan nog naar Discovery Channel, als wij toch allang weten dat de aarde op vier pijlers is gegrondvest?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 apr 2005 19:13

jas schreef:Beste mensen, afgelopen week op Discovery Channel. 'The davinci code cracked". Gedegen onderzoek heeft uitgewezen dat de informatie waarop het boek gebaseerd is volledig is vervalst. Complete foute stambomen, in ik meen 1961 verzonnen, zijn de basis voor het boek. De gegevens komen uit een parijse bibliotheek uit een geheim dossier. Bij nader ondezoek blijkt het hele coderingssysteem wat daar in zat nep te zijn net als de stamboom van de zgn. afstammelingen van Jezus.

Daar heb ik geen discovery channel voor nodig. Een beetje rondsnuffelen in boeken helpt een hoop.

Verder blijf ik bij mijn standpunt dat dit verhaal niet voor een boek geschikt is. De karakters zijn er niet. De gebeurtenissen zijn te onwaarschijnlijk. De complottheorieen zijn nodig om het verhaal nog een beetje acceptabel te maken. Het is taalkundig beroerd geschreven. Maak er dan direct een film van.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 apr 2005 20:05

Hmm....en toch vink het nog steeds (op blz 200) een geweldig boek. gewon de gedachtenwerelden van andersdenkenden.
En oke, al denkt niemand op deze wereld zo, je gaat toch zelf nadenken over hoe je jouw geloof dan uit zou kunnen leggen, vooral tegenover andersdenkenden...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 apr 2005 20:10

jas schreef:Beste mensen, afgelopen week op Discovery Channel. 'The davinci code cracked".

Gezien. Waar ik me dan over verbaas: waarom zo'n anti- heisa over een doodgewone vlotgeschreven thriller??
Je zou bijna gaan geloven dat er een gevaarlijke waarheid in staat 8)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 12 apr 2005 20:26

misschien omdat er heel foute dingen in staan die massaal gelooft worden?
(brown's 'feiten' zijn heel tegenstrijdig met bijbel..zoals eerder a lgezegd..)

questio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor questio » 12 apr 2005 20:29

Cathy schreef:Gezien. Waar ik me dan over verbaas: waarom zo'n anti- heisa over een doodgewone vlotgeschreven thriller??
Je zou bijna gaan geloven dat er een gevaarlijke waarheid in staat 8)

precies, ik vraag me ook af waarom het boek zo populair is. Er zijn wel meer boeken die van zo'n goede of nog betere kwaliteit zijn maar die niet zo populair zijn. Een ontkrachting van verschillende christelijke fundamentele waarheden slaat wel erg aan. Een goed instrument voor de duivel aangezien veel mensen de zgn. feiten geloven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 21:03

Melody schreef:

En waarom kijken wij als christenen dan nog naar Discovery Channel, als wij toch allang weten dat de aarde op vier pijlers is gegrondvest?

Wat een ***opmerking. Die trouwens nergens op slaat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 21:14

parsifal schreef:Daar heb ik geen discovery channel voor nodig. Een beetje rondsnuffelen in boeken helpt een hoop.

Jah, zo kan ik het ook omdraaien. Daar heb ik geen beetje rondsnuffelen in boeken voor nodig.
Is dat beter dan? Is het een waardeoordeel over de uitzending van DC die je wellicht niet eens gezien hebt? Ze hadden anders grondig research verricht hoor.
Maar ja, t'was op tv hè, en dat mag niet. Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2005 21:22

Jas schreef: Is het een waardeoordeel over de uitzending van DC die je wellicht niet eens gezien hebt? Ze hadden anders grondig research verricht hoor.

En daarmee ben ik het volledig eens. Nederland mag nog wel eens jaloers zijn/worden op de buitengewone en zeer gedegen onderzoek gebaseerde documentaires van Discovery Channel.
Het is vaak een verrijking van je kennis op vele gebieden, heel wat anders dan het slappe (herhalings-)gedoe overdag op de Nederlandse zenders, om van de commerciëlen, met hun verkoopprogamma's maar te zwijgen. Soms steek je meer op van een goede documentaire dan van een kilometer hoge stapel boeken...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 21:28

Riska schreef:
Jas schreef: Is het een waardeoordeel over de uitzending van DC die je wellicht niet eens gezien hebt? Ze hadden anders grondig research verricht hoor.

En daarmee ben ik het volledig eens. Nederland mag nog wel eens jaloers zijn/worden op de buitengewone en zeer gedegen onderzoek gebaseerde documentaires van Discovery Channel.
Het is vaak een verrijking van je kennis op vele gebieden, heel wat anders dan het slappe (herhalings-)gedoe overdag op de Nederlandse zenders, om van de commerciëlen, met hun verkoopprogamma's maar te zwijgen. Soms steek je meer op van een goede documentaire dan van een kilometer hoge stapel boeken...

Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 apr 2005 07:00

jas schreef:
parsifal schreef:Daar heb ik geen discovery channel voor nodig. Een beetje rondsnuffelen in boeken helpt een hoop.

Jah, zo kan ik het ook omdraaien. Daar heb ik geen beetje rondsnuffelen in boeken voor nodig.
Is dat beter dan? Is het een waardeoordeel over de uitzending van DC die je wellicht niet eens gezien hebt? Ze hadden anders grondig research verricht hoor.
Maar ja, t'was op tv hè, en dat mag niet. Afbeelding

Ik heb zelf weinig moeite met tv. Probleem van discovery channel is wel dat ze spectaculaire wetenschap willen brengen. De tegengeluiden krijgen buitengewoon veel aandacht, waardoor een nogal vertekend beeld kan ontstaan van hoe ergens over gedacht wordt. Zelf ben ik meestal niet direct onder de indruk van meningen die op discovery getoond worden. In boeken en op internet zijn de bronnen makkelijker na te trekken, waarbij opgemerkt moet worden dat internet het zelfde manco heeft als Discovery, maar bronvermeldingen zijn op internet goed na te trekken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 08:32

Ik denk ook wel dat iedereen al kon weten dat je een boek als DC niet moet lezen, en gewoon gebasseerd is op onzin.
Daarvoor hoef ik nog niet eens naar de tv te kijken.
Maar als je dat interessant vind is daar niets op tegen.
Alleen had ik mijn mening al klaar. Dat kan gewoon door alleen al de recenties te lezen over dat boek.
Als er onzin verteld wordt dat Jezus met Maria getrouwd was, hoef ik zo een boek al niet meer te lezen.
Dan begin ik er al niet aan. En ik denk dat we dat meer zouden moeten doen.
Net zo goed als met tv, als er van te voren al duidelijk is dat b.v. iedereen met iedereen naar bed gaat, begin ik er al niet aan.
Als ik al hoor dat in de voorreclame van Grijpstra en de Gier, de ene vloek na de andere valt, ga ik al niet naar zo een progamma kijken.
En datzelfde kun je doen met boeken lezen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 apr 2005 21:13

joepie schreef:..... En ik denk dat we dat meer zouden moeten doen.

Oneens.
Als je je een mening wilt vormen over iets zul je je daar zelf in moeten verdiepen. Recensies zijn zeer subjectief.

k'Heb geen mening over Grijpstra en de Gier :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 22:54

Cathy schreef:
joepie schreef:..... En ik denk dat we dat meer zouden moeten doen.

Oneens.
Als je je een mening wilt vormen over iets zul je je daar zelf in moeten verdiepen. Recensies zijn zeer subjectief.

k'Heb geen mening over Grijpstra en de Gier :wink:

Ik ben het hierin met Joepie eens. Als de Bijbel als Gods Woord ons lief is en wij alleen dat voor de zuivere Waarheid aannemen, dan hoeven we ons geen mening meer te vormen over iets waarvan we tevoren weten dat het met dat Woord volkomen in strijd is.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 15 apr 2005 10:00

jas schreef:Ik ben het hierin met Joepie eens. Als de Bijbel als Gods Woord ons lief is en wij alleen dat voor de zuivere Waarheid aannemen, dan hoeven we ons geen mening meer te vormen over iets waarvan we tevoren weten dat het met dat Woord volkomen in strijd is.

Dan zul je over weinig dingen een mening hebben :?
Onderzoek alle dingen....en behoud het goede. Ik weet graag waarom iets in strijd is met de Bijbel.

Terug naar “Archief”