Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 apr 2005 14:45

Tsja, zou kunnen. Je kunt het ook weer niet uitsluiten. Al klinkt je woordgebruik wel een beetje als: door God geïnspireerd, en daarmee op gelijke hoogte als van de Bijbel. (Dat laatste is dan de consequentie die eruit volgt.)
Ik ben zelf meer voorstander van sober woordgebruik. Dus niet zo van: "O wauw, nou heb ik een ingeving van de Geest gekregen!" Ik weet niet of dat zo belangrijk is om dat te weten. En als het werkelijk van de Geest is, dan moet dat maar blijken zonder dat wij dat zeggen.
't Is misschien een beetje persoonlijk, maar zo bekijk ik dat.

tuurlijk moet je die liederen niet gelijk stellen met de bijbel. Alles maar dan ook alles moet te toetsen zijn op de bijbel.

Het laatste gedeelte ”De liederen van Kanaän” verhaalt de bijzondere geschiedenis van een meisje van het platteland, genaamd Xia Min. Ze heeft het voorgezet onderwijs voortijdig verlaten en heeft geen muzikale opleiding. Desondanks heeft ze bijna duizend liederen geschreven door de kracht van de Heilige Geest, die door de gehele Chinese kerk heen worden gezongen.

bron: http://www.kingdomministries.nl/video.php?id=46

Efeziërs 5:19:
...en liederen die de Geest u ingeeft.
Dat is een interpreterende weergave van de NBV. Andere vertalingen hebben 'geestelijke liederen' als vertaling van ωδαις πνευματικαις (ooidais pneumatikais).
"Wel is het zo dat een psalm wijst op een lied met begeleiding (van een snaarinstrument), dat 'hymne' doet denken aan koorzang of beurtzang, en dat 'geestelijke liederen' wijst op liederen die geestelijke van aard zijn of door de Geest worden aangedreven (Van Roon)." (Commentaar op het Nieuwe Testament, Efeziërs, Eén in Christus, dr. L. Floor, blz. 184)
Wat de NBV zegt is dus niet de enige mogelijkheid.

het is de willibrort vertaling.. maar dat geeft natuurlijk niet..
weet je mischien of er nog meer teksten die hier op wijzen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2005 15:20

hijwel schreef:
Dat is een interpreterende weergave van de NBV. Andere vertalingen hebben 'geestelijke liederen' als vertaling van ωδαις πνευματικαις (ooidais pneumatikais).
"Wel is het zo dat een psalm wijst op een lied met begeleiding (van een snaarinstrument), dat 'hymne' doet denken aan koorzang of beurtzang, en dat 'geestelijke liederen' wijst op liederen die geestelijke van aard zijn of door de Geest worden aangedreven (Van Roon)." (Commentaar op het Nieuwe Testament, Efeziërs, Eén in Christus, dr. L. Floor, blz. 184)

Kolossenzen 3:16 zegt nagenoeg hetzelfde:
SV:
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

NV'51:
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten.

WV:
Laat het woord van Christus in volle rijkdom onder u wonen. Leer en vermaan elkaar met alle wijsheid. Zing voor God met een dankbaar hart psalmen, hymnen en geestelijke liederen.

NBV:
Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 apr 2005 15:37

Boekenlezer schreef:
hijwel schreef:

SV:
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

NV'51:
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten.

WV:
Laat het woord van Christus in volle rijkdom onder u wonen. Leer en vermaan elkaar met alle wijsheid. Zing voor God met een dankbaar hart psalmen, hymnen en geestelijke liederen.

NBV:
Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft.

Ik vindt de nbv wel het mooist.. haha maar ja daar gaat het niet om.
hoe hun nou weer aan "vol van genade" komen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2005 15:45

De volgende tekst is wellicht ook wel aardig richtinggevend. Dat staat dus in het gedeelte waar Paulus schrijft over de geestelijke gaven.
I Kor. 14:26.
Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;
('k Heb het voor het gemak even bij één vertaling gelaten.)

Ik heb wel eens gelezen dat er in de begintijd van de kerk sprake was van bepaalde bijzondere gaven omdat de Bijbel nog niet compleet was.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 12 apr 2005 15:48

De Engelse hymns vind ik echt geweldig mooi, omdat er zoveel geloofservaringen in naar voren komen die zo herkenbaar zijn. Vaak heb ik in liederen meer herkenning dan in psalmen.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2005 15:52

hijwel schreef:
Boekenlezer schreef:
hijwel schreef:

SV:

NV'51:

WV:

NBV:

Ik vindt de nbv wel het mooist.. haha maar ja daar gaat het niet om.
hoe hun nou weer aan "vol van genade" komen

Als ik de griekse tekst bekijk krijg ik de indruk dat het een tekst is waar je verschillende kanten mee op kan in de vertaling er van.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 12 apr 2005 16:00

Anglia schreef:De Engelse hymns vind ik echt geweldig mooi, omdat er zoveel geloofservaringen in naar voren komen die zo herkenbaar zijn. Vaak heb ik in liederen meer herkenning dan in psalmen.
Kan ik me wel in vinden omdat Psalmen meestal zo statisch zijn en opwekking meer de taal van nu! Toch vind ik er niets verkeerds aan!
Afbeelding

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 12 apr 2005 16:44

Kijk hier even:

http://www.solcon.nl/apgeelhoed/opwekkingbundel.htm

Sorry hoor, maar als opwekkingsliederen eenzijdig zijn, dan is de gepresenteerde visie op bovengelinkte website net zo eenzijdig... :|

En de psalmen? Laten we wel bedenken dat die net zo goed door mensen gemaakt zijn. Wat dat betreft zit 'Psalmen voor nu' vaak nog veel dichter bij de oorspronkelijke tekst... maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|

André

Berichtdoor André » 12 apr 2005 17:13

Retep schreef:Want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|
Psalm 150 spreek daar anders over:

1 Halleluja!

Loof God in zijn heilige woning,
loof hem in zijn machtig gewelf,
2 loof hem om zijn krachtige daden,
loof hem om zijn oneindige grootheid.

3 Loof hem met hoorngeschal,
loof hem met harp en lier,
4 loof hem met dans en tamboerijn,
loof hem met snaren en fluit.

5 Loof hem met klinkende bekkens,
loof hem met slaande cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, loof de HEER.

Halleluja!

Bron: NBV

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 17:24

Retep schreef: maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|

Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 12 apr 2005 18:10

The Intolerant Truth schreef:
Retep schreef: maar die zijn natuurlijk ook weer niet goed want God mag alleen geloofd worden met een orgel en op hele noten :|

Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".

In sommige kerken is muzikale begeleiding nog steeds duivels en wordt er dus gewoon acapella gezongen. kan trouwens ook erg mooi zijn. in sommige vergaderingen zingen ze 4-stemmig

trouwens om nu zomaar in de reformatorische kerken andere instrumenten invoeren, zou ook de hele refowereld op zn kop zetten. we moeten dus geen aanstoot geven. hetzelfde geldt voor opwekking. misschien langzaam. begin met een zingavond na de dienst met andere instrumenten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 18:21

Klaas schreef:
Maar toch blijft het jammer dat de christelijke gemeente in de lofzang de naam van haar Heiland niet noemt.

Ik vind het wel meer dan jammer. Paulus zegt dat hij niets anders gepredikt heeft dan Jezus Christus en die gekruisigt. Er zijn gemeenten waar daarover nooit expliciet gezongen wordt. M.i. is dat niet alleen jammer, maar KAN het ook gewoon niet.

Klaas

Dus zonder de gezangen kun je Jezus niet loven? Wat een onzin. Ook in de psalmen wordt Jezus geprezen, zij het dan niet met die Naam.
En dat Paulus over niets anders gepredikt heeft is niet hetzelfde als dat hij over niets anders gezongen heeft. Ik vind persoonlijk het liedboek erg mooi. Maar het psalter vind ik super.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 12 apr 2005 18:50

The Intolerant Truth schreef:Vroeger was het orgel anders ook een "instrument van de duivel".
Tip: niet alles geloven wat je in stripverhalen leest. (Suske en Wiske b.v.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 18:57

Natuurlijk kan je Hem ook loven met Psalmen...waar Psalmen wijzen vooruit op Christus maar toen was Jezus nog niet op aarde geweest. Psalmen wijzen op Hem... maar nu weten we wat Hij op aarde heeft gedaan voor grote dingen, wat voor mooie dingen Hij heeft gezegd, hoe Zijn geboorte ging, Zijn sterven, opstaan, hemelvaartm de uitstorting van de Geest.

Waarom kon David in die tijd wel liederen schrijven en zingen we die nog steeds, maar zou het tegenwoordig niet meer mogelijk zijn om liederen te schrjiven over wat Hij deed, over hoe goed en groot God is en over Jezus en de Geest waarin die dingen tot uiting zijn gekomen?

Waarom houden we zo krampachtig vast aan de psalmen alleen? Dat je de psalmen waardeert en graag zingt, ze staan dan ook in de bijbel, uitstekend... Maar waarom kan er nou niets bijkomen (op 8 gezangen na die er dan nog wel bij zijn gekomen) Waar blijft de aanvulling op de psalmen? De bijbel is sindsdien toch ook groter geworden?

Zingt de Here een nieuw lied? Of durven we geen nieuwe liederen in de kerk te zingen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 apr 2005 19:56

Dus zonder de gezangen kun je Jezus niet loven? Wat een onzin.

Dat zeg ik ook niet. Ik ben echter van mening dat je niet kunt doen alsof het de gewoonste zaak is dat de naam van onze Heiland niet in onze liederen voorkomt. Ik kan er niet bij dat je kunt zeggen zielsveel van Jezus Christus te houden omdat Hij je met Zijn bloed gekocht heeft en tegelijkertijd Zijn Naam niet noemt in je lofzangen. Als je hart vol is van Hem zal je mond daar dan niet van overvloeien? In die zin bedoel ik dat het niet kan.

Kijk ook eens naar het Hooglied. Kan de bruid zwijgen over de bruidegom? Natuurliijk niet, alles wat mooi en liefelijk aan hem is moet bezongen worden. Kerken en mensen die het blijkbaar niet nodig vinden om de Naam van Christus te bezingen mogen m.i. dan ook eens goed bij zichzelf te rade gaan.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”