De Davinci Code

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

De Davinci Code

Berichtdoor MissF » 11 apr 2005 17:54

Voor mijn belijdenis heb ik het boek 'de davinci code' gekregen van onchristelijke vrienden...Ik was er superblij mee, maar ik hoorde van allerlei kanten reacties en recensies op het boek, die blijkbaar niet zo positief waren...

Ik ben in het boek begonnen, ben ergens op blz 100, en moet eerlijk zeggen dat het een verslavend boek is! Je verslindt het echt in een dag...

Maar ik vroeg me af of iemand van jullie dit boek gelezen heeft, en wat je er van vond? Ook met betrekking tot geloof en Christendom enzo...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 apr 2005 17:55

misschien dat je hier wat aan hebt: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7817&start=0
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 11 apr 2005 20:43

Er is een site waar het boek 'gekraakt' wordt ;)
http://www.dedavincicode.tk/

Ik kan het iedereen aanraden om het door te lezen, het is misschien een lang stuk, maar t is zeker het lezen waard ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 10:04

Ach die site gaat uit van de gefrusteerde christen tegenover een goede schrijver, het boek is fantastisch niet literair ofzo maar het leest heerlijk weg, het is een goed verhaal, goed complot, beetje stereotype personage maar dat drukt de pret niet.
Dan Brown heeft gezegd:

‘Alle beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen in dit boek zijn waarheidsgetrouw.’

‘Alle geschiedenis … in het verhaal is accuraat.’

Feiten van uit zijn visie, niet de onze, hij haalt veel feiten aan maar plakt ze verkeerd dus het zegt weinig.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 12 apr 2005 13:15

Het boek leest inderdaad lekker weg, heb 'm echt met 'n noodgang uitgelezen. Maar het is wel super Amerikaans, weet niet of jullie de Engelse (Amerikaanse) versie gelezen hebben maar staat echt bol van typisch Amerikaanse woorden: inching, blurting, gunning, voor de werkwoorden lopen (ongeveer), roepen/schreeuwen (bleren :)), en het laatste heeft met je rijgedrag te maken. Inderdaad zitten er wel een beetje stereotypen in maar de symboliek enzo vind ik meesterlijk. Als je dit als christen niet wilt lezen omdat het aanstootgevend zou zijn vind ik dat ergens een beetje zwak, het is toch allemaal niet waar wat hij zegt. En de pseudo-wetenschappelijke benadering is zo subjectief als het maar kan. Nou ja, ik geloof ook niet in objectiviteit. Alles is subjectief, ook de wetenschap, want het ligt er maar net aan wat voor hypothese je neemt.

Dan Brown moet echt lol hebben, om al die mensen die wel alles geloven wat er in z'n boekie staat, en al die mensen die als gekken door het Louvre rennen... Echt gewoon een goeie grap. :P
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 12 apr 2005 13:23

Ik heb net even wat van die site gelezen maar het stoort mij niet hoor. Vind het wel leuk om te lezen wat voor fouten er allemaal in de Da Vinci Code zitten. Het boek wordt er voor mij niet minder om want schrijven kan Brown!
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 13:38

Mijn ingenuaceerde mening:
Een niet orgineel en niet kwalitatief boek.

Niet orgineel omdat er een reeks boeken bestaan van dat genre (zelfs van Brown geloof ik). Het is een beetje utigemelkt.

Niet kwalitatief: tis geen hoogstaande literatuur, meer een keukenroman met pseudo wetenschappelijk historische tintjes. Verder een saai langdradig einde met een hoop "begrijp je het niet?
dan leg ik je het nog een keer uit."

Plus punt: Kennelijk weet Brown het wel te verkopen. Hij heeft een thema gekozen wat zeker aanslaat bij de massa.

En nog een plus punt: De lol die ik om bepaalde lezers heb. Die denken echt dat het nog allemaal nog klopt ook. Natuurlijk kloppen er ook sommige dingen in, maar het blijft natuurlijk een fictie boek (zegt brown zelf ook). En naast de historische juistheden zitten er ook een hele hoop funamentele onjuistheden is.
En dan laat ik de "samenzwerings theorie" achter wegen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 14:37

Anglia schreef:Ik heb net even wat van die site gelezen maar het stoort mij niet hoor. Vind het wel leuk om te lezen wat voor fouten er allemaal in de Da Vinci Code zitten. Het boek wordt er voor mij niet minder om want schrijven kan Brown!
Fouten... die site heeft gewoon een andere subjectieve benadering

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 apr 2005 14:45

Raido schreef:
Anglia schreef:Ik heb net even wat van die site gelezen maar het stoort mij niet hoor. Vind het wel leuk om te lezen wat voor fouten er allemaal in de Da Vinci Code zitten. Het boek wordt er voor mij niet minder om want schrijven kan Brown!
Fouten... die site heeft gewoon een andere subjectieve benadering

dat is waar, maar toch kun je over fouten spreken. Er zijn gewoon dingen die historisch gezien nonsens zijn. Neem de zaken over de priorij van Sion, voor de roman zelf begint noemt Brown dit een feit. Dat is het dus zeker niet.

Ook dingen die hij historici laat zeggen in het boek zijn vrij onzinnig. (Denk aan de krappe meerderheid op het concilie van Nicea). Dit zijn zaken waar het niet om subjectiviteit gaat, Althans niet op zo'n niveau dat het een storende rol gaat spelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 12 apr 2005 15:22

Dan Brown beroept zich op foutieve en fictieve autoriteiten. Je kan gerust zeggen, inderdaad, dat het om fouten gaat, ook al spelen bepaalde theorieen zoals die over de heilige graal wel degelijk. Maar dat feit op de eerste pagina vond ik inderdaad wel flauw, ik trapte er gewoon in. Ik had kunnen weten dat het niet waar was. Brown geeft de lezer de illusie dat alles wat hij zegt te controleren is, das op zich wel knap gedaan, maar ondertussen is hijzelf denk ik ook wel een soort autoriteit op de boekenmarkt geworden en dan vind ik dat je het eigenlijk niet kan maken om iedereen voor de gek te houden. Maar ja het is kunst... Ik zou het wel cool vinden als ik een boek geschreven had wat zo oneindig bekritiseerd werd, zowel positief als negatief. Juist dat negatieve commentaar lijkt me ook leuk, want dat geeft wel aan dat het de lezers wat doet.

Melody

Berichtdoor Melody » 12 apr 2005 16:03

Ach, ik durf te wedden dat in alle boeken historische fouten zitten, maar alleen omdat De Da Vinci Code zoveel aandacht krijgt doen de mensen de moeite ze er uit te halen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 16:06

Melody schreef:Ach, ik durf te wedden dat in alle boeken historische fouten zitten, maar alleen omdat De Da Vinci Code zoveel aandacht krijgt doen de mensen de moeite ze er uit te halen.
Ja bijvoorbeeld de Bijbel ;-) maar ook gewoon de totale geschiedenis, er wordt gezegt dat Nero de stad Rome in de hens stak, andere zeggen dat deden de Christenen (voorbeeld) maar ook het offeren van mensen voor de Goden van vroeger kan best een groot Christelijk Complot zijn..

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 17:21

Of de Jezus Christus = Julius Caesar theor... euh speculatie.
Ook erg grappig.

Die dingen leunen allemaal op de drogredenatie van "bewijs maar dat het niet zo is". Zelf hebben ze een totaal gebrek aan bewijs.

Ik kan dat ook: "Alles wat wij denken dat Socrates gezegd heeft is eigelijk door Plato verzonnen".

En die ^ is zelfs van hoger niveau dan de JC=JC.

Het spreekt gewoon aan bij veel mensen. Net zoals al die vrij metselarij dingen of die ufo dingen.
Mensen zijn gek op complot theoriën.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2005 18:01

Brown heeft op een geraffineerde manier fictie en feiten door elkaar gehaald en als je niet echt vertrouwd bent met bepaalde dingen, zou je kunnen denken dat het waar is. Net als bij het Bernini Mysterie overigens.
Deels is het naar mijn gevoel nog gejat ook, want sommige gebeurtenissen konden zo uit :"De naam van de roos" van Umberto Ecco gehaald zijn.

Met name het slot vond ik ronduit vervelend. Zo verschrikkelijk voorspelbaar en aan de andere kant zo wonderbaarlijk - je zou bijna in sprookjesstijl gaan geloven: "en zij leefden nog lang en gelukkig..."

Het is mij persoonlijk erg tegengevallen.
Maar om ervoor te waarschuwen, zoals soms gebeurt, lijkt mij volstrekt onnodig. Ieder weldenkend mens kan op zijn vingers natellen, dat sommige dingen pure fictie zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 18:06

Beste mensen, afgelopen week op Discovery Channel. 'The davinci code cracked". Gedegen onderzoek heeft uitgewezen dat de informatie waarop het boek gebaseerd is volledig is vervalst. Complete foute stambomen, in ik meen 1961 verzonnen, zijn de basis voor het boek. De gegevens komen uit een parijse bibliotheek uit een geheim dossier. Bij nader ondezoek blijkt het hele coderingssysteem wat daar in zat nep te zijn net als de stamboom van de zgn. afstammelingen van Jezus.
Overigens, als Christenen wisten wij toch al lang dat het boek niet klopte?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”