En dat geld voor ons allemaal, dus is dat toch een bewijs voor de erfzonde???
Is dat zo? Volgens mij kennen de Joden geen erfzonde...
Klaas
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Als je voor elke zonde vergeving nodig hebt, dan dus ook voor de erfzonde.
Ah, maar dat is een menselijke constructie. Het woord erfzonde komt in de bijbel niet voor dus het is voor mij niet direct duidelijk dat voor datgene wat jij aanduidt met erfzonde ook vergeving nodig is. Kun je dat aantonen vanuit de bijbel?
Klaas
Klaas schreef:En dat geld voor ons allemaal, dus is dat toch een bewijs voor de erfzonde???
Is dat zo? Volgens mij kennen de Joden geen erfzonde...
Klaas
Dit is een circelredenering.
Ik heb daarnet al die tekst gequoot "waarin allen gezondigd hebben". Ik vind het dan logisch dat ook voor die zonde vergeving nodig is.
Nee, de boedhisten ook niet. Zijn ze daarom goed bezig en is dat dan een bewijs dat erfzonde niet bestaat? Dus iets wat je ontkent bestaat niet?
Lekker makkelijk.
Klaas schreef:Dit is een circelredenering.
Wat?Ik heb daarnet al die tekst gequoot "waarin allen gezondigd hebben". Ik vind het dan logisch dat ook voor die zonde vergeving nodig is.
Uit dat ‘waarin allen gezondigd hebben’ leidt ik af dat het gaat om zonde die ons wordt toegerekend ook al hebben we hem zelf niet begaan. Dat is een andere situatie dan zonden die ik zelf daadwerkelijk doe. Het is duidelijk dat ik over die laatste categorie berouw dien te hebben en vergeving moet vragen. Over hoe dat met die toegerekende zonde zit is de bijbel volgens mij niet zo helder. Kun je bijbelse voorbeelden geven van mensen die vragen om vergeving voor de zonde die hun zondoge natuur veroorzaakt heeft?Nee, de boedhisten ook niet. Zijn ze daarom goed bezig en is dat dan een bewijs dat erfzonde niet bestaat? Dus iets wat je ontkent bestaat niet?
De vergelijking met Boeddhisten slaat als een tang op een varken. Psalm 51 staat net zo goed in de Joodse bijbel en dus is het op z’n minst interessant hoe Joden daar tegenaan kijken. Of ze gelijk hebben is een tweede maar het lijkt me niet terecht hen op voorhand weg te zetten als een stel sukkels.Lekker makkelijk.
Weet je wat makkelijk is? Afwijkende mening naast je neer leggen. Dat is makkelijk.
Klaas
jas schreef:Nee maar je zaagt door. Het is niet erg dat jij niet in erfzonde gelooft hoor, Hoewel? Maar bij jou is het altijd zo dat je niet voor argumenten vatbaar bent. Je komt alleen telkens met nieuwe tegenargumenten. Dat is dus zinloos. Ik heb uitvoerig uitgelegd hoe ik in elk geval de erfzonde heb ingeleefd. Ik kan dus niets met jouw afwijkende mening. Trouwens ook in Hosea 6:7 staat; " Maar zij hebben het verbond overtreden als Adam".
Welk verbond? Wat hebben zij overtreden?
parsifal schreef:jas schreef:Nee maar je zaagt door. Het is niet erg dat jij niet in erfzonde gelooft hoor, Hoewel? Maar bij jou is het altijd zo dat je niet voor argumenten vatbaar bent. Je komt alleen telkens met nieuwe tegenargumenten. Dat is dus zinloos. Ik heb uitvoerig uitgelegd hoe ik in elk geval de erfzonde heb ingeleefd. Ik kan dus niets met jouw afwijkende mening. Trouwens ook in Hosea 6:7 staat; " Maar zij hebben het verbond overtreden als Adam".
Welk verbond? Wat hebben zij overtreden?
Dit is niet fair, als iets niet duidelijk is kan het ook aan de uitlegger liggen. De vraag is niet of wij zoals Adam gezondigd hebben. De vraag is of wij vergeving moeten vragen voor erfzonde.
Jas schreef:Maar bij jou is het altijd zo dat je niet voor argumenten vatbaar bent. Je komt alleen telkens met nieuwe tegenargumenten.
Jas schreef:Dat is dan mijn mening en ook die van Boston. Of dit Bijbels te bewijzen is weet ik op dit moment niet.
Klaas schreef:Jas schreef:Maar bij jou is het altijd zo dat je niet voor argumenten vatbaar bent. Je komt alleen telkens met nieuwe tegenargumenten.
Allereerst bedankt voor het compliment.
Ik geef toe dat ik redelijk aanhoudend kan zijn, maar is het niet de kern van een discussie dat jij jouw mening onderbouw met argumenten en dat ik vervolgens met tegenargumenten kom om de jouwe te ontkrachten?Jas schreef:Dat is dan mijn mening en ook die van Boston. Of dit Bijbels te bewijzen is weet ik op dit moment niet.
Zeg dat dan gewoon. Dan hoef ik niet zo door te zagen.
Klaas
Klaas schreef:Kun je bijbelse voorbeelden geven van mensen die vragen om vergeving voor de zonde die hun zondoge natuur veroorzaakt heeft?
7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
8 Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend.
9 Ontzondig mij met hysop, en ik zal rein zijn; was mij, en ik zal witter zijn dan sneeuw.
10 Doe mij vreugde en blijdschap horen; dat de beenderen zich verheugen, die Gij verbrijzeld hebt.
11 Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden.
12 Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Maja de Bij schreef:Klaas schreef:Kun je bijbelse voorbeelden geven van mensen die vragen om vergeving voor de zonde die hun zondoge natuur veroorzaakt heeft?
Ik heb nog eens op psalm 51 zitten puzzelen, maar ik vind toch dat David hier vergeving vraagt over alle zonden die hem bezoedelen. En dan noemt hij daarbij in een adem ook de zonde waarin zijn moeder hem ontvangen heeft.7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
8 Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend.
9 Ontzondig mij met hysop, en ik zal rein zijn; was mij, en ik zal witter zijn dan sneeuw.
10 Doe mij vreugde en blijdschap horen; dat de beenderen zich verheugen, die Gij verbrijzeld hebt.
11 Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden.
12 Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten