mijn hart is zwart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 apr 2003 11:14

Overigens staat de Bijbel boordevol met mensen die wel naar God zoeken.

Dus klopt psalm 14 niet? Of is het God die mensen laat zoeken naar Hem?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:15

Kaw schreef:
groenrondballetje schreef:Overigens staat de Bijbel boordevol met mensen die wel naar God zoeken. John

Een door God gegeven wil.

Omdat wij oorspronkelijk naar Zijn beeld zijn gemaakt.

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:17

TheKeimpe schreef:
Overigens staat de Bijbel boordevol met mensen die wel naar God zoeken.

Dus klopt psalm 14 niet? Of is het God die mensen laat zoeken naar Hem?

Als je de hele psalm leest, inclusief vers 7, zie je dat de tekst genuanceerd gelezen moet worden (zie mijn eerder posting). Deze psalm is een klaagzang, met de gebruikelijke overdrijving in de historische Joodse tradities. Jezus doet dit ook; Hij gebruikt bv het woordje 'haten' jegens onze familie, maar bedoelt dat we meer van Hem moeten houden dan van onze familie.

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 08 apr 2003 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 apr 2003 11:18

groenrondballetje schreef:
Kaw schreef:
groenrondballetje schreef:Overigens staat de Bijbel boordevol met mensen die wel naar God zoeken. John

John

Dat beeld hebben wij verwoest zover we het konden. We hebben tegen God gekozen, en nu zouden we terug willen?
Wat heeft de Heilige Geest dan nog te doen, als mensen uit zichzelf wel komen?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:21

TheKeimpe schreef:
Kaw schreef:

Omdat wij oorspronkelijk naar Zijn beeld zijn gemaakt.John

Dat beeld hebben wij verwoest zover we het konden. We hebben tegen God gekozen, en nu zouden we terug willen?
Wat heeft de Heilige Geest dan nog te doen, als mensen uit zichzelf wel komen?

Je verdraait mijn woorden. Ik zeg niet dat mens wit is, of op eigen kracht terug naar God kan komen, maar de mens kan wel kiezen, en als de mens wilt kan de mens hulp krijgen van God. Die hulp - de Heilige Geest - heb je nodig, juist omdat je niet zwart of wit bent, maar grijs en wit wilt worden.

John

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 11:21

Kaw schreef:

John

En bij de zondeval... Zucht... Zijn we grijs geworden. We hebben 1 keer de fout gemaakt om naar de Satan te luisteren, maar als we gewoon het evangelie en het nieuwe verbond aanpakken, komen we er wel. God is geen God van boosheid, God is een God van genade...

Je vergeet dat God ook een God is van volledige gerechtigheid en dat we bij de zondeval alle lust van Godszucht verloren hebben. Elke wil om te zoeken naar God, komt van God. Het is pure genade dat dit gebeurt.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:23

Kaw schreef:
Kaw schreef:

Omdat wij oorspronkelijk naar Zijn beeld zijn gemaakt. John

En bij de zondeval... Zucht... Zijn we grijs geworden. We hebben 1 keer de fout gemaakt om naar de Satan te luisteren, maar als we gewoon het evangelie en het nieuwe verbond aanpakken, komen we er wel. God is geen God van boosheid, God is een God van genade...
Je vergeet dat God ook een God is van volledige gerechtigheid en dat we bij de zondeval alle lust van Godszucht verloren hebben. Elke wil om te zoeken naar God, komt van God. Het is pure genade dat dit gebeurt.

Maar als wij de wil om God te zoeken in ons hebben dan zijn we toch niet zwart. :wink:
Of heeft de duivel de wil om God te zoeken ... :roll:

John

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 11:25

groenrondballetje schreef:Je verdraait mijn woorden. Ik zeg niet dat mens wit is, of op eigen kracht terug naar God kan komen, maar de mens kan wel kiezen, en als de mens wilt kan de mens hulp krijgen van God. Die hulp - de Heilige Geest - heb je nodig, juist omdat je niet zwart of wit bent, maar grijs en wit wilt worden.
John

De mens kan niet de hulp van God krijgen maar moet de hulp van God krijgen. En dat de mens die keuze inziet en tot die keuze wilt komen is door God gegeven.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:28

Kaw schreef:
groenrondballetje schreef:Je verdraait mijn woorden. Ik zeg niet dat mens wit is, of op eigen kracht terug naar God kan komen, maar de mens kan wel kiezen, en als de mens wilt kan de mens hulp krijgen van God. Die hulp - de Heilige Geest - heb je nodig, juist omdat je niet zwart of wit bent, maar grijs en wit wilt worden.
John

De mens kan niet de hulp van God krijgen maar moet de hulp van God krijgen. En dat de mens die keuze inziet en tot die keuze wilt komen is door God gegeven.

:?
Ik zeg dat je de Hulp van God nodig hebt, en dat God die Hulp aanbiedt ('je kunt Hem krijgen). Welke nuancering wil jij geven met 'moet', die niet al in de tekst staat :?:

John

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 11:30

groenrondballetje schreef:Maar als wij de wil om God te zoeken in ons hebben dan zijn we toch niet zwart. :wink:
John

:o Men!!! :o

De duivel is een gevallen engel en voor gevallen engelen is er geen genade of hoop! Wij zijn gevallen mensen met een zwart hart! Wij zijn niet de duivel maar wel zwart! Wij hebben absoluut niet de wil om God te zoeken! Daarom is het ook een enorm groot wonder van liefde en genade van God dat hij ons de wil geeft om te kiezen voor Hem!!! Er was en is geen reden van onze kant dat God dit voor ons zou doen.[/b]

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:35

Kaw schreef:De mens kan niet de hulp van God krijgen maar moet de hulp van God krijgen. En dat de mens die keuze inziet en tot die keuze wilt komen is door God gegeven.
groenrondballetje schreef:Maar als wij de wil om God te zoeken in ons hebben dan zijn we toch niet zwart. :wink:
John

:o Men!!! :o
De duivel is een gevallen engel en voor gevallen engelen is er geen genade of hoop! Wij zijn gevallen mensen met een zwart hart! Wij zijn niet de duivel maar wel zwart! Wij hebben absoluut niet de wil om God te zoeken! Daarom is het ook een enorm groot wonder van liefde en genade van God dat hij ons de wil geeft om te kiezen voor Hem!!! Er was en is geen reden van onze kant dat God dit voor ons zou doen.[/b]

Je schrijft toch heel duidelijk "En dat de mens die keuze inziet en tot die keuze wilt komen ...." Dit is in mijn ogen tegenstrijdig met het beeld dat het hart zwart is.

John

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 11:40

groenrondballetje schreef:Je schrijft toch heel duidelijk "En dat de mens die keuze inziet en tot die keuze wilt komen ...." Dit is in mijn ogen tegenstrijdig met het beeld dat het hart zwart is.

John

Oke! Dat is het voor mij ook. Maar je vergeet dat God het hart verandert. God verandert het hart van zwart graniet naar wit zacht vlees. Zonder deze verandering zouden we een keuze voor God nooit willen nemen. Ik zou graag je mijn hart laten zien. Het is van zichzelf zo zwart als een bewolkte nacht.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:44

Kaw schreef:
groenrondballetje schreef:Je schrijft toch heel duidelijk "En dat de mens die keuze inziet en tot die keuze wilt komen ...." Dit is in mijn ogen tegenstrijdig met het beeld dat het hart zwart is. John

Oke! Dat is het voor mij ook. Maar je vergeet dat God het hart verandert. God verandert het hart van zwart graniet naar wit zacht vlees. Zonder deze verandering zouden we een keuze voor God nooit willen nemen. Ik zou graag je mijn hart laten zien. Het is van zichzelf zo zwart als een bewolkte nacht.

Maar wij zijn toch zoals God ons gemaakt of verandert heeft ... :wink:

Mijn argument is dat die verandering die God in ons heeft gelegd ons niet van zwart naar wit brengt, maar naar grijs. We hebben Zijn Vergeving nodig om wit te worden.

John

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 11:47

groenrondballetje schreef:Maar wij zijn toch zoals God ons gemaakt of verandert heeft ... :wink:
John

Wij leven van nature onder de erfzonde en dat is nou niet bepaald wat God bedoelt (heeft) met ons leven. In deze natuur die we onszelf hebben aangemeten zijn we zwart. Na God's ingreep in ons leven worden we wit.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 08 apr 2003 11:52

Kaw schreef:
groenrondballetje schreef:Maar wij zijn toch zoals God ons gemaakt of verandert heeft ... :wink:
Mijn argument is dat die verandering die God in ons heeft gelegd ons niet van zwart naar wit brengt, maar naar grijs. We hebben Zijn Vergeving nodig om wit te worden.
Maar wij zijn toch zoals God ons gemaakt of verandert heeft ... :wink:

Wij leven van nature onder de erfzonde en dat is nou niet bepaald wat God bedoelt (heeft) met ons leven.

Wat bedoel je met de erfzonde?
Voor mijn visie op de zondige natuur van de mens, zie http://www.geocities.com/groenrondballetje/vktg4.html

Kaw schreef: In deze natuur die we onszelf hebben aangemeten zijn we zwart.

Er zijn mensen die goede dingen doen zonder hulp van God. Die zijn dus niet zwart.

Kaw schreef:Na God's ingreep in ons leven worden we wit.

Welke ingreep bedoel je dan?

John

Terug naar “Archief”