Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 apr 2005 17:32

Kortom, zing dan psalmen, opwekking en andere liederen... Dan krijgen beide kanten aandacht en heb je geen eenzijdige belichting omdat je naast opwekking meer zingt.

precies!!!! mee eens.

Onze dominee heeft het ok niet echt op opwekking!!! terwijl hij heel vaak zegt in zijn preken: "Uw genade is mij genoeg"

:wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 apr 2005 18:00

Ik zing zelf heeel erg veel opwekkingsliederen en speel ze ook heel vaak...
Maar het is wel zo dat ze vaak muziekaal niet echt goed in elkaar steken, maar das niet het aspect waar we het nu over hebben ;)

Eenzijding vind ik ze juist niet. Het is maar waar je de nadruk op wilt leggen.
Veel opwekkingsliederen brengen de boodschap: Jezus stierf voor onze zonden, en daardoor zijn wij 'vrij' en kunnen wij tot Hem komen.
Als je de nadruk legt op: kunnen wij tot Hem komen, ja, dan is het eenzijdig ja...
Maar als ik zelf soms een lied zing, waar in voor komt dat Jezus voor onze zonden stierf, krijg ik soms een steek vanbinnen...ook omdat Jezus dat voor ons deed, maar vooral ook, dat ik dus zondig ben!

Maar sommige mensen willen liever de zonden benadrukt zien...dan is het eenzijdig ja :D

Maar ik denk dat je sowieso nooit kunt zeggen dat ze fout zijn. Het zijn idd teksten uit de Bijbel, en ze hebben wel een bijbelse boodschap, en hoe kan een bijbelse boodschap ooit fout zijn?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 11 apr 2005 18:08

Evelien schreef:
Kortom, zing dan psalmen, opwekking en andere liederen... Dan krijgen beide kanten aandacht en heb je geen eenzijdige belichting omdat je naast opwekking meer zingt.

precies!!!! mee eens.

Onze dominee heeft het ok niet echt op opwekking!!! terwijl hij heel vaak zegt in zijn preken: "Uw genade is mij genoeg"

aah die is mooi :) k ben t helemaal eens met reacties van Evelien en van Marnix (dacht k?)

Ik vind niet alle nummers van opwekking even diepgaand opzich, maar zoals 614 (Uw genade is mij genoeg), en vooral 488! De kracht van Uw liefde, dat is zo'n mooi lied!
Ik zal hier niet de tekst neer gaan zetten, k denk dat veel mensen m toch wel kennen, maar k moet zeggen dat k erg veel aan bepaalde opwekkingsliederen heb gehad

Ander iets.. waarom zijn zoveel mensen helemaal tegen opwekking, geen nummer kan goed zijn.. Alleen, een (groot) deel van opwekking zijn liederen uit Joh. de Heer, een Vaste Burcht is onze God wordt na hervormingsdag vaak gezongen tsja.. sorry, maar ik begrijp sommige mensen soms niet..

K hoorde pas van een man uit de kerk dat opzich niet veel mis is met de muziek zelf, maar dat de teksten niet diepgaand genoeg zouden zijn. Heel raar.. want er zijn genoeg nummers (niet alleen opwekking, denk ook bijv. aan Soul Survivour) waarvan de teksten letterlijk in preken worden genoemd zoals Evelien al zei.
Vorige week zondag had een dominee het over met Jezus sterven en weer opstaan, 'Onuitspreekbaar' gaat hier ook over..
Maar owkeej hm.. *-)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 19:03

Kijk ook eens bij de vragen en antwoorden. Zoals dit antwoord, of deze.
Maar je kan natuurlijk ook dit antwoord lezen, of als je toch bezig bent deze waarop hier een nadere vraag wordt gesteld en op geantwoordt wordt.

Tot slot heb ik deze in de aanbieding.

André

Berichtdoor André » 11 apr 2005 19:15

PeterD schreef:Kijk ook eens bij de vragen en antwoorden. Zoals dit antwoord, of deze.
Maar je kan natuurlijk ook dit antwoord lezen, of als je toch bezig bent deze waarop hier een nadere vraag wordt gesteld en op geantwoordt wordt.

Mmmm, van links door het midden naar rechts, grappig die veelzijdigheid van het vragenpanel :wink:

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 11 apr 2005 19:18

ik zing graag opwekking.. alleen vind ik ze op den duur veel op elkaar lijken.. ik weet dat er ook uitzonderingen zijn hoor, maar op de meeste plaatsen waar ik kom worden alleen de 'makkelijk-in-het-gehoor-liggende-liederen' gezongen..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 19:19

André schreef:
PeterD schreef:Kijk ook eens bij de vragen en antwoorden. Zoals dit antwoord, of deze.

Mmmm, van links door het midden naar rechts, grappig die veelzijdigheid van het vragenpanel :wink:

Leuk he :wink: Ze zijn het niet allemaal met elkaar eens als je ze naast elkaar zet 8)
't Zijn nét mensen :lol:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 apr 2005 20:51

Evelien schreef:

precies!!!! mee eens.

bijbel en dus ook de psalmen zijn niet eenzijdig.

Als we de bijbel eenzijdig gaan noemen dan raken we op een hellend vlak.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 apr 2005 23:07

ik kwam dit tegen op een site (kan alleen niet meer terug vinden van welke site):

Het verschil tussen gezangen en opwekkingsliederen

Een oude boer ging in het weekend naar de grote stad en bezocht daar een kerkdienst.
Toen hij thuis kwam vroeg zijn vrouw hoe het was geweest.
"Ja", zei de boer, "goed". "Eén ding deden ze wel anders. Ze zongen opwekkingsliederen in plaats van gezangen".
"opwekkingsliederen?", zei z'n vrouw, "wat zijn dat?"
"O, ze zijn wel mooi. Het zijn een soort gezangen, maar dan anders", zei de boer. "Wat is er anders aan?", vroeg zijn vrouw.
De boer zei: "Nou, kijk, als ik tegen jou zou zeggen: 'Martha, de koeien staan in het maïs', dan zou het een gezang zijn.
Maar als ik tegen jou zou zeggen: 'Martha, Martha, Martha, o Martha, de koeien, de grote koeien, de bruine koeien, de zwarte koeien, de witte koeien, de zwart-witte koeien, staan in het maïs, staan in het maïs, het maïs, maïs, maïs' en als ik dan de hele zaak een paar keer herhaal, dan heb je dus een opwekkingslied.

Een jonge man die pas christen was, ging meestal naar de plaatselijke evangeliegemeente. Op een zondag kwam hij een keer in een kleine dorpskerk. Toen hij thuis kwam vroeg zijn vrouw hoe het was geweest.
"Ja", zei de jongeman, "goed". "Eén ding deden ze wel anders. Ze zongen gezangen in plaats van opwekkingsliederen".
"gezangen?", zei z'n vrouw, "wat zijn dat?"
"O, ze zijn wel mooi. Het zijn een soort opwekkingsliederen, maar dan anders", zei de jongeman. "Wat is er anders aan?", vroeg zijn vrouw.
De jongeman zei: "Nou, kijk, als ik tegen jou zou zeggen: 'Martha, de koeien staan in het maïs', dan zou het een opwekkingslied zijn.
Maar als ik tegen jou zou zeggen: 'O Martha, dier'bre Martha, hoor mijn geroep. Neig uw oor tot de woorden van mijn mond. Wendt uw gehele wonderbare oor tot de zuivere, heerlijke waarheid terstond. Want wie doorgrondt de weg der dieren? Bij hen is geen begrip noch verstand. Zij koesteren zich in God's zon of regen in het zoete, bekoorlijk maïs op het land. Deze mijne koeien hebben met weerspannig behagen hun ketenen afgeschud, versmaden hun warme stal. En gedreven door duistere machten, die hen aanzetten zich tot het maïs te begeven- o lot, bitter dan gal.'
En als ik dan alleen het eerste, derde en vierde vers zou doen, met een soort toonverhoging voor het laatste vers, dan heb je dus een gezang."
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 11 apr 2005 23:13

LOL, ik ken um maar dan iets anders 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 23:21

jacobH schreef:
Evelien schreef:

precies!!!! mee eens.

bijbel en dus ook de psalmen zijn niet eenzijdig.

Als we de bijbel eenzijdig gaan noemen dan raken we op een hellend vlak.

Zegt iemand dat dan? Ik lees het nergens, waar maak je dat zo opeens uit op? Volgens mij lees je iets ff verkeerd.

MissF schreef:Ik zing zelf heeel erg veel opwekkingsliederen en speel ze ook heel vaak...
Maar het is wel zo dat ze vaak muziekaal niet echt goed in elkaar steken, maar das niet het aspect waar we het nu over hebben

Tja dat vind jij. Ik vind ze muzikaal vaak goed genoeg. Ik ben dan ook geen muziekexpert en das misschien maar goed ook... en de psalmen... steken ook niet altijd muzikaal zo goed in elkaar... voor niet met die hele noten :D :P Maar inhoudelijk zijn ze wel tof. Opwekking vaak ook wel... daarom vind ik dat je ze beiden zou moeten zingen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 apr 2005 10:48

André schreef:LOL, ik ken um maar dan iets anders 8)

wow...duidelijke omschrijving hierboven....

Zingt vrolijk en hef je stem naar boven (.....)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 11:29

hijwel schreef:Looft de heere met psalmen,gezangen en geestelijke liederen

vooral de nieuwste opwekking is geweldig... maar ja een beetje eenzijdig is het wel.. net zoals alleen psalmen.
Dat is dikke onzin, aangezien opwekking altijd opwekkend is en psalmen erg divers zijn!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 apr 2005 11:44

Raido schreef: en psalmen erg divers zijn!

Dat is zeker waar. Met psalmen alleen is niets mis. Maar toch blijft het jammer dat de christelijke gemeente in de lofzang de naam van haar Heiland niet noemt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 apr 2005 12:27

Maar toch blijft het jammer dat de christelijke gemeente in de lofzang de naam van haar Heiland niet noemt.

Ik vind het wel meer dan jammer. Paulus zegt dat hij niets anders gepredikt heeft dan Jezus Christus en die gekruisigt. Er zijn gemeenten waar daarover nooit expliciet gezongen wordt. M.i. is dat niet alleen jammer, maar KAN het ook gewoon niet.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”