nieuwe mens: oude mens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

nieuwe mens: oude mens

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 12:50

Heb even een tekeningetje gemaakt om even te kijken hoe ik eigelijk in elkaar zit.. Hoe de duivel en God invloed hebben op mijn zijn.
aantal vragen om over te praten maybee:

- wie ben ik? oud of nieuw?
- hoe kan ik leven als nieuw mens?
- is de verhouding goed, of richt de duivel ook pijlen op je verstand enz.

de opdracht:
bouw hem verder af :mrgreen:

Afbeelding
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 13:02

Hum beetje vreemd dat bij de goede mensen vernieuwt wordt geschreven, dat is toch echt met een d ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2005 13:03

Beide, vlees en geest strijden in mij, zegt Paulus op verschillende plekken, bijv. Rom. 7. Deze strijd duurt tot aan onze dood.

Bedoel je heiligmaking? Het volledig afhankelijk zijn van God, Zijn geboden doen, navolging van Christus.

Welke verhouding bedoel je precies?
De duivel richt zijn pijlen op van alles en nog wat, omdat hij je buiten het Koninkrijk van God probeert te houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 13:05

Raido schreef:Hum beetje vreemd dat bij de goede mensen vernieuwt wordt geschreven, dat is toch echt met een d ;-)

ach ja, een beetje dislextisch (hoe schrijf je dat;))

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 13:10

Beide, vlees en geest strijden in mij, zegt Paulus op verschillende plekken, bijv. Rom. 7. Deze strijd duurt tot aan onze dood.

Dat is dus de vraag ;).. wie ben ik nou echt.. ben ik nieuw gemaakt door God. En dus een nieuw mens. Of leverd God half werk af?

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden." (II Korinthe 5:17)

2 korinthe is hier duidelijk over, het oude is voorbij gegaan. (als je in Jezus Christus bent.)

Bedoel je heiligmaking? Het volledig afhankelijk zijn van God, Zijn geboden doen, navolging van Christus.

Jeps, afhankelijk van God is denk ik heel belangrijk ja. Zonder U kan ik niks doen, Jezus!
Maar ik bedoel, hoe kan je je nieuwe mens laten reageren i.p.v je oude? je oude wil overwinnen, je oude verstand onderscheiden van je nieuwe?

De duivel richt zijn pijlen op van alles en nog wat, omdat hij je buiten het Koninkrijk van God probeert te houden.

ik bedoel de verhouding zolas ik hem getekend heb. verleid de duivel ons verstand, of eerst ons hart en daarna ons verstand?

André

Berichtdoor André » 11 apr 2005 13:30

Je zegt nieuwe mens, heilig leven........
Oude mens, aardse leven......

Vanaf hier deel ik je mening niet, omdat ik er van overtuigd ben dat ik tijdens mijn aardse leven al bezig ben met de dingen die jij onder "heilig leven" hebt gezet.

Dus dat wordt denk ik een lastig vervolg dan........
Of jij hebt met opzet regels verwisseld?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2005 13:37

hijwel schreef:

Dat is dus de vraag ;).. wie ben ik nou echt.. ben ik nieuw gemaakt door God. En dus een nieuw mens. Of leverd God half werk af?

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden." (II Korinthe 5:17)

2 korinthe is hier duidelijk over, het oude is voorbij gegaan. (als je in Jezus Christus bent.)

God levert geen half werk af: als je wedergeboren bent, ben je een nieuw schepsel, zoals 2 Kor. 5:17 ook zegt. Maar dat wil nog niet zeggen dat onze oude mens dan al definitief dood is. Dat gebeurt pas als we sterven en de heerlijkheid ingaan. Dat afsterven van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens is dus een voortgaand proces, dat ons hele leven duurt. Daarom zegt Paulus ook in Rom. 7:14 dat hij "vleselijk is, verkocht onder de zonde". En tegelijkertijd geldt dat de oude mens zijn eigenlijke identiteit niet meer is, dat is nl. de nieuwe mens in Christus.

Hier op aarde is het dus een situatie van al-wel, nog-niet. Al wel in Christus, maar nog niet volledig vrij van de zonde in de zin dat we volmaakt heilig God gehoorzaam naleven.
We leven dus in een oorlogssituatie, (1 Tim. 6:11-14, Ef. 6).

Anders gezegd: het werk is nog niet af bij de wedergeboorte, er moet ook groei plaatsvinden van zuigeling tot volwassene in het geloof. En daar moeten we naar jagen, zegt Paulus.

hijwel schreef:

Jeps, afhankelijk van God is denk ik heel belangrijk ja. Zonder U kan ik niks doen, Jezus!
Maar ik bedoel, hoe kan je je nieuwe mens laten reageren i.p.v je oude? je oude wil overwinnen, je oude verstand onderscheiden van je nieuwe?

Gebed om de Heilige Geest, gebed om onderscheidingsvermogen en om zelfkennis en kennis van God, gebed om inzicht bij het lezen van Gods Woord enz. Het hebben van een ernstige lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven (zoals de Heidelbergse Catechismus het verwoordt).

hijwel schreef:

ik bedoel de verhouding zolas ik hem getekend heb. verleid de duivel ons verstand, of eerst ons hart en daarna ons verstand?

Volgens mij kan het allebei, het verstand kan het hart beinvloeden en andersom, maar die twee zijn moeilijk te onderscheiden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 13:41

André schreef:Je zegt nieuwe mens, heilig leven........
Oude mens, aardse leven......

Vanaf hier deel ik je mening niet, omdat ik er van overtuigd ben dat ik tijdens mijn aardse leven al bezig ben met de dingen die jij onder "heilig leven" hebt gezet.

Dus dat wordt denk ik een lastig vervolg dan........
Of jij hebt met opzet regels verwisseld?

ik baseer dit op filp 3:

Maar onze wandel84) is in de hemelen,85) waaruit wij86) ook den Zaligmaker verwachten,87) namelijk den Heere Jezus Christus;

en efeze 2:6
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;21)

we leven dan wel op aarde. Maar moeten geen aardse wandel meer hebben. Dus geen aards leven op aarde, maar een hemels leven, door omgang met je hemelse Vader

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 13:45

elbert,

ik snap dat het een twee strijd is.. Maar wie zijn wij? als je een nieuwe indentiteit krijgt van God. Moet je je ook indentificeren met je nieuwe leven.. Je bent niet een zondig heilig mens. Of je bent heilig, door Jezus.. Of je bent zondig..
1 van de bijde, of je oude of je nieuwe mens hoort niet meer bij jou intentiteit.

wat betreft de aanvallen op je verstand.. weet ik het dus nog niet. de bijbel maakt hier duidelijk onderscheid in dus is het denk ik goed om overna te denken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2005 14:00

hijwel schreef:elbert,

ik snap dat het een twee strijd is.. Maar wie zijn wij? als je een nieuwe indentiteit krijgt van God. Moet je je ook indentificeren met je nieuwe leven.. Je bent niet een zondig heilig mens. Of je bent heilig, door Jezus.. Of je bent zondig..
1 van de bijde, of je oude of je nieuwe mens hoort niet meer bij jou intentiteit.

We zijn heilig door Jezus en we zijn zondig door onze zonden. We vragen toch niet voor niets elke dag om vergeving van onze zonden, zoals Jezus ons dat geleerd heeft in het onze Vader?
Over onze identiteit: die is inderdaad nieuw van God gekregen en daar mogen we ons in het geloof ook mee identificeren.
Maar op andere momenten voelen we ook dat we nog lang niet zo leven als we zouden moeten. Kind van God, maar nog lang niet altijd een gehoorzaam kind. Dat maakt ons klein, ootmoedig en het moet ons afhankelijker van God maken en het moet ons ook aansporen om de leden die op de aarde zijn te doden (Kol. 3:5). Alleen zo is er groei: tegen de verdrukking van ons vlees in.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 14:09

elbert schreef:
hijwel schreef:elbert,

We zijn heilig door Jezus en we zijn zondig door onze zonden. We vragen toch niet voor niets elke dag om vergeving van onze zonden, zoals Jezus ons dat geleerd heeft in het onze Vader?
Over onze identiteit: die is inderdaad nieuw van God gekregen en daar mogen we ons in het geloof ook mee identificeren.
Maar op andere momenten voelen we ook dat we nog lang niet zo leven als we zouden moeten. Kind van God, maar nog lang niet altijd een gehoorzaam kind. Dat maakt ons klein, ootmoedig en het moet ons afhankelijker van God maken en het moet ons ook aansporen om de leden die op de aarde zijn te doden (Kol. 3:5). Alleen zo is er groei: tegen de verdrukking van ons vlees in.

we zijn het wel aardig eens hoor :wink: . Maar ja.. ik beleid ook mijn zonde, ik zondig ook.. Maar ik ben het niet meer die zondigt, dat is de zonde in mij. (zoals paulus ook zegt in rom 7.).

Terug naar “Archief”