Inenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 08 apr 2005 09:53

Pieter schreef:Stap naar de CGB, zou ik zeggen. In Harderwijk heeft iemand daar successen mee behaalt.

Tja, 4-2, zo kun je het natuurlijk ook doen. Een ziekenhuis heeft wettelijk nu geen been meer om op te staan in het weigeren van niet-ingeënte sollicitanten. Maar dan kunnen ze natuurlijk andere redenen verzinnen om je te weigeren. 'k Weet ook niet of het een sportieve dan wel christelijke manier is om zo je gelijk te halen, maar het kan zijn.
En anders, zit ik te denken, zou het kunnen dat er voor niet-inenten uitzonderingen zijn, nl. waar er andere bijbelse belangen spelen, zorg voor de naaste in dit geval? Ik weet het niet.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 11:55

4ever2all schreef:Ik vind dat je wel heel ver gaat in je gedachten omtrent het gebod "naasten liefde". Ik wil niet zeggen dat je er niet ver in moet gaan maar het groote gebod is en blijft "God liefhebben boven alles". En het niet inenten doe ik omdat ik van mening ben dat het tegen Gods wil is.

Dan toch nog maar eens Mattheus erbij halen.
22: 37 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 08 apr 2005 18:13

K snap het niet!

Als je uit liefde voor God en zijn gebod je niet wil laten inenten, zou je dat dan wel moeten doen uit naasten liefde? Ik moet mijn naaste liefhebben als mijzelf. Ik ent mijzelf niet in omdat ik probeer naar Gods wil te leven.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 apr 2005 18:48

4ever2all schreef:K snap het niet!

Als je uit liefde voor God en zijn gebod je niet wil laten inenten, zou je dat dan wel moeten doen uit naasten liefde? Ik moet mijn naaste liefhebben als mijzelf. Ik ent mijzelf niet in omdat ik probeer naar Gods wil te leven.

Welk gebod?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 09 apr 2005 16:45

Ik geloof dat God ons gebied voor ons lichaam te zorgen omdat ons lichaam de tempel van de Heilige Geest is (of kan worden). Die "tempel" bewust ziek maken lijkt mij niet goed. Als God wil dat je ziek word gebeurt dat en dan moeten wij mensen dat accepteren maar jezelf ziek maken ook al is dat maar een klein beetje? ... nee

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 apr 2005 17:40

4ever2all schreef:Als God wil dat je ziek word gebeurt dat en dan moeten wij mensen dat accepteren

Alsof een asprientje tegen de wil van God in gaat... :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2005 06:36

4ever2all schreef:Ik geloof dat God ons gebied voor ons lichaam te zorgen omdat ons lichaam de tempel van de Heilige Geest is (of kan worden). Die "tempel" bewust ziek maken lijkt mij niet goed. Als God wil dat je ziek word gebeurt dat en dan moeten wij mensen dat accepteren maar jezelf ziek maken ook al is dat maar een klein beetje? ... nee

Dan is in ieder geval èèn ding duidelijk: je rookt niet!
Je eet ook niet te vet.
Rijd geen auto.
En loopt buiten met een mondkapje op.
En je sport.

Maar je maakt met die inentingen de mensen niet ziek, je zorgt dat het lichaam antistoffen gaat maken tegen bepaalde virussen. Dat doe je b.v. ook met de griepprik. Of als je naar bepaalde landen wilt door je dan te laten inenten tegen tropische ziektes.
En het is nog maar de vraag of dat dus tegen Gods gebod ingaat.
Er is wat dat betrefd nog niemand geweest die hier zo een gebod heeft kunnen neerzetten.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 apr 2005 13:27

En je eet niet uit blik (conserveringsmiddelen)
en je eet geen voorgemaakte slaatjes uit de supermarkt (doorgestraald)
geen vlees (met medicijnen opgefokt tot een dikke vleeshomp)
geen genetisch gemanipuleerde sojaproducten
enz.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 11 apr 2005 09:59

Ik gaf aan dat dat volgens mij Gods gebod was. Niet dat ik het volkomen kan houden. Als ik alle geboden van God zou houden zou ik geen zonden meer doen.

En dat is niet het enige bezwaar dat ik tegen inenten heb. Ook ben ik van mening dat je God niet de macht uit handen mag nemen. Door in te enten zorg je ervoor dat je die ziekte iig niet meer kunt krijgen. Dat is niet aan mij om voor te zorgen. Dat is aan God. Wat HIJ wil. Dat heet vertrouwen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 11:21

4ever2all schreef:Ook ben ik van mening dat je God niet de macht uit handen mag nemen. Door in te enten zorg je ervoor dat je die ziekte iig niet meer kunt krijgen. Dat is niet aan mij om voor te zorgen. Dat is aan God. Wat HIJ wil. Dat heet vertrouwen.

Kijk, als je met het gevoel in gaat enten dat je dan een garantie hebt dat je niet ziek wordt, kan je het misschien beter niet doen nee.
Inenten is absoluut geen garantie dat je iets niet krijgt, maar het gebruiken van de middelen om meer afweer tegen een ziekte te krijgen.

En als jij dan toch zo in vertrouwen leef, draag jij ook geen gordel in de auto? Steek je ook zomaar over bij het kruispunt zonder links en rechts te kijken? Neem je ook geen asperine als je hoofdpijn hebt? Was je je handen niet vóór je gaat eten?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 apr 2005 12:18

4ever2all schreef:Ook ben ik van mening dat je God niet de macht uit handen mag nemen.

Heb je daar misschien een bijbeltekst bij ?

Lidewey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lidewey » 11 apr 2005 12:36

Ik kan in de Bijble niets vinden wat aangeeft dat het voor of tegen inenten is.
Zoekt Eerst Het Koninkrijk Van GOD

joepie

Berichtdoor joepie » 11 apr 2005 12:37

Maja de Bij schreef:
4ever2all schreef:Ook ben ik van mening dat je God niet de macht uit handen mag nemen.

Heb je daar misschien een bijbeltekst bij ?

Vast niet. Want er staat ook nog steeds niet tegen welke van Gods geboden inenten is.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 apr 2005 13:52

Sterker nog: volgens mij is het door God gegeven.
Want God wil geen ziektes.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 11 apr 2005 16:33

Klopt, in de Bijbel staat niets over inenten. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat dat toen nog niet bestond. Daarom zijn er ook veel meningen over denk ik. Ik kan niets bewijzen en ik wil ook niets bewijzen. Ik wil alleen zeggen dat inenten bij mij tegen mijn gevoel in gaat. Kunnen jullie bewijzen dat het wel goed is? Dat God er zijn zegen in wil geven?

En als er alleen op deze manier gereageert kan worden op het feit dat ik inenten een vertrouwens kwestie vind, vind ik dat een beetje jammer. Ik zeg al, ik ben niet zonder zonden. Ik probeer alleen het goede te zoeken. Laten we elkaars mening wel gewoon blijven respecteren. Als ik iemand beledigd heb spijt me dat :oops:

Terug naar “Archief”