boodschap voor de Medicijnmeester

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 09:54

Klaas schreef:Ik denk toch dat Hijwel gelijk heeft. Als je bij de dokter komt volstaat het aanreiken van de symptomen. Het is de dokter die de diagnose moet stellen.

Klaas

ja dat bedoelde ik ook. we kunnen zeggen waar we last van hebben. Maar we hoeven niet van te voren te weten, dit heb ik en dat heb ik.

Het zou gek zijn als we eerst zelf gaan uitzoeken wat voor zonde we nou hebben.. en dan pas naar Jezus zouden gaan.
Dat zou het zelfde zijn als dat je eerst bij jezelf gaan constateren dat je botkanker hebt en daarna naar de dokter gaat.

dat snap ik dan ook niet in dat stuk.. bedoelt ie man dat we eerst moeten uitzoeken wat voor zonde we hebben voordat we naar Jezus gaan? Dat zou het zelfde zijn als je de dokter niet vertrouw omdat hij toch niet weet waar je last van hebt. Jezus weet wat zonde is in jou leven, jejezelf zal daar nooit achter komen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 11:15

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat je wel je symptomen op tafel moet leggen, anders kan de dokter ook geen diagnose stellen.

Uiteraard kan de Hemelse Dokter dat wel, ook als je totaal geen symptomen meldt.

Daarnaast, je zal toch echt naar de Dokter toe moeten. En dat doe je niet eerder voordat je denkt dat er iets mis is met je...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 apr 2005 11:36

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat je wel je symptomen op tafel moet leggen, anders kan de dokter ook geen diagnose stellen.

Probleem is dat Boston lijkt te zeggen dat het op tafel leggen van de symptomen niet voldoende is.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 11:40

Klaas schreef:
Jas schreef: Ik begrijp dat je die erfzondekwestie moeilijk vindt. Maar in feite overtreden wij toch dagelijks Gods inzettingen. Vandaaruit teruggaand naar het paradijs zijn wij dus gewoon Adam. Ik tenminste wel. Ik kan niet voor jou of anderen spreken maar slechts uit eigen ervaring. We doen net of er zo'n verschil is tussen onze zonde en de erfzonde van Adam maar ze zijn zeer vergelijkbaar. Hoe gemakkelijk kan een zonde niet een kettingreactie op gang brengen van andere zonden. Dus bijv. door een leugen of andere snode daad zijn wij oorzaak dat wij of zelfs ook anderen daarna nog veel meer zonden gaan doen. Bijv. als ik iemand boos zou maken, tergen, het bloed onder de nagels haal en die persoon begint uiteindelijk te vloeken. Dan ben ik daar de oorzaak van. Die persoon zondigt wel door te vloeken, maar ik zondig omdat ik de aanleiding ben. Wel, in dat opzicht ben ik dan dus Adam. Ik breng een reactie op gang waardoor anderen a.g.v. mijn zonde ook zondigen.

Zo gesteld kan ik me er prima in vinden. Maar volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt. Ik zondig net zo goed als Adam. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat er niet zo’n verschil is tussen de zonde van de Adam en die van mij. Echter, mijn zonden veroorzaken niet mijn zondige natuur. Volgens de leer van de erfzonde wordt ik daarmee geboren. Van die zondige natuur moet ik verlost worden, maar ik zie niet in hoe ik er vergeving voor kan vragen.

In Rom. 5:12 staat toch duidelijk: "Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben."
Ik hoef het dus niet te begrijpen, Gods Woord zegt dat het zo is en dan is het zo. Maar het feit is dat ik het wel begrijp omdat ik die ervaring heb dat ik in het paradijs gesteld ben geweest als Adam. Die ervaring is persoonlijk en kan ik je niet meedelen. Maar bij mij is het wel de oorzaak geweest dat ik deze tekst begreep.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 apr 2005 11:48

In Rom. 5:12 staat toch duidelijk: "Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben."
Ik hoef het dus niet te begrijpen, Gods Woord zegt dat het zo is en dan is het zo. Maar het feit is dat ik het wel begrijp omdat ik die ervaring heb dat ik in het paradijs gesteld ben geweest als Adam. Die ervaring is persoonlijk en kan ik je niet meedelen. Maar bij mij is het wel de oorzaak geweest dat ik deze tekst begreep.

Even de zaken op een rijtje:

- Boston zegt dat we met de 'zonden van onze natuur' naar Christus moeten;
- Volgens jou bedoelt Boston daarmee niet onze zondige natuur maar de zonde die tot die zondige natuur leidde;
- Mijn conclusie is dan: we moeten vergeving vragen voor die zonde.
- Mijn vragen zijn dan: welke zonde is dat precies en is dat wel bijbels? Wat dat ‘in welken allen gezondigd hebben’ ook betekent er staat niet dat we persoonlijk vergeving moeten vragen voor de misdaad waardoor de zonde in de wereld is gekomen.

Als je zou stellen dat Boston ons aanraadt om een nieuw hart te bidden dan snap ik het helemaal, maar wat jij ervan maakt snap ik niet…

Klaas

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 11:50

PeterD schreef:Daarnaast, je zal toch echt naar de Dokter toe moeten. En dat doe je niet eerder voordat je denkt dat er iets mis is met je...

ik kom zo vaak bij Jezus.. Ook al denk ik soms dat er niks mis is.

soms bid ik zonder ook maar 1 simtoon te kennen van wat er fout zit in mij:
Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; doorzoek mij, en ken mijn gedachten. En zie, of er iets fouts in mijn leven is, en laat me het goede leven zien!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 11:55

Klaas schreef:

Even de zaken op een rijtje:

- Boston zegt dat we met de 'zonden van onze natuur' naar Christus moeten;
- Volgens jou bedoelt Boston daarmee niet onze zondige natuur maar de zonde die tot die zondige natuur leidde;
- Mijn conclusie is dan: we moeten vergeving vragen voor die zonde.
- Mijn vragen zijn dan: welke zonde is dat precies en is dat wel bijbels? Wat dat ‘in welken allen gezondigd hebben’ ook betekent er staat niet dat we persoonlijk vergeving moeten vragen voor de misdaad waardoor de zonde in de wereld is gekomen.

Als je zou stellen dat Boston ons aanraadt om een nieuw hart te bidden dan snap ik het helemaal, maar wat jij ervan maakt snap ik niet…

Klaas

Ik snap jou niet. Als je voor elke zonde vergeving nodig hebt, dan dus ook voor de erfzonde. En dat is wat Boston bedoelt, niet dat je om een nieuw hart moet vragen. Hij doelt op het schuldig zijn aan de oorsprong van onze zondige natuur.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 12:10

jas schreef:Ik snap jou niet. Als je voor elke zonde vergeving nodig hebt, dan dus ook voor de erfzonde. En dat is wat Boston bedoelt, niet dat je om een nieuw hart moet vragen. Hij doelt op het schuldig zijn aan de oorsprong van onze zondige natuur.

waarom schrijf die dan niet gewoon "erf zonde" neer dan weten we wat hij bedoelt.

btw: ik kom het 1 keer tegen in de bijbel dat iemand zijn erfzonde belijd voor de Heer! (david dacht ik). Of hoe doe je dat je erfzonde belijden??

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 apr 2005 12:50

Als je voor elke zonde vergeving nodig hebt, dan dus ook voor de erfzonde.

Ah, maar dat is een menselijke constructie. Het woord erfzonde komt in de bijbel niet voor dus het is voor mij niet direct duidelijk dat voor datgene wat jij aanduidt met erfzonde ook vergeving nodig is. Kun je dat aantonen vanuit de bijbel?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 12:52

hijwel schreef:waarom schrijf die dan niet gewoon "erf zonde" neer dan weten we wat hij bedoelt.

Omdat het over de natuur van de mens ging, over de 'wet' van oorzaak en gevolg. Alleen het woord erfzonde noemen is niet voldoende. En daar komt nog bij, in de tijd van Boston waren de mensen een stuk sneller van begrip dus toen snapten ze wel wat hij bedoelde. In 300 jaar tijd is het mensdom aardig gedegenereerd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 12:55

Klaas schreef:

Ah, maar dat is een menselijke constructie. Het woord erfzonde komt in de bijbel niet voor dus het is voor mij niet direct duidelijk dat voor datgene wat jij aanduidt met erfzonde ook vergeving nodig is. Kun je dat aantonen vanuit de bijbel?

Klaas

pslam 51:7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving,
dit denk ik

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 apr 2005 13:18

hijwel schreef:
Klaas schreef:

Klaas

dit denk ik

En dat geld voor ons allemaal, dus is dat toch een bewijs voor de erfzonde???

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 apr 2005 13:42

David beschrijft hier zijn ‘toestand’: hij zondigt niet alleen maar IS ook zondig. Vervolgens vraagt Hij aan God om hem te reinigen en hem een nieuw hart te geven. Ik zie hem echter niet vragen: “Wilt u mij de zonde vergeven waardoor mijn moeder me in ongerechtigheid ontvangen heeft?”

Klaas

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 13:55

Klaas schreef:

David beschrijft hier zijn ‘toestand’: hij zondigt niet alleen maar IS ook zondig. Vervolgens vraagt Hij aan God om hem te reinigen en hem een nieuw hart te geven. Ik zie hem echter niet vragen: “Wilt u mij de zonde vergeven waardoor mijn moeder me in ongerechtigheid ontvangen heeft?”

Klaas

nee niet echt :wink: maar ja ik hoor graag welke zonde ik kan inleveren bij jezus

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 apr 2005 13:56

essieee schreef:En dat geld voor ons allemaal, dus is dat toch een bewijs voor de erfzonde???

ja zeker! er is maar 1 Iemand geweest die geen zondige natuur had!

Terug naar “Archief”